Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Birgit Mølgaard Jeppesen
|
Hold
|
2023 Ma/bf (1bf Ma, 2bf Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beskrivende statistik+projekt
Ikke-grupperede og grupperede datasæt.
I den forbindelse er der arbejdet med:
Statistiske deskriptorer såsom middelværdi, median, spredning, standardafvigelse, kvartilsæt, skævhed og outliers.
Grafiske præsentationer såsom histogrammer, sumkurver og boksplots til beskrivelse af datamaterialer.
Eleverne har i store dele af forløbet arbejdet selvstændigt i grupper og selv skullet tilegne sig stoffet.
Forløbet blev afsluttet med et lille projektforløb, hvor eleverne arbejdede med data i form af et ikke-grupperet og grupperet datasæt og dernæst lavede en grundig statistisk behandling af disse.
Projektrapport om: Statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder.
Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Procent og rentesregning
Grundlæggende procentregning. Indekstal. Kapitalfremskrivningsformlen. Opsparingsannuitet. Gældsannuitet. Amortisationstabeller. Metoder fra diskret matematik.
Matematiske beviser har spillet en central rolle, og der er arbejdet med et eksempel på et induktionsbevis.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer. Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Genkende begreber og metoder fra diskret matematik. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Eksponentiel- og potensvækst
Regneforskrift og graf. Opfattelsen af eksponentiel vækst som gangevækst og potensvækst som procent-procent vækst. Eksponentiel regression og potensregression. Residualer og residualplot. Bestemmelse af regneforskrift ud fra to punkter. Fordoblingskonstant og halveringskonstant for eksponentiel vækst. Potensfunktioners skaleringsegenskab og %-% egenskab. Matematiske beviser har spillet en central rolle.
Projektopgave: Opgaver om Kulstof 14-datering
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bjørn Grøn m.fl.: Hvad er matematik?1, Lindhardt og Ringhof 1.udgave, 1.oplag 2017; sider: 140-142, 144-149, 151-152, 156-157, 169-170, 173-176, 183-188
-
Bevis for a-tallet_eksp vækst (4).pdf
-
Eksponentiel regression med TI_Nspire_040124.docx
-
Bevis for fordoblingskonstant (4).pdf
-
Beregning af a og b_Potensfunktion_bevis.pdf
-
Flemming Clausen, Gert Schomacker og Jesper Tolnø: Grundbog B1, Gyldendal 1.udgave, 1.oplag 2017; sider: 46-47
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse. Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
Læse matematikfaglige tekster på engelsk.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Vektorer og trigonometri
Definition af vektor. Vektorer i et koordinatsystem. Grundlæggende regneregler for vektorer. Indskudsreglen. Midtpunkt af et linjestykke. Retvinklede trekanter og Pythagoras´ sætning. Længden af en vektor. Enhedsvektor. Ensvinklede trekanter. Trigonometriske beregninger, herunder enhedscirklen, definition af sinus, cosinus og tangens samt trigonometriske formler i retvinklede trekanter. Skalarprodukt af vektorer, herunder regneregler, kvadratsætninger og længder af vektorer, vinkel mellem vektorer og ortogonale vektorer. Cosinusrelationerne. Projektion af vektor på vektor. Tværvektor. Determinant og arealberegning. Sinusrelationerne.
En eksperimenterende tilgang til stoffet har spillet en rolle i dette forløb. Ligeledes har matematiske beviser spillet en central rolle i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål.
Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder.
Demonstrere viden om fagets metoder og identitet. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Ligninger og polynomier
Løsning af andengradsligninger.
Parabler, herunder bl.a. toppunktsformlen, nulpunkter og opløsning i faktorer. Nulreglen. Andengradsregression. Residualer og residualplot. Polynomier af højere grad.
IT har spillet en væsentlig rolle i forløbet, da der har været en eksperimenterende tilgang til arbejdet med diverse typer af polynomier. Også matematiske beviser har spillet en central rolle.
På nedenstående sider er afsnittene om "Logiske problemer" ikke læst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling.
Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Funktionsteori
Funktioners egenskaber og deres grafiske forløb. Herunder definitionsmængde, værdimængde, lokale og globale ekstrema, monotoniforhold, omvendt funktion og asymptoter samt parallelforskydning af grafer.
Under dele af forløbet har eleverne arbejdet selvstændigt i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik+projektopg.
Sandsynlighedsfelt. Stokastisk variabel. Kombinationer, herunder multiplikations- og additionsprincippet, uafhængige hændelser, permutationer og binomialkoefficienter. Diskret matematik.
Projektopgave: Lotto (Lavet i 2.g)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Genkende begreber og metoder fra diskret matematik. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik 2
Færdiggørelse og opsamling af forløbet fra før sommerferien.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Polynomier 2
Tredjegradspolynomier og deres egenskaber. Vilkårlige polynomier. Polynomiers egenskaber og grafiske forløb.Tredjegrads- og fjerdegradsregression. Modeller med polynomier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Demonstrere viden om fagets metoder og identitet.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Logaritmefunktioner og eksponentialfunktioner
Titalslogaritmefunktionen log og 10^x. Den naturlige logaritmefunktion ln og den naturlige eksponentialfunktion e^x.
Logaritmeregler. Sammenhængen mellem a^x og e^(kx). Sammenhængen mellem log og ln. Linearisering af eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- IT - Brug af TI-Nspibe
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Differentialregning + projektopgave
Kontinuitet, grænseværdi og kontinuerte funktioner. Differentiable kurver og differentialkvotienter. Differentiation af polynomier. Regneregler for differentialkvotienter. Bestemmelse af tangentligninger. Lokale ekstrema og monotoniforhold. Optimering. Differentiation af standardfunktioner.
I forløbet har der været lagt stor vægt på bevisførelse. Eleverne har i den forbindelse også set et eksempel på et induktionsbevis. Der er også i forbindelse med forløbet læst en matematikfaglig tekst om optimering på engelsk.
Projektopgave: Optimering af materialeforbrug.
Det bemærkes, at der er taget rigtig mange beviser i forløbet.
Der er dog også sprunget over en del beviser, f.eks beviserne s.158-159, beviserne s.186-190, beviset for sætning 22 s.194 og beviset for sætning 26 s.218 samt beviset for produktreglen A2, s.83-84.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bjørn Grøn m.fl.: Hvad er matematik?2, Lindhardt og Ringhof 1.udgave, 1.oplag 2018; sider: 154-164, 167, 180-184, 186-192, 194-196, 212-215, 217-218
-
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, Forlaget HAX 2.udg., 2.oplag 2013; sider: 67-70, 72-73, 76, 79-84
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller. Anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Demonstrere viden om fagets metoder og identitet. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet. Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling. Læse matematikfaglige tekster på engelsk.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Vektorer og analytisk geometri i planen
Cirkler. Den rette linje. Vinkel mellem linjer. Skæring mellem linjer og cirkler. Afstand mellem punkt og linje.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Demonstrere viden om fagets metoder og identitet. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Sandsynlighedsregning_statistik_Binomialfordeling
Stokastiske variable, herunder middelværdi og spredning. Binomialfordelingen. Andre sandsynlighedsfordelinger, herunder normalfordelingsapproksimation til binomialfordelt stokastisk variabel. Binomialtest. p-værdi. Simulering af nulhypotese. Konfidensintervaller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet. Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling. Demonstrere viden om fagets metoder og identitet.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Numeriske metoder og algoritmer
Regressionsanalyse og bedste rette linje. Stykkevis definerede funktioner. Modellering af svingninger og sinusregression.
I dette forløb har der været stort fokus på bearbejdning af autentisk data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet. Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Matematisk modellering med afledede funktioner
Generelle betragtninger omkring matematisk modellering og de forskellige faser i processen.
Definition af, hvad man forstår ved en differentialligning og en differentialligningsmodel.
Der er arbejdet med flere eksempler på differentialligningsmodeller, hvor løsningerne har været eksponentielle, forskudt eksponentielle og logistiske vækstmodeller.
Vi har således blandt andet arbejdet med differentialligningsmodeller, der beskriver "Newtons afkølingslov", "Radioaktivt henfald" samt "Bakterievækst".
Matematiske metoder har været i fokus.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
-
Bjørn Grøn m.fl.: Hvad er matematik?2, Lindhardt og Ringhof 1.udgave, 1.oplag 2018; sider: 243-245, 256-257, 259
-
Newtons afkølingslov_kaffe.pdf
-
Radioaktivt henfald.pdf
-
Jens Carstensen m.fl.:Mat B2, STX, Systime 3. udgave, 1. oplag 2013; sider: 112-114
-
Thomas Hebsgaard og Hans Sloth: Højniveaumatematik 2, Trip, 1.udgave, 2.oplag 2001; sider: 204
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling.
- IT - Brug af TI-Nspire
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Det Gyldne Snit og Fibonaccital/Lucasfølger
Definition af Det Gyldne Snit. Tallet fi. Konstruktion af Det Gyldne Snit, herunder også de gamle grækeres konstruktion. Det Gyldne snit i billeder og i menneskets proportioner. Fibonaccital og deres sammenhæng med tallet fi. Lucasfølger.
Botticellis billede "Venus´ fødsel" er blevet behandlet og i den forbindelse er der blevet læst en engelsk tekst på nettet.
Der er i forløbet et særligt fokus på renæssancen med afstikkere til antikken.
I forløbet er der endvidere blevet arbejdet med begreber og metoder fra diskret matematik.
Det bemærkes, at flere sætninger er blevet bevist, men enkelte er dog ikke bevist. F.eks. er beviset for sætning 1, s.12 i kompendiet ikke taget.
Opgave om: De gyldne snit i Venus´ fødsel
Opgave om: Da Vincis påstand om menneskets proportioner.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling.
Genkende begreber og metoder fra diskret matematik.
Læse matematikfaglige tekster på engelsk.
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Opsamling og repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
48,00 moduler
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58960628458",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58960628458",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58960628458"
}