Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Maiken Hjorth, Ole Røn
|
Hold
|
2024VH bi/2 (II) (2g3g bi/2 (II))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Cellebiologi
Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler.
- Opbygningen af pro- og eukaryote celler samt forskelle og ligheder
imellem disse.
- Opbygning af dyre- og plantecelle samt forskelle og ligheder.
- Den eukaryote celles organeller samt deres overordnede funktion.
- Kendskab til fotosyntese og respiration.
Øvelser
1. Mikroskopi af dyre- og plantecelle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Kosten
Overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, lipider, proteiner. Overordnet opbygning og funktion af enzymer. Oversigt over kroppens organsystemer samt fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
Uddybet:
- Kostens energigivende stoffer samt forskellen på makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer.
- Opbygningen af kulhydrater, heriblandt mono-, di- og polysakkarider og kostfibre.
- Opbygningen af proteiner – heriblandt sammenhængen mellem aminosyrer og proteiner.
- Opbygningen af fedtstoffer (både triglycerider og fosfolipider).
- Forskellen imellem mættet og umættet fedtsyrer – samt forskellen mellem monoumættet og polyumættet fedtsyrer.
- Kendskab til kroppens forskellige organsystemer - men ingen bearbejdelse i dybden.
- Fordøjelsessystemets opbygning.
- Enzymer og reaktionshastighed.
- Vækstfaktorer
Øvelser
1. Spytamylase
2. Gærcellers aktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Diabetes og sundhed
Membranprocesser:
- Forskellen mellem aktiv og passiv transport.
- Kendskab til følgende passive transportprocesser: diffusion,
faciliteret diffusion og osmose.
- Kendskab til cellemembranens opbygning.
- Optagelse af makronæringsstoffer i blodbanen, herunder begreberne: villi, mikrovilli.
- Intro til hormoner, herunder insulin, og dets indflydelse på blodsukkerniveauet.
- Målemetoder til vurdering af sund vægt samt fordele og ulemper ved disse.
- Kendskab til hormoners rolle ifm. appetitregulering.
Øvelser
1. Osmose i kartofler.
2. Vurdering af målemetoder ifm. sund vægt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Sex, hormoner og ønskebørn
Overordnet om hormoner og specifik om kønshormoner
Forplantningens anatomi
Menstruationscyklus – et eksempel på hormonel regulering
Befrugtning og foster udvikling
Prævention
Kønssygdomme
Ufrivillig barnløshed og kunstig befrugtning
Fosterdiagnostik og etiske dilemmaer
Øvelser
1. Mikroskopi af follikler
2. Simulering af en kønssygdom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. På opdagelse i generne
Hvordan får vi vores forskellige egenskaber? Og hvorfor er vi alle forskellige?
- Hvad er et gen og et kromosom?
- Overordnet opbygning og funktion af DNA
- Nedarvningsprincipper
- Det centrale dogme
- Mutationer
- Genteknologiske undersøgelser
Øvelser
1. Isolering af DNA fra løg
2. DNA fingerprintning - Hvem stjal af rektors kage?
3. Arv og miljø hos majsplanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Evolution
Evolutionsteorien indeholder de overordnede ideer at livet er foranderligt, at mængden af ressourcer er begrænset samt at de bedst tilpassede individer for flest afkom.
- Evolutionsbiologi
- Naturlig selektion
- Eksempler på evolutionsmekanismer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Økosystemerne og os
I dette forløb kigger vi på hvad et økosystem er og fokuserer derfter på søen og vandløbet som eksempler på økosystemer.
- fotosyntese og respiration
- Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø,
- Energistrømme
- C-kredsløb
- Biodiversitet.
Øvelser
Undersøgelse af Nørresø
Fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749508",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749508",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749508"
}