Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Thøger Dith Dige
|
Hold
|
2024 ngC/3g (3g ngC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kort fortalt - om Verden og det lokale
Kort som kilde. Geografiske koordinater. Lær at læse topografiske kort. Udfordringer ved at omsætte en kugle til en flade. Satellit- og luftfotos.
GPS. Introduktion til GIS
Øvelser:
Brug af topografiske kort
Jordens omkreds - øvelse med brug af GPS
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jordens omkreds
|
21-11-2024
|
Jordens omkreds
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Menneskers levevilkår
Forløbet omhandler menneskers levevilkår og hvordan teknologisk udvikling og naturgivne forhold indvirker på dette. I forløbet undersøger vi hvordan dette udmønter sig forskellige steder i verden med fokus på fødevareproduktion og spisevaner.
Kernestof:
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Øvelser:
Menneskers levevilkår (projektarbejde)
sammenligning af lande (øvelse med at producere og tolke grafer)
Mad fra hele verden (projektarbejde)
økologisk fodaftryk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Menneskers levevilkår
|
16-01-2025
|
Menneskers levevilkår
|
16-01-2025
|
Økologisk fodaftryk
|
24-04-2025
|
Økologisk fodaftryk
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Klima og vandforvaltning
Forløbet omhandler klimazoner og plantebælter. Forskelle på vejr og klima samt, hvad der styrer de store vejrsystemer (den atmosfæriske storcirkulation), med høj- og lavtryk og corriolis-effektens indvirkning sammen med solhøjdens betydning for indstråling.
Strålingsbalance og drivhusgassernes betydning for klimaet behandles.
Endelig undersøges vandets kredsløb og hvordan grundvand dannes samt trusler mod grundvandet.
Kernestof:
Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Øvelser:
Klimazoner og plantebælter
At forstå hydrotermfigurer
Jords permeabilitet/vands perkolation i jord
Vand og jords evne til opvarmning og afkøling
Øvelse med albedo
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Albedo
|
07-02-2025
|
Albedo
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
4
|
Geologi og landskabsdannelse
Forløb om den geologske cyklus, pladetektoniske model og konsekvenserne af denne med dannelse af vulkaner, jordskælv samt bjergkæder og dybgrave. Desuden geomorfologi med dannelse af istidslandskaber og hvordan vandløb og havet omformer landskabet.
Kernestof:
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Øvelser:
Den geologiske cyklus
Jordskælvsøvelse
Geologiske processer (projektarbejde)
Jords partikelfordeling og humusindhold
Vandløbs meandrering
Istidslandskabernes landskabselementer
Kystlandskabet (TØ)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jordbundens partikelfordeling
|
16-03-2025
|
Jordbundens partikelfordeling
|
16-03-2025
|
Geologiske processer
|
03-04-2025
|
Geologiske processer
|
03-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Energi og ressourcer
Produktion og forbrug af energi. Olie, gas og kuls dannelse. Forskel på fornybare og vedvarende energikilder. Forventninger til fremtidens energiforbrug og energiforsyning
Kernestof:
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
Øvelser:
Oliedannelse
Energiressourcer (projektarbejde)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Energiressourcer
|
10-05-2025
|
Energiressourcer
|
10-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Opsamling og repetition
Præsentation af eksamensspørgsmål uden bilag samt gennemgang af hvordan eksamen foregår.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451540",
"T": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451540",
"H": "/lectio/291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726451540"
}