Holdet 2024 3g MA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Asger Holm Sørensen
Hold 2024 3g MA (3g MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Differentialregning og funktioner - udvidet
Titel 2 Integralregning
Titel 3 Trigonometriske funktioner
Titel 4 Differentialligninger
Titel 5 Vektorfunktioner
Titel 6 3D og funktioner af to variabel
Titel 7 Forberedelsesmaterialet
Titel 8 Normalfordeling og regressionsanalyse
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Differentialregning og funktioner - udvidet

Repetition af differentialregning fra B-niveau.
Udvides med kæderegel (uden bevis), brøkregel (uden bevis), bevis for differentiation af e^x, a^x, ln(x) og x^a samt bevis for produktreglen.
Grænseværdibegrebet (og herunder kontinuitet) behandles også nærmere, primært ud fra eksempler.
Regning med funktioner herunder sammensætning af funktioner repeteres.
Omvendte funktioner defineres, hvorefter viden om log(x) og ln(x) som omvendte funktioner til henholdsvis 10^x og e^x genopfriskes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Integralregning

Stamfunktion, integrationsprøven og ubestemte integraler indføres.
Der arbejdes med at bestemme en konkret stamfunktion ud fra et givet punkt på stamfunktionens graf samt med at bestemme en konkret stamfunktion ud fra en given tangent til stamfunktionens graf.
Regneregler for ubestemte integraler bevises, og det bevises også at stamfunktioner adskiller sig fra hinanden med en konstant.

Arealfunktionen A(x) for en ikke-negativ funktion f defineres, og det opdages gennem eksempler at A(x) er en stamfunktion til f(x). Endvidere bevises integralregningens hovedsætning om at A'(x) = f(x).

Der arbejdes med arealbestemmelse, herunder at bestemme arealer under ikke-negative funktioners grafer (med bevis), bestemme arealer af områder mellem grafer (med bevis) og bestemme arealer over ikke-positive funktioners grafer (med bevis). Endvidere bevises også regneregler for bestemte integraler og indskudsreglen.

Integration ved substitution for både ubestemte og bestemte integraler indføres og trænes.

Sætningen om beregning af kurvelængder anvendes, men bevises ikke.

Omdrejningslegemer defineres. Sætningen om beregning af rumfanget af et omdrejningslegeme anvendes, men bevises ikke. Med afsæt i sætningen om rumfang af omdrejningslegemer udledes formler til bestemmelse af rumfanget af en kegle og rumfanget af en kugle.

Forløbet afsluttes med et projektarbejde om omdrejningslegemer, hvor eleverne i grupper bl.a. skal designe et vinglas.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Trigonometriske funktioner

Radiantal indføres (ud fra enhedscirklen), og løsning af trigonometriske grundligninger genopfriskes.
De trigonometriske funktioner sin(x) og cos(x) indføres, og forskriften for en harmonisk svingning repeteres. Dernæst indses konstanternes betydning for grafen for harmoniske svingninger, og der arbejdes i den forbindelse med periode og faseforskydning for harmoniske svingninger.
Der trænes i ud fra grafen for en harmonisk svingning at bestemme dens forskrift.
Endelig behandles funktionen tan(x) og dennes graf kort, og sætningen om differentiation af tan(x) bevises via kvotientreglen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Differentialligninger

Differentialligninger introduceres – her tales om fuldstændigløsning og partikulær løsning og hertil også et begyndelsesværdiproblem. I udgangspunktet arbejdes med de kendte typer differentialligninger fra formelsamlingen. Førsteordens differentialligninger og linjeelementer behandles. Løsningsformlen til differentialligninger af type 1 bevises mens de andre typer fra formelsamlingen blev arbejdet med på opgave-niveau. Modellering med differentialligninger blev der gjort mere ud af herunder arbejdet med en rygte-sprednings-model og et arbejde med Verhulst og en populationsmodel med et historisk perspektiv. Begge modeller kredsede om logistisk vækst, som blev behandlet i forlængelse deraf. Det blev bevist, at den logistiske vækst er maksimal i y = M/2 med afsæt i den logistiske differentialligning set som et parabeludtryk.

Systime: Mat B til A (Carstensen og Frandsen m.fl. 4. udgave) siderne: 204 - 234 (fraregnet relativ væksthastighed s. 214 samt beviserne s. 219 og s. 224.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vektorfunktioner

Vektorfunktioner med fokus på skriftlighed blev behandlet. Her var afsættet først og fremmest at eleverne fik en forståelse for den grundlæggende idé om en parameter-værdi i fremstillingerne og dennes lidt usynlige rolle i det visuelle. Dernæst kørte vi uden de større teoretiske forklaring videre med at opnå færdigheder til at kunne løse rækken af forskellige eksamensopgaver med alt hvad fra tangentbestemmelse, fart og acceleration, dobbeltpunkter osv. Der blev gjort lidt ekstra ud af cirkler og ellipser og så blev der gjort et mundtligt ophold ved cykloiden. Her blev der historisk spillet på cykloidens særlige egenskaber og særligt deres revolution indenfor måling af tid. En parameterfremstilling for cykloiden blev udledt. Til sidst blev der lidt mere undersøgende arbejdet med parabel kurver der ligger ned og hvordan oversættelse fra reel funktion til vektorfunktion foregår.

Systime: Mat B til A (Carstensen og Frandsen m.fl. 4. udgave) siderne: 264-294
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 3D og funktioner af to variabel

Det 3-dimensionelle koordinatsystem blev introduceret og behandlet med punkter og vektorer. Dernæst blev funktioner af 2 variable introduceret herefter et særligt blik på planer med planens ligning udledt og til sidst niveaukurver og snitkurver. Differentiation blev omtalt som; at finde væksthastighed med hensyn til en given variabel og dermed som tangenthældning for en tangent i fx ”x-aksens retning”. Gradienten blev behandlet samt dens geometriske betydning uden bevis. Differentiabilitet blev også rent grafisk funderet og dertil blev der arbejdet med stationære punkter og tangentplanens ligning.

Systime: Mat B til A (Carstensen og Frandsen m.fl. 4. udgave) siderne: 228 - 268 samt 176 - 185
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Normalfordeling og regressionsanalyse

Normalfordelingen blev genopfrisket. Frekvensfunktion/tæthedsfunktion og fordelingsfunktion blev behandlet herunder en forståelse af sigma som sådan cirka den gennemsnitlige variation i data. Der blev ikke gjort et større væsen ud af standardnormalfordelingen, men denne blev dog nævnt samt den lineære oversættelse imellem normalfordelinger – særligt i forbindelse med forståelsen af fraktilplot ved tjek af normalfordelt data. Normale og exceptionelle udfald samt procentfordelingerne i normalfordelingen blev behandlet. Til sidst så vi på lineær regressionsanalyse og normalfordelingens rolle i vurdering af en lineær model og konfidensintervaller for særligt hældningen. Linket mellem normalfordelingen og binomialfordelingen blev kun ganske kort antydet.

Systime: Mat B til A (Carstensen og Frandsen m.fl. 4. udgave) siderne: 30 - 47 samt 50-53
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition

De sidste 4 moduler blev brugt på en afsluttende test samt et mere individuelt arbejde i at få afklaret de mundtlige eksamensspørgsmål og herunder proces frem mod en eventuel mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer