UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet tm23hh2g Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Emilie Shirin Holmgaard, Thor Eiken Mulvad
Hold
tm23hh2g Hi (
tmhh2g Hi
,
tmhh3g Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til Historie
Titel 2
Imperialisme
Titel 3
Hekse
Titel 4
SO4 Holocaust og folkedrab
Titel 5
Nyere russisk historie
Titel 6
Danmark i verden
Titel 7
Kina
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til Historie
Introduktion til faget historie
Historisk bevidsthed
Historisk metode - kildearbejde
Materiale:
Bog: Fra fortid til historie (Systime)
Kilder: Likvideringen af Tage Lerche (opdateres)
Indhold
Kernestof:
Historie-B-hhx-august-2017.pdf
Velkommen til historie!
Lektionsplan:
Lektie: Kapitel 1 i "Fra Fortid til Historie" (læs fra "Hvad bruger vi historie til?" til og med "Historiesyn" MEN spring "Historiefag og historiebrug" over"
Kapitel 2 i "Fra Fortid til Nutid" og læs følgende afsnit
Dagens plan: Kildebrug og hvordan man arbejder med historiske kilder
Introducerende kildeøvelse.docx
Kildeøvelse - fremstilling og historiebevidsthed.docx
læs kilde 1-7 om likvideringen af Tage Lerche
Bog: Vestens Imperialisme og Dominans af Morten Hillingsø Munk og Susanne Ørnstrøm (Systime)
Imperialisme - intro.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Imperialisme
Periode: 1500-1900
Fokus: Imperialisme, ekspansion, kolonisme, menneskesyn, historiebevidsthed, kildekritik.
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Indhold
Kernestof:
Bog: Vestens Imperialisme og Dominans af Morten Hillingsø Munk og Susanne Ørnstrøm (Systime)
02 Imperialisme - Vestens dominans.pptx
2.3 Kinas manglende interesse i udvidelse af riget
2.2 Biologisk forklaring på Vestens dominans
2.1 Vestens unikke historie
Morten Hilligsø Munk og Susanne Ørstrøm: Vestens dominans og imperialisme (Systime)
Marianne Rostgaard og Lotte Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie (2010)
Fremmedbilleder og leksika.docx
South Africa_ Cecil John Rhodes Statue at the University of Cape Town in Cape Town.pdf
Kasper Thomsen, Historiefaglig arbejdsbog, kapitel 1.3: Historiebrug + 1.3.1: Historiebrugsformer (Systime)
Morten Hiligsø Munk & Susanne Ørnstrøm: Vesten Dominans og Imperialisme. Kapitel 3, afsnit 3: "Imperialisme i Congo" (Systime)
Kreativ øvelse - radioreportage fra Congo 1907.docx
Bog: Peter Fibiger Bang et al., Imperier, kapitel 6 (Systime)
Det Britiske Imperiums selvforståelse - og retfærdiggørelse
Blunts imperialismekritik - Imperialisme.docx
Øvelse i historisk fremstilling - The Sales Pitch.docx
Historieportalen, Kap. 5 afsnit 1: Afviklingen af kolonierne
Historieportalen, kap. 5 afsnit 2: Første Verdenskrig og Folkeforbundet
Folkeforbundet, 1919-1946
Historieportalen (Systime): Afrika, kap. 2, afsnit 2: Afrikas svære vej til selvstændighed
Historieportalen (Systime): Afrika, kap. 2, afsnit 3: Nationer og national identitet
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål til Vestens dominans og imperialisme kapitel 1.docx
GRUPPE 1
GRUPPE 2
GRUPPE 3
Påstand Mod Påstand - 02 Imperialisme.docx
2023-09-26.png
Selvstændigt arbejde - Imperialisme og racisme.docx
Kilder til historiebrugsøvelse.docx
Selvforståelse og retfærdiggørelse - Imperialisme.docx
Afkolonisering, Lumumba og problemstilling - arbejdsark.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Poster - Imperialisme
04-10-2023
Selvstændigt arbejde - Imperialisme og racisme
06-10-2023
Radioreportage
27-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hekse
Forløbet omhandler heksejagten i Danmark med nedslag i europæisk historie. Der perspektiveres til heksetro anno 2024. Veksling ml. primære og sekundære kilder
Stikord:
- Det funktionelle kildebegreb
- Kildekritisk analyse
- Historiefaglige problemstillinger
- Informationssøgning
- Eksperimenterende gruppearbejde (Rollespil: en retssag mod en formodet heks)
- Mennesket som historieskabt og historieskabende
- Historiebrugsformer
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
Indhold
Kernestof:
Historieportalen: Hekse – historier og virkelighed
Historieportalen: Hekseforfølgelse
Lektie: læs "Kilde - Brev fra borgmester Johannes Junius til hans datter Veronica.docx " Vi skal bruge den til en omgang kildeanalyse i den første halvdel af timen.
Kilde - Brev fra borgmester Johannes Junius til hans datter Veronica.docx
Betegnelsen "heks
Trolddom og magi
Kilde: Mette Nielsdatter
Historieportalen: Hekse - Heksetro
Historieportalen: Hekse - Heksesabbat
Historieportalen: Hekse - Det danske retssystem
Historieportalen: Hekse - En dansk trolddomssag
Historieportalen: Hekse - Det pinlige forhør
Historieportalen: Hekse - 3. Perioden
Historieportalen: Hekse - 5. Lovgivningen
Historieportalen: Hekse - 8. Heksen i dag
Dokumentar: Jeg er en Heks (2012)
Supplerende stof:
Splinternyt forløb: Hekse
Afsnit
Arbejdsspørgsmål:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 4
SO4 Holocaust og folkedrab
Faglige mål:
- Demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
-Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv globalisering
Indhold
Kernestof:
DHO opstart: en tur i biffen
Historiefaglig Arbejdsbog: 1.4. Det problematiserende historiefag (Systime)
Vejen til Folkedrab: kapitel 2 - Hvad er folkedrab?
01 Hvad er folkedrab.docx
01B Opgave - Genocide Watch og FN.docx
The Holocaust,Genocides, and Mass Murder of WWII: Crash Course European History #40
Læs kapitel 3: "Teorien om folkedrabets 10 stadier" i Vejen til Folkedrab (Systime)
Kilde_indførelsen af arierparagraffen april 1933.pdf
Stanton: Folkedrab som stadier
Historiefaglig arbejdsbog: 1.4.2. Den historiefaglige problemstilling
DRTV - Hitlers brutale inderkreds: Jødehad
Historiefaglig Arbejdsbog: 5.1. Skriftlige kilder
K1 Karl Kristian Steincke: Fremtidens Forsørgelsesvæ-sen (1920)
K2 Program of the National Socialist German Workers' Party 1920
Opgave_5.docx
Vejen til Folkedrab kap. 5: Farlige forestillinger (Systime)
Vejen til Folkedrab kap. 6: Propaganda til folket (Systime)
Kildeanalyse og problemstillinger - propaganda .docx
Padlet: Problemstillinger til Jøderne og Danmark
Padlet: Problemstillinger til UNDER folkedrab
Padlet: Problemstillinger til EFTER folkedrab
Dagens plan:
Padlet: Problemstillinger om FØR folkedrab
ENESTE LEKTIE: Problemformuleringer - en introduktion.pdf
Jøderne og Danmark - antologi - uden PBFer.pdf
Før folkedrab - antologi - uden PBFer.pdf
Efter folkedrabet - antologi - uden PBFer.pdf
Under folkedrabet - antologi - uden PBFer.pdf
Problemformulering og opgaveformulering
DHO - en skriveguide (Systime)
Lektie: print DHO-forsiden til denne lektion.
Materiale:
Opbygning af DHO.docx
SO4-2024 - Formalia
Historiefaglig arbejdsbog
SO4-2024 - Mdt prøve
Bedømmelseskriterier SO4_2024.pptx
Eksamensorientering 1. og 2. år 2024.pptx
2g - tidsplan.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nyere russisk historie
Indhold
Kernestof:
Fra elev til studerende.docx
original.jpg
Kapitel 1: Den russiske grundfortælling
Kilde 1.1: Putin om den russiske historie (2021)
Lektier til timen. Læs følgende side, så I ved, hvad I skal have som fokus for de kommende gange Læsefokusspørgsmål til Del 1
Kapitel 2: Den sovjetiske fortælling
Kilde 2.1: Stalin: Om industriledernes opgaver (1931)
Kapitel 3: Sovjetunionens sammenbrud
Kilde 3.1: Gorbatjov om Perestrojka (1987)
Kilde 3.2: Gorbatjov om forsøget på at reformere Sovjetunionen (2013)
Kapitel 4: Jeltsins reformer
Kilde 4.2: Jeltsins tanker om overgangen til markedsøkonomi (1994)
Opgave
I skal være klar med jeres selvproducerede kilde fra chock-terapien fra sidste gang
Kapitel 5: Putin og den nye fortælling om Rusland
Kilde 5.1: Udviklingen i Ruslands BNP, 1989-2016
Podcastgrupper
Kapitel 6: Putin igen: Den nye fortælling
Besvar spørgsmålet: Blev Krim-halvøen indlemmet i Rusland ved brug af magt?
Lektie: Kilde 6.1: Putin om Krims optagelse i Rusland (2014)
Podcast
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Danmark i verden
Indhold
Kernestof:
Øvrigt indhold
2. Den gryende kolde krig: fra neutralitetspolitik til alliancedeltagelse (1945-1949)
Lektie: I skal have besvaret spørgsmålene i elevfeedback fra. d. 22.10 i 6 modul på elevfeedback
Lekite: 4. Aktivistisk afspændingspolitik og vejen ind i EF (1962-1978) | Historieportalen
Blokdag.docx
Grupper
Håndfæstning 24-25 (1).docx
Valgplakater for EF-folkeafstemningen 1972
5. "Fodnotepolitikken" og den kolde krigs afslutning (1979-1991) | Historieportalen
Kilde: Uddrag af interview i Politika og Vreme i januar 1992 med Radovan Karadzic
Kilde: Uddrag af DR-TVs udsendelse: ”Damirs Historie”
Lektie: Stanton: Folkedrab som stadier
7. Sikkerhedspolitisk sporskifte (1990-1997) | Historieportalen
Den retfærdige krig
idealisme og realisme.png
Kilde 1: Operation bøllebank
Kilde 2: Soldater sår tvivl om berømt dansk militær operation
Brud/kontinuitet | DEN LILLE HJÆLPER TIL HISTORIE
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Vi var jo bare besættere
Kapitel 9: Med USA i krig mod terrorisme og slyngelstater | Danmark som global aktør efter den kolde krig
Kilde 1: Anders Foghs tale vedrørende Irak, 18. marts 2003
Kilde 2: Anden runde i debatten om Irak-krigen
Mod et forenet Kina | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500
Kommunisternes sejr i borgerkrigen | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500
Kina og japanernes aggression | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kina
Indhold
Kernestof:
5. Kinas moderne historie 1949 til i dag | TEXT
Folkerepublikken Kinas grundlæggelse 1949 | TEXT
image.png
Politiske kampagner | TEXT
Kulturrevolutionen 1966-1976 | TEXT
Kulturrevolutionær propaganda
Anden generation: Deng Xiaoping | TEXT
Brud/kontinuitet | DEN LILLE HJÆLPER TIL HISTORIE
Kilde 19: Folkets Dagblad om studenterdemonstrationerne, 1989
image-20250227140614-1.jpeg
image-20250227140628-1.jpeg
image-20250227140653-1.jpeg
image-20250227140706-1.jpeg
Lektie: Demokratibevægelser | TEXT
Fjerde generation: Hu Jintao og Wen Jiabao | TEXT
Tredje generation: Jiang Zemin og Zhu Rongji | TEXT
Er Trumps plan at opdele verden i tre interessesfærer?
På sporet af historien | På sporet af historien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511740604", "T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511740604", "H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511740604" }