Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 eø/23g (23g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan skabes nye innovative produkter
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk Virksomheden Op, Columbus, 2. udgave 2018
Vi skal se nærmere på Innovation - hvad er det og hvorfor er det vigtigt? Hvad driver innovation?
Herunder de forskellige opfattelser som entreprenøren, den teknologiske-økonomiske opfattelse, den strategiske og endelig bruger-drevet innovation. Produkt Livscyklussen og Diffusion af innovation kurverne inddrages i forståelsen.
Derudover skal der skabes en forståelse af DEFUKK modellen og dens brug ift de taksonomiske niveauer med fokus på hvorledes man diskuterer/vurderer en problemstilling; herunder inddragelse af FIRMAET.
Endelig skal eleverne arbejde med hvilke udfordringer der ved at skulle innovere ift til risiko, finansiering og tidshorisonter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Opstart af virksomheder og forretningsmodeller
Iværksætteri
Heding & Jepsen, Luk Virksomheden Op, Columbus, 2. udgave 2018
Eleverne skal lære om kendetegnene ved en iværksætter og de forskellige virksomhedsformer og hvorledes virksomheden og ejerskabet udvikler sig som virksomheden vokser. Hvorfor starter man en virksomhed og hvordan udvikler man en forretningsmodel og plan. Hvad vil det sige at have en mission og hvordan opstiller man realistiske målsætninger for virksomheden, herunder hvem som målgruppen er - B2C eller B2B? Vi skal også se nærmere på hvordan man tilgodeser de forskellige interessenter som en virksomhed har.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Marketing og afsætning
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk Virksomheden Op, Columbus, 2. udgave 2018
Vi skal se nærmere på Marketing, herunder B2B, B2C, segmentering og markedsundersøgelser, de 4P'er og branding. Derudover studeres elasticiterne, ATL og BTL og hvordan markedsføringen ændrer karakter gennem livscyklusen. Der arbejdes med relevante opgaver hvor de strategiske modeller også inddrages.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
De strategiske beslutninger
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk Virksomheden Op, Columbus, 2. udgave 2018
Vi skal se nærmere på valget af virksomhedens strategiske muligheder for at positionere sig på markedet. Hvordan analyserer man et marked for at identificere et eventuelt behov og hvordan søger man at dække dette behov på den mest hensigtsmæssige måde ift til eksisterende konkurrenter eller kan man skabe et nyt produkt som eliminerer konkurrencen fra andre produkter. Vi skal lære at anvende diverse analysemodeller som STEEPLE, Porter's diamant, SWOT og mange flere.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Regnskab - Tal, tal og atter tal
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk Virksomheden Op, Columbus, 2. udgave 2018
Eleverne skal lære at analysere et regnskab og udregne relevante nøgletal. De skal forstå hvordan et budget stilles op og hvad resultatopgørelsen og balancen viser. Eleverne skal finde et firma som de vil anvende til deres EØ projekt, lokalisere firmaets og dets største konkurrenters regnskaber og foretage en regnskabsanalyse med valg af 4-6 nøgletal fra en 5-årig periode.
Supplerende materiale:
Børsen, 8.1.2024, Pandora-aktien er billig
Børsen, 25.1.2024, Aktie i danskers elbilfirma er dykket 97 pct.: “Vi er ikke på randen af konkurs”
Børsen, 26.1.2024, International kæde åbner i Danmark - Kevin Magnussen står bag
Børsen, 28.1.2024: Milliarddyr AI-bot sparer Deloitte for op mod 80 pct. rugbrødsarbejdet
Berlingske, 19.2.2024: Vi bliver dummere af Berlingskes Guld1000-liste – her er svaret på, hvordan du faktisk skal bedømme styrken af Mærsk og Novo
PwC - Value in Motion - https://www.youtube.com/watch?v=gw7FBlYDjPk
Day in a Life at PwC - https://www.youtube.com/watch?v=e23G3OM9X-A
Bliv revisortrainee i PwC - https://www.youtube.com/watch?v=q2l_8tKKwUU
Powering the future of Audit through AI, Data, and Technology - https://www.youtube.com/watch?v=Ta2O8FpZDfI
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Organisationers opbygning
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk Virksomheden Op, Columbus, 2. udgave 2018
Vi gennemgår de forskellige organisationsstrukturer med deres fordele og ulemper bl.a mekanistiske og organiske strukturer i forhold til den omverden som virksomheden opererer i. Simple vs komplekse & stabile eller ustabile. Derudover ser vi nærmere på de vækstfaser (Greiner) og organisationskriser som virksomheder oplever og potentielle løsningsmodeller dertil. For de elever som hvem det er relevant ift deres problemformulering, bør organisationsstrukturen i den valgte virksomhed undersøges og inddrages i projektet.
Supplerende materiale:
Børsen, 23.2.2024, Mellemlederen længe leve
Youtube, Greiner's Growth Model - https://www.youtube.com/watch?v=myg3Femm1Rs
Youtube, How Apple Is Organized for Innovation: The Functional Organization - https://www.youtube.com/watch?v=5hENFA3CJUY
Youtube, How Apple Is Organized for Innovation: The Leadership Model - https://www.youtube.com/watch?v=d5enAGG51PQ
Youtube, How Apple Is Organized for Innovation: Leadership at Scale - https://www.youtube.com/watch?v=hczW4Bqf3Qk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Ledelse og motivation
Kernestof:
Heding & Jepsen, Luk Virksomheden Op, Columbus, 2. udgave 2018
Vi skal stifte bekendtskab med Ledelse af organisationer og hvordan medarbejdere motiveres. Hvad er god ledelse og hvad betyder kulturen for ledelsen i den daglige drift. Vi ser nærmere på ledelsesteorier som autoritære, demokratiske og laissez-faire og situationsbestemt ledelse og hvordan de forskellige ledelsesformer kan anvendes i forhold til organisationens struktur og med henblik på at motivere medarbejdere.
Supplerende materiale:
Journalisten, 26.04.2019, Hvilken slags leder er du?
Prometeus: Welcome to the Adizes Management Style Indicator (MSI)
DJØF, 22.10.2018, Sådan mestrer du at lede med purpose
Daniel Pink: What motivates people: Youtube (Engelsk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551501914",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551501914",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551501914"
}