Holdet 2022 id/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Thomas Slot Lykke
Hold 2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundtræning
Titel 2 Ultimate
Titel 3 Flag football
Titel 4 Showtime
Titel 5 Bordtennis
Titel 6 Volley
Titel 7 Træningsprojekt
Titel 8 Jive
Titel 9 Capoiera

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundtræning

Forløbet giver eleverne en kort introduktion til forskellige grundtræningsformer og nogle enkle mål til
testning.

● Introduktion til forløb:
- Grundtræning: kredsløbstræning (løbetur), cirkeltræning primært med egen vægt, styrketræning
samt bevægelighedstræning.
- Testning: enkle tests til måling af eksplosiv styrke (TP-løft), muskeludholdenhed (planken), aerob
arbejdsevne (bip-test), samt smidighed (sid-og-nå). Begreberne validitet og reproducerbarhed
introduceres.
- Bedømmelseskriterier: i dette forløb er selvfølgelig primært elevernes fysiske formåen, men også
deres evne til at arbejde konstruktivt, så de forbedrer sig kvalitativt og kvantitativt

Teoretisk har eleverne læst om udstrækning hvor de har lært om myter og sandheder i forbindelse med udstrækning herunder hvorvidt det er skadesforbyggende og nedsætter ømhed og hvilken indflydelse det har på præstationsevne.
Statisk og dynamisk udstrækning.
Udførelse af PNF-metoden herunder de fire faser.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ultimate

Forløb i ultimate hvor eleverne har arbejdet med tekniske og taktiske elementer i spillet herunder:

- Forhånds- og baghåndskast
- Hammerkast
- korrekt gribeteknik
- Pivotering
- Cuts
- Stacking (sidelinjebølge)

Teoretisk har eleverne sat sig ind i spillets fariplay-principper og vigtigste regler herunder nøl, start af spil, opdækningsregler. De har desuden læst om taktiske elementer i spillet herunder det taktiske i forhold til sidelinjebølge.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Flag football

Forløb med fokus på tekniske og taktiske elementer i flagfootball.

Eleverne har arbejdet med kast og gribning. Forskellige former for løb med cut ift angreb.  

Forsvarsteknik ift at bevæge sig baglæns (backpedal).

Eleverne har arbejdet med taktik ift forskellige plays
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Showtime

Forløb hvor eleverne i samarbejde har koreograferet, udarbejdet og fremvist et danseshow med indlagte hip hop elementer (benspænd)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Bordtennis

Forløb hvor eleverne har haft fokus på de tekniske elementer i bordtennis.

Eleverne har øvet:
Serveteknik med underskrue, prik (forhånd/baghånd), loop fra forhånd og kontra.

Eleverne kender korrekt fatning på battet og effekten ved at have en åben og lukket batvinkel

Eleverne er desuden instrueret i korrekt benarbejde og kropsposition.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Volley

Forløb i volley hvor vi har haft fokus på tekniske og taktiske elementer i spillet.

Vi har haft fokus på korrekt teknik i forhold til de basale slag herunder:

Baggerslag
Fingerslag
Smash
Underhåndsserv
Overhåndsserv.

Vi har derudover arbejdet med korrekt benarbejde frem til nettet med afsæt.

Teoretisk har vi beskæftiget os med sundhed herunder betydningen af fysisk aktivitet og kost.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Træningsprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Jive

Forløb hvor eleverne har arbejdet med jive herunder forskellige variationer samt lukket og åben fatning.

Eleverne har lært grundtrin samt variationerne:

- Hip Bump
- American Spin
- Change of Hands Behind Back
- Stop and Go
- Underarm Turn
- The Mooch

Eleverne har øvet til musik i forskellige tempi.

Teoretisk har eleverne læst om hvordan dansken har udviklet sige gennem historien samt dansens æstetiske udtryksform. Eleverne har ikke læst afsnit 7.2 om rytme og takter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Capoiera

Forløb i capoiera hvor eleverne har lært flere af de mest basale bevægelser og spark.

De har lært gruntrinnet Ginga og de kender til Roda-princippet.

Eleverne har arbejde med følgende spark og bevægelser:


Ginga
Ginga med modsat rytme og skift med vejrmølle
Håndstand
Meialua de frente
Meialua de frente con armada
Angrebs- og forsvarssekvens
cocorinha pra negativa con role
Quechada
Meialua de comparso

Teoretisk har eleverne beskæftiget sig med  capoeiras historie og udvikling som udtryksform.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer