Holdet 2023 Ma/bf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Birgit Mølgaard Jeppesen
Hold 2023 Ma/bf (1bf Ma, 2bf Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Beskrivende statistik+projekt
Titel 2 Procent og rentesregning
Titel 3 Eksponentiel- og potensvækst
Titel 4 Vektorer og trigonometri
Titel 5 Ligninger og polynomier
Titel 6 Funktionsteori
Titel 7 Sandsynlighedsregning og kombinatorik+projektopg.
Titel 8 Sandsynlighedsregning og kombinatorik 2
Titel 9 Polynomier 2
Titel 10 Logaritmefunktioner og eksponentialfunktioner
Titel 11 Differentialregning + projektopgave
Titel 12 Vektorer og analytisk geometri i planen
Titel 13 Sandsynlighedsregning_statistik_Binomialfordeling
Titel 14 Numeriske metoder og algoritmer
Titel 15 Matematisk modellering med afledede funktioner
Titel 16 Det Gyldne Snit og Fibonaccital/Lucasfølger
Titel 17 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Beskrivende statistik+projekt

Ikke-grupperede og grupperede datasæt.
I den forbindelse er der arbejdet med:
Statistiske deskriptorer såsom middelværdi, median, spredning, standardafvigelse, kvartilsæt, skævhed og outliers.
Grafiske præsentationer såsom histogrammer, sumkurver og boksplots til beskrivelse af datamaterialer.
Eleverne har i store dele af forløbet arbejdet selvstændigt i grupper og selv skullet tilegne sig stoffet.
Forløbet blev afsluttet med et lille projektforløb, hvor eleverne arbejdede med data i form af et ikke-grupperet og grupperet datasæt og dernæst lavede en grundig statistisk behandling af disse.

Projektrapport om: Statistik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Procent og rentesregning

Grundlæggende procentregning. Indekstal. Kapitalfremskrivningsformlen. Opsparingsannuitet. Gældsannuitet. Amortisationstabeller. Metoder fra diskret matematik.
Matematiske beviser har spillet en central rolle, og der er arbejdet med et eksempel på et induktionsbevis.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer. Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Genkende begreber og metoder fra diskret matematik. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Eksponentiel- og potensvækst

Regneforskrift og graf. Opfattelsen af eksponentiel vækst som gangevækst og potensvækst som procent-procent vækst. Eksponentiel regression og potensregression. Residualer og residualplot. Bestemmelse af regneforskrift ud fra to punkter. Fordoblingskonstant og halveringskonstant for eksponentiel vækst. Potensfunktioners skaleringsegenskab og %-% egenskab. Matematiske beviser har spillet en central rolle.

Projektopgave: Opgaver om Kulstof 14-datering
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse. Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet. Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling. Læse matematikfaglige tekster på engelsk.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Vektorer og trigonometri

Definition af vektor. Vektorer i et koordinatsystem. Grundlæggende regneregler for vektorer. Indskudsreglen. Midtpunkt af et linjestykke. Retvinklede trekanter og Pythagoras´ sætning. Længden af en vektor. Enhedsvektor. Ensvinklede trekanter.  Trigonometriske beregninger, herunder enhedscirklen, definition af sinus, cosinus og tangens samt trigonometriske formler i retvinklede trekanter. Skalarprodukt af vektorer, herunder regneregler, kvadratsætninger og længder af vektorer, vinkel mellem vektorer og ortogonale vektorer. Cosinusrelationerne. Projektion af vektor på vektor. Tværvektor. Determinant og arealberegning. Sinusrelationerne.

En eksperimenterende tilgang til stoffet har spillet en rolle i dette forløb. Ligeledes har matematiske beviser spillet en central rolle i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder. Demonstrere viden om fagets metoder og identitet. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Ligninger og polynomier

Løsning af andengradsligninger.
Parabler, herunder bl.a. toppunktsformlen, nulpunkter og opløsning i faktorer. Nulreglen. Andengradsregression. Residualer og residualplot. Polynomier af højere grad.

IT har spillet en væsentlig rolle i forløbet, da der har været en eksperimenterende tilgang til arbejdet med diverse typer af polynomier. Også matematiske beviser har spillet en central rolle.

På nedenstående sider er afsnittene om "Logiske problemer" ikke læst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Funktionsteori

Funktioners egenskaber og deres grafiske forløb. Herunder definitionsmængde, værdimængde, lokale og globale ekstrema, monotoniforhold, omvendt funktion og asymptoter samt parallelforskydning af grafer.
Under dele af forløbet har eleverne arbejdet selvstændigt i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Sandsynlighedsregning og kombinatorik+projektopg.

Sandsynlighedsfelt. Stokastisk variabel. Kombinationer, herunder multiplikations- og additionsprincippet, uafhængige hændelser, permutationer og binomialkoefficienter. Diskret matematik.

Projektopgave: Lotto (Lavet i 2.g)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Genkende begreber og metoder fra diskret matematik. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Sandsynlighedsregning og kombinatorik 2

Færdiggørelse og opsamling af forløbet fra før sommerferien.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Polynomier 2

Tredjegradspolynomier og deres egenskaber. Vilkårlige polynomier. Polynomiers egenskaber og grafiske forløb.Tredjegrads- og fjerdegradsregression. Modeller med polynomier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Demonstrere viden om fagets metoder og identitet.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Logaritmefunktioner og eksponentialfunktioner

Titalslogaritmefunktionen log og 10^x. Den naturlige logaritmefunktion ln og den naturlige eksponentialfunktion e^x.
Logaritmeregler. Sammenhængen mellem a^x og e^(kx). Sammenhængen mellem log og ln. Linearisering af eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
  • IT - Brug af TI-Nspibe
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Differentialregning + projektopgave

Kontinuitet, grænseværdi og kontinuerte funktioner. Differentiable kurver og differentialkvotienter. Differentiation af polynomier. Regneregler for differentialkvotienter. Bestemmelse af tangentligninger. Lokale ekstrema og monotoniforhold. Optimering. Differentiation af standardfunktioner.

I forløbet har der været lagt stor vægt på bevisførelse. Eleverne har i den forbindelse også set et eksempel på et induktionsbevis. Der er også i forbindelse med forløbet læst en matematikfaglig tekst om optimering på engelsk.

Projektopgave: Optimering af materialeforbrug.

Det bemærkes, at der er taget rigtig mange beviser i forløbet.
Der er dog også sprunget over en del beviser, f.eks beviserne s.158-159, beviserne s.186-190, beviset for sætning 22 s.194 og beviset for sætning 26 s.218 samt beviset for produktreglen A2, s.83-84.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller. Anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Demonstrere viden om fagets metoder og identitet. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet. Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling. Læse matematikfaglige tekster på engelsk.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 Vektorer og analytisk geometri i planen

Cirkler. Den rette linje. Vinkel mellem linjer. Skæring mellem linjer og cirkler. Afstand mellem punkt og linje.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Demonstrere viden om fagets metoder og identitet. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Sandsynlighedsregning_statistik_Binomialfordeling

Stokastiske variable, herunder middelværdi og spredning. Binomialfordelingen. Andre sandsynlighedsfordelinger, herunder normalfordelingsapproksimation til binomialfordelt stokastisk variabel. Binomialtest. p-værdi. Simulering af nulhypotese. Konfidensintervaller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog. Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet. Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling. Demonstrere viden om fagets metoder og identitet.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Numeriske metoder og algoritmer

Regressionsanalyse og bedste rette linje. Stykkevis definerede funktioner. Modellering af svingninger og sinusregression.
I dette forløb har der været stort fokus på bearbejdning af autentisk data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling. Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet. Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 Matematisk modellering med afledede funktioner

Generelle betragtninger omkring matematisk modellering og de forskellige faser i processen.
Definition af, hvad man forstår ved en differentialligning og en differentialligningsmodel.
Der er arbejdet med flere eksempler på differentialligningsmodeller, hvor løsningerne har været eksponentielle, forskudt eksponentielle og logistiske vækstmodeller.
Vi har således blandt andet arbejdet med differentialligningsmodeller, der beskriver "Newtons afkølingslov", "Radioaktivt henfald" samt "Bakterievækst".
Matematiske metoder har været i fokus.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller. Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning. Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling.
  • IT - Brug af TI-Nspire
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 16 Det Gyldne Snit og Fibonaccital/Lucasfølger

Definition af Det Gyldne Snit. Tallet fi. Konstruktion af Det Gyldne Snit, herunder også de gamle grækeres konstruktion. Det Gyldne snit i billeder og i menneskets proportioner. Fibonaccital og deres sammenhæng med tallet fi. Lucasfølger.
Botticellis billede "Venus´ fødsel" er blevet behandlet og i den forbindelse er der blevet læst en engelsk tekst på nettet.

Der er i forløbet et særligt fokus på renæssancen med afstikkere til antikken.

I forløbet er der endvidere blevet arbejdet med begreber og metoder fra diskret matematik.

Det bemærkes, at flere sætninger er blevet bevist, men enkelte er dog ikke bevist. F.eks. er beviset for sætning 1, s.12 i kompendiet ikke taget.


Opgave om: De gyldne snit i Venus´ fødsel
Opgave om: Da Vincis påstand om menneskets proportioner.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling. Genkende begreber og metoder fra diskret matematik. Læse matematikfaglige tekster på engelsk.
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 17 Opsamling og repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 48,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer