Holdet 2022 24 ol/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Bjørn Levin Rodkjer, Esben Harboe Odgaard
Hold 2022 24 ol/n (3n ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den homeriske helt - Homers Odyssé
Titel 2 Drama og Ødipus
Titel 3 Antik og efterantik arkitektur
Titel 4 Demokrati og filosofi
Titel 5 Kærlighed i Ovids Metamorfoser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den homeriske helt - Homers Odyssé

I dette forløb arbejder vi med genren, epos. Efter en grundig introduktion til emnet skal klassen selv kunne definere, hvad der karakteriserer genren, og hvilke karakteristika den homeriske helt dækker over. For at sætte den homeriske myte i perspektiv bringer vi Odysseus til nutiden via arbejdet med filmen, "O Brother, Where Art Thou".



Læst stof: Homers Odyssé sang 6, 9 og 22, overs. Otto Steen Due (2002)
Antal sider: 46,6 ns. (1.398 vers)
Undervisningstid: 18,75 timer

Begrebsliste:
areté
timé
kleos
oikos
bia
dolos
musepåkaldelse
epitet
patronymikon
homerisk lignelse
formelvers
xenia
hybris
nemesis
daktylisk heksameter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Drama og Ødipus

Forløbet indledes med en introduktion til genren. Herefter læser vi uddrag af Poetikken for at åbne tragedien yderligere og afdække den tragiske helt. Slutteligt læses Sofokles' Ødipus i sin helhed.

Læst stof:
Antikke tekster:
Sofokles Ødipus, overs. Marcel Lysgaard Lech, 2017
Aristoles Poetikken kapitel 6, 10, 13, 14 og 18

Perspektivtekster:
Ivar Gjørup "Ødipus", 1984, s. 25-29

Antal sider: 58,77 ns. (8 sider + 1.523 vers)
Undervisningstid: 11,25 timer

Fagbegreber:
Prolog
Parodos
Episode
Stasimon
Exodos
Oikos
Polis
Mythos
Mimesis
Katharsis
Eleos
Fobos
Peripeti
Anagnorisis
Hamartia
Desis
Lysis
Sofist/sofisme
Drama
Hybris og nemesis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Antik og efterantik arkitektur

Kunstsøjle, arkitektur
Der eksamineres i ikke-gennemgået kunst.

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til, hvordan man fagligt ser på arkitektur som kunstform med henblik på at skærpe elevernes blik for den kunst der omgiver dem. Eleverne skal mere specifikt have indblik i den græske tempelarkitektur og dens efterliv.

Indhold:
Antikke monumenter:
Parthenon
Heratempel 1 ("Basilica"), Pæstum
Pantheon
Erechtheion
Olympieion

Moderne monumenter:
Lesemuseum, Weimar
Lincoln Memorial, Washington D.C.
New York State Supreme Court Building, New York
Covent Garden Market, London
Vor Frue Kirke, Københavns domkirke, Kbh.

Der skal således arbejdes med klassicisme, historicisme og modernisme.

Begrebsliste:
kannelurer
kapitæl
entasis
kurvatur
echinus
abacus
arkitrav
frise
fascia
kapitæl
entablement
metope
triglyf
relief
akroter
sima
tympanon
naos/cella
akantusblade
pronaos
opisthodomos
volut
helix
stereobat
stylobat
dorisk
ionisk
korinthisk
søjletromler
geison
gutae
krepis
ante
prostyl
amfiprostyl
peripteralt
dipteralt
karyatide
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Demokrati og filosofi

Filosofiforløb med moderne udgangspunkt.

Forløbet tager udgangspunkt i uddrag af Hal Kochs lille skrift om demokratiet. Uddraget lægger op til en diskussion af demokratiets væsen: Afstemning, samtale eller noget helt tredje?
Herefter en kort introduktion til det athenske demokrati (lærerfremstillet oversigt over institutionerne, læsning på nettet om idealerne) og Platon hvorefter vi læser uddrag af Staten: Hulelignelsen (Platons epistemologi) og Statsskibslignelsen (Platons syn på demokratiet).

Platons syn på demokratiet sammenlignes med det demokratisyn der kommer til udtryk hos Thukydid i “Perikles’ gravtale”. Endelig sammenlignes de forskellige styreformer gennem læsning af Polyb, “Forfatningskredsløbet”.

Læst stof:
Antikke tekster:
Platon Staten: "Hulelignelsen" og "Statsskibslignelsen"
Thukydid Historie: "Perikles' gravtale"
Polyb Forfatningskredsløbet

Perspektivtekster:
Abraham Lincoln Gettysburgtalen
Hal Koch "Hvad er demokrati?", (1945), s. 12-13, 16-17, 20-25, 46-47.

Antal sider: 29 ns
Undervisningstid: 10 timer

Begrebsapparat:
Demokratia
Direkte/repæsentativt demokrati
Isegoria
Isonomia
Demos
Ekklesia
Rhetorer
Sofister
Monarki >< Tyranni
Aristokrati >< Oligarki
Demokrati >< Ochlokrati
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kærlighed i Ovids Metamorfoser

I Ovids Metamorfoser optræder mange af de helte, guder, figurer og - i det hele taget - myter, som eleverne allerede har stiftet bekendtskab med. I dette forløb arbejder klassen derfor med at sætte ord på, hvad Ovid tilfører myterne, og hvordan budskaberne udstilles. Fokus ligger således både på Ovids leg med genren samt med de mytiske, historiske og psykologiske motiver. Under temaet 'Kærlighed' læses udvalgte myter, hvis tematikker skildrer kærligheden fra forskellige vinkler og i forskellige former.

Myter i forløbet:
Kosmogonien (Prolog -> Gudernes råd)
Apollo og Daphne (+ Pythonslangen))
Narcissus og Ekko (+ Tiresias)
Pyramus og Thisbe
Byblis

Læst stof:
Antik tekst:
Ovids Metamorfoser, overs. Otto Steen Due, 2005 (ovenstående myter)

Perspektivtekster:
- Bo Møhl, "18. Narcissisme og grænsepsykotiske tilstande", i Brørup, Mogens, Hauge, Lene og Thomsen, Ulrik, "Den nye psykologihåndbog", (2000), s. 331-337
- "Echoism: The other side of narcissism", Healthline: https://www.healthline.com/health/mental-health/echoism#potential-causes

Begrebsliste (forsættelse af begrebslisten for epos):

antitese
apostrofe
kosmogoni
kosmografi
ætiologisk myte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer