Holdet 2024 2h3g Mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik B
Lærer(e) Lisa Ludvigsen Al-Mashhadi
Hold 2024 2h3g Mu (2h3g Mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Toppen af poppen
Titel 2 Kort introduktion til klassisk musik
Titel 3 Countrymusik
Titel 4 Musikteori og kor
Titel 5 Barokmusik og omkvædsformer (eksamensemne)
Titel 6 Billie Eilish
Titel 7 Opsummering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Toppen af poppen

Forløbet arbejder med følgende begreber:
Simpel korteknik og arrangement i musescore (trestemmigt kor)
At fortolke kendte kunstneres værker og lave vores egne versioner (inspireret af programmet "Toppen af poppen")
At få en forståelse for popmusikkens genremæssige stiltræk med særligt fokus på: funktionsharmonik, hook, break, gimmick, form, syngestil, melodik, groove og sound

Forløbet afsluttes med analyse af et selvvalgt album.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
værkanalyse 19-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kort introduktion til klassisk musik

Kort introduktion til den klassiske musiks udtryksform som opvarmning til ‘Klassiske dage’-koncert.
Forløbet fokuserer særligt på instrumentation og harmonik samt forholdet mellem sang og musik.
Særligt fokus på Franz Schuberts:
"Nacht und Träume" (1825)
"Der Erlkönig"

Johann Sebastian Bach:
"Præludium i C-dur"

Andrew Lloyd Webber:
"Don't cry for me Argentina" (intertekstuel reference til Bachs præludium)

Lytteøvelse:
Chopin - Andante Spianato

Sangøvelse (udviklingen fra barok til romantik):
Händel: "Lascia qiu pianga"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Countrymusik

Eksamensforløb 1 arbejder med genren 'country' med særligt fokus på stilistiske kendetegn, historisk-kulturel betydning samt udviklingen fra oprindelig country-western til nye versioner af genren.
For at forstå genrens historiske oprindelse analyseres ligeledes bluesnumre med særligt fokus på de stilistiske kendetegn for genren.
Forløbet trækker en tråd fra de tidligere countrynumre til nyere versioner hos bandet FirstAidKit samt Beyoncés country-album.

Fokus;
Melodisk analyse
Syngestil
Form
Instrumentation
Tekst og musik
Harmonik

Numre:
Jolene, Dolly Parton
Jolene, Beyonce
Texas hold 'em, Beyonce
Daddy Lessons, Beyonce  
Fireworks, First Aid Kit
Silver linning, First Aid Kit
Emylou, First Aid Kit
Ring of fire, Johnny Cash
I walk the line, Johnny Cash
Lovesick blues, Hank Williams
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Barokmusik og omkvædsformer (eksamensemne)

Forløbet arbejder primært med perioden Barokken med særligt fokus på genren 'rondo'. Forløbet inddrager ligeledes eksempler på andre tiders omkvædsformer herunder 'Ebbe Skammelsen' og "Every breath you take" med henblik på at karakterisere samt forstå funktionen af et omkvæd.
I analyserne af de tre rondoer har vi primært fokuseret på melodik, terrasse-dynamik samt forskellen på et ritornel og en episode.

Værker:
Antonio Vivaldi: De fire årstider - "Forår" 1. sats
Johann Sebastian Bach: Violinkoncert i E-dur 3. sats
Antonio Vivaldi: Danza Pastorale 3. sats
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Billie Eilish

Forløbet tager udgangspunkt i kunstneren Billie Eilish, hvor der særligt fokuseres på at forstå hendes musikalsk-kulturelle betydning for moderne popmusik. I undervisningen inddrages ligeledes musikvideoanalyse af nummeret "Happy ever after". Vi spiller ligeledes numrene "Bad guy" samt "When the party's over".

Følgende musikalske parametre er analyseret:
Syngestil
Harmonik
Form
Melodik
Instrumentation
Lyrik
Groove
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer