Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Karen Rask Pedersen, Lisa Ludvigsen Al-Mashhadi
|
Hold
|
2023 DA/s (1s DA, 2s DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til danskfaget
Fokus i undervisningen
Dette forløb har været en grundlæggende introduktion til de tre perspektiver i dansk: litteratur, medier og sprog. Gennem forløbet har vi arbejdet med de grundlæggende begreber og metoder, der hører til de forskellige perspektiver. Forløbet endte med begyndelsen på en mindre skriftlig analyse.
Faglige mål
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Kernestof
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– litteraturanalyse og -fortolkning
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Materialer
Primærtekster:
DR (2021): ”1. Det er dyrt at se godt ud” fra De dyre piger (sæson 1, afsnit 1)
Frederiksen, Mette (2020): Tale til ungdommen, https://www.dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-tale-til-ungdommen
Hesselholdt, Christina (1998): Hovedstolen (uddrag)
Juul, Pia (2012): ”Sidste skoledag”
Von Staffeldt, Schack (1804): ”Indvielsen” i Digte
Baggrundslitteratur:
"3.3. Fortæller” i Håndbog til dansk – Litteratur, medier, sprog, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=159
”Filmiske virkemidler” i Håndbog til dansk – Litteratur, medier, sprog, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=222
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Middelalderens litteratur
Gennem forløbet har vi arbejdet med middelalderens samfundsstrukturer, verdenssyn og litteraturens udtryk. Herunder har vi arbejdet med den norrøne og folkelige litteratur i tiden med fokus på den kristne redaktion og med introduktion til psykoanalysen.
Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Kernestof
Litterært perspektiv
– tekster fra tiden før 1700 i litterær, kulturel og historisk kontekst.
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Materiale
”Slægtens magt” i Håndbog til dansk – litteraturhistorie, Systime, https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=150#c331
”Psykoanalytisk litteraturkritik”, https://metodebogen.dk/index.php?id=6010#c16736
”Hr. Ebbes døtre” (u.å.) i Litteraturportalen, Systime, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1850
”Elverhøj” (u.å.) i Litteraturportalen, Systime, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=556
"Velfærdsdødedansen", https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/v/velfaerdsdoededansen
”Kong Lindorm” (u.å) i Litteraturportalen, Systime, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=586
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar
I forløbet har vi fokuseret på en bred introduktion til filmiske virkemidler, de forskellige typer af dokumentarer og de virkemidler, der er dominerende heri. Vi har arbejdet dokumentaren Flugt som værk med fokus på brugen af fakta- og fiktionskoder. Samtidig har vi brugt værket som opstart på den analyserende artikel, og derfor har der også været fokus på skriftlighed i forløbet.
Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Kernestof
Mediemæssigt perspektiv
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Materiale
”5.2. Dokumentarfilm og Mockumentary” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime, https://hbdansk.systime.dk/?id=224
”Filmiske virkemidler” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime, https://hbdansk.systime.dk/?id=222
Rasmussen, Jonas Poher (2021) Flugt (VÆRK)
Cirka 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
POP1
I POP1 har vi arbejdet med de kunstneriske fag. Som afslutning læste vi i dansk en digtsamling som værk, hvorefter elever fra DTA kom og fortalte om, hvordan skriveprocesserne er, når man skriver digte.
Faglige mål
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
Værklæsning i forbindelse med POP-forløb
Materialer
Thomsen, Søren Ulrik (2005): Det værste og det bedste
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Historieopgave (skriftlighed)
I forløbet har vi i danskfaget arbejdet med grundlæggende skriftlighed i forbindelse med større skriftlige opgaver. Vi har bl.a. arbejdet med indledning, konklusion, henvisninger, opbygning af pointer og gode sætningsåbnere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Retorik og argumentation
Fokus i undervisningen
I dette forløb er eleverne blevet introduceret for den grundlæggende retoriske og sproglige analyse. Vi har arbejdet med at forstå kommunikationssituationen, appelformer, argumentation og forskellige argumenttyper. Vi har arbejdet med taler og argumenterende tekster, hvor bl.a. har kigget på oplysningstidens argumenterende tekster og idealer.
Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster – analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Kernestof
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– Tekst fra oplysningstiden, herunder forfatteren Ludvig Holberg
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Materialer
Primærtekster:
Dronningens nytårstale 2023, https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-dronningens-nytaarstale-2023
Eika, Jonas (2019): Takketale ved Nordisk Råds prisoverrækkelse, https://www.dansketaler.dk/tale/jonas-eikas-tale-ved-modtagelsen-af-nordisk-rads-litteraturpris
Holberg, Ludvig (1748): ”Epistel 91 – For og imod Te, Kaffe og Tobak”
Holberg, Ludvig (1723): Erasmus Montanus (uddrag)
Baggrundslitteratur:
"4.10 Argumentation” i Håndbog til dansk – Litteratur, medier, sprog, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=205&L=0#c614
”4.2 Sproglige billeder” i Håndbog til dansk – Litteratur, medier, sprog, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=188
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantikken
Fokus i undervisningen
I forløbet har vi fokuseret på den historiske kontekst og periodens historiesyn for at se, hvordan det kommer til udtryk i periodens forskellige litterære og kunstneriske strømninger. Vi har ligeledes trukket tide ind i nutiden og diskuteret, hvordan nationalromantik og fædrelandssange stadig påvirker kunsten i dag.
Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Kernestof
– Tekster fra 1800-tallet (romantikken) herunder forfatterne Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, St. St. Blicher og H.C. Andersen
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
Materialer
Primærtekster:
Andersen, H.C. (1850): ”I Danmark er jeg født”
Andersen, H.C. (1845): ”Klokken”
Blicher, St. St. (1839): ”Skytten paa Aunsbjerg”
Falch, Michael (1986): ”I et land uden høje bjerge”
Grundtvig, N.F.S. (1820): ”Langt højere bjerge”
Oehlenschläger, Adam (1819): ”Der er et yndigt land”
Oehlenschläger, Adam (1803): ”Guldhornene” i Digte 1803
Ulige Numre (2015): ”Frit land”
Von Staffeldt, Schack (1804): ”Indvielsen” i Digte
Baggrundslitteratur:
"6. Romantik (1800-1870)" i: Larsen, Ole Schultz (2022): Håndbog til dansk - Litteraturhistorie, Systime
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=139
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Avisjournalistik
Fokus i undervisningen
I forløbet har vi arbejdet med nyhedsformidling med henblik på at blive bevidste om, hvad der udgør god journalistik, og hvad der sker, når man bryder med den klassiske nyhedsformidling. Gennem forløbet har vi brugt de aktuelle aviser fra skolens bibliotek, som er Weekendavisen, Politiken, Jyllands-Posten, Information, Kristeligt Dagblad og Holstebro Dagblad for til sidst at kigge på specifikke nyhedsartikler.
Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Kernestof
– nyhedsformidling
– kommunikationsanalyse
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– medieanalyse og -fortolkning
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Materialer
”Avisjournalistik”, Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c701
Fakta og fiktionskoder: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3469
Elkjær, Heidi: ” For 15 år siden rullede skandalen også, men i dag dømmer samfundet politikere som Mike Fonseca hårdere” i Jyllands-Posten d. 21. november 2021
Halskov, Lars (8. marts 2020): ”Skibet skulle i drift for enhver pris. 159 mistede livet”, Politiken
Eksempel på fake news, gemt som PDF om Anders Lund Madsen: ”Stor skandale: DR-ledelsen nægter at kommentere deres medarbejder Mette Bluhme Rieck”
Cirka 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Krimi
Fokus i undervisningen
Eleverne har selv valgt en krimi af en nordisk forfatter, som de har læst som værk til dette forløb, og som de har skulle udarbejde et mundtligt og skriftligt produkt ud fra. Til dette har eleverne fået en introduktion til krimiens opbygning og struktur og en intro til begrebet Nordic Noir.
Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt – analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Kernestof
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer med henblik på en skandinavisk tendens i krimilitteraturen
Materialer
Primærtekster:
Selvvalgte krimier af nordiske forfattere
Nørgaard, Mikkel (2013): Kvinden i buret (film)
Baggrundslitteratur:
DR2/Lars Hogéus (2015): Nordic Noir – krimi i verdensklasse, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Nordic%20Noir%20-%20krimi%20i%20verdensklasse&orderby=title&SearchID=3edf82c7-dac7-42d3-9e82-7c3dc0c96d98&index=1
"Nordic Noir og True Crime” i Dansk i praksis, Systime
https://danskipraksis.systime.dk/?id=166&L=10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Trume-crime og podcasts (træne SSO)
Anvendte bøger:
Podcast
Håndbog til dansk
Forløbet undersøger og analyserer genren 'true-crime' indenfor primært podcastgenren som øvelse til SSO.
Anvendt materiale "Et langsomt mord" afsnit 1-2 (VÆRK)
Anvendt litteratur:
"Podcast" af Mimi Olsen, Martin Houlind, Dorte Palle
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=131 (0,4)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=132 (3,2)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=139 (2,5)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=142 (0,6)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=146 (3,5)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=147 (1,5)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=148 (3,2)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=149 (2,4)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=143 (0,6)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=152 (3,4)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mini-SSO True crime og podcasts
|
06-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
At være mand før og nu
Forløbet dykker ned i de tre stofområder - medier, litteratur og sprog - med særligt henblik på at analysere fremstillinger af den moderne mand.
Retorik:
Kristeligt Dagblad: "Den moderne mand" (3 sider)
Alex Vanopslagh - SOME-analyse af Tiktok, Instagram
Lyrik:
Nik og Jay: "Novembervej" (1 side)
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?" (1 side)
Minds of 99: "Fluer" (1 side)
Følgende forfattere er analyseret (valgfrie digte i gruppearbejde):
Johannes V. Jensen (1 side)
Tom Kristensen (1 side)
Klaus Rifbjerg (1 side)
Dan Turéll (1 side)
Simon Kvamm (1 side)
Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (38 sider)
Michael Strunge: "Livets hastighed", "Tid og rum", "Verdensbillede", "Energi", "Drøm om byen" (8 sider)
Dokumentarer:
Drengene på kanten DR1 (28 min.)- 4 sider
Hård udenpå DR1 (28 min.) - 4 sider
Rigtige mænd DR1 (28 min.) - 4 sider
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224 (10 sider)
Håndbog til dansk litteraturhistorie
Brug litteraturhistorien
Litteraturhistorien på langs og på tværs
De seneste fem års litteraturhistorie
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel den moderne mand
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Litteratur der rykker grænser
Formål:
Forløbet arbejder med begrebet 'modernisme' indenfor både litteratur og billedkunst samt undergenrer indenfor modernismen.
Der arbejdes både med analyser af udvalgte tekster (både skriftligt og mundtligt), hvortil digtsamlingen "Blod" (VÆRK) analyseres og iscenesættes som praktisk bearbejdning og remedialisering med henblik på at kunne forklare, anvende og definere begrebet 'modernisme' og dennes særlige stilistiske kendetegn.
Forløbet skal ligeledes anvendes til tidsmæssigt at kunne forklare modernismens forskellige udtryksformer
Begreber:
Modernisme
Surrealisme
Dadaisme
Avantgardisme
Ekspressionisme
Materialer:
Klaus Rifbjerg (valgfrit værk)
Michael Strunge (valgfrit værk)
Tom Kristensen (valgfrit værk)
Peter Seeberg: "Patienten"
Broby-Johansens: "Blod" (VÆRK) - 22 sider
Bjørn Nørgaard: "Hesteofringen"
Jørgen Leth: "Kokkens datter", "Sportsdigte"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lit. der rykker grænser debatterende artikel
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kroppen
Med udgangspunkt i digtsamlingen 'Fede Mor' (værk) undersøger forløbet begrebet krop og iscenesættelse med særligt fokus på værkets fremstillingsform og lyriske udtryksmuligheder.
Forløbet inddrager kortfilmen 'Det perfekte menneske' af Jørgen Leth som illustration af iscenesættelse af den perfekte krop.
Som modstykke arbejdes med dokumentaren "Tykke Ida" med særligt fokus på at forstå, hvordan kropsnormer og idealer udforskes og fremstilles ved hjælp af fakta- og fiktionskoder
Tekster:
Peter Seeberg: Patienten
Lene Bang: "Fede mor" - digtsamling (værk)
Dokumentarer:
DR3 "Stik mig smuk"
DR1 "Tykke Ida"
DR1 “Indefra med Anders Agger - anoreksi”
DR1: “Gina Jaqueline”
Film:
Jørgen Leth "Det perfekte menneske"
Taler:
Sofie Lindes tale til Zulu Awards
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Nytårstaler
Forløbet arbejder med de retoriske virkemidler i taler, særligt med fokus på nytårstaler.
Vi arbejder med:
Ciceros pentagram
Appelformer
Argumenttyper
Toulmins argumentationsmodel
ibøger:
Håndbog til dansk
Den eksistentielle virkelighed
Indhold:
Tessas nytårstale
Dronning Margrethes nytårstale 2023
Kong Frederiks nytårstale
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
16-01-2025
|
Nytårstaler
|
11-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Prosa gennem tiden
Forløbet arbejder med ældre samt nyere danske noveller fra det moderne gennembrud til Dorthe Nors.
Fokus er på de genremæssige udtryksformer i noveller og prosatekster.
Der inddrages ligeledes periodemæssige forståelser af skrivestil og udtryksform.
Dorthe Nors: "Wild swims"
Karen Blixen: "De blå øjne"
Amalie Skram: "En rose"
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød", "Muldskud", "Lykke-Per" (film)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (uddrag fra 3. akt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel - samf.kritisk lit.
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kærlighed før og nu
Forløbet arbejder med udtryksformer fra romantikken til i dag.
Forløbet anvender materiale fra både det mediemæssige, det sproglige og det litterære stofområde til at undersøge begrebet ‘kærlighed’ både som romantisk kærlighed, kærlighed til et sted, selvkærlighed og kærlighed til vores medmennesker
Indhold:
H.C. Andersen: "Historien om en moder", "Hyrdinden og skorstensfejeren", "I Danmark er jeg født"
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Dokumentar: Kandis for livet (værk)
Tove Ditlevsen: "Barndommens gade", "Til mit døde barn"
Dronning Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag
Reklame for Carlsberg
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Barndommens gade
-
Vi starter nyt forløb om begrebet 'kærlighed', som den udfolder sig hos Tove Ditlevsen og H.C. Andersen
-
3.6 Litterære genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier Forskelle mellem folke- og kunsteventyr
-
Aktantmodellen
-
Vi skriver vores eget folkeeventyr med fokus på kontraktmodellen, modsætninger, formelsprog og aktanter
-
den lille pige med svovlstikkerne.pdf
-
Find ud af, hvordan kunsteventyret adskiller sig fra et traditionelt folkeeventyr (brug skemaet fra 'Håndbog til dansk')
-
3.6 Litterære genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Til mit døde barn
-
Historien om en moder.pdf
-
Til mit døde barn og historien om en moder OCR.pdf
-
Vi arbejder med jeres skriftlige aflevering
-
Vindens farver
-
Tove Ditlevsen: Aften | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
DRTV - Kandis for livet
-
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Arbejdsspørgsmål til "Kandis for livet"
-
Genstart | Historien om de tre små grise | DR LYDAfsnit
-
H.C. Andersen ‘Hyrdinden og skorstensfejeren’
-
Hyrdinden og skorstensfejeren
-
håber jeg har dig - YouTube Music
-
Øvelse:
-
11. Medieanalyse af dokumentarfilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Populærvidenskabelig formidling - eksamen.pdf god opgave (1).pdf
-
Opsamling på 'Hyrdinden og skorstensfejeren' samt individuelt/pararbejde med skriftlig aflevering
-
Skrivestil og sprog | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
5. 1800-1870: Romantikken | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Nationalromantikken i Danmark | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Kærlighed til nationen - vi arbejder med "Der er et yndigt land", "Kong Christian stod ved højen mast" samt "I Danmark er jeg født"
-
Eksamensopgave I DK er jeg født og Der er et yndigt land OCR.pdf
-
Folkeklubben – Mit Kvarter (lytteøvelse)
-
Vi afrunder analyserne af "Der er et yndigt land" samt "I Danmark er jeg født"
-
Danmark er også mit land, men jeg bliver aldrig dansker
-
Reklame for Carlsberg
-
Eksamensopgave det sproglige og det mediemæssige stofområde ocr.pdf
-
5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Kronprinsessens tale til Kronprinsen
-
Vi samler op på øvelsen fra tirsdag (reklameanalyse samt retorisk analyse)
-
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-årsfødselsdag
-
Dronning Marys tale til Kongens 50 års fødselsdag ocr.pdf
-
Reklamer om kærlighed:
-
Sig nærmer tiden
-
Vi afrunder "Danmark er også mit land, men jeg bliver aldrig dansker", Carlsberg-reklamen samt Kronprinsesse Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag
-
Reklameanalyse.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel om kroppen
|
19-12-2024
|
Kærlighed og død
|
08-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Nyhedsjournalistik
Forløbet arbejder med journalistik og herunder de fem nyhedskriterier, nyhedstrekanten samt fortællende journalistik.
Forløbet runder også de mest populære aviser for at karakterisere målgruppe samt indhold.
Indhold:
Herman Bang: "Branden" (uddrag)
Puk Damsgaard: "Horisont - Afghanistan"
Napalm-pigen: https://i.pinimg.com/originals/03/3e/90/033e90c9d9507e513dc648103c92afa8.jpg
Årets pressefoto 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070566229",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070566229",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070566229"
}