Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Cathrine Strange
|
Hold
|
2024 bk/4 (1g bk/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløb
I grundforløbet har vi arbejdet med portrættet- selvportrættet, magtportrættet, portrættet tegnet uden viden om proportioner og med. Der er arbejdet med Julie Nord inspireret portræt, hvor fokus var på at skabe rum/ inddrage realistiske elementer og skabe fladt rum- fx med inddragelse af gavepapir. Vi har arbejdet med realisme, surrealisme og das unheimliche. Teoretisk er der arbejdet med Wolters temaer i kunsten, og især beskæring, synsvinkel, lys og skygge, repræsentativt/ intimt foto, iscenesættelse.
Konturlinje
Tone-tegning
Proportioner
Beskæring
Rumlighed i form af tonetegning
Realisme
Lys/ skygge
Synsvinkel
Praktiske opgaver:
blindtegning
foto/realistisk gengivelse
magtportræt (foto)
realistisk tegning af øje/ næse/ mund
Julie Nord portræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen i kunsten
Kroppen i kunsten
I dette forløb skal I arbejde med mange forskellige måder, som kunstnere (og populærkultur) fremstiller kroppen. Kropsfremstillingen hænger sammen med menneskesynet. Vi vil bl.a. se på kropsidealer gennem tiden, men også ikke ideelle kropsfremstillinger vil indgå fx. den grimme krop. I forløbet vil I skulle arbejde både med klassiske og modernistiske kropsfremstillinger. I forløbet indgår besøg ved særudstilling om Käthe Kollwitz, med fokus på den måde som Kollwitz arbejder med menneskekroppen i næsten eksistentielle værker om døden og fattiges vilkår fra 1900-1945.
I forløbet præsenteres for billedanalyse og fagbegreber om komposition, rum og lys (formalanalyse), såvel som betydningsanalyse præsenteres.
Forløbet afsluttes med fælles croquisarrangement, arrangeret af Muskelsvindfonden hvor fokus er på kropsaccept og den uperfekte krop.
Kernetekster:
Klassisk æstetik, TAP, s. 147- 156
Det grimmes æstetik, TAP, s. 83- 92
Wolter, "Analysemetoder", s. 234-243
Praktiske opgaver:
- Lertorso- fokus på klassisk fremstilling af kvindekrop (kontrapost)
- Modernistisk krop (kubistisk, impressionistisk, ekspressionistisk)
- Grim æstetik (eksperimentering, sanser)
Værker:
Degas, 1884, ”Strygersker”
Boccioni, 1915, ”Interiør med to kvindefigurer”
Edouard Manet, 1863, ”Olympia”
Picasso, 1907, “Frøknerne fra Avignon”
Alberto Giacometti, udvalgte skulpturer
Duane Hanson, 1988, "Turister 2"
Damien Hirst, 2006, "Virgin mother" (samt andre værker fx "The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living")
Käthe Kollwitz, "Døden og kvinde"
Käthe Kollwitz, "Død- forstudie til blad 2"
Käthe Kollwitz, skulptur "Tårn af mødre", 1938
Brendekilde, "En landevej", 1893
Frida Kahlo, "The wounded deer", 1946
Edvard Munch, “Skriget”, 1893
Salvador Dali, “The Disintegration of the Persistence of Memory”, 1954
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samtidskunst
I dette miniforløb lægges vægt på differentiering mellem konceptkunst og performancekunst.
Vi vil i forløbet undersøge spørgsmålet om hvad kunst er, og hvem der bestemmer hvad der er kunst. Og ikke mindst: hvor går grænsen for hvad man kan tillade sig. Forløbet skal ses som teoretisk forberedende til det næste forløb om modifikation og overvågning.
Tekst:
"Performancekunst"
Ekstra materiale:
serie fra DR der handler om flere af de opgivne værker:
https://www.dr.dk/drtv/episode/provokunst_-pik-lort-og-hundehvalpe_211075
Værker:
Helena Evaristti; ”Helena”
Michael Brammer: ”Tro, håb og kærlighed”
Hornsleth: "We want to help you but we want to own you"
Jens Haaning: ”Take the money and run”
Ingen frygt, "The money diet”
Lilibeth, "Absolute exotic"
Marina Abravovich, "The artist is present"
Stelarch, "Øre på arm" projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Modifikation og overvågning
Fælles forløb udarbejdet af alle billedkunstlærere, samt huskunstner Simone Aaberg Kærn.
Med udgangspunkt i Kina som skræmmeeksempel, vil vi i dette forløb dykke ned i hvad overvågning gør ved os, hvordan vi kan modificere os selv fysisk og verbalt for at undgå at blive set.
Materiale:
"Performancekunst", teoriartikler til billedkunstundersøgelser, TAP
Kunstnere:
Lillibeth Cuenca, Absolute exotic mfl.
Ingen frygt, "The money diet"
Bjørn Nørgaard
Jens Haaning, "Take the money and run"
Stelarch, "Øre på arm"
Links:
https://www.lilibethcuenca.com/page/2/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samtidskunst og surrealisme
I dette forløb samles op på surrealisme og samtidskunst.
Surrealisme:
Introduktion til surrealismens opståen og formål. Arbejdet praktisk med en af surrealisternes metoder indenfor abstrakt surrealisme. Farvelægning inspireret af de danske cobramalere.
Materiale:
udpluk af An Andalusien Dog (1929), https://www.youtube.com/watch?v=W8yKT7H_KJ0&t=569s
De danske cobramalere: https://collection.kunsten.dk/themes/a38bd2e9-ff6a-4394-97be-ae4b60abcfa0?lang=da
Tekst: samtidskunst
Tekst: Kvindernes surrealisme, Kunstforeningen Gl.Strand
Værker:
Salvador Dali
René Magritte
Rita Kernn-Larsen
Franciska Clausen
Egill Jacobsen
Asger Jorn
Samtidskunst:
Vi arbejdede med samtidskunst i naturlig forlængelse af forløbet om performancekunst med huskunstner Simone Aaberg Kjærn, og ud fra elevernes egne erfaringer. For at for en forståelse af aktuel samtidskunst, gennemførtes ekskursion til Copenhagen Contemporary, hvor vi så værker fra Emma Talbot og Martha Minujín.
Værker:
Emma Talbot
Martha Minujín
Materiale
Tekst: Samtidskunst
Tekst: Performancekunst
Video om Martha Minujín https://www.youtube.com/watch?v=VSwKeuydwXM
Video om Emma Talbot: https://www.youtube.com/watch?v=9b_VNt88x8o&t=39s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
I præsenteres for et overordnet eksamensemne, som alle arbejder indenfor.
I skal arbejde processuelt med jeres projekt, og starte ud med research, brainstorming og nedskrivning af tanker for værkets relation til teori, andre kunstnere mm. Herefter får i vejledning hvor jeres projekt godkendes. I arbejder individuelt resten af projektperioden og vi afholder fernisering af alle værker 9/5.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65383087367",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65383087367",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65383087367"
}