Titel
3
|
Islam
INDHOLD:
-Islams 7 dimensioner ud fra Ninian Smarts model i de strukturerede noter.
-Oversigtligt om islams formative periode i Mekka og Medina.
-Centrale trosforestillinger (iman) - herunder de 6 trosforestillinger: Gud, bøgerne (Koranen+Hadith), profeten og profeterne, dommedag og engle.
Vi kom ind på islams syn på Jesus/Isa.
Vi kom også ind på noget etik.
Vi berørte forudbestemmelsen oversigtligt.
-Begreber til at tale om islams gudsopfattelse: Transcendent, ikke antropomorf, monoteisme, ikke polyteisme, tawhid mv.
-Begreber til at tale om dommedag: Eskatologisk myte, tro og gerninger, dobbelt udgang.
-Islam som den ældste religion - indefra set.
-Fagbegrebet MYTE repeteres og anvendes herunder eskatologisk myte, ætiologiske dele af myter, priviligerede talesituationer, Muhammed som mytisk forbillede.
-Fagbegrebet RITUAL, med fokus på anvendelse af ritualets tre planer (Podemann Sørensen). Ritualets 3 planer anvendt på faste og bøn. De 5 søjler blev præsenteret, men vi fokuserede på valfart, trosbekendelsen samt bøn og faste i et projektarbejde.
-Euroislam: Et eksempel på modernistisk islam: Sherin Khankan og T. Ramadan.
-Fundamentalistisk islam: Hizb Ut Tahrir og fundamentalisme-kendetegn genanvendt (anvendt første gáng i jødedomsforløbet)
-I et modul arbejdede vi med den aktuelle bederumssag, hvor SDU har lukket bederum og Kommissionen for den glemte kvindekamp har anbefalet det samme. Vi arbejdede med forskellige syn på sagen, og i den forbindelse blev eleverne introduceret til BEGREBER til at tale om SENMODERNE RELIGIØSITET: Sekularisering, afsekularisering, polarisering mv.
METODE:
Anvendelse af metodebegreber som indefra/udefra, elite/mainstream, maksimalist/minimalist, Jan Hjärpes begreber: modernist/traditionalist, sekularist/teokrat, Beckfords model om medlemstyper og genanvendelse af fundamentalisme (mission, hård eller blød, anti-vestlig, mytisk guldalder, teokrati, maksimalisme, bogstavelig læsning af helligskrifte).
EKSKURSION/FELTARBEJDE:
Moskébesøg: Wakf, hvor vi mødte informanten Ibrahim og overværede en bøn.
-------
I forløbet arbejdede vi også med, hvordan man laver en religionsfaglig analyse:
1) Metodeovervejelser-relevante
2) Resumé-2-3 sætninger
3) Analyse:
-Hvilke temaer behandler teksten?
-Religionsfaglige begreber
-Religionsfaglig viden
Citater og PEF
4) Perspektivering
-----
Forløbet blev afsluttet med prøver med fokus på redegørelse, analyse og perspektivering.
|