Holdet 2023 DA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Karen Rask Pedersen, Lisa Ludvigsen Al-Mashhadi
Hold 2023 DA/s (1s DA, 2s DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til danskfaget
Titel 2 Middelalderens litteratur
Titel 3 Dokumentar
Titel 4 POP1
Titel 5 Historieopgave (skriftlighed)
Titel 6 Retorik og argumentation
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Avisjournalistik
Titel 9 Krimi
Titel 10 Trume-crime og podcasts (træne SSO)
Titel 11 At være mand før og nu
Titel 12 Litteratur der rykker grænser
Titel 13 Kroppen
Titel 14 Nytårstaler
Titel 15 Prosa gennem tiden
Titel 16 Kærlighed før og nu
Titel 17 Nyhedsjournalistik
Titel 18 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til danskfaget

Fokus i undervisningen
Dette forløb har været en grundlæggende introduktion til de tre perspektiver i dansk: litteratur, medier og sprog. Gennem forløbet har vi arbejdet med de grundlæggende begreber og metoder, der hører til de forskellige perspektiver. Forløbet endte med begyndelsen på en mindre skriftlig analyse.

Faglige mål
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.

Kernestof
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– litteraturanalyse og -fortolkning
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Materialer
Primærtekster:
DR (2021): ”1. Det er dyrt at se godt ud” fra De dyre piger (sæson 1, afsnit 1)
Frederiksen, Mette (2020): Tale til ungdommen, https://www.dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-tale-til-ungdommen
Hesselholdt, Christina (1998): Hovedstolen (uddrag)
Juul, Pia (2012): ”Sidste skoledag”
Von Staffeldt, Schack (1804): ”Indvielsen” i Digte

Baggrundslitteratur:
"3.3. Fortæller” i Håndbog til dansk – Litteratur, medier, sprog, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=159
”Filmiske virkemidler” i Håndbog til dansk – Litteratur, medier, sprog, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=222
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Middelalderens litteratur

Gennem forløbet har vi arbejdet med middelalderens samfundsstrukturer, verdenssyn og litteraturens udtryk. Herunder har vi arbejdet med den norrøne og folkelige litteratur i tiden med fokus på den kristne redaktion og med introduktion til psykoanalysen.

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
Litterært perspektiv
– tekster fra tiden før 1700 i litterær, kulturel og historisk kontekst.
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materiale

”Slægtens magt” i Håndbog til dansk – litteraturhistorie, Systime, https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=150#c331

”Psykoanalytisk litteraturkritik”, https://metodebogen.dk/index.php?id=6010#c16736

”Hr. Ebbes døtre” (u.å.) i Litteraturportalen, Systime, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1850

”Elverhøj” (u.å.) i Litteraturportalen, Systime, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=556

"Velfærdsdødedansen", https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/v/velfaerdsdoededansen

”Kong Lindorm” (u.å) i Litteraturportalen, Systime, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=586
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar

I forløbet har vi fokuseret på en bred introduktion til filmiske virkemidler, de forskellige typer af dokumentarer og de virkemidler, der er dominerende heri. Vi har arbejdet dokumentaren Flugt som værk med fokus på brugen af fakta- og fiktionskoder. Samtidig har vi brugt værket som opstart på den analyserende artikel, og derfor har der også været fokus på skriftlighed i forløbet.

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Kernestof
Mediemæssigt perspektiv
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materiale
”5.2. Dokumentarfilm og Mockumentary” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime, https://hbdansk.systime.dk/?id=224

”Filmiske virkemidler” i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime, https://hbdansk.systime.dk/?id=222

Rasmussen, Jonas Poher (2021) Flugt (VÆRK)

Cirka 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 POP1

I POP1 har vi arbejdet med de kunstneriske fag. Som afslutning læste vi i dansk en digtsamling som værk, hvorefter elever fra DTA kom og fortalte om, hvordan skriveprocesserne er, når man skriver digte.

Faglige mål
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
Værklæsning i forbindelse med POP-forløb

Materialer
Thomsen, Søren Ulrik (2005): Det værste og det bedste
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Historieopgave (skriftlighed)

I forløbet har vi i danskfaget arbejdet med grundlæggende skriftlighed i forbindelse med større skriftlige opgaver. Vi har bl.a. arbejdet med indledning, konklusion, henvisninger, opbygning af pointer og gode sætningsåbnere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Retorik og argumentation

Fokus i undervisningen
I dette forløb er eleverne blevet introduceret for den grundlæggende retoriske og sproglige analyse. Vi har arbejdet med at forstå kommunikationssituationen, appelformer, argumentation og forskellige argumenttyper. Vi har arbejdet med taler og argumenterende tekster, hvor bl.a. har kigget på oplysningstidens argumenterende tekster og idealer.

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster – analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– Tekst fra oplysningstiden, herunder forfatteren Ludvig Holberg
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materialer
Primærtekster:
Dronningens nytårstale 2023, https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-dronningens-nytaarstale-2023
Eika, Jonas (2019): Takketale ved Nordisk Råds prisoverrækkelse, https://www.dansketaler.dk/tale/jonas-eikas-tale-ved-modtagelsen-af-nordisk-rads-litteraturpris
Holberg, Ludvig (1748): ”Epistel 91 – For og imod Te, Kaffe og Tobak”
Holberg, Ludvig (1723): Erasmus Montanus (uddrag)


Baggrundslitteratur:
"4.10 Argumentation” i Håndbog til dansk – Litteratur, medier, sprog, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=205&L=0#c614
”4.2 Sproglige billeder” i Håndbog til dansk – Litteratur, medier, sprog, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=188
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

Fokus i undervisningen
I forløbet har vi fokuseret på den historiske kontekst og periodens historiesyn for at se, hvordan det kommer til udtryk i periodens forskellige litterære og kunstneriske strømninger. Vi har ligeledes trukket tide ind i nutiden og diskuteret, hvordan nationalromantik og fædrelandssange stadig påvirker kunsten i dag.

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
– Tekster fra 1800-tallet (romantikken) herunder forfatterne Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, St. St. Blicher og H.C. Andersen
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Materialer
Primærtekster:
Andersen, H.C. (1850): ”I Danmark er jeg født”
Andersen, H.C. (1845): ”Klokken”
Blicher, St. St. (1839): ”Skytten paa Aunsbjerg”
Falch, Michael (1986): ”I et land uden høje bjerge”
Grundtvig, N.F.S. (1820): ”Langt højere bjerge”
Oehlenschläger, Adam (1819): ”Der er et yndigt land”
Oehlenschläger, Adam (1803): ”Guldhornene” i Digte 1803
Ulige Numre (2015): ”Frit land”
Von Staffeldt, Schack (1804): ”Indvielsen” i Digte

Baggrundslitteratur:
"6. Romantik (1800-1870)" i: Larsen, Ole Schultz (2022): Håndbog til dansk - Litteraturhistorie, Systime
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=139
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Avisjournalistik

Fokus i undervisningen
I forløbet har vi arbejdet med nyhedsformidling med henblik på at blive bevidste om, hvad der udgør god journalistik, og hvad der sker, når man bryder med den klassiske nyhedsformidling. Gennem forløbet har vi brugt de aktuelle aviser fra skolens bibliotek, som er Weekendavisen, Politiken, Jyllands-Posten, Information, Kristeligt Dagblad og Holstebro Dagblad for til sidst at kigge på specifikke nyhedsartikler.

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof  
– nyhedsformidling
– kommunikationsanalyse
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– medieanalyse og -fortolkning
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materialer
”Avisjournalistik”, Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c701
Fakta og fiktionskoder: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3469

Elkjær, Heidi: ” For 15 år siden rullede skandalen også, men i dag dømmer samfundet politikere som Mike Fonseca hårdere” i Jyllands-Posten d. 21. november 2021
Halskov, Lars (8. marts 2020): ”Skibet skulle i drift for enhver pris. 159 mistede livet”, Politiken
Eksempel på fake news, gemt som PDF om Anders Lund Madsen: ”Stor skandale: DR-ledelsen nægter at kommentere deres medarbejder Mette Bluhme Rieck”

Cirka 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krimi

Fokus i undervisningen
Eleverne har selv valgt en krimi af en nordisk forfatter, som de har læst som værk til dette forløb, og som de har skulle udarbejde et mundtligt og skriftligt produkt ud fra. Til dette har eleverne fået en introduktion til krimiens opbygning og struktur og en intro til begrebet Nordic Noir.  

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt – analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.

Kernestof
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer med henblik på en skandinavisk tendens i krimilitteraturen

Materialer
Primærtekster:
Selvvalgte krimier af nordiske forfattere
Nørgaard, Mikkel (2013): Kvinden i buret (film)

Baggrundslitteratur:
DR2/Lars Hogéus (2015): Nordic Noir – krimi i verdensklasse, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Nordic%20Noir%20-%20krimi%20i%20verdensklasse&orderby=title&SearchID=3edf82c7-dac7-42d3-9e82-7c3dc0c96d98&index=1
"Nordic Noir og True Crime” i Dansk i praksis, Systime
https://danskipraksis.systime.dk/?id=166&L=10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Trume-crime og podcasts (træne SSO)

Anvendte bøger:
Podcast
Håndbog til dansk

Forløbet undersøger og analyserer genren 'true-crime' indenfor primært podcastgenren som øvelse til SSO.
Anvendt materiale "Et langsomt mord" afsnit 1-2 (VÆRK)

Anvendt litteratur:
"Podcast" af Mimi Olsen, Martin Houlind, Dorte Palle

https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=131 (0,4)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=132 (3,2)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=139 (2,5)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=142 (0,6)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=146 (3,5)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=147 (1,5)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=148 (3,2)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=149 (2,4)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=143 (0,6)
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=152 (3,4)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mini-SSO True crime og podcasts 06-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 At være mand før og nu

Forløbet dykker ned i de tre stofområder - medier, litteratur og sprog - med særligt henblik på at analysere fremstillinger af den moderne mand.

Retorik:
Kristeligt Dagblad: "Den moderne mand" (3 sider)
Alex Vanopslagh - SOME-analyse af Tiktok, Instagram

Lyrik:
Nik og Jay: "Novembervej" (1 side)
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?" (1 side)
Minds of 99: "Fluer" (1 side)

Følgende forfattere er analyseret (valgfrie digte i gruppearbejde):
Johannes V. Jensen (1 side)
Tom Kristensen (1 side)
Klaus Rifbjerg (1 side)
Dan Turéll (1 side)
Simon Kvamm (1 side)

Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (38 sider)
Michael Strunge: "Livets hastighed", "Tid og rum", "Verdensbillede", "Energi", "Drøm om byen" (8 sider)


Dokumentarer:
Drengene på kanten DR1 (28 min.)- 4 sider
Hård udenpå DR1 (28 min.) - 4 sider
Rigtige mænd DR1 (28 min.) - 4 sider
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224 (10 sider)

Håndbog til dansk litteraturhistorie
Brug litteraturhistorien
Litteraturhistorien på langs og på tværs
De seneste fem års litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel den moderne mand 08-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Litteratur der rykker grænser

Formål:
Forløbet arbejder med begrebet 'modernisme' indenfor både litteratur og billedkunst samt undergenrer indenfor modernismen.
Der arbejdes både med analyser af udvalgte tekster (både skriftligt og mundtligt), hvortil digtsamlingen "Blod" (VÆRK) analyseres og iscenesættes som praktisk bearbejdning og remedialisering med henblik på at kunne forklare, anvende og definere begrebet 'modernisme' og dennes særlige stilistiske kendetegn.
Forløbet skal ligeledes anvendes til tidsmæssigt at kunne forklare modernismens forskellige udtryksformer


Begreber:
Modernisme
Surrealisme
Dadaisme
Avantgardisme
Ekspressionisme

Materialer:
Klaus Rifbjerg (valgfrit værk)
Michael Strunge (valgfrit værk)
Tom Kristensen (valgfrit værk)
Peter Seeberg: "Patienten"
Broby-Johansens: "Blod" (VÆRK) - 22 sider
Bjørn Nørgaard: "Hesteofringen"
Jørgen Leth: "Kokkens datter", "Sportsdigte"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lit. der rykker grænser debatterende artikel 19-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kroppen

Med udgangspunkt i digtsamlingen 'Fede Mor' (værk) undersøger forløbet begrebet krop og iscenesættelse med særligt fokus på værkets fremstillingsform og lyriske udtryksmuligheder.
Forløbet inddrager kortfilmen 'Det perfekte menneske' af Jørgen Leth som illustration af iscenesættelse af den perfekte krop.
Som modstykke arbejdes med dokumentaren "Tykke Ida" med særligt fokus på at forstå, hvordan kropsnormer og idealer udforskes og fremstilles ved hjælp af fakta- og fiktionskoder


Tekster:
Peter Seeberg: Patienten
Lene Bang: "Fede mor" - digtsamling (værk)

Dokumentarer:
DR3 "Stik mig smuk"
DR1 "Tykke Ida"
DR1 “Indefra med Anders Agger - anoreksi”
DR1: “Gina Jaqueline”

Film:
Jørgen Leth "Det perfekte menneske"

Taler:
Sofie Lindes tale til Zulu Awards
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Nytårstaler

Forløbet arbejder med de retoriske virkemidler i taler, særligt med fokus på nytårstaler.
Vi arbejder med:
Ciceros pentagram
Appelformer
Argumenttyper
Toulmins argumentationsmodel


ibøger:
Håndbog til dansk
Den eksistentielle virkelighed

Indhold:
Tessas nytårstale
Dronning Margrethes nytårstale 2023
Kong Frederiks nytårstale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 16-01-2025
Nytårstaler 11-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Prosa gennem tiden

Forløbet arbejder med ældre samt nyere danske noveller fra det moderne gennembrud til Dorthe Nors.
Fokus er på de genremæssige udtryksformer i noveller og prosatekster.
Der inddrages ligeledes periodemæssige forståelser af skrivestil og udtryksform.

Dorthe Nors: "Wild swims"
Karen Blixen: "De blå øjne"
Amalie Skram: "En rose"  
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød", "Muldskud", "Lykke-Per" (film)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (uddrag fra 3. akt)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - samf.kritisk lit. 04-03-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Kærlighed før og nu

Forløbet arbejder med udtryksformer fra romantikken til i dag.
Forløbet anvender materiale fra både det mediemæssige, det sproglige og det litterære stofområde til at undersøge begrebet ‘kærlighed’ både som romantisk kærlighed, kærlighed til et sted, selvkærlighed og kærlighed til vores medmennesker


Indhold:
H.C. Andersen: "Historien om en moder", "Hyrdinden og skorstensfejeren", "I Danmark er jeg født"
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"  
Dokumentar: Kandis for livet (værk)  
Tove Ditlevsen: "Barndommens gade", "Til mit døde barn"  
Dronning Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag
Reklame for Carlsberg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel om kroppen 19-12-2024
Kærlighed og død 08-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Nyhedsjournalistik

Forløbet arbejder med journalistik og herunder de fem nyhedskriterier, nyhedstrekanten samt fortællende journalistik.
Forløbet runder også de mest populære aviser for at karakterisere målgruppe samt indhold.

Indhold:
Herman Bang: "Branden" (uddrag)
Puk Damsgaard: "Horisont - Afghanistan"
Napalm-pigen: https://i.pinimg.com/originals/03/3e/90/033e90c9d9507e513dc648103c92afa8.jpg
Årets pressefoto 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer