Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Lærke Tougaard Andersen
|
Hold
|
2022 24 ps22 (3 ps22)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikation
I dette forløb ser vi på kommunikationens betydning for mennesket, og hvorfor kommunikation er så vigtig for vores trivsel. I forløbet tilgår vi primært spørgsmålet ud fra socialpsykologisk teori, hvor vi arbejder med grundlæggende teori om kommunikation, samt fordele og særligt ulemper ved kommunikation i forbindelse med de sociale medier.
Vi kommer også omkring udviklingspsykologisk teori om, hvordan vores kommunikative færdigheder udvikles i vores tidlige barndom og evolutionspsykologiens teori om forholdet mellem kropssprog og følelser.
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
Kernestof:
Socialpsykologi
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Antal læste normalsider: ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan bliver vi til dem, vi er?
I dette forløb undersøger vi, hvordan vi bliver til dem, vi er.
Forløbet tager afsæt i en diskussion om arvens og miljøets betydning for udviklingen af vores personlighed.
Vi undersøger betydningen af små- og spædbarnsalderen og de erfaringer, som udgør de grundlæggende byggesten i barnets videre psykiske udvikling. Her introduceres eleverne for teori om køn, temperament, tilknytning og resiliens som grundlaget for identiteten.
Herfra springer vi til teenagealderen, og undersøger hvad der kendetegner identitetsarbejde i det senmoderne samfund.
Med afsæt i deres teoretiske viden, skal eleverne reflektere over, hvad det vil sige at have en personlig og social identitet, og forholde sig til, om vi har én eller multiple identiteter.
ca. 58 sider
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet:
– identitet og personlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læring, trivsel og stress i en digital tidsalder
I forløbet undersøger vi, hvordan vi som mennesker bliver påvirkede af digitale medier. Med udgangspunkt i læringsteori arbejder med at forstå, hvordan sociale medier er designet til at fange og fastholde vores opmærksomhed. I denne forbindelse arbejder vi med psykologisk teori relateret til kognitiv psykologi med fokus på opmærksomhed, perception og hukommelse. Derudover undersøger vi, hvordan motivation hænger sammen med læring og trivsel.
Desuden arbejder vi med stress som biologisk, psykologisk og socialt fænomen. Vi undersøger mulige årsager til stress samt forskellige copingstrategier til at håndtere stress.
Antal læste normalsider: ca. 57
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Kognition og læring:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet:
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ondskab
Hvordan og hvorfor påvirker mennesker og de sociale miljøer og grupper, de er en del af, gensidigt hinanden, sådan at mennesker nogle gange handler ondt mod andre?
Vi arbejder med forskellige psykologiske forklaringer på, hvorfor mennesket handler ondt. Vi undersøger primært socialpsykologiske processer og eksperimenter, som kan forklare dette, men også udviklingspsykologisk teori om opvækstens betydning, kognitiv psykologi om moralsk frakobling og neuropsykologisk teori om empati undersøges som forklaring på ondskab.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv og miljø
Kognition og læring:
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet:
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
Antal læste normalsider: ca. 32
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693414659",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693414659",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693414659"
}