Holdet 2023 Fy/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Lars Ulrich
Hold 2023 Fy/x (1x Fy, 2x Fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturvidenskabeligt Grundforløb
Titel 2 Solsystemet og Verdensbilleder
Titel 3 Lys og Bølger
Titel 4 Universet
Titel 5 Energi
Titel 6 Kræfter, tryk og opdrift
Titel 7 Kinematik og Dynamik
Titel 8 Atomer og Atomkerner og Ioniserende Stråling
Titel 9 Elektricitet og Strøm
Titel 10 Bølger, Lyd og Lys
Titel 11 Energi og energiomsætninger
Titel 12 Repetition af teori og øvelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturvidenskabeligt Grundforløb

Fokus på naturvidenskabelig metode gennem eksperimenter/forsøg i laboratoriet. Opstilling af hypotese, planlægning og udførsel af forsøg, dataopsamling og observationer, databehandling og vurdering af fejlkilder. Præsentation/formidling af resultater, metode og konklusion. Herunder skelnen mellem kvalitative og kvantitative undersøgelser. Derudover arbejde med naturvidenskabelige modeller, herunder lineære matematiske modeller.

Der er udført et laboratorieforsøg med henblik på undersøgelse af effekten af forskellige vingetyper for modelvindmøller.

Øvelsen er blevet underbygget med teori omkring følgende:
- Energi
- Energiformer: Kinetisk (bevægelse), potentiel (beliggenhed), elektrisk, kemisk, kerneenergi,, strålingsenergi og termisk energi
- Energiomsætning og energibevarelse
- Energikæder
- Effekt
- Fossile brændstoffer og deres ulemper
- Alternative energikilder og bæredygtighed
- Lineære matematiske modeller

Materialer:
- Oplev naturvidenskaben, Simonsen et al., Nucleus 2005, s. 8-13
- "Energiens former og omsætning", Vejen til fysik C, s. 39-49
- Forsøgsvejledning - vindmøllevingers effekt
- Fysikrapportvejledning NV
- Egne noter og teoriøvelser udleveret i Lectio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Solsystemet og Verdensbilleder

https://ifysikc.systime.dk/?id=263

4.1 Jordens dannelse
4.2 Jordens rotationer, døgn og årstider
4.3 Jorden og Månen
4.5 Solsystemet
4.6 Historiske verdensbilleder

Powerpoint om solsystemet: Solsystemet.ppt

YouTubeVideo om solsystemet i korrekt størrelsesforhold: https://www.youtube.com/watch?v=zR3Igc3Rhfg

Note:  Keplers Love.pdf

Fælles forsøg med bestemmelse af solens vinkeldiameter og størrelse vha. et paprør.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Lys og Bølger

https://ifysikc.systime.dk/?id=250

3.1 Det elektromagnetiske spektrum
3.2 Fotoner (specielt emission, absorption og spektre)
3.3 Synligt lys
3.5 Gitterligningen
3.6 Snells lov (brydningsloven)
3.8 Lys i naturen

Bohrs Atommodel
Elvekjær og Benoni: Fysik C Bogen (1.udg. 2005)
Kap. 6 s. 122-123 + s. 125 - 130  (udgivet som pdf).

Øvelser:
Gitterforsøg med laserpenne
Brydningsloven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive - Regning på måleresultater og brug af solveren i Maple (med enheder på tallene).
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 4 Universet

https://ifysikc.systime.dk/?id=271

5.1 Galakser
5.2 Hubbles lov (Kun de to nedennævnte afsnit)
             Hubbles lov og Hubbles konstant
             Farten af galakser (Rødforskydning)
5.3 Big bang
5.4 Dværge, kæmper og sorte huller

Til bestemmelse af afstanden til galakser (Cepheide-metoden) har vi brugt afstandskvadratloven og ikke størrelsesklasser. Se Maple-dokumentet Cepheidemetoden.mw

Øvelse:
Hubbles lov (med bukse-elastik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Energi

https://ifysikc.systime.dk/?id=223

1.1 Energiformer
1.2 Energibevarelse
1.3 Enheder for energi
1.4 Energiomdannelse
1.5 Effekt
1.6 Nyttevirkning
1.7 Mekanisk energi + noter: Kinetisk Energi.pdf og Potentiel Energi.pdf
1.8 Varmelære
1.9 Kalorimetri

Øvelser
Bestemmelse af specifik varmekapacitet  (kalorimetri).
Nyttevirkning for kogekande og mikrobølgeovn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive - Arbejde med skriftligt at formulere øvelsesgangen samt regning med enheder i Maple
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 6 Kræfter, tryk og opdrift

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring tyngdekraft, tryk og opdrift, som beskrevet i læreplanen.

Lærebog:
https://ifysikb.systime.dk/?id=135

11.1  Tryk
11.2. Tryk i væske
11.3  Opdrift
11.4  Ideale gasser
11.5 Tryk i atmosfæren
11.6  Ideale gassers egenskaber

Øvelser:
Bestemmelse af Massefylde , Archimedes Lov

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12,19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kinematik og Dynamik

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål om kræfter og bevægelse, som er beskrevet i læreplanen.

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=133

9.1. Hastighed
9.2. Acceleration
9.3. Konstant hastighed og konstant acceleration
9.5  Cirkelbevægelse
9.6  Kinematik og Matematik, kun nedenstående afsnit:
              Fra stedfunktion til hastighed og acceleration
              Jævn cirkelbevægelse og vektorer

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=134

10.1. Kræfter
10.2  Newtons love
10.3. Eksempler på kræfter
10.4. Kraft og arbejde
10.5 Kræfter i to dimensioner

Note om bevægelse på skråplan.

Selvvalgt eksperimentel problemstilling
Sedimentering:
Der har i forbindelse med en studierejse til Grønland været undersøgt fald med væske- og luftmodstand, og forsøget med væskemodstand er blevet gentaget med gletsjermel opsamlet på Grønland.

Øvelser
Galileis faldlov, Newtons 2.lov, Hookes Lov , Harmonisk svingning, Stokes Lov, Frit fald med luftmodstand.

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet. Eleverne har arbejdet med eksperimentelle problemstillinger, herunder brugen af it-baseret udstyr til dataopsamling og -behandling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 33,94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Atomer og Atomkerner og Ioniserende Stråling

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring Bohrs atommodel, atomkerner, kernereaktioner og kerneenergi, som beskrevet i læreplanen.

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=131

7.1. Borhs atommodel
7.2. Atomkerner
7.3. Kerneomdannelser
7.4. Massedefekt og bindingsenergi
7.5  Grundstoffernes historie

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=132

8.1. Strålingskilder omkring os
8.2. Radioaktive henfald
8.3  Andre typer reaktioner
8.4. Henfaldsloven
8.5. Aktivitet
8.6. Måling af ioniserende stråling
8.7. Beskyttelse mod ioniserende stråling (absorptionsloven).

Øvelser
Halveringstid for Ba-137, Absorptionsloven, Afstandskvadratloven

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet. Eleverne har arbejdet med eksperimentelle problemstillinger og databehandling, specielt regressioner i Maple.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 27,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Elektricitet og Strøm

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring elektrisk strøm og måling, som beskrevet i læreplanen.

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=130

6.1. Ladning, strømstyrke og Spændingsfald
6.2. Resistans
6.3. Elektrisk Effekt
6.4. Serie. og parallelkoblinger
6.5. Spændingskilder
6.6. Resistivitet

Øvelser
Ohms 2. Lov, Wheatstones Bro (Specifik Resistans for tråd og Temperaturkoefficienten for Kobber), Joules Lov.

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet. Eleverne har arbejdet med eksperimentelle problemstillinger, herunder brugen af it-baseret udstyr til dataopsamling og -behandling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Bølger, Lyd og Lys

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=215. ( Lyd )

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring bølger, lys og lyd som beskrevet i læreplanen. Forløbet er en repetition af begreberne fra fysik C samt løft til B-niveau.

2.1. Bølger
2.2. Bølgeformlen
2.3. Udbredelse af lyd
2.4  Opfattelse af lyd
2,5. Bølgeegenskaber
2,6. Toner
2.7 Strengeinstrumenter
2.8. Blæseinstrumenter

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=226. ( Lys)

3.1  Det elektromagnetiske spektrum
3.2. Fotoner
3.3  Synligt lys
3.5. Gitterligningen
3.6. Snells lov (brydningsloven)
3.8. Lys i naturen
3.9. Partikler eller bølger?

Øvelser
Lydhastighed i gasser (luft)
Den svingende streng.

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed, mundtlighed  og arbejde med eksperimentelle problemstillinger er blevet trænet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16,88 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Energi og energiomsætninger

Lærebog:
https://ifysikb.systime.dk/?id=203

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring energi og energiomsætninger som beskrevet i læreplanen. Forløbet er en repetition af begreberne fra fysik C samt løft til B-niveau.

1.1. Energiformer
1.2  Energibevarelse
1.3. Enheder for energi
1.4. Energiomdannelse
1.5  Effekt
1.6. Nyttevirkning
1.7. Mekanisk energi
1.8. Varmelære
1.9  Kalorimetri
1.10  Varmetransport.(Specielt underafsnittet om varmetransport ved stråling)

Note om stråling fra sorte legemer.

Øvelse
Stefan og Boltzmanns lov

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition af teori og øvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21,56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer