Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Hanne Stenholt
|
Hold
|
2023 23 Ke/z (1z Ke, 2z Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Molekyler og blandbarhed
Grundstoffernes periodesystem
Elektronparbindinger
Rummelig opbygning af molekyler
Elektronegativitet
Polære og upolære bindinger
Intermolekylære bindinger
Øvelser
Ens opløser ens(1 lektion)
Fedt i chips (1 lektion)
Forløbet har desuden fokus på introduktion til begreberne mikro- og makroniveau samt indledende laboratoriearbejde og præsentation af laboratoriearbejde og dokumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Hvor meget stof?
Masse, molarmasse og stofmængde
masse%
mængdeberegninger ud fra reaktionsskemaer
Ækvivalente mængder
Overskud/underskud og teoretisk udbytte
Øvelser
Opvarming af Natron (1 lektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Ionforbindelser og koncentration
ionforbindelser - simple og sammensatte ioner
Saltes opløselighed i vand
Fældningsreaktioner
Stofmængdekoncentration
Formel og akuel koncentration
Titrering som metode
Laboratorieøvelser:
Fældningsreaktioner (1 lektion)
Bestemmelse af saltindhold (1 lektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Redoxkemi
Stofkendskab til udvalgte forbindelser hvor mangan indgår
Spændingsrækken
Redoxreaktioner - her under tildeling af oxidationstal og afstemning
Øvelser:
Spændingsrækken (1 lektion)
Mangans OT (1 lektion)
Jernindhold i ståluld (1 lektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klar til årsprøve
Fokus på at blive klar til mundtlig årsprøve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. Ideale gasser og flere mængdeberegninger
Kort forløb om idealgasligningen og beregninger med denne.
Øvelse: Gæring af alkohlol (1 lektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6 Kemiske ligevægte
Kemisk ligevægt og ligevægtsloven - fokus på homogene ligevægte
Le Chateliers princip
Indgreb i en ligevægt
Beregning af en forskydning
øvelser:
Forskydning af ligevægt (1 lektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
7. BOSTON syre-base kemi
Eleverne har været på 7 uger ophold i Boston (der er brugt det der svarer til ca 20 lektioner i Boston),
Her er de blevet undervist i syre-basekemi - følgende er behandlet der og/eller opsamlet i DK.
Syre-basereaktioner
Syrer og basers styrke og koncentration
pH-begrebet
Beregning af pH i stærke syrer og baser
Syre-basetitrering
Vands selvopnisering og vands ionprodukt
pH og pOH
Syre- og basestyrke.
Styrkekonstanter (Ks/Kb) og styrkeeksponenter (pKs/pKb)
Beregning af pH i stærk, middelstærk og svag syre.
Beregning af pH i stærk, middelstærk og svag base.
Syrer og basers styrke sammenholdt med i hvor høj grad de reagerer med vand.
Titrerkurver - stærk syre med stærk base og svag syre med stærk base.
Puffersystemer og beregning af pH i pufferopløsninger
Anvendelse af Logger Pro
TLC
øvelser:
Titrering af svag syre med stærk base (1 lektion i BOSTON)
Øvelser med garvesyre (2 lektioner) - case med kobling til moselig
Består af tre deløvelser
a) opløsningsmiddel til at opløse garvesyre
b) TLC analyse af garvesyre
c) titrering af garvesyre
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
8. Intro til organisk kemi
Alkaner, alkener og aromatiske forb.
-fysike og kemiske egenskaber,
-herunder reaktionstyperne substitution, addtion, elimination og forbrændinger
-struktur isomeri
-cis/tras /E/Z isomeri
- steroeisomeri
Introduktion til Marvin Sketch
Eksperimentelt arbejde:
Organiske reaktioner (1 lektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
9. Spektroskopi og farver
Farvede organiske forbindelser
Spektroskopi og Lambert Beers lov
Standardkurver
Øvelse:
Absorptionsspektre for forskellige farvestoffer. (1 lektion)
Bestemmelse af indhold af brilliant blue i powerade (1 lektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
10. Kemi med alkoholer og andre funktionelle grp
Funktionelle grupper:
- Alkoholer
- aldehyder og ketoner
-carboxylsyrer
Inkl navngivning og kemiske egenskaber (reaktionstyper)
Organiske redoxreaktioner (bla fokus på alkoholers kemiske egenskaber).
Fysiske egenskaber og intermolekylære bindinger
Destillation som seperationsmetode
Fehlingstest og 2,4-DNPH
Øvelser:
Oxidation af alkoholer (1 lektion)
Stofidentikation af 7 naturstoffer (1 lektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
11 Klima og innovation
Klima, kød og kemi (forløb med dansk)
Forløb med fokus på innovative processer.
Viden om begrebet kiralitet samt betydning for Umami og smag.
Vi arbejdet med opbygning og egenskaber for glutamat samt for proteiner generelt.
(aminer og carboxylsyrer)
Som en del af forløbet har klassen været til foredrag med "Verdens bedste nyheder".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
12. Syntese og medicin
Fokus i dette forløb:
- estere og kondensationsreaktioner
- syntese inkl. omkrystallisation
- TLC og smeltepunkt
Øvelse:
Syntese af acetylsalicylsyre (2 lektioner)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
13. Kemiske reaktioners hastighed
Kemiske reaktioners hastigheder og faktorer, der påvirker.
Koncentrationer, temperatur, katalyse
Gennemsnitlig og øjeblikkelig reaktionshastighed
Energiprofiler
Følgende sider fra "videre med kemi": s. 305-320
Øv: Landolts forsøg (1 lektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612161251",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612161251",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612161251"
}