Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Poul Falk Dyg
|
Hold
|
2024 fy/2d (2d fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
- fysik som et naturvidenskabeligt fag
- fysiske størrelser
- størrelsessymboler
- enheder
- eksperimenter
- betydende cifre
Eksperimentelt arbejde:
- Densitetsmåling på ethanol. Eksperiment 1.2.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energi
- de syv energiformer
- energiomdannelse og energikæder
- energibevarelse og energikvalitet
- energi, effekt og nyttevirkning
- Danmarks energiforbrug
Kemisk energi
- brændværdi
Termisk energi (indre energi)
- temperaturskalaer
- specifik varmekapacitet
- faseovergange og tilstandsformer
- specifik smeltevarme og specifik fordampningsvarme
Mekanisk energi
- kinetisk energi
- mekanisk potentiel energi
- bevarelse af den mekaniske energi
Eksperimentel arbejde:
- Effekten af en elkedel
- Nyttevirkning ved opvarmning af vand
- Is' specifikke smeltevarme
- Bevarelse af mekanisk energi (Faldende kugle)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Bølger
- Bølgetyper: Longitudinalbølger og transversalbølger
- amplitude, bølgelængde, periode og frekvens
- bølgeformlen
- harmoniske bølger
- interferens: Konstruktiv og destruktiv
Lyd
- lydstyrke
- lydens fart i luft
- det hørbare område
Stående bølger og musikinstrumenter
- stående bølger og resonans
- stående bølger på strenge
- halvåbne resonansrør
- åbne resonansrør
Lys og elektromagnetisk stråling
- det synlige lys
- optisk gitter og gitterformlen
- det elektromagnetiske spektrum
- varmestråling og Planck-kurver
- Wiens forskydningslov
- fotonenergi
Eksperimentelt arbejde:
- Bølgelængde af laserlys (optisk gitter)
- Bølger på en lang fjeder (Stående bølger). Eksperiment 3.1.3
- Måling af lydens fart. Eksperiment 3.3.1.
- Undersøgelse af lyskilder (med Ocean Optics spektrometer)
- Interferens mellem tegnede ringbølger
Demonstrationsforsøg
- Stående bølger på snore/strenge
- Stående bølger halvåbent resonansrør
- Stående bølger i åbent resonansrør
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomer og lys
Atomet
- atomets opbygning
- Bohrs atommodel
- absorption, emission
- hydrogenatomets energiniveauer
- linjespektre, kontinuerte spektre og absorptionsspektre
Demonstrationsforsøg:
- Atomers lysudsendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Solsystemet
- Solsystemets dannelse
- Solens energiproduktion
- døgnets længde og årstiderne
- Månens faser
- Solformørkelser
- Måneformørkelser
- Exoplaneter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi
- Hubbles lov
- Universets udvidelse
- Hubbletiden
- Rødforskydning, z
- en galakses fart
- den kosmiske baggrundsstråling
- galaksedannelse og densitetsforskelle
- kosmologiske modeller
- Big-Bang-kernesyntese (Urstoffets sammensætning)
- det kosmologiske princip
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710650",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710650",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710650"
}