Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/a (1a bi, 1a bi-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Det cellulære liv
Formålet med forløbet er at få viden om:
- Hvad der kendetegner det levende
- Livets udvikling
- Prokaryote og eukaryote cellers opbygning, herunder forskellige organellers funktioner
- Hvordan cellemembranen er bygget op og hvilken funktion den har
- Stoftransport over cellemembranen: Diffusion, faciliteret diffusion, osmose og aktiv transport
Forsøg:
- Påvisning af livsytring i vandpest
- Mikroskopi af celler (gær, vandpest, rødløg og celler fra mundhulen)
- Diffusion af frugtfarve i koldt, lunkent og varmt vand
- Mikroskopi af osmose i vandpest (vandpest i postevand og saltvand)
- Osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartofler
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Mikrobiologi
Formålet med forløbet er at få viden om:
- Hvad mikroorganismer er
- Den historiske udvikling af feltet mikrobiologi
- Bakteriers og gærcellers delingsproces (binær fission og knopskydning)
- Mikrobiel vækst og vækstfaktorer (overflade/volumen-forhold, temperatur og pH)
- Enzymers opbygning og funktion
- Respiration og gæring
- Den mikrobielle vækstkurve
- Anvendelse af mikroorganismer, herunder gensplejsning
Forsøg:
- Kimfald
- Gærcellers aktivitet ved forskellige temperaturer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kimfald - journal
|
03-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Kost og sundhed
Formålet med forløbet er at få viden om:
- Makromolekyler: Kulhydrater, proteiner og lipiders opbygning og funktion i kroppen
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
- Enzymers opbygning og funktion
- Kroppens energibalance
- Kostanalyse
- Konsekvenser ved usund kost
- De officielle kostråd
Forsøg:
- Laktose i mælk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Sexologi
Formålet med forløbet er at få viden om:
- Mandens og kvindens indre og ydre kønsorganer
- Regulering af kønshormoner ved negativ og positiv feedback
- Kønshormonernes effekt i kroppen
- Befrugtning og implantation
- De mest centrale begivenheder i menstruationscyklus
- Prævention, herunder anvendelse, fordele og ulemper
- Sexsygdomme (klamydia, hpv, hiv og herpes)
- Årsager til ufrivillig barnløshed
- Samtykke og myter omkring sex og krop
Forsøg:
- Sådan virker en graviditetstest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: På opdagelse i generne
Formålet med forløbet er at få viden om:
- DNA's opbygning og funktion
- Gener og kromosomer
- Nedarvningsprincipper og genetiske grundbegreber
- Krydsningsskemaer
- Stamtræer og analyse af dem
- Det centrale dogme og proteinsyntesen
- Mutationer, deres årsager og konsekvenser
- Evolutionsmekanismer: laktoseintolerance
Forsøg:
- Blodtypebestemmelse
- Undersøgelse af monogene træk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Økologi - at leve i vand
Formålet med forløbet er at få viden om:
- Økosystemers opbygning
- Økologiske grundbegreber
- Energistrømme
- Fotosyntese, respiration og C-kredsløb
- Vandlevende organismer og iltoptagelse
- Forurening af vandmiljøer
- Vandmiljøundersøgelse
Forsøg:
- Vandmiljøundersøgelse: Makroindeks og BI5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940622",
"T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940622",
"H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940622"
}