Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Thomas Slot Lykke
|
Hold
|
2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundtræning
Forløbet giver eleverne en kort introduktion til forskellige grundtræningsformer og nogle enkle mål til
testning.
● Introduktion til forløb:
- Grundtræning: kredsløbstræning (løbetur), cirkeltræning primært med egen vægt, styrketræning
samt bevægelighedstræning.
- Testning: enkle tests til måling af eksplosiv styrke (TP-løft), muskeludholdenhed (planken), aerob
arbejdsevne (bip-test), samt smidighed (sid-og-nå). Begreberne validitet og reproducerbarhed
introduceres.
- Bedømmelseskriterier: i dette forløb er selvfølgelig primært elevernes fysiske formåen, men også
deres evne til at arbejde konstruktivt, så de forbedrer sig kvalitativt og kvantitativt
Teoretisk har eleverne læst om udstrækning hvor de har lært om myter og sandheder i forbindelse med udstrækning herunder hvorvidt det er skadesforbyggende og nedsætter ømhed og hvilken indflydelse det har på præstationsevne.
Statisk og dynamisk udstrækning.
Udførelse af PNF-metoden herunder de fire faser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ultimate
Forløb i ultimate hvor eleverne har arbejdet med tekniske og taktiske elementer i spillet herunder:
- Forhånds- og baghåndskast
- Hammerkast
- korrekt gribeteknik
- Pivotering
- Cuts
- Stacking (sidelinjebølge)
Teoretisk har eleverne sat sig ind i spillets fariplay-principper og vigtigste regler herunder nøl, start af spil, opdækningsregler. De har desuden læst om taktiske elementer i spillet herunder det taktiske i forhold til sidelinjebølge.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Flag football
Forløb med fokus på tekniske og taktiske elementer i flagfootball.
Eleverne har arbejdet med kast og gribning. Forskellige former for løb med cut ift angreb.
Forsvarsteknik ift at bevæge sig baglæns (backpedal).
Eleverne har arbejdet med taktik ift forskellige plays
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Showtime
Forløb hvor eleverne i samarbejde har koreograferet, udarbejdet og fremvist et danseshow med indlagte hip hop elementer (benspænd)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bordtennis
Forløb hvor eleverne har haft fokus på de tekniske elementer i bordtennis.
Eleverne har øvet:
Serveteknik med underskrue, prik (forhånd/baghånd), loop fra forhånd og kontra.
Eleverne kender korrekt fatning på battet og effekten ved at have en åben og lukket batvinkel
Eleverne er desuden instrueret i korrekt benarbejde og kropsposition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volley
Forløb i volley hvor vi har haft fokus på tekniske og taktiske elementer i spillet.
Vi har haft fokus på korrekt teknik i forhold til de basale slag herunder:
Baggerslag
Fingerslag
Smash
Underhåndsserv
Overhåndsserv.
Vi har derudover arbejdet med korrekt benarbejde frem til nettet med afsæt.
Teoretisk har vi beskæftiget os med sundhed herunder betydningen af fysisk aktivitet og kost.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Jive
Forløb hvor eleverne har arbejdet med jive herunder forskellige variationer samt lukket og åben fatning.
Eleverne har lært grundtrin samt variationerne:
- Hip Bump
- American Spin
- Change of Hands Behind Back
- Stop and Go
- Underarm Turn
- The Mooch
Eleverne har øvet til musik i forskellige tempi.
Teoretisk har eleverne læst om hvordan dansken har udviklet sige gennem historien samt dansens æstetiske udtryksform. Eleverne har ikke læst afsnit 7.2 om rytme og takter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Capoiera
Forløb i capoiera hvor eleverne har lært flere af de mest basale bevægelser og spark.
De har lært gruntrinnet Ginga og de kender til Roda-princippet.
Eleverne har arbejde med følgende spark og bevægelser:
Ginga
Ginga med modsat rytme og skift med vejrmølle
Håndstand
Meialua de frente
Meialua de frente con armada
Angrebs- og forsvarssekvens
cocorinha pra negativa con role
Quechada
Meialua de comparso
Teoretisk har eleverne beskæftiget sig med capoeiras historie og udvikling som udtryksform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757609649",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757609649",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757609649"
}