Holdet 2022 22 MU/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Hans Peter Søgård Andersen
Hold 2022 22 MU/c (1c MU, 2c MU, 3c MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teori, kor, sammenspil
Titel 2 Srp 1: American History X
Titel 3 Bluesmusik: historie og praksis
Titel 4 Spil dansk
Titel 5 SRO: Black lives Matter
Titel 6 Jazz
Titel 7 Fra barok til wienerklassik
Titel 8 Repetition, skriftlig musik og koncerter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teori, kor, sammenspil

Grundlæggende musikteori, kor, sammenspil + øve fælles nummer til julekoncert
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Srp 1: American History X

Sammen med engelsk.
Introduktion til filmmusik og komposition - lav en ny titelsang til til filmen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Spil dansk

Lille projekt, hvor vi øver danske numre til fremførsel i studiecafeen i spil-dansk ugen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jazz

Et længere tematisk forløb med fokus på jazzens historie(r), opbygningen af et jazzarrangement samt analysen af jazzmusik, herunder udfyldningen af et korskema samt arbejdet med jazzharmonik.

Til forløbet hører to lærerproducerede slides om ovenstående.

Desuden arbejdes der i et projektarbejde i grupper med at dykke længere ned i en jazzperiode/-genre, som afsluttes med en fremlæggelse foran klassen. Desuden arbejdes der også med at forsøge at spille de involverede sange eller uddrag deraf.

Der er (på tværs af klassen) arbejdet med:
- New Orleans (Louis Armstrong & His Hot Seven: ”Melancholy Blues” fra 1927)
- Swing (Duke Ellington: ”Take The A-train” fra 1939)
- Bebop (”Billie’s Bounce” (Charlie Parker, Curtis Stigers))
- Neobop/hardbop (Cannonball Adderly: “The Preacher” )
- Modaljazz/fusion (Herbie Hancock: “Cantaloupe Island” og Miles Davis: “So What”)

Vi har inddraget uddrag fra Klaus Tanggaard: JAZZ – en arbejdsbog og Bjarne Mørup: Jazzbogen.

Vi synger kor: "Jeg ved en lærkerede" i et jazzarrangement
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fra barok til wienerklassik

I dette forløb arbejder vi med den klassike musik i perioden mellem Barok og Wienerklassik. Vi ser, hvordan musikken afspejler de ændringer der sker i samfundet og kunsternes rolle som komponist, der udvikler sig. Du kommer til at møde disse formtyper:

Fuga
Rondo
Menuet
Sonate
(og en variationssats)

Du kommer til at lære, hvad der kendetegner en symfoni i denne periode

Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor du skal lave en lille analyse af en Haydn Strygerkvartet og inddele den efter sonate-sats-formen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer