Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 LA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Latin A
Lærer(e)
Esben Harboe Odgaard
Hold
2022 22 LA/k (
1k LA
,
2k LA
,
3k LA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion m. Cicero
Titel 2
Res publica - Cæsars Gallerkrig
Titel 3
SRO - Helte
Titel 4
Res publica - Catuls digte
Titel 5
Res publica - Ciceros philippiske taler
Titel 6
Principatus - Augustus
Titel 7
Principatus - Horats + Napoli
Titel 8
Principatus - Seneca og stoisk filosofi
Titel 9
Principatus - Vergils Aeneide
Titel 10
Principatus - Lactantius
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion m. Cicero
Indhold
Kernestof:
Via ad Sapientiamf
Gloser - Cicerosystemet.pdf
Tekst - Cicerosystemet.pdf
Ingen lektie til første gang (naturligvis)
Ingen lektie, men husk at medbringe Cicero-hæfterne (tekst + gloser) og Via ad Sapientiam
Myte - Aeneas og Trojas Fald.pdf
Husk Cicero-hæfterne (tekst og gloser) + Via ad Sapientiam
Analysér og oversæt l. 4-8 i Lectio Secunda i Cicero-hæftet. Husk at læse [5 + 6] om vokativ i Via ad Sapientiam, når I kommer til "Marce". I skal også huske at der findes implicit subjekt (VS) flere steder i teksten. Hvilket subjekt, I må underforst
Ingen ny lektie, men vi fortsætter i timen, der hvor vi slap i Lectio Secunda. Husk derfor begge Cicero-hæfter + Via ad Sapientiam
Myte - Aeneas og Dido.pdf
Oversæt resten af de danske sætninger på s. 7 i glosehæftet til dansk - hvis man blev færdig i løbet af timen, skal man huske at kigge på sætningerne derhjemme, så man kan huske, hvorfor man har oversat som man har, når vi mødes.
Quizlet. Filius, m2
Quizlet: villa, f1
Ingen ny lektie, men medbring alle hæfterne, som I plejer :)
Lær at bøje “villa” (f1) udenad, så I kan bøje et hvilket som helst f1-substantiv. Brug eventuelt Quizlet fra forrige lektion
Quizlet: Filius, m2
Quizlet: Atrium, n2
Analysér og oversæt resten af lectio tertia i Cicero-hæftet (brug min. 25 min. på lektien)
Husk at fortsætte med at øve jer i at bøje "villa" udenad. I skal jo kunne bøje et hvilken som helst f1-substantiv, så I kan jo også øve jer i at bøje f.eks. "insula" ("ø"), "causa" ("årsag") eller "hora" ("time") i stedet.
Myte - Aeneas i Underverdenen.pdf
Øv jer desuden i at bøje "filius" m2 (en søn) og "atrium", n2 (et atrium) udenad. I kan eventuelt benytte jer af linksene til Quizlet, der ligger på den foregående lektion.
Link til SRP1-mappen på Teams
Forslag til emner
Lær at bøje villa (f1), filius (m2) og atrium (n2) udenad. I kan eventuelt bruge quizlet-øvelserne (ligger et par lektioner tilbage).
I skal desuden inden lektionen begynder have læst både "Apollo og Daphne" og "Narcissus og Ekko", så I har styr på handlingen i de to myter.
Liste over emner i SRP1 - Mytologi.docx
Arbejd selv: I skal læse listen over emner i SRP1, som vi har lavet (delvist) på baggrund af jeres forslag. I skal inden vi ser hinanden igen efter ferien besvare et spørgeskema i lektio, hvor i angiver hvilke emner I kunne tænke jer at arbejde med (
Om Webdoks med eksempler
Husk at besvare spørgeskemaet om ønsker til SRP1-emner inden lektionens start
Romerrigets historie og mytologi IV - Aeneas og Turnus.pdf
Vi skal have en almindelig latintime igen, så husk Via ad Sapientiam (grammatikhæftet) og de to Cicero-hæfter (tekst og gloser)
Læs paragraf 35-38 i Via ad Sapientiam (det handler om konjunktiv)
Og husk endelig både Cicero-hæfter og Via
Oversæt l. 1-4 i Lectio Sexta i Cicero-hæftet. I skal som minimum kunne finde og analysere S, V, SP, DO og A, men I behøver ikke analysere ord, I er i tvivl om.
Oversæt og analyser til og med l. 10 i Lectio Sexta i Cicero-hæftet ("... splendidam spectemus."). Husk at analysere systematisk (V -> S -> DO/SP -> A). Husk også at markere om verballeddene er i konjunktiv eller indikativ.
Bøjning af Villa (f1)
Bøjning af "atrium" n2
Bøjning af "filius" m2
Analyser og oversæt til og med l. 12 i Lectio Sexta i Cicero-hæftet ("... patris tui est"). Der er et komma efter "dicam" i l. 11; det skal I lave om til et punktum, så sætningen bliver delt i to - det gør det nemmere at oversætte. Husk også at start
Quiz-let: Substantivernes bøjninger på latin
Husk Cicero-ting og Via ad Sapientiam
Oversæt og analyser l. 1-7 i Lectio Septima i Cicero-hæftet. Husk altid at begynder med at finde verballeddene i hver sætning. Del derefter sætningen ind i ligeså mange bider som der er verballed og oversæt og analyser hver bid for sig.
Husk at øve jer i at bøje substantiver efter både 1., 2. og 3. bøjning - se [82] i Via ad Sapientiam eller brug Quizlet-linket, som ligger på foregående lektion.
Øv jer i at bøje substantiver efter 1., 2. og 3. bøjning - se eventuelt [82] i Via eller brug øvelserne på Quizlet
Husk Via ad Sapientiam og Cicero-hæfterne.
Oversæt og analyser resten af lectio septima i Cicero-hæftet
Formbestem alle verber i l.1-10 i Lectio Octava i Cicero-hæftet. Med "formbestem" mener jeg, at I skal notere jer, hvilken tid, modus, person og tal verberne er.
Ingen ny lektie men husk alle Cicero-tingene
Oversæt og analyser til og med l. 13 i lectio octava i Cicero-hæftet ("... rem publicam!").
Husk Via ad Sapientiam og Catul
Husk Catul 5 og Via ad Sapientiam. Det kan også være en god idé at tage gloserne til Cicero-hæftet med.
Læs [42-43] i Via ad Sapientiam - det handler om participier (da. tillægsformer). Jeg gennemgår grammatikken for jer i begyndelsen af timen.
Oversæt l. 1-4 i lectio nona i Cicero-hæftet.
Husk Cicero-hæfte
Cicero begyndertekster - Teksthæfte.pdf
Oversæt til og med l. 9 i Lectio Nona i Cicero-hæftet
Appendix - Hvad skal jeg lave i min sommerferie.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Res publica - Cæsars Gallerkrig
Fremstillingsmateriale:
- Lærernote om den romerske senrepublik og om Cæsar (findes i kompendiet, volumen primum)
- Kort lærernote om Vercingetorix (findes i .ppt)
Statarisk læste tekster på latin:
Gaius Iulius Caesar: "Commentarii de bello Gallico"
- 5.44 ("Erant in ea... anteferendus videtur.")
Kursorisk læste tekster på latin:
Gaius Iulius Caesar: "Commentarii de bello Gallico"
- 1.1
Tekster i oversættelse:
Gajus Julius Cæsar: "Gallerkrigen", oversat af Bo Grønbech, 1967.
- 1.5-7 og 1.10-12 (med 3 nedslag i den latinske tekst)
- 7.1-28, 7.32-56 og 7.66-89 (3 grupper har læst hver deres tekststykke og fremlagt indholdet for resten af holdet)
- 5.24, 5.38-43, 5.45-52
Perspektiverende materiale:
"Rome" (tv-serie), HBO 2005
- Sæson 1, afsnit 1 og 2
Indhold
Kernestof:
Husk Cicero-hæfter og Via
Oversæt og analyser til og med l. 6 i Lectio Decima ("... desiderium Fori")
Oversæt og analyser resten af lectio decima :)
Oversæt til og med l. 8 i Lectio Duodecima ("... oblivisci conabitur."). Hold stærkt udkig efter verber bøjet i futurum (fremtid). Læs desuden [49-52] i Via om ledsætninger.
Læs [12] om akkusativ med infinitiv
Kompendium - vol 1, samlet.pdf
Læs s. 7-11 i Cæsar-kompendiet, I fik udleveret i forrige lektion. Kompendiet ligger desuden elektronisk på lektionen. Teksten handler om helvetiernes invasion af Gallien og Cæsars reaktion på den. Der er en del arbejdsspørgsmål undervejs i teksten.
Oversæt og analyser den første latinske sætning på s. 12 i Cæsar-kompendiet ("Post eius mortem... facere conantur"). Husk at der er tale om latinsk sætning som alle andre, så start med at finde verballed, subjekt osv.
Tråd om fagpræsentation, Teams 22k GR
Ingen lektie, men husk Cæsar-hæftet, Via og gloserne til Cicero-systemet
Forsøg at oversætte de to akkusativ-med-infinitiv-sætninger sætning 4 i Cæsar-hæftet (s. 14). Der er tale om "tres iam... traduxisse" og "quartam... reliquam esse". Kig evt. i [12] i Via og/eller i kapitel 12 i Cicero-hæftet, hvor vi oversatte en del
Vi arbejder med en aflevering i modulet. Husk derfor Via ad Sapientiam og Cicero-hæfterne
Kompendium, vol. 2.pdf
Roman Army Structure
Læs "De bello Gallico" bog 5, kap. 24 og 38-43 i kompendiet, I fik udleveret i timen i onsdags. Det er vedhæftet denne lektion. I skal notere 1-2 sætninger om indholdet af hvert kapitel.
Commentarii de dello Gallico, 5.44.pdf
Oversæt og analyser l. 1 og 2 i Cæsar, vol. secundum, s. 6 ("Erant in ea... simultatibus contendebant."). Brug max. 25 min. på lektien. Jeg har vedhæftet gloserne til denne lektion.
Ingen lektier, men husk Cæsar-hæfterne, Via og gloserne til Cicero-hæftet. I arbejder i grupper i lektionen
Oversæt det af afsnit 3 og 4 i Cæsar vol. 2, s. 7, som I ikke nåede i timen. Øv jer desuden i at lave den samlede oversættelse af tekststykkerne.
Oversæt hele afsnit 6 i Cæsar kap. 44 ("Mediocri spatio... facultatem."). Ignorer "Mediocri spatio relicto" og "quo percusso et exanimato" - sætningerne giver fint mening uden og vi ordner dem sammen i timen.
Husk Cæsar-hæfterne, Via og Cicero-glosehæftet
Oversæt og analyser til og med sætning 13 i Cæsar kap. 44 ("... munitiones recipiunt")
Læs kap 45-52 i Cæsar-hæftet (i dansk oversættelse). Skriv et par stikord, så I har styr på handlingen i hvert kapitel
Cæsars Gallerkrig - bog 7 (Grønbech 1967).pdf
Gruppeopgave til bog 7.pptx
Det var egentlig meningen, at I skulle have haft jeres del af Gallerkrigens bog 7 som lektie til denne lektion, men min scanner derhjemme er gået i strejke, så I kan ikke få teksterne før til timen. Derfor ingen lektie, men medbring gerne Cæsar og de
I skal inden lektionens begyndelse have læst jeres respektive dele af bog 7 af Gallerkrigen. Sørg først og fremmest for at få læst hele jeres stykke igennem og overvej så, hvilke dele, der er de vigtigste - det er langt fra alle Cæsars og Vercingetor
I skal holde jeres respektive oplæg om Gallerkrigens 7. bog. I får de første 20 min. af lektionen til at klargøre det sidste af oplægget, og efter det er det showtime. Oplægget må, som før nævnt, højest vare 10 min. der er ikke krav om, at alle skal
Medbring notatarket fra sidste lektion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Den romerske republiks sidste århundrede, romerske (mandlige) dyder (virtus, pietas og fides)
Læse - Læsning af længere latinske tekster i oversættelse
Formidling - Formidling af oversatte teksters indhold for klassekammerater (fagfæller)
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere - annotation af sværere ældre tekster
Sociale
Samarbejdsevne - Gruppearbejde
IT
Præsentationsgrafik - Lidt .ppt
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
SRO - Helte
Fremstillingsmateriale:
- Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: "Paideia - Grundbog i Oldtiskundskab", systime 2012, s. 33-37
Latinske tekster i oversættelse:
Vergil: "Aeneiden", oversat af Otto Steen Due 1996
- 1.1-414
- 2.1-267
Statarisk læste tekster på latin:
Publius Vergilius Maro: "Aeneidos"
- 1.1-7
Indhold
Kernestof:
Jeg sørger for, at der er eksemplarer af både "Aeneiden" og "Paideia" på skolen i morgen, så I behøver IKKE at tage dem med!
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 33-37
I skal som sagt IKKE medbringe Paideia og Aeneiden, da den ligger i DK - men husk Via og jeres ordbøger.
Æneiden, første sang.pdf
Ingen lektie, da jeg ikke fik den skrevet ind i tide - vi læser videre i Aeneiden i timen
Arbejdsark til Aeneiden 2.1-257 kopi.pdf
The Aeneid Book II Summary
Læs Vergils Aeneide vv. 1-267
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Res publica - Catuls digte
Poetisk forløb (lyrik)
Statarisk læste tekster på latin (omfang 1,1 ns.):
- Gaius Valerius Catullus - Carmina 5, 51a, 70, 72, 85 og 99 - alle hentet fra
thelatinlibrary.com
Kursorisk læste tekster på med nedslag i den latinske tekst (omfang 0,6 ns.):
- Gaius Valerius Catullus - Carmina 76 i oversættelse af Harald Voetmann 2022
Tekster i oversættelse:
- Catul 16 og 48 (oversat af Harald Voetmann 2022)
- Sappho fragment 31 i to oversættelser af Thøger Larsen (1924) og af Andersen, Carlskov og Søndergaard (2020)
Fremstillingsmateriale:
- Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: "Paideia", systime 2012, s. 216-217 og 224-228
Indhold
Kernestof:
Vi skal tilbage til Catuls digte, som vi også læste et par stykker af i 1.g. Til at starte med, skal I derfor medbringe Via ad Sapientiam, ordbogen og så Catul digte nr. 85 ("Odi et amo...") og nr. 5 ("Vivamus, mea Lesbia") - hvis I ikke lige kan fin
Derudover skal I læse i Paideia, s. 216-17 og s. 224-28 - læg mærke til, hvad der kendetegner Sapfos poesi, og hvordan Catul lader sig inspirere af Sapfo.
Medbring ordbog og Via
I skal som en øvelse finde ét substantiv i ordbogen, der begynder med jeres eget forbogstav, efter eget valg. F.eks. kunne Esben vælge ordet "efferitas", der betyder "barbari"
Husk Catul 70 og 72
Catul 76 - dansk overs. - Harald Voetmann 2023.pdf
Invitation
Klassikerinvitation nov. 23.pdf
Catul 51 - Ille mi par esse.pdf
Oversæt vv. 1-4 i Catul 51 (vedhæftet). I kan med fordel underforstå "videtur" i slutningen af v. 2. Derudover skal I opfatte både "esse" og "superare" som SP for "videtur". Brug mx. 30 min. på lektien.
Husk ordbøger, Via og Catul
Husk Catul 51, ordbog og Via + alle de andre relevante latinting
Asynkron lektion. Se noten.
Arbejd selv med latinafleveringen. Jeg kan skrives til på chatten.
Catul 48 og 99, del 1.pdf
Oversæt Catul 99 til og med v 6 ("... saevitiae.")
Vi fortsætter med Catul 99, men husk endelig ordbog og Via ad Sapientiam
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Res publica - Ciceros philippiske taler
Som afslutning på forløbet prøver vi kræfter med læsning af autentisk latinsk tekst i form af tre uddrag fra Ciceros 2. philippiske tale, hvor der rent praktisk fokuseres på brug af ordbog, gloseliste og hjælpeoversættelse, mens der i øvrigt fokuseres på at introducere romersk retorik og stilistik.
Kursorisk læste latinske tekster (omfang: 6 ns.):
Marcus Tullius Cicero: "Orationes Philippicae", 1.1-2, 1.4, 1.6, og 1.31-34 (m. oversættelse af Sven Helles)
Statarisk læste latinske tekster (omfang: (2 ns.)
Marcus Tullius Cicero: "Orationes Philippicae", 2.44, 2.55 og 2.85
Originaltekster (i oversættelse) (omfang: 5 ns.):
Publius Ovidius Naso: "Fastorum Libri", 2.361-452 (Esben Odgaard overs.)
Appianus Alexandrinus: "Historia Romana", 16.19-20 (Hude overs.)
Indhold
Kernestof:
Læs uddraget af 1. philippiske tale kap. 1-2, 4 og 6 i oversættelse. Vi arbejder videre med det i timen (vedhæftet). Hvis man ikke var til timen onsdag, så kan man med fordel læse s. 2 og 3 i kompendiet også (introduktion + tidslinje).
Ciceros Philippiske Taler, kompendium.pdf
Vi gennemgår aflevering 5, men vi skal også videre med Ciceros tale, så medbring hæftet med Første Philippiske Tale
Indbetalings til studierejse.pdf
Husk De Philippiske Taler-hæftet og de andre latin-ting
Test - 7. februar 2024.docx
Husk Via ad Sapientiam, jeres ordbog og jeres Cicero-tekster (De Philippiske Taler). I skal også medbringe en computer og eventuelt noget at skrive med.
Husk Cicero anden philippiske tale og Via + alt det andet :)
Vi gennemgår afleveringen fra før ferien, men husk også de øvrige latinting
I bedes venligst tjekke om navnene i jeres pas svarer til disse navne - det er vigtigt at I bekræfter det må mail til mig, hvis I ikke kan være til timen:
Husk Anden Philippiske tale og alle de andre latinting.
Vi afslutter Ciceros 2. philippiske tale, og vi skal i den forbindelse sammenligne med andre svinere fra populærkulturen. I bedes derfor medbringe 1 sang/digt som har tilsvining som en del af sit indhold. Den skal være på enten dansk eller engelsk. I
Vi arbejder med jeres sangtekster
STUDIEREJSE: Information 18 marts.pdf
Retorik til Herennius - introduktion og opgaver.pptx
Latinaflevering 7 - opgave - Cic.Phil.2.85 tekst m. gloser.pdf
Ovid om Lupercalia.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Principatus - Augustus
Historieskrivning - Propaganda
Statarisk læste tekster på latin (omfang: 0,7 ns.):
- Monumentum Ancyrarum/Res Gestae Divi Augusti, kap. 1, samt uddrag af kap. 2 og 3. Kap. 26 er ligeledes blevet læst i forbindelse med latinaflevering 10. Teksten er hentet fra
thelatinlibrary.com
Latinske tekster i dansk oversættelse, læst kursorisk (omfang: 2 ns. pr. gruppe):
- "Monumentum Ancyrarum",, oversat af Rudi Thomsen 1963. Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres uddrag, og sammenholdt relevante begreber og nøgleord med den latinske tekst, hvorefter de har fremlagt for hinanden. Det drejer sig om følgende kapitler:
- 4-7, 8-14, 25-29
Derudover har eleverne i grupper arbejdet med ét af følgende 3 augustæiske monumenter, som de har analyseret som propaganda og fremlagt for hinanden på klassen:
- Augustus fra Prima Porta, Vaticanmuseet
- Ara Pacis, Rom
- Forum Augusti, Rom
Indhold
Kernestof:
Prima Porta-statuen
Ara Pacis
Augustus' Forum (engelsk - wiki)
Læs biografien om Kejser Augustus, som i fik udleveret sidste gang. Overvej, hvilket af de tre kunstværker, du kunne tænke dig at arbejde med.
Introtekst og gruppearbejde.pdf
Jeres fremlæggelser og PowerPoint bør være klar inden lektionens begyndelse. I får de første 20-25 min. af lektionen til at få de sidste ting på plads.
Husk Monumentum Ancyrarum, Via ad Sapientiam + evt. Jo Hermann
Oversæt hele kap. 2 i Monumentum Ancyrarum ("Qui parentem... acie."). Stør jer til den oversættelsesrækkefølge, jeg har skrevet til jer i gloserne. Hvis I løber sur i det, så find ud af, hvilke sætningsled ordene er. Gør et forsøg.
Opgaver til Monumentum Ancyrarum i oversættelse.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Principatus - Horats + Napoli
Forløbet har fokus på Horats’ oder, som vi læser som originaltekst uden ret megen inddragelse af paralleltekster. I forløbet introduceres eleverne til læsning af romerske poetiske tekster, men uden skandering. De udvalgte oder giver først og fremmest et indblik i Horats’ udlevelse af den epikuræiske filosofi, som eleverne hermed bliver introduceret til. Derudover introduceres eleverne også kort for den tidlige kejsertid, og for den romerske lyriske digtnings fokus på spændingen mellem den afslappede tilværelse (otium) og forpligtelserne som fornem romer (negotium).
Undervejs i forløbet afvikledes desuden studierejsen sammen med græsk A til Napoli i Syditalien med besøg i Pompeji, Herculaneum og Det Arkæologiske Museum.
Læsefokus:
Menneskets liv overfor naturens kræfter.
Livet på landet som ideal.
Epikuræisk filosofi i praksis.
Freden under Kajser Augustus (Pax Romana)
Nøglebegreber:
otium vs. negotium
Carpe diem
Aurea mediocritas
Autarkeia
Lærebogstekster:
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: “Paideia”, systime 2012 s. 164-66, og 207-225
Statarisk læste tekster på latin:
Quintus Horatius Flaccus (omfang: 2,3 ns.):
Carminum libri 1.4, 1.9 og 2.10, strofe 1-3
Perspektivtekster:
Patrick Leigh Fermor: “A Time of Gifts”, 1977 (uddrag)
Indhold
Supplerende stof:
PowerPoint - Pompeji.pptx
Khan Academy: Romersk privathus
Vægmalerier.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Principatus - Seneca og stoisk filosofi
I dette forløb introduceres eleverne for den stoiske filosofi som vi kender den fra Seneca d. yngre. Først læser vi Senecas 41. brev uden introduktion som en øvelse i tekstnærhed i forbindelse med førsteordenslæsningen. Herefter introduceres Seneca og den stoiske filosofis grundbegreber for eleverne, som de så får lejlighed til at applicere på Senecas 47. brev (slavebrevet). På latin læses for det meste statarisk det 107. brev, da det giver gode muligheder for at se den stoiske skæbneopfattelse udfoldet. I løbet af læsningen af den latinske tekst læser vi også uddrag af "Om mildhed" med perspektivering til Machiavellis "Fyrsten", for at se det stoiske (optimistiske) menneskesyn overfor det mere kyniske og kristne menneskesyn hos Machiavelli.
Fremstillingmateriale:
- Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: "Paideia - grundbog i oldtidskundskab", s. 160-163 (Stoisk filosofi)
- "Philosophy - a guide to happiness, ep. 1: 'Seneca on Anger'", BBC-dokumentar fra 2000
Statarisk læste tekster på latin (omfang: 1,1 ns.):
- Lucius Annaeus Seneca Minor: "Epistulae morales" 107.1-2 + 4-7 + 9
Kursorisk læste tekster på på latin (omfang: 0,3 ns.)
- Lucius Annaeus Seneca Minor: "Epistulae morales" 107.3+8 +10-12
Latinske tekster i dansk oversættelse:
- Lucius Annaeus Seneca Minor:
"Moralske breve", nr. 41, oversat af Madsen og Gregersen 2009
"Moralske breve" nr. 47, oversat af Ole Thomsen 2008
"Om mildhed", kap. 1-2
Perspektivtekster:
Niccolo Machiavelli: "Fyrsten" (uddrag), fra Ivan Z. Sørensen, "Inden turen går til Firenze", Amanda 1993
”Dansk golftalent holder stressen fra døren med hjælp fra antik filosofi”, artikel på
dr.dk
fra 3. maj 2023
Kernebegreber:
Fortuna
Fata
Fysis
Nomos
Ratio/logos
Affectus
Stoisk ro
Mores vs. ministerium
Pantheisme
Indhold
Kernestof:
Seneca brev 47.pdf
Seneca brev 107 kap. 1 - tekst og gloser.pdf
Seneca - Om Mildhed.pdf
Machiavelli Fyrsten.pdf
Artikel - Dansk golftalent holder stressen fra døren med hjælp fra antik filosofi .pdf
Supplerende stof:
Stoisk filosofi - begreber.pptx
Intro til Seneca.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Principatus - Vergils Aeneide
Lærebogstekster
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: “Paideia”, systime 2012, s. 34-35 (0,8 ns.)
Lærenote om Vergil (0,9 ns.)
Lærenote om skandering (0,7 ns.)
Originaltekster (statarisk læste):
Publius Vergilius Maro: “Aeneidos”, 4.9-23 og 4.259-276 (1,1 ns.)
Originaltekster (i oversættelse med nedslag i den latinske tekst):
Publius Vergilius Maro: “Aeneiden” 1.1-7 (med Otto Steen Dues oversættelse) (0,2 ns.)
Originaltekster (i oversættelse):
Publius Vergilius Maro: “Aeneiden”, 2. og 4. sang (i Otto Steen Dues oversættelse) (50,3 ns.)
Indhold
Kernestof:
Resume af Aeneiden.pdf
1 - indledning + forside + skandering + latinsk tekst til kap 4 + gloser.pdf
Arb. selv.: I skal læse Vergils Aeneide i dansk oversættelse. I skal læse 4. sang vv. 24-258. Når I har læst, skal I skrive et kort resumé af handlingen ind på elevfeedback (ca. 6-8 linjer). I må gerne arbejde sammen om læsningen. Der burde ligge en
Oversæt og analyser Vergils Aeneide vv. 15-19 ("Si mihi non... succumbere culpae."). Husk husk husk at bruge hjælpeoversættelsen som en slags facit, når I læser.
Arbejd selv: I skal først og fremmest lave "latinaflevering 7", som går ud på at lave opgave 2b i det vedhæftede opgavesæt (som I har lavet alt andet til), og som er sat til fredag d. 20. december - I burde uden problemer kunne nå at lave den i løbet
Latinaflevering 7 - Opgave 2b.zip
Opgaveformulering og instruks i opgave 2b.docx
Medbring Vergil for en sikkerheds skyld.
Medbring Vergil-tekster og grammatikhæfte
Husk Vergil
Oversæt til og med vv. 269 i Aeneiden ("... numine torquet.")
Øvelser i latin-bøjninger
Flashkort - quizlet
Medbring Vergil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Principatus - Lactantius
Fremstillingsmateriale (omfang: 10 ns.):
- Lærernote om tiden fra Commodus til Konstantin og den tidlige kristendom
- Lærernote om Dante Alighieri
- Ole Meyers resumé af Dante Alighieris Guddommelige Komedie
Statarisk læste tekster på latin:
Lucius Caecilius Firmianus Lactantius (omfang: 1,1 ns.):
"De mortibus persecutorum" kap. 5, del 2-6
Latinske tekster i oversættelse (omfang: :
Lucius Caecilius Firmianus Lactantius:
"De mortibus persecutorum" kap. 4 og 33-35, oversat af Torben Damsholt, Munksgaard 1971
Perspektivtekster
Dante Alighieri: "Den guddommelige komedie", oversat af Ole Meyer, Multivers 2018
- canto 1 (i fællesskab)
- uddrag af canto 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 14, 18 og 34 (brugt til individuelle oplæg for klassen)
Indhold
Kernestof:
Introduktion og kejseroplæg.docx
Lactantius - De mortibus persecutorum, del 1.pdf
Retteark - opgave 1 og 2.docx
Arbejdsark - oplæg om Helvedes kredse.pdf
Dantes Guddommelige Komedie - Resuméer - Ole Meyer.pdf
Dantes Guddommelige komedie - Tekster til oplæg - Ole Meyer.pdf
I arbejder videre med jeres oplæg i lektionen - I kan selv vurdere, om de er behov for at lave noget hjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52110651446", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52110651446", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52110651446" }