Titel
1
|
MAGTEN I DANMARK 1 - fra vikingetid til enevælde
Magten i Danmark (1:2)
Et diakront forløb om udviklingen i (konge)magten i Danmark fra vikingetid til enevælde bl.a. eksemplificeret ved konger, der repræsenterer, hver sin periode:
- Harald Blåtand: Vikingetid, Danmarks tilblivelse og overgang til kristendom
- Erik Klipping: Middelalder, kongens forhold til rigets stormænd (Danehof, håndfæstning), konspirationsteorier (Hvem myrdede kongen og hvorfor?)
- Christian 4.: Renæssance, adelsvælde
- Christian 7.: Enevælde, oplysningstid
Om kongemagtens styrkeforhold (modsætning og afhængighed) til adelen og kirken til forskellige tider.
Om forskellige "kongetyper": høvdingekonger, valgkonger, enevoldskonger.
Fokus på præsentation af de mange forskellige materialetyper, der kan anvendes i historiefaget, fx:
- fremstillingsmaterialer (lærebøger, baggrundsartikler)
- beretninger (1./2. håndsvidner)
- dokumenter, lovtekster, folkeviser, synspunktsartikler, arkæologiske levn/genstande, inskriptioner, lyd (podcasts), billeder (malerier), film (dokumentar, fiktion)
Herunder introduktion til historiefagets identitet, felter og metoder.
Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder
Omfang ca. 75 sider
|