Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Turgay Peter Abat
Hold 2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 MAGTEN I DANMARK 1 - fra vikingetid til enevælde
Titel 2 BESÆTTELSEN 1940-45
Titel 3 KINAS NYERE HISTORIE
Titel 4 ROMERRIGET
Titel 5 *IRLANDS HISTORIE
Titel 6 VIKINGER!
Titel 7 *PROJEKTFORLØB 5
Titel 8 DANMARKS ROLLE I DEN TRANSATLANTISKE SLAVEHANDEL
Titel 9 HOLOCAUST OG ANDRE FOLKEDRAB
Titel 10 MAGTEN I DANMARK 2 - demokrati

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 MAGTEN I DANMARK 1 - fra vikingetid til enevælde

Magten i Danmark (1:2)

Et diakront forløb om udviklingen i (konge)magten i Danmark fra vikingetid til enevælde bl.a. eksemplificeret ved konger, der repræsenterer, hver sin periode:
- Harald Blåtand: Vikingetid, Danmarks tilblivelse og overgang til kristendom
- Erik Klipping: Middelalder, kongens forhold til rigets stormænd (Danehof, håndfæstning), konspirationsteorier (Hvem myrdede kongen og hvorfor?)
- Christian 4.: Renæssance, adelsvælde
- Christian 7.: Enevælde, oplysningstid

Om kongemagtens styrkeforhold (modsætning og afhængighed) til adelen og kirken til forskellige tider.
Om forskellige "kongetyper": høvdingekonger, valgkonger, enevoldskonger.

Fokus på præsentation af de mange forskellige materialetyper, der kan anvendes i historiefaget, fx:
- fremstillingsmaterialer (lærebøger, baggrundsartikler)
- beretninger (1./2. håndsvidner)
- dokumenter, lovtekster, folkeviser, synspunktsartikler, arkæologiske levn/genstande, inskriptioner, lyd (podcasts), billeder (malerier), film (dokumentar, fiktion)

Herunder introduktion til historiefagets identitet, felter og metoder.

Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder


Omfang ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 BESÆTTELSEN 1940-45

Forløb om den tyske besættelse af Danmark under 2. Verdenskrig - med fokus på følgende temaer:
- Danmarks overgivelse d. 9. april 1940
- Samarbejde eller modstand? (Vilhelm Buhl og John Christmas Møller)
- Samarbejdspolitikken/Forhandlingspolitikken og dens ophør (Brud og kontinuitet)
- Retsopgøret (Case: Grethe Bartram)
- Besættelsen i eftertiden fx i nyere film "9. april" samt i konspirationsteorier "Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej, 1948")


Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder



Omfang: ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 KINAS NYERE HISTORIE

Kinas nyere historie:
- Brud og kontinuitet i Kinas nyere historie (Det 20. og 21. århundrede)
- Fremstillinger af Mao (Erindringshistorie)

Mao Zedong (1893-1976) er ofte et centralt omdrejningspunkt, når man skildrer Kinas nyere historie. Han er ikke kun vigtig i forhold til at forstå landets fortid. Han er stadig synlig i det kinesiske gadebillede og en central del af den kinesiske selvforståelse. På trods af at han var ansvarlig for en politik, der fra 1950'erne medførte både sult, tvangsarbejde og millioner af kineseres død, pryder hans billede både den centrale plads i Beijing, Den Himmelske Fredsplads, og de fleste private hjem. Kinesere valfarter til hans mausoleum og til andre steder, hvor han har opholdt sig.
Maos magtovertagelse i 1949 og hans død 27 år senere udgør to milepæle i Kinas nyere historie. Der vil i det følgende blive diskuteret, hvorvidt Maos magtovertagelse var et brud med eller en fortsættelse af det kejserlige Kina, og hvorvidt det nuværende Kina udgør et brud med eller er en fortsættelse af Maos Kina.
Derefter vil synet på Mao hhv. tidligere og i dag belyses. Han bliver nemlig både fremstillet som en forbryder med ansvar for millioner af kineseres død og som en helt, der den dag i dag stadig formår at forene landet. Der er således forskellige måder at erindre Mao på afhængigt af, hvem der udtaler sig.

I forløbet indgik selvstændigt projektarbejde og efterfølgende projektfremlæggelser i grupper.

• 4// skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• 5// reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• 6// anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• 7// opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• 9// formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Omfang: 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 ROMERRIGET

Forløb om Romerriget, der tematisk fokuserer på Roms udvikling fra bystat til et verdensimperium, det politiske system under republikken og den politiske udvikling fra republik til kejserdømme.

I politik-delen af forløbet fokuseres på magtspillet omkring det første triumvirat (Pompejus, Crassus og Cæsar) og Augustus-figuren. I forbindelse med behandlingen af Augustus undersøges hans historiske rolle gennem hans egen selviscenesættelse (Res Gestae og statuer) og andre antikke beretninger (Tacitus og Sueton).

Forløbet afsluttes med en diskussion af periodiseringsprincipper: Hvornår faldt Romerriget?


Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder

Omfang ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 *IRLANDS HISTORIE

*NB! Dette er ikke et eksamensforløb. Historieundervisningen (og lektionerne) fungerede som supplement til studieturen til Dublin/Belfast sm. fagene Engelsk og Idræt.

Engelsk imperialisme vs. irsk nationalisme
Industrialisering
Historiebrug ifm. national identitetsskabelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 VIKINGER!

Forløbet fokuserer kun indledningsvis på vikingesamfundet og togterne.
I stedet berøres i forskelligt omfang følgende begreber og temaer:
- Forforståelse
- Kildegrundlagets betydning for historieskrivning
- Danmarks tilblivelse (Jellingmonumenterne)
- Kongemagt
- Historiske forklaringer (Harald Blåtands omvendelse til kristendom)
- Periodiseringsprincipper (Forhistorisk tid vs. historisk tid + Brud og kontinuitet i Danmarks vikingetid)
- Kulturmøder
- Historiebrug (vikingebegrebet i eftertiden) og erindringshistorie - herunder konstruktionen af begrebet 'viking' (identitet/handling vs. etnicitet)

Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 DANMARKS ROLLE I DEN TRANSATLANTISKE SLAVEHANDEL

DANMARK OG DEN TRANSATLANTISKE SLAVEHANDEL

Forløbet fokuserer på Danmarks rolle i den transatlantiske slavehandel (TST: The Transatlantic Slave Trade).

Forløbet er bygget op med kronologisk/geografisk progression med fokus på de danske besiddelser i hhv. Afrika (Guinea/Guldkysten) og Caribien (De dansk-vestindiske Øer) samt på den såkaldte "mellempassage".

Undervejs i forløbet undersøges baggrunden (politiske, økonomiske og ideologiske årsager) for, at DK red med på koloniseringsbølgen og gjorde deltagelsen i den transatlantiske slavehandel til en del af landets historie samt for hhv. det senere forbud mod slavehandel (1792/1803) og ophævelsen af slaveriet (1848).

Forløbet afrundes med perspektiver på diskussionen om undskyldning/erstatning.

Forløbet vil også bruges til at belyse problemstillinger vedr.:
- årsagerne til forbuddet mod slavehandel
- konsekvenser af TST: racisme (i dag) fx. traditionel racisme vs. strukturel racisme
- "historiske" undskyldninger
- brug og misbrug af historie - herunder fx hvorledes historien fortælles i hhv. DK og i de tidligere kolonier i Afrika og Vestindien

Undervejs i behandlingen af temaet vil følgende faglige mål behandles:
• redegøre for centrale udviklingslinjer i Danmarks-, Europa- og verdenshistorien i et globalt perspektiv
• analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
• analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
• bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk hertil

Omfang: ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 HOLOCAUST OG ANDRE FOLKEDRAB

En undersøgelse af folkedrab som et generelt fænomen og Holocaust som specifikt fænomen:
- Folkedrab som begreb: definitioner, karakteristika
- "Holocaust" som et unikt folkedrab. Holocausts "historiske" betydning.

Folkedrabets ofre.
Folkedrabets aktører. Aktørernes dilemmaer. Hvornår er man gerningsmand?

Omfang ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 MAGTEN I DANMARK 2 - demokrati

Danmarks demokratisering
Kronologiforløb om magt og demokrati (2:2)
Demokratiets begrebshistorie

Magten i Danmark (2:2)

Hovedvægten handler om Danmarks demokratisering i løbet af 1800-tallet og første halvdel af 1900-tallet.
Undervejs undersøges fx politiske, økonomiske, sociale årsagers betydning for, at styreformen i DK gik fra enevælde til demokrati samt den videre udvikling i dette demokrati.

Fokuserer på:

Demokrati: begrebsafklaring og forforståelse
Demokratiets danmarkshistorie
Demokratiets begrebshistorie
I denne forbindelse blev der perspektiveret til det athenske demokrati samt til oplysningstidens 'genopdagelse' af demokratiet.

Arbejdsform: selvstændigt gruppearbejde med fokus på redegørelse for demokratiets udvikling i DK, kildeanalyse af en tale samt diskussion af hhv. hvornår/om Danmark blev et demokrati, og hvornår/om Danmark blev demokratisk.


Faglige mål:
• 1// redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• 2// redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• 5// reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (Frederik 6.’rolle, Orla Lehmann, kongen vs. folket som drivende for udviklingen, revolution)
• 6// anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• 7// opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• 9// formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Omfang: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer