Holdet 2024 ngC/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Thøger Dith Dige
Hold 2024 ngC/3g (3g ngC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kort fortalt - om Verden og det lokale
Titel 2 Menneskers levevilkår
Titel 3 Klima og vandforvaltning
Titel 4 Geologi og landskabsdannelse
Titel 5 Energi og ressourcer
Titel 6 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kort fortalt - om Verden og det lokale

Kort som kilde. Geografiske koordinater. Lær at læse topografiske kort. Udfordringer ved at omsætte en kugle til en flade. Satellit- og luftfotos.
GPS. Introduktion til GIS

Øvelser:
Brug af topografiske kort
Jordens omkreds - øvelse med brug af GPS
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jordens omkreds 21-11-2024
Jordens omkreds 21-11-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Menneskers levevilkår

Forløbet omhandler menneskers levevilkår og hvordan teknologisk udvikling og naturgivne forhold indvirker på dette. I forløbet undersøger vi hvordan dette udmønter sig forskellige steder i verden med fokus på fødevareproduktion og spisevaner.

Kernestof:
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning


Øvelser:
Menneskers levevilkår (projektarbejde)
sammenligning af lande (øvelse med at producere og tolke grafer)
Mad fra hele verden (projektarbejde)
økologisk fodaftryk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Menneskers levevilkår 16-01-2025
Menneskers levevilkår 16-01-2025
Økologisk fodaftryk 24-04-2025
Økologisk fodaftryk 24-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Klima og vandforvaltning

Forløbet omhandler klimazoner og plantebælter. Forskelle på vejr og klima samt, hvad der styrer de store vejrsystemer (den atmosfæriske storcirkulation), med høj- og lavtryk og corriolis-effektens indvirkning sammen med solhøjdens betydning for indstråling.
Strålingsbalance og drivhusgassernes betydning for klimaet behandles.
Endelig undersøges vandets kredsløb og hvordan grundvand dannes samt trusler mod grundvandet.

Kernestof:
Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Øvelser:
Klimazoner og plantebælter
At forstå hydrotermfigurer
Jords permeabilitet/vands perkolation i jord
Vand og jords evne til opvarmning og afkøling
Øvelse med albedo
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Albedo 07-02-2025
Albedo 07-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 4 Geologi og landskabsdannelse

Forløb om den geologske cyklus, pladetektoniske model og konsekvenserne af denne med dannelse af vulkaner, jordskælv samt bjergkæder og dybgrave. Desuden geomorfologi med dannelse af istidslandskaber og hvordan vandløb og havet omformer landskabet.

Kernestof:
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Øvelser:
Den geologiske cyklus
Jordskælvsøvelse
Geologiske processer (projektarbejde)
Jords partikelfordeling og humusindhold
Vandløbs meandrering
Istidslandskabernes landskabselementer
Kystlandskabet (TØ)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jordbundens partikelfordeling 16-03-2025
Jordbundens partikelfordeling 16-03-2025
Geologiske processer 03-04-2025
Geologiske processer 03-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Energi og ressourcer

Produktion og forbrug af energi. Olie, gas og kuls dannelse. Forskel på fornybare og vedvarende energikilder. Forventninger til fremtidens energiforbrug og energiforsyning

Kernestof:
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling

Øvelser:
Oliedannelse
Energiressourcer (projektarbejde)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Energiressourcer 10-05-2025
Energiressourcer 10-05-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Opsamling og repetition

Præsentation af eksamensspørgsmål uden bilag samt gennemgang af hvordan eksamen foregår.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde