Titel
7
|
Tema 6: Økologi
Tema 6: Økologi
Fokus: Biodiversitet, økosystemer, fødekæder og fødenet, respirationstab, fotosyntese og respiration, søer og åer, klimaforandringer og forurening.
Kernestof dækket:
Biokemiske processer (fotosyntese og respiration).
Økologi (samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet)
Supplerende stof:
Bæredygtighed: (udledning og økologiske fodaftryk)
Miljøbeskyttelse (vandkvalitet og forurening af søer, åer og vandløb i forbindelse med felttur).
Øvelse:
Felttur med fokus på makroindeks, biodiversitet, forurening i nærmiljøet og abiotiske og biotiske faktorer. Dette gik til Frederiksberg Have d. 31 marts 1. modul.
Faglige mål dækket:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Materiale:
"Biologi i udvikling." 1. udgave, 7. oplæg, 2019. Skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Udgivet af Nucleus ApS. s. 28-31 + 35, s. 37-39, s. 51-58.
"Biologi i Udvikling - 2. udgave C-niveau". Skrevet af 2. udgave, 2023. s. 238-242.
"Biodiversitetskrisen: Hvor alvorlig er den? Hvad skaber den? Hvordan standser vi den?" skrevet af Lars Dinesen og Søren Mark Jensen, Januar 2022.s. 6-10 (og figurer taget fra hele kompendiet s. 13, 15, 18 og 23 i power points).
Modulgennemgang:
Modul 1: Færdiggørelse af sidste tema, eleverne blev introduceret til økosystemer og biodiversitet. Derudover BPP, NPP, fødekæder og fødenet (havde det læst om). De tegnede et økosystem (som de skulle fortsætte med)
Modul 2: Økosystemer tegnes videre, nye begreber, fotosyntese og respiration, carbonkredsløbet.
Modul 3: Konkurrence og økosystemer, fødekæder, fødenet, faktorer og konkurrencer.
Modul 4: Vandløb, årer, søer og økologiske tilstande.
Øvelsesmodul: Felttur til Frederiksberg Have.
Modul 5: Resultater fra makroindeks blev gennemgået og vi snakkede om deres rapport, som de fik tid til at skrive.
Modul 6: Opsamling med begrebsark + test i økologi.
|