Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Lars Ulrich
|
Hold
|
2023 Fy/x (1x Fy, 2x Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Fokus på naturvidenskabelig metode gennem eksperimenter/forsøg i laboratoriet. Opstilling af hypotese, planlægning og udførsel af forsøg, dataopsamling og observationer, databehandling og vurdering af fejlkilder. Præsentation/formidling af resultater, metode og konklusion. Herunder skelnen mellem kvalitative og kvantitative undersøgelser. Derudover arbejde med naturvidenskabelige modeller, herunder lineære matematiske modeller.
Der er udført et laboratorieforsøg med henblik på undersøgelse af effekten af forskellige vingetyper for modelvindmøller.
Øvelsen er blevet underbygget med teori omkring følgende:
- Energi
- Energiformer: Kinetisk (bevægelse), potentiel (beliggenhed), elektrisk, kemisk, kerneenergi,, strålingsenergi og termisk energi
- Energiomsætning og energibevarelse
- Energikæder
- Effekt
- Fossile brændstoffer og deres ulemper
- Alternative energikilder og bæredygtighed
- Lineære matematiske modeller
Materialer:
- Oplev naturvidenskaben, Simonsen et al., Nucleus 2005, s. 8-13
- "Energiens former og omsætning", Vejen til fysik C, s. 39-49
- Forsøgsvejledning - vindmøllevingers effekt
- Fysikrapportvejledning NV
- Egne noter og teoriøvelser udleveret i Lectio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Solsystemet og Verdensbilleder
https://ifysikc.systime.dk/?id=263
4.1 Jordens dannelse
4.2 Jordens rotationer, døgn og årstider
4.3 Jorden og Månen
4.5 Solsystemet
4.6 Historiske verdensbilleder
Powerpoint om solsystemet: Solsystemet.ppt
YouTubeVideo om solsystemet i korrekt størrelsesforhold: https://www.youtube.com/watch?v=zR3Igc3Rhfg
Note: Keplers Love.pdf
Fælles forsøg med bestemmelse af solens vinkeldiameter og størrelse vha. et paprør.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Lys og Bølger
https://ifysikc.systime.dk/?id=250
3.1 Det elektromagnetiske spektrum
3.2 Fotoner (specielt emission, absorption og spektre)
3.3 Synligt lys
3.5 Gitterligningen
3.6 Snells lov (brydningsloven)
3.8 Lys i naturen
Bohrs Atommodel
Elvekjær og Benoni: Fysik C Bogen (1.udg. 2005)
Kap. 6 s. 122-123 + s. 125 - 130 (udgivet som pdf).
Øvelser:
Gitterforsøg med laserpenne
Brydningsloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive - Regning på måleresultater og brug af solveren i Maple (med enheder på tallene).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Universet
https://ifysikc.systime.dk/?id=271
5.1 Galakser
5.2 Hubbles lov (Kun de to nedennævnte afsnit)
Hubbles lov og Hubbles konstant
Farten af galakser (Rødforskydning)
5.3 Big bang
5.4 Dværge, kæmper og sorte huller
Til bestemmelse af afstanden til galakser (Cepheide-metoden) har vi brugt afstandskvadratloven og ikke størrelsesklasser. Se Maple-dokumentet Cepheidemetoden.mw
Øvelse:
Hubbles lov (med bukse-elastik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Energi
https://ifysikc.systime.dk/?id=223
1.1 Energiformer
1.2 Energibevarelse
1.3 Enheder for energi
1.4 Energiomdannelse
1.5 Effekt
1.6 Nyttevirkning
1.7 Mekanisk energi + noter: Kinetisk Energi.pdf og Potentiel Energi.pdf
1.8 Varmelære
1.9 Kalorimetri
Øvelser
Bestemmelse af specifik varmekapacitet (kalorimetri).
Nyttevirkning for kogekande og mikrobølgeovn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive - Arbejde med skriftligt at formulere øvelsesgangen samt regning med enheder i Maple
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Kræfter, tryk og opdrift
Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring tyngdekraft, tryk og opdrift, som beskrevet i læreplanen.
Lærebog:
https://ifysikb.systime.dk/?id=135
11.1 Tryk
11.2. Tryk i væske
11.3 Opdrift
11.4 Ideale gasser
11.5 Tryk i atmosfæren
11.6 Ideale gassers egenskaber
Øvelser:
Bestemmelse af Massefylde , Archimedes Lov
Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kinematik og Dynamik
Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål om kræfter og bevægelse, som er beskrevet i læreplanen.
Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=133
9.1. Hastighed
9.2. Acceleration
9.3. Konstant hastighed og konstant acceleration
9.5 Cirkelbevægelse
9.6 Kinematik og Matematik, kun nedenstående afsnit:
Fra stedfunktion til hastighed og acceleration
Jævn cirkelbevægelse og vektorer
Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=134
10.1. Kræfter
10.2 Newtons love
10.3. Eksempler på kræfter
10.4. Kraft og arbejde
10.5 Kræfter i to dimensioner
Note om bevægelse på skråplan.
Selvvalgt eksperimentel problemstilling
Sedimentering:
Der har i forbindelse med en studierejse til Grønland været undersøgt fald med væske- og luftmodstand, og forsøget med væskemodstand er blevet gentaget med gletsjermel opsamlet på Grønland.
Øvelser
Galileis faldlov, Newtons 2.lov, Hookes Lov , Harmonisk svingning, Stokes Lov, Frit fald med luftmodstand.
Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet. Eleverne har arbejdet med eksperimentelle problemstillinger, herunder brugen af it-baseret udstyr til dataopsamling og -behandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
33,94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Atomer og Atomkerner og Ioniserende Stråling
Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring Bohrs atommodel, atomkerner, kernereaktioner og kerneenergi, som beskrevet i læreplanen.
Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=131
7.1. Borhs atommodel
7.2. Atomkerner
7.3. Kerneomdannelser
7.4. Massedefekt og bindingsenergi
7.5 Grundstoffernes historie
Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=132
8.1. Strålingskilder omkring os
8.2. Radioaktive henfald
8.3 Andre typer reaktioner
8.4. Henfaldsloven
8.5. Aktivitet
8.6. Måling af ioniserende stråling
8.7. Beskyttelse mod ioniserende stråling (absorptionsloven).
Øvelser
Halveringstid for Ba-137, Absorptionsloven, Afstandskvadratloven
Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet. Eleverne har arbejdet med eksperimentelle problemstillinger og databehandling, specielt regressioner i Maple.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
27,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Elektricitet og Strøm
Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring elektrisk strøm og måling, som beskrevet i læreplanen.
Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=130
6.1. Ladning, strømstyrke og Spændingsfald
6.2. Resistans
6.3. Elektrisk Effekt
6.4. Serie. og parallelkoblinger
6.5. Spændingskilder
6.6. Resistivitet
Øvelser
Ohms 2. Lov, Wheatstones Bro (Specifik Resistans for tråd og Temperaturkoefficienten for Kobber), Joules Lov.
Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet. Eleverne har arbejdet med eksperimentelle problemstillinger, herunder brugen af it-baseret udstyr til dataopsamling og -behandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Bølger, Lyd og Lys
Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=215. ( Lyd )
Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring bølger, lys og lyd som beskrevet i læreplanen. Forløbet er en repetition af begreberne fra fysik C samt løft til B-niveau.
2.1. Bølger
2.2. Bølgeformlen
2.3. Udbredelse af lyd
2.4 Opfattelse af lyd
2,5. Bølgeegenskaber
2,6. Toner
2.7 Strengeinstrumenter
2.8. Blæseinstrumenter
Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=226. ( Lys)
3.1 Det elektromagnetiske spektrum
3.2. Fotoner
3.3 Synligt lys
3.5. Gitterligningen
3.6. Snells lov (brydningsloven)
3.8. Lys i naturen
3.9. Partikler eller bølger?
Øvelser
Lydhastighed i gasser (luft)
Den svingende streng.
Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed, mundtlighed og arbejde med eksperimentelle problemstillinger er blevet trænet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16,88 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Energi og energiomsætninger
Lærebog:
https://ifysikb.systime.dk/?id=203
Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring energi og energiomsætninger som beskrevet i læreplanen. Forløbet er en repetition af begreberne fra fysik C samt løft til B-niveau.
1.1. Energiformer
1.2 Energibevarelse
1.3. Enheder for energi
1.4. Energiomdannelse
1.5 Effekt
1.6. Nyttevirkning
1.7. Mekanisk energi
1.8. Varmelære
1.9 Kalorimetri
1.10 Varmetransport.(Specielt underafsnittet om varmetransport ved stråling)
Note om stråling fra sorte legemer.
Øvelse
Stefan og Boltzmanns lov
Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition af teori og øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62943572820",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62943572820",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62943572820"
}