Holdet 2022 22 LA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Latin A
Lærer(e) Esben Harboe Odgaard
Hold 2022 22 LA/k (1k LA, 2k LA, 3k LA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion m. Cicero
Titel 2 Res publica - Cæsars Gallerkrig
Titel 3 SRO - Helte
Titel 4 Res publica - Catuls digte
Titel 5 Res publica - Ciceros philippiske taler
Titel 6 Principatus - Augustus
Titel 7 Principatus - Horats + Napoli
Titel 8 Principatus - Seneca og stoisk filosofi
Titel 9 Principatus - Vergils Aeneide
Titel 10 Principatus - Lactantius

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion m. Cicero

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Res publica - Cæsars Gallerkrig

Fremstillingsmateriale:
- Lærernote om den romerske senrepublik og om Cæsar (findes i kompendiet, volumen primum)
- Kort lærernote om Vercingetorix (findes i .ppt)

Statarisk læste tekster på latin:

Gaius Iulius Caesar: "Commentarii de bello Gallico"
- 5.44 ("Erant in ea... anteferendus videtur.")

Kursorisk læste tekster på latin:

Gaius Iulius Caesar: "Commentarii de bello Gallico"
- 1.1

Tekster i oversættelse:

Gajus Julius Cæsar: "Gallerkrigen", oversat af Bo Grønbech, 1967.
- 1.5-7 og 1.10-12 (med 3 nedslag i den latinske tekst)
- 7.1-28, 7.32-56 og 7.66-89 (3 grupper har læst hver deres tekststykke og fremlagt indholdet for resten af holdet)
- 5.24, 5.38-43, 5.45-52

Perspektiverende materiale:

"Rome" (tv-serie), HBO 2005
- Sæson 1, afsnit 1 og 2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Den romerske republiks sidste århundrede, romerske (mandlige) dyder (virtus, pietas og fides)
  • Læse - Læsning af længere latinske tekster i oversættelse
  • Formidling - Formidling af oversatte teksters indhold for klassekammerater (fagfæller)
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - annotation af sværere ældre tekster
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Gruppearbejde
  • IT
  • Præsentationsgrafik - Lidt .ppt
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 SRO - Helte

Fremstillingsmateriale:
- Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: "Paideia - Grundbog i Oldtiskundskab", systime 2012, s. 33-37

Latinske tekster i oversættelse:

Vergil: "Aeneiden", oversat af Otto Steen Due 1996
- 1.1-414
- 2.1-267

Statarisk læste tekster på latin:

Publius Vergilius Maro: "Aeneidos"
- 1.1-7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Res publica - Catuls digte

Poetisk forløb (lyrik)

Statarisk læste tekster på latin (omfang 1,1 ns.):
- Gaius Valerius Catullus - Carmina 5, 51a, 70, 72, 85 og 99 - alle hentet fra thelatinlibrary.com

Kursorisk læste tekster på med nedslag i den latinske tekst (omfang 0,6 ns.):
- Gaius Valerius Catullus - Carmina 76 i oversættelse af Harald Voetmann 2022

Tekster i oversættelse:
- Catul 16 og 48 (oversat af Harald Voetmann 2022)
- Sappho fragment 31 i to oversættelser af Thøger Larsen (1924) og af Andersen, Carlskov og Søndergaard (2020)

Fremstillingsmateriale:
- Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: "Paideia", systime 2012, s. 216-217 og 224-228
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Res publica - Ciceros philippiske taler

Som afslutning på forløbet prøver vi kræfter med læsning af autentisk latinsk tekst i form af tre uddrag fra Ciceros 2. philippiske tale, hvor der rent praktisk fokuseres på brug af ordbog, gloseliste og hjælpeoversættelse, mens der i øvrigt fokuseres på at introducere romersk retorik og stilistik.

Kursorisk læste latinske tekster (omfang: 6 ns.):
Marcus Tullius Cicero: "Orationes Philippicae", 1.1-2, 1.4, 1.6, og 1.31-34 (m. oversættelse af Sven Helles)

Statarisk læste latinske tekster (omfang: (2  ns.)
Marcus Tullius Cicero: "Orationes Philippicae", 2.44, 2.55 og 2.85

Originaltekster (i oversættelse) (omfang: 5 ns.):
Publius Ovidius Naso: "Fastorum Libri", 2.361-452 (Esben Odgaard overs.)
Appianus Alexandrinus: "Historia Romana", 16.19-20 (Hude overs.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Principatus - Augustus

Historieskrivning - Propaganda

Statarisk læste tekster på latin (omfang: 0,7 ns.):
- Monumentum Ancyrarum/Res Gestae Divi Augusti, kap. 1, samt uddrag af kap. 2 og 3. Kap. 26 er ligeledes blevet læst i forbindelse med latinaflevering 10. Teksten er hentet fra thelatinlibrary.com

Latinske tekster i dansk oversættelse, læst kursorisk (omfang: 2 ns. pr. gruppe):
- "Monumentum Ancyrarum",, oversat af Rudi Thomsen 1963. Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres uddrag, og sammenholdt relevante begreber og nøgleord med den latinske tekst, hvorefter de har fremlagt for hinanden. Det drejer sig om følgende kapitler:
- 4-7, 8-14, 25-29

Derudover har eleverne i grupper arbejdet med ét af følgende 3 augustæiske monumenter, som de har analyseret som propaganda og fremlagt for hinanden på klassen:
- Augustus fra Prima Porta, Vaticanmuseet
- Ara Pacis, Rom
- Forum Augusti, Rom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Principatus - Horats + Napoli

Forløbet har fokus på Horats’ oder, som vi læser som originaltekst uden ret megen inddragelse af paralleltekster. I forløbet introduceres eleverne til læsning af romerske poetiske tekster, men uden skandering. De udvalgte oder giver først og fremmest et indblik i Horats’ udlevelse af den epikuræiske filosofi, som eleverne hermed bliver introduceret til. Derudover introduceres eleverne også kort for den tidlige kejsertid, og for den romerske lyriske digtnings fokus på spændingen mellem den afslappede tilværelse (otium) og forpligtelserne som fornem romer (negotium).

Undervejs i forløbet afvikledes desuden studierejsen sammen med græsk A til Napoli i Syditalien med besøg i Pompeji, Herculaneum og Det Arkæologiske Museum.

Læsefokus:
Menneskets liv overfor naturens kræfter.
Livet på landet som ideal.
Epikuræisk filosofi i praksis.
Freden under Kajser Augustus (Pax Romana)

Nøglebegreber:
otium vs. negotium
Carpe diem
Aurea mediocritas
Autarkeia

Lærebogstekster:
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: “Paideia”, systime 2012 s. 164-66, og 207-225

Statarisk læste tekster på latin:

Quintus Horatius Flaccus (omfang: 2,3 ns.):
Carminum libri 1.4, 1.9 og 2.10, strofe 1-3

Perspektivtekster:
Patrick Leigh Fermor: “A Time of Gifts”, 1977 (uddrag)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Principatus - Seneca og stoisk filosofi

I dette forløb introduceres eleverne for den stoiske filosofi som vi kender den fra Seneca d. yngre. Først læser vi Senecas 41. brev uden introduktion som en øvelse i tekstnærhed i forbindelse med førsteordenslæsningen. Herefter introduceres Seneca og den stoiske filosofis grundbegreber for eleverne, som de så får lejlighed til at applicere på Senecas 47. brev (slavebrevet). På latin læses for det meste statarisk det 107. brev, da det giver gode muligheder for at se den stoiske skæbneopfattelse udfoldet. I løbet af læsningen af den latinske tekst læser vi også uddrag af "Om mildhed" med perspektivering til Machiavellis "Fyrsten", for at se det stoiske (optimistiske) menneskesyn overfor det mere kyniske og kristne menneskesyn hos Machiavelli.

Fremstillingmateriale:
- Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: "Paideia - grundbog i oldtidskundskab", s. 160-163 (Stoisk filosofi)
- "Philosophy - a guide to happiness, ep. 1: 'Seneca on Anger'", BBC-dokumentar fra 2000

Statarisk læste tekster på latin (omfang: 1,1 ns.):

- Lucius Annaeus Seneca Minor: "Epistulae morales" 107.1-2 + 4-7 + 9

Kursorisk læste tekster på på latin (omfang: 0,3 ns.)

- Lucius Annaeus Seneca Minor: "Epistulae morales" 107.3+8 +10-12

Latinske tekster i dansk oversættelse:

- Lucius Annaeus Seneca Minor:
"Moralske breve", nr. 41, oversat af Madsen og Gregersen 2009
"Moralske breve" nr. 47, oversat af Ole Thomsen 2008
"Om mildhed", kap. 1-2

Perspektivtekster:
Niccolo Machiavelli: "Fyrsten" (uddrag), fra Ivan Z. Sørensen, "Inden turen går til Firenze", Amanda 1993
”Dansk golftalent holder stressen fra døren med hjælp fra antik filosofi”, artikel på dr.dk fra 3. maj 2023

Kernebegreber:

Fortuna
Fata
Fysis
Nomos
Ratio/logos
Affectus
Stoisk ro
Mores vs. ministerium
Pantheisme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Principatus - Vergils Aeneide

Lærebogstekster
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: “Paideia”, systime 2012, s. 34-35 (0,8 ns.)
Lærenote om Vergil (0,9 ns.)
Lærenote om skandering (0,7 ns.)

Originaltekster (statarisk læste):
Publius Vergilius Maro: “Aeneidos”, 4.9-23 og 4.259-276 (1,1 ns.)

Originaltekster (i oversættelse med nedslag i den latinske tekst):
Publius Vergilius Maro: “Aeneiden” 1.1-7 (med Otto Steen Dues oversættelse) (0,2 ns.)

Originaltekster (i oversættelse):
Publius Vergilius Maro: “Aeneiden”, 2. og 4. sang (i Otto Steen Dues oversættelse) (50,3 ns.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Principatus - Lactantius

Fremstillingsmateriale (omfang: 10 ns.):
- Lærernote om tiden fra Commodus til Konstantin og den tidlige kristendom
- Lærernote om Dante Alighieri
- Ole Meyers resumé af Dante Alighieris Guddommelige Komedie

Statarisk læste tekster på latin:

Lucius Caecilius Firmianus Lactantius (omfang: 1,1 ns.):
"De mortibus persecutorum" kap. 5, del 2-6

Latinske tekster i oversættelse (omfang: :

Lucius Caecilius Firmianus Lactantius:
"De mortibus persecutorum" kap. 4 og 33-35, oversat af Torben Damsholt, Munksgaard 1971

Perspektivtekster
Dante Alighieri: "Den guddommelige komedie", oversat af Ole Meyer, Multivers 2018
- canto 1 (i fællesskab)
- uddrag af canto 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 14, 18 og 34 (brugt til individuelle oplæg for klassen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer