Holstebro Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Holstebro Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2h3g Mu - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau
Musik B
Lærer(e)
Lisa Ludvigsen Al-Mashhadi
Hold
2024 2h3g Mu (
2h3g Mu
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Toppen af poppen
Titel 2
Kort introduktion til klassisk musik
Titel 3
Countrymusik
Titel 4
Musikteori og kor
Titel 5
Barokmusik og omkvædsformer (eksamensemne)
Titel 6
Billie Eilish
Titel 7
Opsummering
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Toppen af poppen
Forløbet arbejder med følgende begreber:
Simpel korteknik og arrangement i musescore (trestemmigt kor)
At fortolke kendte kunstneres værker og lave vores egne versioner (inspireret af programmet "Toppen af poppen")
At få en forståelse for popmusikkens genremæssige stiltræk med særligt fokus på: funktionsharmonik, hook, break, gimmick, form, syngestil, melodik, groove og sound
Forløbet afsluttes med analyse af et selvvalgt album.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til musik-B; vi bruger første modul på at lære hinanden at kende samt gennemgå, hvad året kommer til at indebære
Download MuseScore Studio for Windows | MuseScore
Korsang: "Aicha" af Outlandish
Sammenspil og introduktion til forløbet 'Toppen af poppen'
Tina Dico & Medina - Open Wide + Ensom (Zulu Awards 2010)
Lady Gaga - Bad Romance (Chords)
Stikord til musikanalyse | Musikipedia
Bad romance.pdf
No Doubt - Don't Speak (Official 4K Music Video)
2010erne – Popmusikkens årti
Light musikanalyseoversigt .pdf Skal downloades IKKE læses
Rihanna Stay.pdf
Rihanna Diamonds .pdf
Funktioner | Musikipedia
Oasis - Wonderwall (Chords)
Flammer rammer ver 2 - Full Score.pdf
Øvefil S - Flammer rammer ver 2.mp3
Øvefil A - Flammer rammer ver 2.mp3
Øvefil T - Flammer rammer ver 2.mp3
Øvefil B - Flammer rammer ver 2.mp3
Don't look back in anger.mscz
Eksempel: "Where the wild roses grow"
don"t look back in anger - Søg Videoer
Vi skal færdiggøre Rihanna-numrene
Sæt funktionsharmoniske betegnelser på “Where The Wild roses Grow”
Vælg et album, du vil analysere og lytte til i fuld længde. Lyt til værket uden pause og registrer, hvad dit umiddelbare sanseindtryk er, når albummet slutter. Lav en analyse af værket som et samlet hele ved at beskrive antallet af sange, overgange i
Send refleksioner over dagens modul i slutningen af timen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
værkanalyse
19-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kort introduktion til klassisk musik
Kort introduktion til den klassiske musiks udtryksform som opvarmning til ‘Klassiske dage’-koncert.
Forløbet fokuserer særligt på instrumentation og harmonik samt forholdet mellem sang og musik.
Særligt fokus på Franz Schuberts:
"Nacht und Träume" (1825)
"Der Erlkönig"
Johann Sebastian Bach:
"Præludium i C-dur"
Andrew Lloyd Webber:
"Don't cry for me Argentina" (intertekstuel reference til Bachs præludium)
Lytteøvelse:
Chopin - Andante Spianato
Sangøvelse (udviklingen fra barok til romantik):
Händel: "Lascia qiu pianga"
Indhold
Kernestof:
Händel Lascia.png
chopin andante spianato and grande polonaise - Søg Videoer
Vi arbejder videre med funktionsharmonisk analyse samt spiller sammenspil
Nacht und Träume
Der Erlkönig
Franz Schubert Aage Hansen Læs og lyt 1 side 121-129.pdf
Akkorder » Dur og mol » Klaver | Musikipedia
Schubert Nacht und Träume
Orla Vinther Musikken i 1800-tallet side 26-35.pdf
Vi mødes på Knudsens kl.11.50 - koncerten er fra kl.12-13. Adressen er Nørregade 40; gå/cykl til Nørreport Centret, gå ca.100 m ned ad gågaden til tøjbutikkerne Companys og Munk Store - der er en smøge ind til venstre, og der ligger Knudsens. I skal
Sammenspil
Don't cry for me Argentina.pdf
Bach præludium i C-dur.pdf
Romantisk musik
Barokmusik
Klassisk musikhistorie.pdf Downloades - læses i timen
Oversigt over den klassiske musiks historie.pdf Downloades - læses i timen
Gruppearbejde om klassisk musik (grupper á 3)
Vi fortsætter gruppearbejdet om selvvalgte værker
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Countrymusik
Eksamensforløb 1 arbejder med genren 'country' med særligt fokus på stilistiske kendetegn, historisk-kulturel betydning samt udviklingen fra oprindelig country-western til nye versioner af genren.
For at forstå genrens historiske oprindelse analyseres ligeledes bluesnumre med særligt fokus på de stilistiske kendetegn for genren.
Forløbet trækker en tråd fra de tidligere countrynumre til nyere versioner hos bandet FirstAidKit samt Beyoncés country-album.
Fokus;
Melodisk analyse
Syngestil
Form
Instrumentation
Tekst og musik
Harmonik
Numre:
Jolene, Dolly Parton
Jolene, Beyonce
Texas hold 'em, Beyonce
Daddy Lessons, Beyonce
Fireworks, First Aid Kit
Silver linning, First Aid Kit
Emylou, First Aid Kit
Ring of fire, Johnny Cash
I walk the line, Johnny Cash
Lovesick blues, Hank Williams
Indhold
Kernestof:
Vi starter vores nye forløb om country og western
Country og western .pptx
Emmylou.pdf
En gammel genre dominerer pludselig hitlisterne verden over - nu hopper den tungt tatoverede verdensstjerne med på bølgen
Jolene .mscz
My silver lining.pdf
Dolly Parton ‘Jolene’ 3-stemmigt kor
country og western definition .docx
Fireworks.pdf
Country og western kompendium B-niveau.pdf
Syngestil og sangteknik.doc
Sangstil og syngeteknik.pptx
Gruppeopgave
Om Johnny Cash
Countrymusikkens historie 4(8 sider)
Gennemgang af musikalsk analyse (vigtige elementer)
Countrymusikkens Historie (5 sider)
Light musikanalyseoversigt .pdf Downloades - skal ikke læses
Rockmusik i TID og RUM.pdf
I skal spille sammenspil. Brug de første 20 minutter på "Fireworks"; herefter er der frit valg, men sangen, I vælger, skal have karakter af country/western
Instrumenternes rolle i samspillet.pptx
Opsamling på "Fireworks" og "Ring of fire"
Rytmeøvelse "Texas hold 'em":
Takt og underdelinger:
Analyse af Dolly Partons "Jolene" samt Beyonces "Jolene"
Countrymusikken som middel Jolene.pptx
Øvelse:
Afsnit
Vi arbejder med "Jolene" af henholdsvis Dolly Parton og Beyonce
Beyonce og Dolly Parton.pptx
Som lektie:
First Aid Kit "Emmylou"
Johnny Cash: "I walk the line"
Fra ludfattig til countrydronning: Alle elsker Dolly Parton
Sammenspil (forberedelse til Åben skole)
Vi samler op på "Jolene" af Beyonce og Dolly Parton
Den opmærksomhedsskabende dominant | Popmusik & modalharmonik
Nothing breaks like a heart
"Lovesick blues" Hank Williams
Kendetegn ved blues | Musikipedia
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Musikteori og kor
Vi bruger forløbet på at opsummere musikteori samt arbejde med simple korarrangementer.
Derudover bruger vi modulerne til at forberede vores optræden til forårskoncerten.
Indhold
Kernestof:
Husk instrumenter
Øvelser og skriftlige opgaver | Nøgle til musikken
Opgave 1 tonenavne.pdf
Opgave 6 akkordøvelser.pdf
Vårvise korsats.pdf
Treklange | Musikteori – på video
Akkorder opbygning.pdf
Akkorder (3- og 4-klange) og kor
Øvelser akkorder
Akkordlæsning og omvending | Musikteori – på video
Vi skal lave musikteori samt spille sammenspil. Medbring relevante instrumenter
Tre- og fireklange.pdf
Vi arbejder med intervaller
Intervalnavne og størrelser | Musikteori – på video
Øvelser » Intervaller | Musikipedia
Intervaller | Musikipedia
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Barokmusik og omkvædsformer (eksamensemne)
Forløbet arbejder primært med perioden Barokken med særligt fokus på genren 'rondo'. Forløbet inddrager ligeledes eksempler på andre tiders omkvædsformer herunder 'Ebbe Skammelsen' og "Every breath you take" med henblik på at karakterisere samt forstå funktionen af et omkvæd.
I analyserne af de tre rondoer har vi primært fokuseret på melodik, terrasse-dynamik samt forskellen på et ritornel og en episode.
Værker:
Antonio Vivaldi: De fire årstider - "Forår" 1. sats
Johann Sebastian Bach: Violinkoncert i E-dur 3. sats
Antonio Vivaldi: Danza Pastorale 3. sats
Indhold
Kernestof:
Hej hold. Vi spiller fællesnumre fordelt på hf og STX, så husk instrumenter
When we were young .mscz
akkordoversigt pdf.pdf downloades
Introduktion til barokken
DRTV - Bluey: Fin restaurant
Vivaldi La Primavera
funktionsharmonikGJ.pdf
Bach violinkoncert Edur 3sats node v2.pdf
Introduktion til forløbet med særligt fokus på barokken
Lav en analyse af "Bluey", hvor du fokuserer på, hvordan affekt (følelser) udtrykkes igennem billedsiden samt understøttes af musikken
Flerstemmighed på tre måder:
barok stikord.html læses som lektie
Mester Jakob - eksempel på polyfoni og kanon
3. 1650-1720: Barokken | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Vivaldi lytteøvelse .docx
Vivaldi spring
Sorrig og glæde de vandre til hobe
Den blå anemone.pdf
Vivaldi de fire årstider noder.pdf
Omkvædsformer.pdf
Øvelse:
5 melodiske analysebegreber.pdf
Husk instrumenter
Stikord til eksamen barok samt Bach violinkoncert.pdf
Vi afrunder vores analyse af Vivaldis "Forår" 1. sats
Samklang.pdf
Barokkoncert.docx
Bach Violinkoncert Edur v2.htm
j.s. violinkoncert e dur 3. sats - Søg Videoer
Vi arbejder videre med Bachs rondo
I skal I modulet lave et skema over Bachs rondo.
barok stikord.html
Bach violinkoncert 3sats tema.pdf
Afrunding af Bachs rondo samt sammenspil
Danza Pastorale node rondo.pdf
danza pastorale - Søg Videoer
https://holstebrogymnasiumoghf-my.sharepoint.com/:o:/g/personal/lla_hogym_dk/Eko5LJdx3iVEiFetUEkvBgkBJxHfTypFM-6H0uOWWEKaCw
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Billie Eilish
Forløbet tager udgangspunkt i kunstneren Billie Eilish, hvor der særligt fokuseres på at forstå hendes musikalsk-kulturelle betydning for moderne popmusik. I undervisningen inddrages ligeledes musikvideoanalyse af nummeret "Happy ever after". Vi spiller ligeledes numrene "Bad guy" samt "When the party's over".
Følgende musikalske parametre er analyseret:
Syngestil
Harmonik
Form
Melodik
Instrumentation
Lyrik
Groove
Indhold
Kernestof:
Vi analyserer samt spiller numre med Billie Eilish
when the party's over.pdf
Vi spiller ‘When the party’s over’ og ‘Bad guy’ - husk saxofon
Pop Life: Ny Billie Eilish-dokumentar er et portræt af den tid i livet, hvor man ser sin egen fremtid som en glitrende drøm, mens ens hverdag og krop føles som en kløende uldsweater
2.1.1 Taktarter | POP – teori og analyse
Billie Eilish - Happier Than Ever (Official Music Video)
Sammenspil - husk instrumenter
Vi skal arbejde med tre-stemmigt kor
Rockflydestemme intro.pdf
Happier than ever.mscz
Vi arbejder med tre-stemmig korsats
https://www.youtube.com/watch?v=O1PkZaFy61Y
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Opsummering
Forløbet opsummerer pensum fra Musik B med særligt fokus på de to musikhistoriske eksamensforløb - Country og Rondo.
Indhold
Kernestof:
Rockmusik i TID og RUM.pdf
Rockmusik i tid og rum Tonalitet og harmonik .pdf
Rockmusik i tid og rum Groove.pdf
Pop og rock - historisk oversigt.pdf
I skal i grupper á tre lave en analyse af sangen 'Love of my life' med Queen, hvor I benytter viden fra de vedhæftede dokumenter. I skal sørge for, at alle punkter fra dokumentet 'Rockmusik i TID og RUM' er besvaret.
I modulet skal I øve jeres solonumre. Når modulet er slut, skal I skrive i elevfeedback
Vi repeterer vores country-forløb og øver solonumre
Vi afrunder repetition af country-forløbet og øver solonumre
Vi repeterer rondo (barokforløb) samt øver sammenspil og solonumre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806020", "T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806020", "H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806020" }