Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Eva Gudmand Pedersen, Maren Hildur Bruun
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 1c DA (puljetid), 2c DA, 2c DA (puljetid), 3c DA, 3c DA (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
En eventyrlig fortælling (værk 1)
Forløbet "En eventyrlig fortælling" tager afsæt i eventyrgenren og dennes historiske udvikling. Eleverne har arbejdet med undergenrene: Folkeviser, Folkeeventyr, kunsteventyret og nutidens eventyr (repræsenteret af Weitze og Disney). Eleverne har arbejdet kort med kendetegnene for enkelte genre. Derudover har de arbejdet med begrebet "intertekstualtiet". Eleverne er desuden blev bevidst om fagets metoder, der er i dette forløb blevet brugt den strukturalistiske metode. Der er desuden lavet en queerlæsning af Frost.
Eleverne har arbejdet med Snedronningen som værk, hvor eleverne har lavet en mundtlig fremlæggelse af denne. Eleverne har desuden arbejdet med Frost som værk, hvor eleverne har udarbejdet en screencast med udgangspunkt i deres queerlæsning af værket.
Eleverne har selv udvalgt en roman, de skulle analysere og fortolke, hvilket de har evalueret gennem en vlog. Disse er bestemt af, hvad eleverne selv fandt interessant, og hvad de havde derhjemme, da dette blev gjort under nødundervisningen under corona.
Vi har arbejdet med teksterne:
- Agnete og Havmanden
- Kong Lindorm
- De røde sko af H. C. Andersen (1845)
- "De røde sko" fra novellesamlingen "Mørkets egne" af Charlotte Weitze (2005)
- "Snedronningen" af H.C. Andersen (1844) (Værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oplæg om opgaven:
-
Læs teksten til modulet
-
Powerpoint fra modulet:
-
Link til noter
-
Medbring Agnete og Havmanden.
-
Læs Kong Lindorm til modulet med fokus på at kunne genfortælle historienKong Lindorm.pdf
-
Upload jeres besvarelser på elevfeedback her på Lectio inden kl 22.00 for at undgå fravær
-
Læs eventyret, "De røde sko", hjemmefra!
-
I skal tegne lidt idag, så hvis man har nogle farveblyanter, kan man jo medbringe dem :-)
-
Her kan i læse om den analyserende artikel som genre (frivilligt) Om den analyserende artikel
-
Læs Weitzes udgave af "De røde sko"
-
De røde sko, Weitze - synsvinkel.pptx
-
Vi læser snedronningen. Læs til side 6, hvor der står "fjerde historie"
-
I skal tegne idag, så I må meget gerne medbringe en masse farver, glimmer og andet tegneværktøj :-)
-
Gruppe 1 og 2:
-
I skal læse denne tekst (på engelsk) til modulet:
-
BEMÆRK LOKALEÆNDRING VI MØDES I 80!
-
Læs resten af snedronningen - husk at tage gode noter.
-
Skriv i elevfeedback på modulet tre personer, du gerne vil arbejde sammen med om en opgave. Hvis du ikke har skrevet navne dagen før kl. 20:00, vælger jeg din makker.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portrætopgave
|
18-11-2022
|
Analyserende artikel
|
09-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den iscenesatte virkelighed 1
I dette forløb arbejder vi primært indenfor det mediemæssige stofområde, hvor vi arbejder med forskellige genrer indenfor den iscenesatte virelighed. Eleverne arbejder primært med reality, derudover arbejder de også med podcastgenren med fokus på det etiske.
Eleverne har arbejdet kreativt med deres eget kompendium, hvor de har arbejdet med de teoretiske begreber inden film og medier, særligt med fokus på: billedudsnit, billedbeskæring, perspektiv, autenticitet, komposition, lys/scenografi, klipning og kamerabevægelser.
Eleverne skal arbejde med fokus på:
– fiktions- og faktakoder i stofområdets teksttyper
- Autenticitetsmarkører
- Genregenkendelse
- Kritisk analytisk sans af medier
- Autofiktion (meget kort)
Tekster:
- De Unge mødre
- Paradise Hotel
- Paradise
- Mørkeland
- Selvvalgt reality-tv som en mundtlig fremlæggelse.
Teori:
- Den iscenesatte virkelighed, fra nyheder til reality. Horsbøl og Harboe. 2017. Systime. (side 8-25)
- DOX af Dorte Granild & Mette Wolfhagen (2016) side 16-22, 33-38, 40-42, 59-61.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn i kontekst (DHO)
"Køn i kontekst" er klassens dansk- historieforløb. Forløbet strækker sig fra midten af 1800-tallet til i dag.
Vi beskæftiger os med kønshistorie og kvindeopfattelse, og derfor er der fra forløbets start fokus på udviklingen i kvindernes vilkår og rettigheder.
Læringsmål for forløbet (overordnet for både dansk og historie):
- I kan huske og beskrive kvindens rolle i samfundet fra midten af 1800-tallet til i dag.
- I kan forklare sammenhængen mellem kvindens rolle i samfundet og den måde, hun er blevet skildret på i litteratur, reklamer og film/tv-serier.
- I kan reflektere over, hvordan nutidens kønsopfattelse og diskursen omkring kønnene er et produkt af den udvikling, kønsopfattelsen har været igennem fra 1800-tallet til i dag.
Vi har i dette forløb arbejdet med teksterne:
- "Det tredje brev" (1851) af Mathilde Fibiger
- Uddrag fra "Forrådt" (1892) af Amalie Skram
- "Til mit døde barn" af Tove Ditlevsen
- "Lænken om min hals" af Vita Andersen
- "Smuk og dejlig" af Shit og Chanel
- "Mors lange cykeltur" af Trille
- Reklamer fra 1950' erne og nutiden
- Uddrag fra "Når snerlen blomstrer" (1983) af Bjarne Reuter.
- Blackout - Pigen på billedet (2019). DR. Værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk høretelefoner og varmt tøj. Vi skal gå en tur, mens I hører en podcast?
-
Modulets opgave kan ses her. Skriv endelig til mig, hvis du har nogen spørgsmål:
-
I skal høre denne Podcast om sædelighedsfejden (https://livefradetkglbibliotek.podbean.com/e/fire-danmarkshistorier/ ) + svare på spørgsmål til podcasten om sædelighedsfejden.BEMÆRK: Podcasten starter ved minut 21.40 og slutter ved 34.04.
-
I skal kunne gengive handlingen i teksten, når I møder til timen. Lav evt. et resumé. Hvis der er ord, I ikke forstår, skal I slå dem op og evt. notere dem i teksten, så I kan huske det.
-
Dagens powerpoint
-
Medbring høretelefoner - i skal høre podcast igen idag. Vi går vores podcasttur, så husk tøj efter vejret.
-
Idag skal du kunne definere Sædelighedsfejden - genhør podcasten, hvis du ikke fik hørt den sidst. Kan findes her: https://livefradetkglbibliotek.podbean.com/e/fire-danmarkshistorier/ ) Hør ved minut 21.40 og slutter ved 34.04.
-
Skal bruges i modulet
-
BEMÆRK; dagens lektie er lang. I skal nemlig høre to afsnit af DR's (2019). Blackout – Pigen på billedet (hør afsnit; 3 & 4).
-
Powerpoint fra modulet om den debatterende artikel
-
Arbejdsspørgsmål til talen.docx
-
Læs om Thit Jensen, du skal kunne genfortælle, hvem hun var: Thit Jensen
-
Repeter begreberne fra grundforløbet om Toulmins argumentationsmodel, du kan evt. læse om dem her: Om argumentation_Helle Borup_Ud med sproget.pdf
-
I skal bruge modulet på at skrive på jeres debatterende artikel. I skal uploade det dokument i skriver i under elevfeedback i slutningen af modulet, og dette vil fungere som fraværsregistrering.
-
I skal overføre 80,- til mig for filmen, vi skal se den 19/4 - I skal overføre på mobile pay eller kontonummer.
-
Start med at undersøge, hvem Tove Ditlevsen/Vita Andersen var? Hvorfor er hun relevant i dette forløb? (brug maks. 5 minutter på dette)Analyse af digtet med fokus på:Analyse af det lyriske jegAnalyse af sproglige virkemidler (metaforer, ordvalg, gent
-
Dem, der ikke var der i sidste modul, de skal overføre penge til mig for biografen (kan gøres i modulet).
-
Læs denne artikel om kvinderne i 70'erne: 10 ting fra 1970'erne, der siger alt om datidens kvindeliv
-
Powerpoint med arbejdsopgaver:
-
Sebastian Lynggaard - artikel.docx
-
Sørine Gotfredsen.docx
-
Hvad er en rigtig mand?
-
Infoseddel om turen
-
Klik ind på DHO-sitets fane "Opgaveformuleringen" og læs det, der hører til denne.
-
Skriv jeres diskussion færdig om mænd, I må maks bruge 30 minutter på dette. Denne skal afleveres i modulet, så du kan læse den højt for en gruppe.
-
Emne:
-
Vi arbejder videre med abort og Bjarne Reuter
-
Lav en tidslinje over Bjarne Reuters; Når Snerlen Blomsterer. I skal lave en mundtlig fremlæggelse i grupper fra sidst.
-
Læs dokumentet for dagens opgave
-
Husk at aflevere jeres mundtlige fremlæggelse i denne mappe: Mappe til fremlæggelser
-
Læs om det mundtlige oplæg på DHO-sitet, læs fanen; "Vær skarp til prøven".
-
Oplægget fra modulet om det mundtlige oplæg:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel
|
07-04-2023
|
Ustyrlig, analyse
|
19-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Oplysningstiden (værk 2)
Eleverne skal stifte bekendtskab med de litteraturhistoriske strømninger, som var betydelige under Oplysningstiden. Forløbet skal give en forståelse for Holbergs komedie, Jeppe på bjerget, samt en forståelse for centrale begreber som fornuft, rationalisme, liberalisme og oplysning. Der er arbejdet meget kort med de litteraturhistoriske strømninger.
Metoder: Eleverne skal arbejde med den ideologikritiske metode som værktøj i læsning af en given tekst. De skal desuden arbejde med dramaet og arbejde med, hvordan man analysere og fortolker et drama som værk.
Jeg kan:
- redegøre for oplysningstiden som periode
- forklare centrale begreber som fornuft, rationalisme, liberalisme og oplysning.
- forklare samspillet mellem Holbergs tekster og samtiden
Kernestof:
- Ludvig Holberg: ""Jeppe på bjerget", 1722 (værk)
- Kilder: Brug litteraturhistorien, kap. om Oplysningstiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fuck normen! (Værk 3)
Læringsmål til forløbet:
- I kan reflektere over, hvad det vil sige at være normal, og hvilke normer vi har i Danmark i dag.
- I kan analysere og fortolke "Betonhjerter" (Roman, 2023) med henblik på at kunne diskutere, hvordan romanen italesætter og evt. udfordrer norm-begrebet. Eleverne har lavet en analyserende artikel omkring romanen.
Tekster:
- Tobias Rahim, Muckibar (2022)
- Tobias Rahim og Andreas Odbjerg, Stor Mand (2921)
- "Betonhjerter" af Sara Rahmeh 2023
- Michael Strunge, FREMMEDE BØRN - KENDTE SKEL (1980)
- Pippi Langstrømpe, afsnit 1
- SKAM
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 - debatterende artikel
|
29-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantisk Jul
Eleverne har i dette forløbet arbejdet med forskellige tidsperioder indenfor Romantikken. Forløbets gennemgåde tema har været jul, hvormed der kun er udvalgt tekster, der har afsæt i julen. Udgangspunktet for forløbet har været at forbinde juletekster med udvalgte perioder. Eleverne har arbejdet med perioderne: universalromantik, biedermeier nationalromantikken, poetisk realisme, nyplatonisme (dualisme) og romantisme.
Eleverne har primært arbejdet i grupper. Undervisningen har været præget af en kretaiv tilgang til teksterne, samt fokus på litteraturhistorisk læsning af udvalgte tekster. Eleverne har deudover arbejdet innovativt og indenfor det mediemæssige område, da de har udvilket en julekalender i 6 afsnit, der afspejler de forskellige litterære perioder. Vi har afsluttet forløbet med at se deres julekalender.
Eleverne har brugt deres viden om jul og litteratur i arbejdet med den reflekterende artikel, hvor de skulle reflekterer over; hvordan fiktion og kunsten fremstiller julen, og hvilket ansvar kunsterne har i den forbindelse.
Læringsmål:
- Eleverne kan redegøre for de centrale træk fra de udvalgte perioder: universalromantik, biedermeier nationalromantikken, poetisk realisme, nyplatonisme (dualisme) og romantisme.
- Eleverne kan arbejde kreativt og formidle en udvalgt periode
- Eleverne kan lave litteraturhistorisk læsning af udvalgt lyrik og prosa set ift. hvilken periode, denne er skrevet i.
- Eleverne kan innovativt og kreativt i deres produktion af en julekalender, der lever op til de træk, der er indenfor den tildelte periode.
Centrale begreber:
- Universalromantik
- National romantik
- Biedermeier
- Romantisme
- Panteisme
- Monisme
- Nyplatonisme
Eleverne har arbejdet med teksterne:
- Det kimer nu til julefest (1817) af N. F. S. Grundtvig
- Den lille pige med svovlstikkerne af H.C. Andersen (1845)
- Peters Jul (1866)
- Nissen hos Spækhøkeren af H.C. Andersen (1852)
- Der er hvidt herude (1838) af Steen Steensen Blicher
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3 - reflekterende artikel
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rap
I dette forløb skal klassen arbejde med dansk rap som lyrisk genre. Eleverne skal stifte bekendtskab med en håndfuld danske rappere, og gennem en forståelse dansk raps historie samt lyrisk analyse vil de få en dybere og bredere forståelse for deres tekster – eleverne skal udvikle deres genrekendskab. Derudover vil eleverne blive trænet i at lege med sproget og bruge det kreativt og nyskabende på samme måde som de danske rappere. På den måde får de en fornemmelse af sprogets magi.
Centrale begreber:
- rap som genre
- Rap som lyrik (det lyriske jeg, det lyriske du, rytme, flow)
- billedsprog (metaforer, sammenligning, metonymi, besjæling, personifikation, idiomer/hverdagsmetaforer)
- stilistisk analyse (assonans, alliteration, rim-typer)
- semantisk analyse (konnotation, denotation)
- Sociolingvistisk analyse (multietnolekt, slang, låneord, hip-hip lingo)
- Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvilalenskæde, differenskæde)
Formålet med dette forløb er:
-opnå kendskab til dansk rap som lyrisk genre.
-opnå kendskab til en håndfuld danske rappere og deres lyriske særpræg og kvaliteter
- Lære at benytte forskellige sproglige analyser og metoder: Stillistisk analyse, sociolingvistik og semantik
-blive trænet i kreativ leg med sproget og lyrik-genren
-skabe egne danske rap-tekster og musikvideo
Tekster:
- Antikommerciel masseappel (rim, flow)
- Mund De Carlo - Hit med den (billedsprog)
- Sivas - D.A.U.D.A. (sociolingvistisk analyse)
- Chatle - Sort på sort (diskursanalyse)
- Malk de Koijn - Vi tager fuglen på dig (semantisk analyse)
- Benal - Uh babe
Teori:
- Det sprog til et beat - hiphop under danskfaglig lup, kap. "Fase 2. Sproglige analyse". Dansklærerforeningen.
- Håndbog til dansk, kap. "litterære genre" afsnit om "Rap". Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs denne lekte om rap, med særligt fokus på at kunne genkende rappens genrer:
-
Powerpoint
-
Læs denne tekst om metaforer og rim side 1-5 (jeg antager, I kan de sidste sproglige billeder, ellers genlæs også disse). Den er lidt lang. Du skal kunne forklare:
-
Læs lektion om den sociolingvistiske analyse. Det er en syyyyyyygt fed lektie! Der er både noget om sociolingvistik, låneord og dialekt. God læsning!
-
Genopfrisk din viden om semantisk analyse
-
Skal bruges i modulet: Rapperen Chatle forsvarer kontroversiel musikvideo: »Sådan er det i Vollsmose«
-
Genopfrisk din viden om diskurser: Dansksiderne: Diskurs
-
Læs denne lektie om genrekategorisering i musikvideoer. Du skal kunne forklare de tre genrer: Den performative video, den narrative video og den lyrisk-fragmenterede video.
-
Skriv tre personer i elevfeedback, du gerne vil arbejde sammen med. Dette skal gøres INDEN torsdag kl. 13.00. Hvis du ikke har ønsket, sætter jeg dig i en gruppe.
-
Krav til egen rap og grupper:
-
I SKAL aflevere Betonhjerter idag. Da der er en anden klasse, der skal læse bogen. Husk det :-D
-
I skal selv sørge for, I kan vise jeres rap. I skal enten vise den på jeres egen computer eller dele jeres rapvideo med mig i god tid, så den er uploadet og klar til visning!
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Klima i medierne (værk 4)
Problemstillinger til forløbet:
- Hvor meget fylder klima, klimaforandringer og klimakrise i de danske medier?
- Hvordan italesættes klima, klimaforandringer og klimakrise i de danske medier?
- Hvordan bliver klima prioriteret i den danske nyhedsdækning?
- Hvilken rolle spiller medierne i forhold til at synliggøre den aktuelle klimakrise?
Læringsmål for forløbet:
- I kan beskrive og forholde jer reflekteret til forskellige nyhedsmedier og deres rolle i nyhedsdækningen.
- I kan huske og beskrive nyhedskriterierne samt forklare, hvordan nyhedskriterierne opfyldes i forskellige nyhedstekster.
- I kan forholde jer kritisk og analytisk til nyhedstekster fra forskellige medier.
- I kan forholde jer kritisk og analytisk til falske nyheder og click bait.
- I kan forklare, hvad en dokumentar er samt genredefinere forskellige dokumentargenrer. Herunder kan I desuden forklare og identificere dokumentarens forskellige fremstillingsformer.
- I kan analysere et eksempel på en dokumentar med brug af relevante fagbegreber samt dokumentere jeres analyse med relevante citater.
Materiale:
Den iscenesatte virkelighed, side 27-34
Faktalink om Fake News
”Tv-nyheder” + ”Tv-nyhedens fremstillingsformer” fra Ryd forsiden!
”De tre klassiske dokumentargenrer” fra DOX
Uddrag fra TV Avisen på DR og TV2
Afsnit 1 i dokumentarserien "Vilde vidunderlige Danmark"
Nathan Grossmans dokumentarfilm "Greta" (2020) (VÆRKLÆSNING)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskopgave
|
07-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Autofiktion (værk 5)
Eleverne har arbejdet med begrebet autofiktion. Eleverne har stiftet bekendtskab med begrebet indenfor forskellige genrer. Eleverne har arbejdet med forskellige autofiktive tekster med fokus på, hvad autofiktion er. Eleverne har øvet sig i at identitficere autotfiktive træk i udvalte tekster. Slutteligt har eleverne arbejdet mundtligt med en værklæsning, hvor eleverne har fremlagt med fokus på; analyse, fortolkning og autofiktion.
Læringsmål:
Jeg kan definere, hvad autofiktion betyder
Jeg kan bruge parateksterne til at identificere autofiktion.
Jeg kan redegøre for dobbeltkontrakten
Jeg kan identificere, analysere og fortolke autofiktive tekster
Jeg kan analysere forskellige medier som autofiktive
Jeg kan analysere et værk som autofiktion
Jeg kan reflektere over autofiktionens rolle i moderne litteratur
Tekster:
Udsnit fra "Ord" af Louise Østergaard
Yahya Hassan - 3 udvalgte digte: (KONTAKTPERSON, LANGDIGT og BEKENDELSER)
Olga Ravn - Digt om hvad jeg gør hver dag i maj
Asta Olivia Nordenhof - sidde fuldstændig smaret
Klovn - Nina, Kære Nina
Værklæsning: Maria Gerhardt Amagermesteren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Remediering
Eleverne har arbejdet med remediering som begreb. Eleverne har gennem forløbet lavet deres egen remedring, som eleverne har fremlagt med fokus på; Hvad er ændret, fastholdt, tilføjet og udeladt og hvorfor?
Læringsmål
- Eleverne kan redegøre for begrebet remediering
- Eleverne kan analysere og fortolke en remediering ud fra analysepunkterne: Hvad er tilføjet, hvad er udeladt, hvad er ændret og hvad er fastholdt?
- Eleverne kan arbejde produktivt og kreativt med egne remedieringer. Herunder viser eleverne kendskab til kreative færdigheder i arbejdet med et andet medie.
- Elevere kan reflektere over valg og fravalg ift. egne remedieringer.
- Eleverne arbejder med deres mundtlighed i fremlæggelsen (mundtlig fremstillingsform: oplæg og argumentation for kreative valg).
- Eleverne kan vurdere, hvorfor de har taget centrale valg i deres remediering.
- Eleverne demonterer viden om træks fra den danske litteraturhistorie i samspillet mellem tekst, samfund og kultur. Herunder får eleverne bevidsthed om modernisme og realisme.
- Eleverne stifter bekendtskab til 9 kanonforfattere (Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg, Klaus Rifbjerg) og centrale tekster i deres forfatterskab.
Tekster:
Johannes V. Jensen - "Nåede de færgen?"
Remedring "De nåede færgen"af Carl Th. Dreyer (1948)
Tom Kristensen - "Det er knud som er død"
Remedring "Det er Knud som er død" af Minds of 99 (2014)
Herman Bang – ”Fragment” (1880)
Henrik Pontoppidan – ”Under Aaget” (1885)
Martin Andersen Nexø – ”Frihedens fe” (1900)
Karen Blixen – ”Blaa Øjne” (1942)
Martin A. Hansen – ”Agerhønen” (1947)
Peter Seeberg – ”Patienten” (1962)
Klaus Rifbjerg – ”Livet på badeværelset” (1960)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sofia tager nok en lille undskyld-jeg-brugte-min-telefon-kage med. Og vi glæder os!
-
Husk handlingen i novellen vi læste i sidste modul om "Nåede det færgen?".
-
Læs denne tekst om remediering side 6-12. Du skal kunne forklare, hvad remediering er (gentagelse fra min oplæg): Remediering, Teori.pdf
-
Krav til alle grupper:
-
Læs tekst 1 og 2 i tekstkompendiet. Det er Frihedens Fe og Under Aaget. Hvis man ikke var der i forrige modul, så skal man sørge for at læse den tekst, man har fået tildelt (man kan finde kompendiet i vores mappe i drev). Grupperne er således:
-
Læs "Livet i badeværelset" og "Agerhønen" til modulet.
-
Læs Blaa Øjen af Karen Blixen i kompendiet.
-
Medbring jeres kompendium, hvis der er mere tid i modulet, bruger vi tiden på at analysere og fortolke teksterne.
-
Medbring jeres kompendium, hvis der er mere tid i modulet, bruger vi tiden på at analysere og fortolke teksterne. Derudover snakker vi også SRP, hvis der er brug for dette.
-
Fremlæggelserne fra sidste modul skal uploade deres: video, powerpoint og evt. tekst i nedenstående mapper:
-
Afsnit
-
Læs Fragmnet af Herman Bang og Patienten af Peter Seeberg i kompendiet.
-
INGEN af grupperne har uploadet noget endnu! Gør det lige. Grupperne fra igår; Upload jeres powerpoint, remedering og evt. tekst i denne mappe:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Diskurs og argumentation
Formålet med dette forløb er, at eleverne skal udvidede deres begreber inden for det sproglige stofområde. Eleverne er kort blevet introduceret for diskursanalysens begreber, hvilket er blevet sat i forlængelse af deres viden om argumentationsanalysen. Eleverne har desuden arbejdet med kreativ fremstilling og mundtlig formidling, hvor eleverne afsluttende har lavet et kreativt produkt, hvor de skulle producere en kampagnefilm.
Læringsmål for forløbet:
- I kan lave diskursanalyse af forskellige typer tekster og i den forbindelse anvende relevant fagterminologi.
- I kan sammenkoble argumentationsanalysen med diskursanalysen. Hvori I kan finde påstand, belæg og hjemmel.
- I kan lave en kreativ fremlæggelse af et udvalgt medie, hvori I laver en fyldestgørende diskursanalyse og diskuterer mediets diskurser i en større sammenhæng.
Centrale begreber:
- Diskurs
- Nodalpunkt
- Ækvivalenskæde
- Antagonist
- Differenskæde
- Flydende betegnere
- Hegemoni
- Argumentation
Analytiske tekster:
- Træningsreklame fra Fitness World
- "Hvad er en mand", kampagnefilm fra Echo
- Valgvideo fra Socialdemokraterne 2015
- Valgvideo fra Alternativet 2015
- Debatten med Claus Niller og Mathias Tesfaye (2024, 10. oktober)
- Den store bagedyst, Gunnar, DR afsnit 4, sæson 5.
- Lav egne diskursvideo med nodalpunktet: 3.c
Teoretiske tekster:
- Håndbog til Dansk om diskursanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave
|
08-12-2024
|
Terminsprøve
|
17-01-2025
|
3c DA skr. prøve - Luna
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modernisme-realisme 1900-1930 (værk 6)
Modernisme-realisme 1900-1930
Formål (fra læreplan)
- en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
- verdenslitteratur i oversættelse
- litteraturanalyse og -fortolkning
- Johannes V. Jensen og Martin Andersen Nexø
Indhold
Rammen om forløbet er de to overordnede stilretninger modernisme og realisme og deres grundlæggende formelle og indholdsmæssige forskelle.
Læringsmål:
- at kunne skelne mellem modernisme og realisme ud fra en grundlæggende definition: modernisme som en stilretning, der fremstiller en indre subjektiv virkelighed og realisme som en stilretninge, der fremstiller en ydre objektiv virkelighed.
- at have kendskab til centrale strømninger i perioden 1900-1930
- at kunne analysere og fortolke tekster og billeder med fokus på både indholdsmæssige og formelle træk fra realismen og modernismen
- at kunne reflektere over forskelle i stilretningernes måde at tematisere moderniteten på
Eleverne arbejder med eksemplariske tekster fra modernistiske og realistiske strømninger i perioden:
Modernistiske strømninger:
1. Begyndende modernisme: Johannes V. Jensens ”På Memphis Station” (1906)
2. Futurisme: uddrag af Filippo Marinetti Futurismens Manifest (1909), Emil Bønnelycke ”Aarhundredet” (1918), Jais Nielsen (maleri) ”Afgang! (1918)
3. Ekspressionisme: Rudolf Broby-Johansen Blod (1922) (værk)
Realistiske strømninger:
1. Det folkelige gennembrud/folkelig realisme: Martin Andersen Nexø uddrag af Pelle Erobreren (1906-1910)
2. Socialrealisme/kollektivromanen: Hans Kirk uddrag af Daglejerne (1936)
Materiale
Lærernoter til modernisme og realisme
Uddrag om perioden 1900-1930 fra Ole Schultz Larsen Håndbog til dansk. Litteraturhistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Nyeste tid
Nyeste tid
Formål
- tekster fra de seneste fem år
- tekstanalyse og -fortolkning
- repetition af danskfaglige begreber
I forløbet arbejder eleverne med udvalgte tekster fra de seneste fem år. Indholdsmæssigt ligger teksterne i forlængelse af hinanden, idet de tematiserer sociale og identitetsmæssige problematikker som social arv, ulighed, klasseforskelle og mønsterbrud.
Læringsmål
- at kunne analysere og fortolke tekster fra nyeste tid med fokus på både indhold og form
- at kunne perspektivere tekster fra nyeste tid til læste tekster fra andre perioder
Tekster/materiale
Uddrag af Kristian Bang Foss Frank vender hjem (2019)
Uddrag af Glenn Bech Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
Uddrag af Christina Hagen Pow Pow Pow – pistoldigte (2024)
Interviews med Kristian Bang Foss og Glenn Bech
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
Repetitionsforløb og eksamensforberedelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954029",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954029",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954029"
}