Holdet 2022 22 MU/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Rikke Jepsen
Hold 2022 22 MU/m (1m MU, 2m MU, 3m MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Elementær musiklære 1
Titel 2 Filmmusik og musikkomposition
Titel 3 Harmonisk analyse 1
Titel 4 Soul
Titel 5 Højskolesangbogen
Titel 6 Dansk Rock
Titel 7 SRP5 (hiphop)
Titel 8 SRP6 (Frihed i kunst)
Titel 9 Harmonisk analyse 2
Titel 10 Skotsk folkemusik
Titel 11 Bluegrass
Titel 12 Barok og Wienerklassik
Titel 13 Romantikken og Filmmusik (LOTR)
Titel 14 Jazz (form og harmonik)
Titel 15 Forløb#14

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Elementær musiklære 1

Eleverne bliver introduceret til basal rytmelære, tonelære, intervallære, skalalære og akkordlære. Formålet er at give eleverne en fundamental viden om disse centrale aspekter af musikteori og hermed udstyre dem med værktøjer til at analysere og forstå musik på et grundlæggende niveau.

Basal rytmelære:
- Introduktion til rytmiske elementer: takter, taktarter og puls
- Grundlæggende rytmenotation: hel, halv, fjerdedels og ottendedels noder
- Praktiske øvelser i at læse og forstå rytmenotation
- Anvendelse af rytmemønstre i musikstykker

Basal tone- og skalalære:
- Kendskab til stamtoner og fortegn og deres placering på noder og i klaviaturet
- Opbygning af en dur- og mol-skala
- Konstruktion og anvendelse af dur- og mol-skalaer i musikken
- Introduktion til tonearter og toneartsskalaer
- Øvelser i at identificere og anvende tonale elementer i musikstykker

Basal intervallære:
- Identifikation af intervaller op til en oktav og dets størrelse.
- Praktiske øvelser i at bestemme og anvende intervaller i melodier og akkorder

Basal akkordlære:
- Lære at opbygge treklange (dur, mol, formindsket, forstørret) og firklange (maj7 og 7)

Litteratur:
Musikipedia + "nøglen til musik"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Filmmusik og musikkomposition

Dette kreative forløb er designet til at understøtte elevernes arbejde med Studieretningsprojektet (SRP) ved at kombinere to fag, musik og engelsk. Gennem dette forløb vil eleverne lære at analysere og komponere filmmusik samt formidle deres viden gennem et kreativt, multimodalt produkt. Produktet vil bestå af en storformat plakat med filmanalyse af filmens "Black Swan" og en selvkomponeret popsang, der passer som filmens exit-song.

Formål
- At kunne koble fagene musik og engelsk i forbindelse med SRP
- At kunne tilrettelægge en arbejdsproces, hvor roller og ansvar fordeles mellem eleverne
- At strukturere viden omkring filmanalyse og komposition af filmmusik
- At kunne formidle viden gennem en storformat plakat og en musikalsk fremførelse
- At skabe et kreativt, multimodalt produkt, der demonstrerer forståelse og kreativitet inden for emnet

Undervejs får eleverne kendskab til akkordopbygning og harmoniske klichéer ved brug af kvintcirklen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Harmonisk analyse 1

I løbet af disse lektioner vil eleverne blive introduceret til den harmoniske trekant - med særlig fokus på funktionsharmonik og bluesharmonik. Formålet er at give eleverne en dybere forståelse af disse harmoniske klichéer og deres anvendelse inden for musik.

Formål:
- At forstå og anvende den harmoniske trekant
- At identificere og analysere funktionsharmonik i musik
- Analyse af akkordprogressioner baseret på funktionsharmonik
- At kende og anvende bluesharmonik i musikalske sammenhænge
- Introduktion til bluesharmonik og bluesakkorder
- Gennemgang af den bluesagtige skala (pentatonisk blues-skala)
- Øvelser i at spille og improvisere med bluesharmonik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SRP5 (hiphop)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Harmonisk analyse 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer