Holdet 2022 24 ol/xs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Esben Harboe Odgaard
Hold 2022 24 ol/xs (3xs ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homers Iliade
Titel 2 Tragedie - Kong Ødipus
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Filosofi - Platon
Titel 5 Ovids Metamorfoser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homers Iliade

Tekstsøjle - Homer

I dette forløb beskæftiger vi os med Homers Iliade med fokus på homers heltekarakterer og eposset som genre. Samtidig fungerer forløbet som introduktion til de traditionelle græske guder. Vi læser hele første sang af heltedigtet for at blive introduceret til digtets overordnede handling ("Achileus' vrede" - både overfor Agamemnon og Hektor), de episke genretræk og for at få en forståelse for, hvilke værdier der præger de homeriske helte. Slutteligt ser vi i første sang også kontrasten mellem den mere uhøjtidelige gudeverden og menneskenes lidelsesfyldte verden, som Homer viser gennem paralleller mellem handlingen ved Troja, og handlingen på Olympen. Herefter læser vi næsten hele sjette sang for at få et indblik i Homers beskrivelser af kamphandlinger, men først og fremmest for at få et indblik i digtets trojanske hovedpersoner med fokus på Paris, Helena, Hektor og Andromache. Især har vi fokus på Hektors afsked med Andromache og hans ligeså store fokus på ære og ry som Achilleus. Slutteligt læser vi 22. sang i uddrag for at få kulminationen på Iliaden med, hvor de to hovedpersoner mødes i tvekamp. Vi runder forløbet af med at se Wolfgang Petersens Hollywood-behandling af Iliaden, filmen "Troy" fra 2004.

Epos-genretræk:
Sproglige: (Højt stilleje)
- Epithéton ornans
- Daktylisk hexameter
- Homerisk lignelse
- Formelvers
- Patronym
Indhold:
- Guder og helte (Samfundets øverste lag)
- Prooimion (1. sang vv. 1-7)
- Musepåkaldelse (1. sang v. 1)
- Theofaní
- Moira (skæbne)
- Do ut des ("jeg giver for at du skal give")
Kultur- og heltebegreber:
- Kléos (ry/omdømme)
- Timé (ære/status)
- Géras (krigsbytte)
- Oikos (hus/slægt)

Antikke tekster:
Homers Iliade, oversat af Otto Steen Due, 1999
1. sang (hele sangen)
6. sang vv. 1-118 + 237-529
22. sang vv. 1-368

Perspektivtekster
W. Petersen: "Troy" (2004), film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tragedie - Kong Ødipus

Tekstsøjle - Drama

Efter Iliade-forløbet arbejder vi med den græske tragedie. Eleverne har inden forløbet set en opførelse af Sofokles' "Antigone", og vi arbejder i forlængelse heraf med hans anden berømte tragedie "Ødipus". Vi begynder med at se første del af dokumentarserien "Ancient Greece - the greatest show on Earth", dels for at give eleverne en forståelse for tragediernes kontekst, nemlig det athenske demokrati i 400-tallet f.Kr., dels for at introducerer dem til tragediernes funktion i det athenske samfund - som dannelse for demokrater, som propaganda for Athen, som religiøst ritual og som underholdning. Herefter læser vi hele "Ødipus" med fokus på plottet (Ødipus som detektiv og forbryder) og Ødipus som karakter, og sammenligner ham løbende med de homeriske helte, f.eks. hans altruisme ift. sin stat som en kontrast til de homeriske heltes egoisme. Vi arbejder også med begreberne hybris, nemesis og ate og synet på den fastlagte skæbne, som vi også mødte i Homers Iliade.

Kernebegreber:

Tragediernes kontekst:
- Ekstase
- Demokrati
- Dilemma

Til Ødipus
- Hybris (overtrædelse/forbrydelse/hovmod)
- Nemesis (straf)
- Ate (blindhed)
- Tísis (undergang)
- Miasma (smitte)
- Moira (skæbne)
- Tyché (lykke)
- + helteidealerne fra Iliade-forløbet

Til Aristoteles' dramateori
- Mýthos (plot)
- Anagnorisis (genkendelse)
- Hamartía (fejltagelse)
- Peripeti (vendepunkt)
- Désis (stramning af plottet)
- Lýsis (løsning af plottet)

Antikke tekster:
Sofokles: "Kong Ødipus", overs. Marcel Lysgaard Lech 2017 - hele tragedien

Perspektivtekster:
Sigmund Freud: "Kong Ødipus", fra Lars Arild: "Psykoanalyse - en antologi", Gyldendal 1974, s. 32-34

Sekundær litteratur:
- "Ancient Greece: The Greatest Show on Earth - Democrats", 1.-32. minut, BBC-dokumentar (2013) - https://youtu.be/Ss45VpGhVgw?si=gdYVf_3r9aIwXIgB
- Lærernote med opsummering af handlingen i Kong Ødipus
- Powerpoint om Aristoteles' dramateori

Andet:
- Opførelse af Sofokles' Antigone ved Teater 2tal i oktober 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skulptur

Der eksamineres i ukendte skulpturer til eksamen.

Oversigt over ANTIKKE SKULPTURER, vi har analyseret eller set i løbet af undervisningen

ARKAISK TID, 700-479 f.Kr.:

Analyserede:
"Kléobis og Bíton"/"Dioskurerne"/"Tvillinge-kuroi", Museet i Delfi
"Peplos-koren", Akropolismuseet i Athen

Sete:
"New York-kouros", Metropolitan Museum of Art, New York
"Auxerre-koren", Louvre i Paris
"Berliner-koren", Antikensammlung, Berlin
"Gravstatue for Kroisos", Nationalmuseet i Athen
"Kalvebæreren", Akropolismuseet i Athen

TIDLIG KLASSISK TID, 479-450 f.Kr.:

Analyserede:
"Guden fra Kap Artemísion", Nationalmuseet i Athen

Sete:
"Kritios-drengen", Akropolismuseet i Athen
"Diskoskasteren", Termemuseet i Rom
"Tyrandræberne", Det arkæologiske museum i Napoli
"Vognstyreren fra Delfi", Museet i Delfi

HØJKLASSISK TID, 450-400 f.Kr.:

Analyserede:
"Spydbæreren"/"Doryforos", Det arkæologiske museum i Napoli

Sete:
"Den sårede amazone", Glyptoteket i København
"Diadoumenos"/"Atlet der binder sejrsbånd om hovedet", Nationalmuseet i Athen

SENKLASSISK TID, 400-323 f.Kr.:

Analyserede:
"Afrodite fra Knidos", Vatikanmuseet

Sete:
"Skraberen"/"Apoxyomenos", Vatikanmuseet
2 portrætter af Alexander d. Store fra hhv. Istanbul og Glyptoteket i København
"Eirene med Ploutos", Glyptoteket i München
"Eros i færd med at spænde sin bue", Capitol-museerne
"Hermes og Dionysosbarnet", Museet i Olympia
"Apollo fra Belvedere", Vatikanmuseet

HELLENISTISK TID, 323-31 f.Kr.:

Analyserede:
"Laokoon-gruppen", Vatikanmuseet
"Hercules Farnese", Det arkæologiske museum i Napoli
"Afrodite Kallipygos", Det arkæologiske museum i Napoli
"Fordrukken gammel kone med vindunk", Glypteket i München

Sete:
"Bokseren", Termemuseet i Rom

ROMERSKE SKULPTURER:

Analyserede:
"Portræt af ældre romersk mand fra republikken", De Capitolinske Museer i Rom

Sete:
"Marcia Furnilla", Glyptoteket i København
"Augustus fra Prima Porta", Vatikanmuseet
2 buster af hhv. Vespasian og Hadrian, ukendt museum

Oversigt over EFTERANTIKKE skulpturer, vi har analyseret eller set i løbet af undervisningen:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filosofi - Platon

Tekstsøjle - filosofi

I forløbet begynder vi med en introduktion til Platons filosofi gennem en læsning af hulelignelsen fra "Staten". Herigennem får eleverne kendskab til Platons skelnen mellem fænomener og idéer/former, samt Sokrates' maieutiske metode som grundlag for at afdække den allerede eksisterende viden i ethvert menneske. Som eksemplificering på Sokrates' metode i praksis læser vi hele Platons dialog "Ion". Gennem dialogen ser vi hvordan Sokrates med sine ofte meget ledende spørgsmål får Ion til at indse at hans "rhapsodekunst" kun tilsyneladende er en kunst (tekne), men i virkeligheden skyldes en besættelse fra guderne "manía". Vi vil derudover også have fokus på, hvordan Sokrates (og dermed Platon) ser på kunst forskelligt fra Ion (Sokrates er interesseret i udsagnenes sandhed, mens Ion er interesseret i deres estetiske værdi). Som afslutning læser vi Sokrates' Forsvarstale, for at læse hans egen forklaring på, hvilken nytte han selv så sin filosofi have i samfundet. "Ion"-dialogen bliver desuden indirekte refereret i Forsvarstalen, hvorfor dens læsning kvalificeres yderligere. Som perspektivering læser vi en i satirisk tegneserie.

Nøglebegreber:
- epistéme
- doksa
- idéer/former
- fænomener
- maieutisk metode
- anamnesis
- elenchos
- tékne
- manía
- dýnamis
- apología
- aporía

Antikke tekster:
- Platon: "Staten", oversat af Harbsmeier, Jørgensen, Sevelsted og Tortzen, 514a-520a (Hulelignelsen) - den elektroniske udgave
- Platon: "Ion", oversat af Marcel Lysgaard Lech (hele dialogen)
- Platon: "Sokrates' Forsvarstale", fra Mejer og Tortzen, "Kend dig selv - et Platon-udvalg" kap. 1-16 og 18-20

Anslået omfang af de antikke tekster: 65 sider

Perspektivtekster:
"The Apology", tegneserie, hentet fra https://existentialcomics.com/comic/100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ovids Metamorfoser

Tekstsøjle - Romersk forløb

I dette korte afsluttende forløb læser eleverne uddrag af Ovids Metamorfoser. Forløbet har fokus på autoptisk nærlæsning, så eleverne øver sig i altid at argumentere for deres læsninger ved at anvende citater fra teksterne. Derudover kommer forløbet også til at trække på tidligere forløb, idet eleverne kommer til at anvende deres viden om de episke genretræk fra forløbet om Odysséen og ser hvordan Ovid anvender dem i sit eget epos. Udgangspunktet i disse genretræk vil desuden understrege forskelle og ligheder mellem Homers til tider meget alvorlige epos og Ovids ironiske behandling af guderne og heltene. Ligeledes har vi fokus på, hvordan Ovid skildrer sine karakterers psykologi som årsagen til deres handlinger, hvilket kontrasterer med Homers helte, der primært er motiveret af ære, familie og hæder, som vi dog også ser i flere af Ovids Metamorfoser.

Kernebegreber:
- samme som i Iliade-forløbet +
- Poeta doctus (den lærde digter)
- Morbus amoris (kærlighed som sygdom)

Antikke tekster (omfang: 24 s.):
Ovids Metamorfoser, oversat af Otto Steen Due 2005
- 1. sang vv. 438-567 (Pythonslangen + Apollo og Daphne)
- 3. sang vv. 131-252 (Actaeon og Diana)
- 3. sang vv. 341-510 (Narcissus og Ekko)
- 6. sang vv. 1-145 (Arachne)
- 10. sang vv. 243-97 (Pygmalion)

Perspektivtekster (omfang: 4 s.):
Marie Philips: "Når guder er værst", Bazar 2008, s. 7-11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer