Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Maja-Marie Valborg Skov Pedersen
|
Hold
|
2023 24 ps21 (2 ps21)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikation
- Hvordan er kommunikation vigtig for menneskers trivsel?
Vi arbejder i første omgang med spørgsmålet ud fra socialpsykologisk teori, hvor vi arbejder med grundlæggende teori om kommunikation, samt fordele og ulemper ved kommunikation i forbindelse med de sociale medier.
Vi kommer også omkring udviklingspsykologiens teori om, hvordan vores kommunikative færdigheder udvikles i vores tidlige barndom, blandt andet gennem ansigtsduetter, og evolutionspsykologiens teori om forholdet mellem kropssprog og følelser.
40 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan bliver vi til dem, vi er?
”I dette forløb ser vi på vores personlighed, og hvordan den bliver til.
Forløbet tager afsæt i en diskussion om arvens og miljøets betydning for udviklingen af vores personlighed.
Vi undersøger betydningen af små- og spædbarnsalderen og de erfaringer, som udgør de grundlæggende byggesten i barnets videre psykiske udvikling. Her introduceres eleverne for teorier om køn, temperament, tilknytning og resiliens som grundlaget for identiteten.
Herfra springer vi til teenagealderen, og hvad der kendetegner identitetsarbejde i det senmoderne samfund.
Med afsæt i deres teoretiske viden, skal eleverne reflektere over, hvad det vil sige at have en personlig og social identitet, og forholde sig til, om vi har én eller multiple identiteter.”
58 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læring og trivsel i en digital tidsalder
I forløbet undersøger vi, hvordan vi som mennesker bliver påvirkede af digitale medier. Med udgangspunkt i læringsteori arbejder med at forstå, hvordan sociale medier er designet til at fange og fastholde vores opmærksomhed. I denne forbindelse arbejder vi med psykologisk teori relateret til kognitiv psykologi med fokus på opmærksomhed, perception og hukommelse. Derudover undersøger vi, hvordan motivation hænger sammen med læring og trivsel.
Desuden arbejder vi med stress som biologisk, psykologisk og socialt fænomen. Vi undersøger mulige årsager til stress samt forskellige copingstrategier til at håndtere stress.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ondskab
I dette forløb skal eleverne arbejde med teori som forsøger at forklare, hvorfor mennesker begår ondskabsfulde handlinger. Vi tager udgangspunkt i et socialpsykologisk perspektiv og dets forklaringer af gruppepsykologiske processer.
Berømte eksperimenter som bl.a. Stanford fængelseksperiment, Milgrams strømforsøg, Ashs eksperiment med linjer vil give eleverne en forståelse for, hvordan gruppen påvirker individets handlinger og holdninger og de etiske problemer forbundet med nogle af disse eksperimenter.
Derudover vil vi arbejde med et individualpsykologisk perspektiv, hvor vi inddrager teori fra både udviklingspsykologien, neuropsykologien og den kognitive psykologi, som kan være med til at forklare, hvorfor nogle mennesker er i stand til og særligt tilbøjelige til at begå ondskabsfulde handlinger.
Ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620831917",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620831917",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620831917"
}