Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Bjørn Tirsgård, Dan Bodal, Julie Sofie Kofod-Jensen
|
Hold
|
2024 nf/q (1q nf-bi, 1q nf-ge, 1q nf-ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Vand
Indhold:
Vi arbejder med livet i åen og hvad der sker når åen forurenes. Dvs. fødekæden og sammenspillet mellem dets organismer, deres tilpasning til livet i forskellige åer, samt hvordan abiotiske og biotiske faktorer påvirker fødekæden. Derudover har vi arbejdet med forureningskilder, hvordan forureningen af DOM og næringsstoffer påvirker fødekædens organismer og lidt om hvilke tiltag der kan mindske forureningen. Vi har også målt på forureningsgraden i Værrebro å ved bestemmelse af dets makrofauna.
Materiale:
Biologi til tiden s. 126-129 + 131-137
Artikler:
- Dambrugene slipper for foderkvote
- Gylleudslip i Liver å
- Husejernes nye kloaker skal give os renere vandløb
- Landmænd vil blæse på randzoner
- Randzoner en gave til vandmiljøet
- Renere vandløb har fået sjældent tinsekt tilbage i naturen.
- Urenset kloakvand havner i åer og søer, men ingen ved hvor meget
Øvelser:
Makrofaunaindeks
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makrofaunaindeks
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vand
Literatur:
Kompendier om vand:
- vejr og klima.pdf
- vand_nf.docx
- vandmiljø og klimatilpasning.docx
overordnet baggrundsstof om vejr og klima - vandets kredsløb - og dets enkelte elementer, herunder nedbørsdannelse, kondensation, nedbørstyper, vandgennemstrømning i sandede og lerede jorde, vandmiljøet og klimatilpasning, herunder belastning af vandmiljøet og tilpasnings til mere fremadrettet nedbør.
opgaver/øvelser:
Måling af vandføring
vanddamp i klasselokalet
sky i flasken - dug på glasset
porøsitet og permeabilitet (sand og ler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Celler
Indhold:
Vi arbejder med forskellige celletypers opbygning og funktion, herunder cellemembranen og transportprocesserne.
Materiale:
Kompendiet om introduktion til biologi
Øvelse:
Osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Levevilkår og sundhed
Literatur:
Kompendium Sundhed og levevilkår.docx, s.1-49
Demografiske begreber og indikatorer for levevilkår. Den demografiske transitionsmodel, Fourasties erhvervsudviklingsmodel - arbejde med levevilkår udvalgte og forskellige lande. befolkningspyramider, Kram-faktorene (ulighede i sundhed). landbrug og landbrugsbetingelser forskellige steder i verden. Kan vi begrænse befolkningsvæksten, øge høstudbyttet eller omlægge kosten til gavn for miljø, klima og mennesker?
Opgaver opgaver/øvelser
Indsamling af data om udvalgte lande
Korelationsdiagrammer levevilkår,
Demografiske transitionsmodel,
Befolkning og erhvervsudvikling
Karseforsøg (alm vand, saltvand, tørke, oversvømmelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Noter demografisk transition
|
05-12-2024
|
Demografisk transition og erhvervsudvikling
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kost og levevilkår
Indhold:
Vi arbejder med kostens bestanddele, fordøjelsen, enzymer, hvad skal man spise ud fra kostrådene og energibalancen. Derudover arbejder vi med regulering af vores blodsukker, diabetes og hvilken effekt kosten har på blodsukkeret.
Materiale:
Kompendiet NF kost og levevilkår
Forsøg:
Fordøjelse med pepsin
Blodsukkerforsøg (empiriskforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
kostundersøgelse
|
19-11-2024
|
Fordøjelse
|
02-12-2024
|
Blodsukker
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Energi
Kernestof:
- Carbonhydrider
-- Alkaner (navngivning og forbrænding)
-- Alkener (hvad det er)
-- Alkoholer (hvad der kendetegner denne)
- Bioethanol (opbygning og hvorfor CO2 neutralt)
- Mængdeberegninger
-- Stofmængde
-- Molaremasse
-- Masse
-- Densitet
-- Volumen
Materiale:
- Kompendie Energi
Videoer:
https://www.gymnasiekemi.com/c11.html (Alkaner)
https://www.gymnasiekemi.com/c13.html (Kemi og Klima (forbrænding og bioethanol))
https://www.gymnasiekemi.com/c10.html (Koncentration)
https://www.gymnasiekemi.com/c7.html (Mængdeberegninger)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Opvarmning af Natriumhydrogencarbonat
|
28-02-2025
|
Journal: Destillation
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Genetik
Indhold
Vi arbejder med DNA's opbygning og funktion, proteinsyntesen, mutation og deres effekt. Vi arbejder med nedarvning af autosomale recessive og dominante træk, samt gentest og hvad de kan bruges til.
Materiale:
Biologi til tiden s. 101-111 + 150-153 + 162
Film
diverse små film på biotechacademy.dk
"Malou" på mitCFU.dk
Forsøg:
Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
blodtype
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sexologi
Indhold
En let intro til sexologi hvor vi snakker om manden og kvinden, samt forplantning. Derudover arbejder eleverne i grupper med forskellige kønssygdomme og prævention, som de efterfølgende fremlægger for resten af klassen.
Film
https://www.youtube.com/watch?v=lM2-8se6pp8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
energi
- Energi:
Geografi: Energi
Literatur:
nf_geografi_energi_kompendium_25.docx
https://www.youtube.com/watch?v=poUjrNmH2xY (olie og gas)
- forstå forskellige energiformer
- forklare energiforbruget og dets udvikling over tid.
- redegøre for dannelse, udvinding og anvendelse af olie og gas, herunder de tre bjergarter
kildebjergart, resevoirbjergart og seglbjergart (dækbjergart) og deres egenskaber og rolle i
oliedannelsen samt forudsætninger generelt for dannelse og udnyttelse af olie og gas.
- forstå forskellen mellem oliereserver og olieressourcer
- forklare hvad fossile energikilder er
- forklare konsekvenserne ved brugen af fossile energikilder, herunder kulstofkredsløbet
- redegøre for, hvilke alternative energikilder, der findes
Øvelser/opgaver:
olie og gas (dannelse) ud fra video, tekst og bilag
3 øvelser i en:
porøsitet af kalkprøve
Oliens migration
Lerskifers vandgennemtrængelighed
kulstofkredsløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Karse-landbrug
|
09-02-2025
|
Kulstofkredsløbet
|
15-02-2025
|
Olie og gasdannelse
|
26-02-2025
|
Kalk som resevoirbjergart og oliemigration
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Energi
Indhold
Vi arbejder med fødekæden, herunder planters vækst, fotosyntese, respiration og energipyramiden. Vi arbejder med kulstofkredsløbet, strålingsbalancen, global opvarmning og de enkelte parameters påvirkning herpå. Herunder biobrændsel og hvad skal vi spise.
Materiale
Energi-kompendium
Artikel: "Drivhuseffekt og drivhusgasser" af Peter Bondo Christensen og Lone Als Egebo
Øvelse
Fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese og respiration
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
klima og Arktis
Klima og Arktis
Literatur:
Arktis og klimakompendium_25.docx
https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4&t=4s (Globale vindsystem)
Geografi: Arktis og klima
- afgrænse og forklare forskellige klima/plantebælter, fx med udgangspunkt i forskellige
hydrotermfigurer
- forklare, hvorfor vi har forskelligt klima rundt omkring i verden, ikke mindst i relation til
geografisk beliggenhed i forhold til ækvator og i forhold til beliggenhed tæt på eller langt
fra havet
- forstå den globale vindcirkulation
- forstå energi- og strålingsbalancen
- forstå Golfstrømmens betydning, herunder Grønlandspumpen og dybvandsdannelse
- forstå og forklare begrebet albedo og dets betydning for især klimaet i Arktis
- forklare hvordan naturen og mennesket påvirker klimaet
- forklare, hvorfor vi oplever en global opvarmning
- redegøre for konsekvenserne af global opvarmning
- komme med bud på tiltag, der kan mindske udfordringerne med den globale opvarmning
-
øvelser/opgaver
- Hydrotermfigurer
- Varmekapacitet jord og vand
- strålingsbalance og albedo
- Grønlandspumpe
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
koldfronter og varmfronter
|
25-04-2025
|
Strålingsbalance og albedo
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Fysiologi
Indhold
I skal kunne forklare hvordan kroppen danner energi. Dvs. hvordan kroppen transportere ilt og glukose ud til musklerne, hvordan energien skabes i cellen og hvordan kuldioxid transporteres væk. Vi har før arbejdet med glukosen, så her fokuserer vi på hvordan ilt optages og transporteres til musklerne. Så hjerte og lungers opbygning og funktion, blodkredsløbet og blodets bestanddele, her med fokus på de røde blodlegemer.
Øvelse:
måling af hæmatokritværdien
Materiale
Biologi til tiden s- 35-41
film om hjerte og kredsløbet https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hjerte-og-blodkar/illustrationer/animationer/hvordan-arbejder-hjertet/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Vand
I forløbet vand er der i kemi blevet gennemgået:
- Det Periodiske System
- Atomers Opbygning
- Tilstandsformer
- Vands opbygning
- Oktetreglen
- Simple ioner
- Sammensatte ioner
- Ionforbindelser
- Fældningsreaktioner
-- Rensningsanlæg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700679720",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700679720",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700679720"
}