Holdet 2024 re/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anne-Sofie Svendsen
Hold 2024 re/2a (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til rel.faget+Jødedom
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Konversion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til rel.faget+Jødedom

FORLØBETS INDHOLD OG FORMÅL:

I det første modul introduceres til religionsfaget samt religionens rolle og religiøsitet i det senmoderne Danmark: Flertallet er kulturkristne minimalister og medlem af Folkekirken.

Eleverne præsenteres for samt anvender basale religionsfaglige METODEbegreber: indefra og udefra-synsvinkler, grader af religiøst engagement minimalisme-maksimalisme, elite og mainstream.
Præsentation af FUNDAMENTALISME:
-Maksimalister
-Anti-vestlige
-Teokrater
-Ønsker sig tilbage til en mytisk guldalder
-Missionerer
-Helligskrifter som sandhedsmanualer/Bogstavelig læsning
-Bløde eller hårde fundamentalister

Forløbet om jødedom har følgende fokuspunkter:
-Sabbat-ritualet belyst ud fra Jørgen Podemann Sørensens model om RITUALETS 3 PLANER.

-Skabelsesmyter og syndefaldsmyten og i den forbindelse præsentation og anvendelse af MYTE-begreber.

-Pagter mellem Gud og det jødiske folk: Oversigtligt om Moses-pagten og fokus på Abrahams-pagten. I forlængelse heraf: Oversigtligt om omskæringsdebatten.

-Centrale dogmer/trosforestillinger:
Gudsopfattelsen (monoteisme, skaber mv.)
Eskatologisk myter om den kommende tid: Olam Haba, Messias, regnskab, ikke helvede.

-Jødedommen som en lovreligion med 613 bud, som kan inddeles i 3: Relationen gud-menneske, relationen menneske-menneske og forskellen på helligt og almindeligt. Fokus på kosher/jødiske spiseregler. Vi kom også ind på pikuach nefesh, dvs. når man ikke behøver at overholde buddene.

-Det hellige land/Israel som givet af Gud til jøderne. Jerusalem: Grædemuren, oversigtligt og 1. og 2. tempel og ønsket om et 3. tempel på Tempelpladsen/Haram Al Sharif.

-Jødisk pluralisme (mange måder at være jøde på) med fokus på ortodokse jøder og ultra-ortodokse jøder.

-Fokus på helligskriftet TaNakh, herunder Torahen.


FELTARBEJDE:
2a religion var på studierejse til Prag, hvor vi besøgte 3 synagoger (fokus på Gamle-Nye-Synagoge i Josefov, som er en af de ældste synagoger i Europa) samt en jødisk kirkegård: I den forbindelse fik eleverne et konkret indblik i synagogen som helligsted samt så eksempler på jødedommens materielle dimension.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve-Forløb#1-Redegørende+Analyserende 21-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

FORLØBETS INDHOLD OG FORMÅL:
Forløbet handlede om kristendommen:

-Oversigtligt om kristendommens formative periode og brud med jødedommen. Den nye pagt/aftale.
Jødedom:Lovreligion - Kr.dom:Ikke lovreligion
Jødedom: Venter på Messias - Kr.dom: Jesus=Messias/Kristus

-Messiasforestillinger omkring år 30, og hvordan Jesus levede op til disse forestillinger:
Kong Davids slægt
Frelser
Herrens lidende tjener (profeti fra Esajas 53, GT, Bibelen)

-Gudsopfattelsen: Jesu tonaturlære, Jesus som messias og guddommelige kræfter fx helbredelse, treenigheden, monoteisme, antropomorf som Guds søn/Jesus, mere transcendent som skaber mv.

-4 centrale myter og sammenhængen mellem disse myter: Skabelsesmyten, Syndefaldsmyten, Løsningsmyten og Pinseunderet (projekt med fokus på anvendelse af MYTE-begreber som begreber KAOS og KOSMOS samt møde religiøse grundtekster fra Bibelen med viden og begreber fra kristendommen).

-Frelse (dobbelt udgang eller frelsesuniversalisme) og frelsesveje:
Frelsesuniversalisme/Kærlighedsvejen/Agape-vejen (mest udbredt i protestantismen)
Trosvejen: Tro og dåb som en forudsætning for frelse.
Tro og gerninger (fx de 7 sakramenter i den katolske kirke) fører til frelse eller fortabelse: Den dobbelte udgang.
Og i den forbindelse oversigtligt om forskelle på katolicisme og protestantisme fx at protestanter ikke anerkender paven.

-Tegn på dommedag.

-Kristne ritualer med fokus på korsfæstelse (katolikker på Filippinerne), dåb (katolsk, ortodoks, Folkekirken, Pinsekirken) samt nadver i Folkekirken belyst ud fra Jørgen Podemann Sørensens model om ritualets 3 planer (1,5 moduler).

-Kristen etik: Den gyldne regel, ét bud=det dobbelte kærlighedsbud, fjendekærlighed, sindelagsetik, opgør med Moselovens handlelov i GT. Hvem er ens næste?: Social forpligtelse og individuel pligt.

METODE: Fortsat øve de metode-begreber, som eleverne er blevet præsenteret for, derudover nye metodebegreber: Beckfords model om medlemstyper samt Jan Hjärpes begreber om traditionalist-modernist, sekularist-teokrat.

FELTARBEJDE/EKSKURSION:
Vi tog til Lindehøj Folkekirke og mødte præsten Mia Mohr, der fortalte om Folkekirkens frelses-syn.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt-myter-kristendommen-analyserende niveau 04-11-2024
Prøve-4 myter-Socrative-redegørende 06-11-2024
Prøver-kr.dom 20-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam


INDHOLD:
-Islams 7 dimensioner ud fra Ninian Smarts model i de strukturerede noter.

-Oversigtligt om islams formative periode i Mekka og Medina.

-Centrale trosforestillinger (iman) - herunder de 6 trosforestillinger: Gud, bøgerne (Koranen+Hadith), profeten og profeterne, dommedag og engle.
Vi kom ind på islams syn på Jesus/Isa.
Vi kom også ind på noget etik.
Vi berørte forudbestemmelsen oversigtligt.

-Begreber til at tale om islams gudsopfattelse: Transcendent, ikke antropomorf, monoteisme, ikke polyteisme, tawhid mv.

-Begreber til at tale om dommedag: Eskatologisk myte, tro og gerninger, dobbelt udgang.

-Islam som den ældste religion - indefra set.

-Fagbegrebet MYTE repeteres og anvendes herunder eskatologisk myte, ætiologiske dele af myter, priviligerede talesituationer, Muhammed som mytisk forbillede.

-Fagbegrebet RITUAL, med fokus på anvendelse af ritualets tre planer (Podemann Sørensen). Ritualets 3 planer anvendt på faste og bøn. De 5 søjler blev præsenteret, men vi fokuserede på valfart, trosbekendelsen samt bøn og faste i et projektarbejde.

-Euroislam: Et eksempel på modernistisk islam: Sherin Khankan og T. Ramadan.

-Fundamentalistisk islam: Hizb Ut Tahrir og fundamentalisme-kendetegn genanvendt (anvendt første gáng i jødedomsforløbet)

-I et modul arbejdede vi med den aktuelle bederumssag, hvor SDU har lukket bederum og Kommissionen for den glemte kvindekamp har anbefalet det samme. Vi arbejdede med forskellige syn på sagen, og i den forbindelse blev eleverne introduceret til BEGREBER til at tale om SENMODERNE RELIGIØSITET: Sekularisering, afsekularisering, polarisering mv.

METODE:
Anvendelse af metodebegreber som indefra/udefra, elite/mainstream, maksimalist/minimalist, Jan Hjärpes begreber: modernist/traditionalist, sekularist/teokrat, Beckfords model om medlemstyper og genanvendelse af fundamentalisme (mission, hård eller blød, anti-vestlig, mytisk guldalder, teokrati, maksimalisme, bogstavelig læsning af helligskrifte).

EKSKURSION/FELTARBEJDE:
Moskébesøg: Wakf, hvor vi mødte informanten Ibrahim og overværede en bøn.

-------
I forløbet arbejdede vi også med, hvordan man laver en religionsfaglig analyse:
1) Metodeovervejelser-relevante

2) Resumé-2-3 sætninger

3) Analyse:

-Hvilke temaer behandler teksten? 

-Religionsfaglige begreber

-Religionsfaglig viden

Citater og PEF

4) Perspektivering
-----


Forløbet blev afsluttet med prøver med fokus på redegørelse, analyse og perspektivering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ritual-projekt: Bøn eller Faste 02-04-2025
Prøver-islam 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Konversion

Vi arbejdede med konversion.
Eleverne blev præsenteret for og anvendte Rambos konversionsmodel, der beskriver konversionsprocessens 7 stadier.
Rambos konversionsmodel blev anvendt på konversionsberetninger til islam, kristendom og jødedom.

Eleverne blev præsenteret for og anvendte Glocks deprivationsteori: De 5 former for deprivation, der kan medføre religiøsitet. I den forbindelse blev eleverne også præsenteret for, at religiøsitet også kan udvikles via primær og sekundær socialisation.

Eleverne blev præsenteret for og anvendte Thomas Ziehes begreber om senmodernitet, nemlig at kulturel frisættelse og formbarhed kan skabe gode betingelser for  konversion, men også skabe behov for ontologisering.

Eleverne anvendte Jørgen Podemann Sørensensen model om ritualets 3 planer for at få indsigt i forpligtelsens rituelle, mytiske og virkningens plan.

Eleverne lærte, at konversionsritualet kan være forskelligt i kristendommen, både hvad angår det rituelle plan og virkningens plan.

Eleverne anvendte endvidere følgende begreber til at analysere konversionsprocesserne:
Fortællelogik, revertit, kaos-kosmos, communitas.

Eleverne anvendte deres religonsfaglige viden fra forløbene jødedom, kristendom og islam i arbejdet med konversionsberetningerne.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Konversion-redegørende niveau 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer