Holdet 2024 bi/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi/2u (2u bi, 2u bi-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Tema 1: Cellebiologi
Titel 3 Tema 2: Genetik og Evolution
Titel 4 Tema 3: Sexologi
Titel 5 Tema 4: Krop og Sundhed
Titel 6 Tema 5: Mikrobiologi
Titel 7 Tema 6: Økologi
Titel 8 Opsamling og eksamenshjælp

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

OBS. Samtlige elementer kan tilgås via classroom (power points, arbejdsark osv.)
https://classroom.google.com/w/NzAyMjk4NDI3MTM2/t/all
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 1: Cellebiologi

OBS. Alt materiale (power points, arbejdsark mm. kan tilgås via classroom også).

Tema 1: Cellebiologi

Fokus: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler, cellemembranen og membranprocesser (i forbindelse med osmose), celledeling (mitosens faser).

Kernestof dækket:
- Cellebiologi (overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser).

Øvelser / Forsøg:
- Grupperapport om osmose i Kartofler afleveret d. 8/10 - 2024.  

Faglige mål dækket:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.  

Materiale:
- Mønsterbrydende science: https://mbscience.dk/fag/aktivitetsrum/celler (byg en celle og video om cellens opbygning).
- Video materiale: https://www.youtube.com/watch?v=fJfTDc3WzQ8&ab_channel=BioManBiology (cellemembran),

- Power point gennemgået af læreren med figurer og materieale fra "Biologi i Fokus" s. 9-12, 1. udgaven, 2010, skrevet af Bodil Blem Bidstrup, Kirsten Hede, Paul Paludan-Müller og Kristine Raae samt "Biologi i udvikling, 1.udgave", s. 14-21, skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller.

Modulgennemgang:

1. Byg en celle (prokaryot og eukaryot celle - dyre-, plante- og bakteriecelle). Fagbegreber blev gennemgået, som knytter sig til cellen.

2. Membranprocesser - aktiv og passiv transport. Cellemembranen og dens struktur beskrives. Eleverne tegnede transportprocesser.

3. Mitose og meiosen blev gennemgået (fokus på mitosen)

4. Osmoseforsøg blev udført - udmundede i en grupperapport.

5. Opsamling på cellen og opstart på tema om genetik og evolution (DNA og kromosomer)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose og transportprocesser 08-10-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 2: Genetik og Evolution

Tema 2: Genetik og Evolution

Fokus: DNA’s og RNA's opbygning og funktion, nedarvningsprincipper (krydsningsskema og stamtavler/træer), det centrale dogme (proteinsyntesen), mutationer og evolutionsmekanismer.

Kernestof dækket:
(Genetik og molekylærbiologi) Nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation.
(Evolutionsbiologi): Eksempler på evolutionsmekanismer.

Øvelser og forsøg:
Journal: Blodtypebestemmelse og diskussion af genotyper og fænotyper.

Faglige mål dækket:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger.
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale: Fagbog.
Power-point materiale gennemgået af læreren fra "Biologi til tiden", 2. udgave, 2006. Skrevet af Lone Als Egebo, Paul Paludan-Müller, Kresten Cæsar Torp og Steen Ussing. Udgivet af Nucleus Forlag. (s.105-111)
"Biologi i Udvikling. C-niveau", 2. udgave, 2020. Skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Udgivet af Nucleus Forlag. s. 203-206. (findes som pdf på lectio og classroom).
"Biologi i Udvikling. C-niveau, 1. udgave, 2019. Skrevet Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Udgivet af Nucleus Forlag s. 169-172 + 176-183 + 222-224.

Videoklip:
"DNA og RNA": https://screenpal.com/watch/c3VYXbVoP0u og https://www.youtube.com/watch?v=6ImLqrCMWds&ab_channel=BiotechAcademy
"Det centrale dogme": https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/ (vi har set alle 4 videoklip i timen sammen eller som lektie)
"Opbygningen af DNA": https://www.youtube.com/watch?v=6ImLqrCMWds&ab_channel=BiotechAcademy


Aflevering:
Videoaflevering "Forklaring af proteinsyntesen og mutationer" ca. 5 minutter. Afleveret i Classroom.

Modulgennemgang:

Modul 1: Introduktion til genetikken. DNA's og RNA's opbygning og funktion. Eleverne byggede deres eget DNA.

Modul 2: Det centrale dogme, test i tema 1, færdiggørelse af osmoseforsøg.

Modul 3: Proteinsyntesen og det centrale dogme. Eleverne arbejdede med virtuelle modeller af translation og translokation.

Modul 4: Nedarvning og fokus på introduktion af nye begreber såsom fænotype og genotype. Opgaver.

Modul 5: Forsøg med blodtypebestemmelse og journalskrivning.

Modul 6: Monogene sygdomme og nedarvning. Fremlæggelser af forskellige sygdomme.  

Modul 7: Mutationer og arbejdsark.

Modul 8: Arbejde selv med evolutionsmekanismer. Fokus på birkemålere og finker.

Modul 9: Evolutionsteori og afrunding
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Proteinsyntese 15-11-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 3: Sexologi

Tema 3: Sexologi

Fokus på: Manden og kvindens kønsorganer, Hormonel regulering (negativ og positiv feedback i forbindelse med manden og kvinden), Menstruationscyklussen, Befrugtning, udvikling af foster og abort. Prævention.

Kernestof dækket:
Fysiologi (Hormonel regulering og forplantning)

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin (præventionsformer, kønssygdomme)

Forsøg:
- "Kønssygdomme på et dansegulv" - hvem smittede hvem og hvordan fungerer smitte? Der blev efterfølgende arbejdet med smittekæder og hvordan man finder tilbage til "Patient Zero".

Faglige mål dækket:
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder.
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger.

Materialer:
"Biologi i Udvikling" 1.udgave, 2019. Skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Udgivet af Nucleus ApS. S. 136-144, 146-151.

Videoer:
Podcast om p-piller og prævention: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-usikker-sex-11802450467
Graviditeten - måned for måned: https://www.youtube.com/watch?v=8BH7WFmRs-E&ab_channel=Dr.PaulienMoyaert
Befrugtning: https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4&t=226s&ab_channel=NucleusMedicalMedia
IVF - under et mikroskop: https://www.instagram.com/reel/DBeCXR4P0OB/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA%3D%3D
Menstruationscyklus: https://mbscience.dk/fag/aktivitetsrum/sexologi-a1a/cG9zdDoxMDQy
Regulering af hormoner: https://mbscience.dk/fag/aktivitetsrum/sexologi-a1a/cG9zdDoxMDM3


Modulgennemgang:

Modul 1: Introduktion til sexologi og samtykke.

Modul 2: Manden og kvindens kønsorganer, hormoner og hormonel feedback. Fokus på ægcellen, sædcellen og negativ feedback.

Modul 3: Menstruationscyklussen med fokus på forskellen mellem negativ og positiv feedback.

Modul 4: Menstruationscyklussen igen og start på befrugtningen.

Modul 5: Befugtning, IVF, fosterets udvikling og abort.

Modul 6: Prævention, kønssygdomme og Tinderprofiler med kønssygdomme.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema 4: Krop og Sundhed

Tema 4: Krop og sundhed.

Fokus: Organoversigt, hjerte-lunge-kredsløbet og makromolekyler + sundhed i forhold til øvelse.

Kernestof dækket:
- Makromolekyler (overordnet opbygning og biologiske funktion af carbohydrater, lipider og proteiner)
Fysiologi (Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion)

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin (blodtryksøvelse og organdonation)

Øvelser:
Journal over måling af blodtryk og puls via forskellige påvirkninger. Eleverne udfyldte selv en journal, som omhandlende blodtryk, puls og hvilke elementer, der kan være skadelige i forhold til dette.
Eleverne så desuden et lammehjerte.

Faglige mål dækket:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger.
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:
"Biologi i udvikling" 1.udgave, 2019. Skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Udgivet af Nucleus ApS. S. 108-120 + 75-81.

Videoer:
Iltens vej rundt i kroppen: https://www.youtube.com/watch?v=9KXjbsw_doI&ab_channel=BiotechAcademy

Figurer til power points og opgaveark er taget fra bøgerne:
1) "Biologi til Tiden" skrevet af Lone Als Egebo, Paul Paludan-Müller, Kresten Cæsar Torp og Steen Ussing. Udgivet af Nucleus Forlag ApS. 2. Udgave, 3. oplag 2006.
2) "Biologi i Udvikling, C-niveau, 2.udgave" skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Nucleus Forlag, 2. udgave, 4. oplæg, 2023.


Modulgennemgang:

Modul 1: Opsamling op sexologi-temaet og introduktion til nyt tema. Organ systemet blev introduceret.

Modul 2: Makronæringsstoffer og deres energigivende egenskaber. Eleverne besluttede desuden selv, at de ville have om hjertet, lungerne og blodet.

Modul 3: Hjertet m. arbejdsark.

Modul 4: Lungerne og iltens vej i kroppen.

Modul 5: Makromolekyler, hjertet og lungerne i samspil med hinanden. Afslutning på temaet.

Modul 6: Forsøg med puls og blodtryk. Opsamling på dette fælles.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 5: Mikrobiologi

Tema 5: Mikrobiologi

Fokus på: Enzymer, Gæring, vækst og vækstfaktorer.

Kernestof dækket:
Mikrobiologi (vækst og vækstfaktorer).
Biokemiske processer (gæring).
Enzymer (overordnet opbygning og funktion)

Supplerende stof:
Bioteknologi (hvordan bruges gær i industrien og hvordan medicinalindustrien virker)
Sundhed, sygdom og medicin (bakterier og resistens)

Forsøg og journal:
Kimfaldsforsøg - eleverne lavede en fælles journal, som også findes via nedenstående link.
"Gæringsforsøg" - eleverne skulle tælle bobler som følge af den proces, der foregår, når vand, sukker og gær blandes sammen. Se dette link https://classroom.google.com/w/NzAyMjk4NDI3MTM2/tc/NzQ3ODYzMDU5Mjgw for at finde deres data, grafer mm.

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Materiale:
"Biologi i udvikling - c-niveau, 2. udgave". Skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Udgivet af Nucleus ApS. s. 36-41.

Modulgennemgang:
Modul 1: Test i forgående tema. Opstart på mikrobiologi.

Modul 2: Kimfaldsforsøg blev sat i gang. Fokus på enzymer (de lavede en stopmotion video) og generelt hvad mikrobiologi indebærer.

Modul 3: Mikrobiel vækst, vækstkurver og gæringsprocesser.

Modul 4: Forsøg med bagergærs aktivitet ved forskellige temperaturer.

Modul 5: Farlige bakterier - eleverne valgte en bakterie ud fra en eller flere artikler, som de brugte timen på at forberede til en fremlæggelse. Den skulle indeholde et kreativt produkt.

Modul 6: Fremlæggelse af elevernes farlige bakterier.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tema 6: Økologi

Tema 6: Økologi

Fokus: Biodiversitet, økosystemer, fødekæder og fødenet, respirationstab, fotosyntese og respiration, søer og åer, klimaforandringer og forurening.

Kernestof dækket:
Biokemiske processer (fotosyntese og respiration).
Økologi (samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet)

Supplerende stof:
Bæredygtighed: (udledning og økologiske fodaftryk)
Miljøbeskyttelse (vandkvalitet og forurening af søer, åer og vandløb i forbindelse med felttur).

Øvelse:
Felttur med fokus på makroindeks, biodiversitet, forurening i nærmiljøet og abiotiske og biotiske faktorer. Dette gik til Frederiksberg Have d. 31 marts 1. modul.

Faglige mål dækket:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Materiale:
"Biologi i udvikling." 1. udgave, 7. oplæg, 2019. Skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Udgivet af Nucleus ApS. s. 28-31 + 35, s. 37-39, s. 51-58.

"Biologi i Udvikling - 2. udgave C-niveau". Skrevet af  2. udgave, 2023. s. 238-242.
"Biodiversitetskrisen: Hvor alvorlig er den? Hvad skaber den? Hvordan standser vi den?" skrevet af Lars Dinesen og Søren Mark Jensen, Januar 2022.s. 6-10 (og figurer taget fra hele kompendiet s. 13, 15, 18 og 23 i power points).

Modulgennemgang:

Modul 1: Færdiggørelse af sidste tema, eleverne blev introduceret til økosystemer og biodiversitet. Derudover BPP, NPP, fødekæder og fødenet (havde det læst om). De tegnede et økosystem (som de skulle fortsætte med)

Modul 2: Økosystemer tegnes videre, nye begreber, fotosyntese og respiration, carbonkredsløbet.

Modul 3: Konkurrence og økosystemer, fødekæder, fødenet, faktorer og konkurrencer.

Modul 4: Vandløb, årer, søer og økologiske tilstande.

Øvelsesmodul: Felttur til Frederiksberg Have.

Modul 5: Resultater fra makroindeks blev gennemgået og vi snakkede om deres rapport, som de fik tid til at skrive.

Modul 6: Opsamling med begrebsark + test i økologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biotopundersøgelse + dokumentar 05-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer