Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Lena Bro
|
Hold
|
2024 eø/2 (23h eø/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1, Marketing
Opstartsforløb:
Hvordan arbejder vi i erhvervsøkonomi?
Begreber, der bliver introduceret og anvendt:
Branding: brand værdi og Unique selling points.
Kundesegmentering og marketing mix: Segmenteringsmetoder (Geografiske, adfærdsmæssige, psykologiske og socioøkonomiske), de syv P'er.
Undersøgt Red Bulls brand og brandingstrategi, lavet egen segmentering på bilmærker.
En undersøgelse af en virksomhed i Løvens Hule ved hjælp af de 7-p'er: (med særlig fokus på produkt og produktmix)
https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-hvor-ofte-vasker-du-sengetoej_362004 (fra min 41-slut)
Derefter så vi på hvorfor er pris så centralt et element, (udbud og efterspørgsel, priselasticitet, normale og inferiøre goder) ved at se på Apples konkurrencestrategi ift. deres iphone og dens pris.
Colin Kaepernick Nike Commercial, https://www.youtube.com/watch?v=lomlpJREDzw&ab_channel=NDJ
Derefter så vi på Colin Kaepernick Nike Commercial, https://www.youtube.com/watch?v=lomlpJREDzw&ab_channel=NDJ
med introduktion her:
https://www.youtube.com/watch?v=Yvkf88eSTrI&ab_channel=CNBC (00-2.18)
og den arbejdede vi med med anvendelse viral promotion, above the line og below the line promotion og viral marketing, med det formål at se om Nike brug af Kaepernick var en god ide ift. promotion og salg.
I næste time introducerede vi PLC-kurven og overvejede om Nikes promotion måske var et forsøg på at forlænge en PLC-kurve for et gammelt produkt.
Eleverne arbejdede med selvvalgt danske tøjmærker og så på sammenhængen mellem promotional mix, branding, usp/esp og segment
Forløbet blev afsluttet med en eksamenscase
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Marketing 1, Luk Virksomheden op, side 96-98, introduktion til eø og første forløb.docx
-
Introduktion til erhvervsøkonomi, pp til første time.pptx
-
Marketing 2, Luk virksomheden op, s. 105-109.docx
-
Marketing 3, Luk Virksomheden op s. 102-105, segmentering.docx
-
Marketing 4, Luk Virksomheden Op, s. 110-114, de syv p_er.docx
-
Marketing 5, Luk virksomheden op, s. 114-119, pris.docx
-
Marketing 6, Luk virksomheden op, s. 120-126, place and promotion.docx
-
Marketing 7, Luk virksomheden op, s. 127-133, promotional mix.docx
-
Flash cards til Marketing kap 4
-
image.png
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2, innovation og iværksætteri
Innovation og iværksætteri - hvad driver innovation?
I dette forløb begyndte eleverne at arbejde med deres egen virksomhed. Innovation eller invention, opstart af startup-virksomhed
Kort oplæg om virksomhedsformer, hvor eleverne skulle vælge den relevant for deres nye virksomhed. De fire innovationsformer
PLC-kurven.
BMC: mission og vision,
virksomhedsformer og marketing
BMC: værdikæde, primære aktiviteter
Forløbet med afsluttet med en eksamenscase og en sammenkobling med marketingforløbet
Kernestof:
- Virksomheden og dens omverden - forretningsmodeller og rammevilkår. , forretningsplanen, iværksætteri og innovation.
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Innovation og iværksætteri 1, luk virksomheden op, s. 18-22.docx
-
Fællesnoter til marketingforløb
-
Innovation og iværksætteri 2, Luk Virksomheden Op, s. 26-32.docx
-
Indhold til virksomhedsrapport 2024-25.docx
-
Business-model-canvas.xlsx
-
Innovation og iværksætteri 3, Luk Virksomheden Op, s. 32-39.docx
-
Innovation og iværksætteri 4, Luk Virksomheden Op, s. 46-50.docx
-
Innovation og iværksætteri 5, Luk Virksomheden Op, s. 51-54.docx
-
Innovation og iværksætteri 6, afslutning af forløb og eksamenstræning).docx
-
Flashcards til innovation
-
Fællesnoter til innovation og iværksætter
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3, Strategi
Forløbet har haft fokus på konkurrenceforhold, startende med Flying Tiger Copenhagen case i Luk Virksomheden op, derefter øvede vi Porter’s Five Forces på Carlsberg og senere PFF på egen virksomheds marked og tydelig overgang til valg af Porters generiske konkurrencestrategier.
Flying Tiger” casen blev genbesøgt ift. Ansoffs vækstmatrice
Der blev lavet en undersøgelse af selvvalgt firmas CSR-strategi (eleverne valgte selv) om det opfylder alle fire trin i ansvarspyramiden. inddragelse af pink og greenwashing.
Kernestof:
konkurrenceforhold, valg af konkurrence- og vækststrategi
Porters Five Forces, SWOT-analysen, Porters tre konkurrence strategier og konkurrenceformer.
Unique selling points og Blue Ocean Strategy. Ansoff og Boston Consulting Group Matrix (herunder hvordan den hænger sammen med PLC-kurven)
STEEPLE-undersøgelse på valgfri firma, evt. eget firma.
Det valgfrie kernestof
startup virksomheden - hvilken slags ejerform I skal have til jeres virksomhed, hvem er jeres konkurrenter?
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Materiale:
Flying Tiger Copenhagen case i Luk Virksomheden op
Porter’s Five Forces på Carlsberg og senere PFF på egen virksomheds marked og tydelig overgang til valg af Porters generiske konkurrencestrategier
Flying Tiger” casen blev genbesøgt ift. Ansoffs vækstmatrice
Undersøgelse af selvvalgt firmas CSR-strategi om det opfylder alle fire trin i ansvarspyramiden. inddragelse af pink og greenwashing.
Forløbet blev afsluttet med en eksamenscase om Pandora
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Strategi 1, Luk virksomheden op s. 58-66.docx
-
flashcards, marketing, innovation og stategi
-
fællesnoter til innovation
-
Strategi 2, Luk virksomheden op s. 69-72, 74-77.docx
-
Strategi 3, Luk virksomheden op s. 77-82.docx
-
Strategi 4, Luk virksomheden op s. 82-86.docx
-
Strategi 5, Luk virksomheden op s. 90-93 og egen artikel.docx
-
Strategi 6, Luk virksomheden op s. 67-69.docx
-
Strategi 7, afslutning på strategiforløb, eksamenscase.docx
-
Fællesnoter til strategi
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4, Virksomhedens regnskab
Forløbet har fokus på: Årsrapporten, Resultatopgørelse (fast og variable omkostninger, afskrivninger), balancen, årsrapportens formål, årsrapportens enkelte elementer.
Med det formål at kunne lave regnskabsanalysen. Undersøge formål og indhold, rentabilitet (afkastningsgrad, egenkapitalens forrentning), og kort om EBIt.
Forløbet tager udgangspunkt i "Luk Virksomheden Op" og årsrapporter fra danske virksomheder, som eleverne i høj grad selv vælger, f.eks. COOP, Carlsberg og Salling.
Derudover kommer eleverne til at arbejde med deres eget firma og hvordan deres regnskab ville se ud i virkeligheden (variable og faste omkostninger, omsætning og opstilling af en resultatopgørelse, break even). Hvad er balancen og hvad er komponenterne i balancen (aktiver og passiver (hvor eleverne ser på hvad deres egen virksomheder kræver for at starte op (åbningsbalance)
Herunder også årsrapport fra et firmaer, der ligner elevernes egne startup-firma
Forløbet afsluttedes en eksamenscase om Salling
I dette forløb var eleverne på besøg på Aalborg universitet, hvor de hørte om forretningsmodeller og Innovation (v. Louise Brøns Kringelum), Business Data Science anvendt i virksomheder (v. Christian Nielsen) og Markedsføring, Digitalisering, Online, SoMe (v. Marie Johannsen).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Virksomhedens regnskab 1, Luk Virksomheden Op, 137-142.docx
-
Virksomhedens regnskab 2, Luk Virksomheden Op, 144-148.docx
-
resultatopgørelse og balance.pptx
-
Virksomhedens regnskab 3, Luk Virksomheden Op, 148-153.docx
-
Flash cards til kap 2, strategi
-
Virksomhedens regnskab 4, Luk Virksomheden Op, 154-157.docx
-
Virksomhedens regnskab 5, eksamencase til regnskab.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5, Organisation, ledelse og motivation
I dette forløb havde vi fokus på sammenhængen mellem markedet og den organisation som virksomheden skal eller bør have. Vi startede med at skelne mellem mekanistiske og organiske organisationsstrukturer anvendt på Ditur og Grundfos.
Derefter så vi på MacDonald's vha. en STEEPLE-analyse og på sammenhængen mellem organisationsstruktur og behov for at omstille sig til kulturen i et givent land (eleverne valgte selv lande)
Figurerne på s. 178 i Luk virksomheden op og Duncans teori om valg af organisationsstruktur blev anvendt på Grundfos. Arbejdede derudover med organisationsstruktur og ændringer heri med inddragelse af begreber fra innovationsforløbet og konkurrencebegreber.
Greiners model: Case: Joe and the Juice, med inddragelse af begreber fra regnskab for at forklare nogle af deres kriser.
Dokumentaren "Den Bitre Smag af Michelin", TV2, 2023 blev anvendt ifbm. Ledelsesformer, ledelsesstile og motivationsteorier:
Ledelsformer, Hersey&Blanchard situationel ledelse og Herzberg to-faktor-teori.
I dette forløb besøgte vi Luksusbaby i Støvring, fik et oplæg om deres forretningsmodel, vision og mission og marketing. Derudover fik vi en rundvisning, hvor vi så deres arbejdsgange og hvilken betydning lagerstyring havde for deres forretningsmodel.
I løbet af dette, det sidste reelle forløb, er der blevet repeteret meget fra tidligere forløb, og skabt tråde mellem forløbene. I løbet af dette forløb har eleverne også arbejdet med udarbejdelsen af deres egen start-up virksomhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Organisation, ledelse og motivation 1, Luk virksomheden op, s. 172-173, 175-179.docx
-
Organisation, ledelse og motivation 2, Luk virksomheden op, s. 179-185.docx
-
Flash cards til iværksætteri, regnskab og strategi
-
Organisation, ledelse og motivation 3, Luk virksomheden op, s. 185-191.docx
-
Luksusbaby-direktør stopper: - Vi skal ud i overhalingsbanen
-
Luksusbaby havnede i et milliondyrt mareridt
-
Virksomhedsbesøg på Luksusbaby 1, rep af alle forløb.docx
-
Alle bruger 5 min på at google hvilken slags virksomhed Luksusbaby er
-
Organisation, ledelse og motivation 4, Luk virksomheden op, s. 191-195 (5).docx
-
Indhold til virksomhedsrapport 2024-25.docx
-
Opsamling på virksomhedsbesøg v/Luksusbaby
-
Organisation, ledelse og motivation 5, Luk virksomheden op, s. 206-215.docx
-
Indhold til rapport om start-up virksomhed 2023-24.docx
-
Nyt link: https://eksamen.mitCFU.dk/tv/4616943
-
Organisation, ledelse og motivation 6, Luk virksomheden op, s. 230-236.docx
-
Organisation, ledelse og motivation 7, eksamenscase og afslutning på forløb.docx
-
Flashcards til organisation, ledelse og motivation
-
Fællesnoter til org, ledelse og motivation
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamen, rep. af kernestof og virksomhedsrapport
Gentagelse af kernestof fra tidligere forløb og færdiggørelse af egen start-up virksomhed.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711678",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711678",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711678"
}