Holdet 2023 DA/vhf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christian Nørgaard Bentzen, Hanne Lundø, Karina Borgbjerg Rohde
Hold 2023 DA/vhf (1vhf DA, 2vhf DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler: Retorik og argumentation
Titel 2 Artikler: Reportage, kronik og fort. journalistik
Titel 3 Tekstanalyse - fokus på noveller
Titel 4 Romantikken i dansk litteratur
Titel 5 Dokumentaren + filmanalyse
Titel 6 Det moderne gennembrud + Det folkelige gennembrud
Titel 7 H C Andersen Værklæsning
Titel 8 Tematisk læsning klimalitteratur
Titel 9 Tematisk læsning - Bandemiljø og parallelsamfund
Titel 10 Oplysningstiden med Holberg
Titel 11 Rep. Taler
Titel 12 Udpluk af litteraturen i det 20. Århundrede
Titel 13 Nyere tids litteratur
Titel 14 Stemmer fra Underdanmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler: Retorik og argumentation

Efter en kort introduktion til fakta- og fiktion som de to overgenrer, arbejdes der i dette forløb med faktagenren, nemlig taler.

I dette forløb arbejder vi med retorik og argumentation.
Eleverne stifter bl.a. bekendtskab med de tre talegenrer, Ciceros pentagram samt appelformerne.

Derudover arbejdes der med argumentation, hvor Toulmins model anvendes. Vi går også i dybden med visse argumenttyper.

Sidst, men ikke mindst, arbejder vi med sproglige billeder og figurer.

Vi bruger primært "Håndbog til dansk". Heri har vi læst overskrifterne (samt underoverskrifterne herunder):
2: Fakta og fiktion, 2.1: Kontrakter, koder og genrer, 2.2: Fakta- og fiktionsgenren
4: Sprog, 4.2: Sproglige billeder, 4.3: Sproglige figurer, 4.9: Retorik, 4.10: Argumentation

Derudover har eleverne selv skrevet politiske taler samt arbejdet med:
Anders Fogh Rasmussens tale ved mindestenen for Flemming Juncker 4. maj 2004,
Præsident Bushs tale til nationen den 11. september, 2001, Krydsfelt - Antologi , Systime 2022
Ulla Dahlerup "Tale til Dansk Folkepartis årsmøde 2003", https://www.dansketaler.dk/tale/ulla-dahlerups-tale-ved-dfs-aarsmoede-2003

c. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Artikler: Reportage, kronik og fort. journalistik

Dette forløb bygger naturligt ovenpå forrige forløb, som vedrørte analysen af taler.

Her arbejder vi videre med de begreber, vi lærte: Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, appelformer samt sproglige figurer og billeder.

Vi bygger ovenpå med begreber fra avisartiklens verden: Nyheds- (herunder især reportagen) og meningsjournalistik (herunder især kronikken) og fortællende journalistik, avistyper, layout, nyhedskriterier, nyhedstrekanten og vikling.


Materiale:

TEORI:
Håndbog til dansk: sider 197-222 (medieanalyse)
  
Avisreportagens udvikling; sider: 7-14
  Uddrag af Lisbeth Borker m.fl:  ”Avisreportagen – Fra Cavling til Sabroe”, Dansklærerforeningen


AVISARTIKLER

Schmidt, L. Anders: "Derfor viser Islamisk Stat makabre film med fanger, der bliver slået ihjel"; sider: 1-3
         Artikel fra Politiken.dk (11. marts 2015)

Raabæk, Christina: "Reportage: Fri hash får 1.g'erne til at vågne"; sider: 1-4
  Artikel fra Politiken.dk (5. januar 2015)

Buch, Camilla: "Du skal kende min ungdom, Inger Støjberg"; sider: 1-4
  Kronik fra Information.dk, 12. september 2016

Andersen, Claus Elholm: "Et nyt liv uden Facebook", 26. maj 2012 Jyllands-Posten Sektion 1 Side 20

Bang, Herman: ”Branden” (1884) findes her https://arkiv.fata.dk/141/branden.pdf

Alsing, Lene: "Angsten er der stadig"; sider: 1
  Fra: Jydske Vestkysten, 17/3 2013

Sabroe, Morten: "Et svin i Berlin"; Sider 1-5
        Rejsereportage fra Information, 1/1 1990

Olsen, Peter: "Mobiltelefonens mange forbandelser", Politiken 2018,kronik

c. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tekstanalyse - fokus på noveller

Formålet med dette forløb er at udstyre eleverne med en værktøjskasse, som de kan udvælge værktøjer fra, når de skal analysere især noveller. Eleverne bliver med andre ord mere metodebevidste og kan derved arbejde mere fokuseret med tekstmaterialet.
Dette forløb skulle også gerne skærpe elevernes kritiske læsesans, idet der gentagne gange arbejdes med og brydes med genreforventninger og genrekoder.
Formålet med forløbet er naturligvis at træne eleverne i analyse og fortolkning af tekster.

Kernestof:
Materiale:

1. modul: Germand Gladensvend. Hvad er epik/lyrik? Fokus på overleveret sprog samt stilfigurer og klangfigurer, findes her https://kalliope.org/da/text/folke2000012904

2. modul:
Begreb om dansk (overskrifter): ”Et spørgsmål om genre”, ”Hvad forventer vi?” ”Fakta og fiktion”, ”Fortællinger opfattes som en fiktionskode”, ”Faktakoder som virkemiddel i fiktion”, ”Faktatekster og faktakoder”, ”Fiktive tekster og fiktionskoder”, ”Epik”, ”Lyrik”, ”Drama”, 15 sider
Sys Bjerre: Malene, 2008

3. modul:
Marie Lund Klujeff: Novelle, 2002
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Novellen mellem roman og kortprosa
RUC: ”Tomme pladser - et koblingspunkt mellem tekst og læser”
Tendenser i tidens litteratur: ”Knaphed og minimalisme”
Helle Helle: ”En stol for lidt” i Rester

4. modul:
Begreb om dansk (overskrifter): ”Personer”, ”Personers ydre karakteristik”, ”Personens indre karakteristik”
Naja Marie Aidt: ”Som man kender hinanden” i Tilgang, 1995

5. modul:
Håndbog til dansk (overskrifter): 3.3 ”Fortæller”, ”Synlig eller skjult fortæller”, ”Synsvinkel”, ”Fortællertyper”, ”Jegfortæller”, ”Personalfortæller”, ”Alvidende fortæller”, ”Observerende fortæller”
Begreb om dansk (overskrifter): ”Fortællemåder”

6. modul:
Hjemmebrygget ark om den upålidelige fortæller
Mads Brenøe: ”Det har ikke spor med sex at gøre” i Det har ikke spor med sex at gøre, 1998

7. modul:
Håndbog til dansk (overskrifter): ”Synsvinkel"
Katrine Marie Guldager: ”En skilsmissehistorie” i København, 2004

8. modul:
Jesper Wung Sung: ”De tre veninder” i Og havet klapper, 2000
Ark om billedsprog og semantiske skemaer: http://www.almensprogforstaaelse.dk/downloads/billedsprog.pdf

9. modul:
Katrine Marie Guldager: "Nørreport" fra København

Skriftlig aflevering:
Sidsel Falsig Petersen: ”Heavy Metal”, 2012
"Indbrud" (12 sider) fra novellesamlingen København

Værklæsning: Katrine Marie Guldager København, 2004
Helle S. Søtrup "Simon siger", 2022

Repetitionsmodul: Helle Helle, "Roligt ungt par", Rester, 1996, Systime

Læst i alt: ca. 280 sider




- sprogiagttagelse, herunder grammatik og stilistik
- kommunikationsanalyse
- tekster fra 1900-tallet, herunder realistiske og modernistiske tekster
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- mindst en tekst fra hver af forfatterne: Karen Blixen, Klaus Rifbjerg
- genrebegreber
- litteraturteori og litterær metode
- fiktions- og faktakoder i stofområdets teksttyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romantikken i dansk litteratur

Romantikken i dansk litteratur

Hovedfokus: Hvilken rolle spiller naturen i romantikken, og hvordan kommer dette til udtryk i litteraturen? Der er fokus på de forskellige strømninger i romantikken - splittelsesromantik/nyplatonisme, universalromantik samt nationalromantikken. Vi arbejder med bl.a. med begreber som panteisme, besjælinger, dualisme og digtergenier.

Faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden –
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt


Materiale:
Kernestof:
Staffeldt: "Indvielsen", findes her https://kalliope.org/da/text/staffeldt1804a1
Staffeldt: "Ved Søen", findes her https://kalliope.org/da/text/staffeldt1804a4
Oehlenschläger: "Guldhornene", findes her https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-oehl01val-shoot-workid58770
Grundtvig: "De Levendes Land", findes her https://kalliope.org/da/text/grundtvigandresalmera3
Oehlenschläger: "Fædrelands-Sang", findes her https://kalliope.org/da/text/oehlen1999062847  

Teori:
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen, Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2014-2016, kapitel 5 om "Romantikken" (i-bog)

Dokumentarserien: "1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik", "1800-1814"

ca. 120 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentaren + filmanalyse

Forløbets primære fokus har været på dokumentarfilmen som medie og virkelighedsfremstillende produkt, samt indsigt i filmanalytiske metoder.

Metodisk og teoretisk har fokusset været på:

Mediemæssige perspektiver:

Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper.

Herunder dokumentartekster og visuelle udtryksformer.

Her arbejdes metodisk med
– Kommunikationsanalyse og medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

LÆREBOGSSTOF/HJEMMESIDER/PORTALER:

Larsen, Schultz, Ole: Håndbog til dansk, systime (2016).
Dokumentar (værk): Rasmussen, Jonas Poher: Flugt (2021)
Jepsen, Christian Sønderby: Testamentet (2012), uddrag - de første 12 minutter
Småklip til at illustrere forholdsvis rendyrkede genrer - her den dybdeborende dokumentar og den observerende dokumentar: DRs Skatteakrobaterne (2002) de første 4 minutter, TV2s "Pigen med minkpelsen" fra Historier fra en politistation (2000)

Oversigt med eksempler: filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

c. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det moderne gennembrud + Det folkelige gennembrud

Forløbsbeskrivelse – Det moderne og folkelige gennembrud
–   tekster 1800-tallet, herunder naturalisme

Kanonforfattere:
Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Martin A. Nexø, Johannes V. Jensen.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Her arbejdes metodisk med:
–   litteraturanalyse og -fortolkning
–   anvendelse af relevante litterære metoder
–   litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
–   tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Litteratur:
Herman Bangs "Pernille", 1880, findes her https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-bang02val-shoot-workid55760
+ "Foran Alteret", 1880, findes her https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-bang02val-shoot-workid57838
+ ”En Lille Replik”, findes her https://kalliope.org/da/text/bang1999050201
Martin Andersens Nexø: "Lønningsdag", 1900, findes her https://tekstnet.dk/books/nexoe-ma_muldskud-1/005/
Værklæsning: Henrik Pontoppidan – Fra hytterne’

c. 150 s.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 31-03-2024
Aflevering af novelle 15-04-2024
Novelleopgave II 23-04-2024
Digtanalyse 19-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 H C Andersen Værklæsning

Med udgangspunk t i eventyrerne "Kejserens nye klæder" (1837), "Den lille havfrue" (1837) og "Klokken" (1845) arbejdes der med

1) eventyrtræk
2) strukturalistisk læsemetode
3) allegoribegrebet i form af samfundskritik og en bagvedliggende religiøs betydning

c. 30 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tematisk læsning klimalitteratur

I forhold til klimahandledagen arbejdes der sideløbende med klimalitteratur.

Som tilføjelse er kapitel 4. "Kendetegn II: Mennesket mellem magt og afmagt" fra Klimalitteratur af Thor Gustafsson læst for at give eleverne lidt teoretisk viden om emnet.

Primærlitteratur:

Vølvens Spådom (https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c)
H.C. Andersen "Fugl fønix"  (1850)(https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/fugl_foniks)
Yahya Hassan "Knæl for monsunen"  (Hassan 2, 2019)
Greta Thunbergs tale for FN samt tilhørende artikel: https://www.dr.dk/ligetil/greta-thunberg-holdt-tale-paa-klimatopmoede (DR 2019)
Novellen "Miljøsvin" af Martin Petersen:
https://ereolengo.dk/ting/object/870970-basis%3A46751531/read
Klimalitteratur af Thor Gustafsson, Systime, 2020, herunder Silja E. Henderson: Uddrag af 1,7 tipping point



Sekundærlitteratur
"Before the flood"  (2018) (https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A47020611/read)

Artiklen fra https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/et-rablende-og-poetisk-maskingevaer-derfor-skrev-yahya-hassan-med-versaler (DR 2020)

Herunder kreativ udformning af klimakampagner med fokus på anvendelsen af appelformerne og argumenttyper fra "Håndbog i dansk" - herefter fokus på mundtlig fremlæggelse. Derudover fokus på sproghandlingerne

c. 40 s
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tematisk læsning - Bandemiljø og parallelsamfund

Med fokus på TV dramaet "Ungeren" (2024) som værk arbejdes der med filmtekniske virkemidler samt relationen mellem de handlende personer og appelformerne. Sproghandlinger arbejdes der med, idet der netop er fokus på dialogerne mellem de handlende personer med Iben som hovedperson.

Udover "Ungeren" læses nogle artikler, hvor der ses på argumentationsmodel og der lyttes til interviews om Ungdomshuset (se nedenfor artiklen: https://www.dr.dk/om-dr/gensyn/gensyn-viser-forhistorien-unge-kaempede-mod-boligmangel-og-fik-ungdomshuset-til).

Herefter læses et digt af Strunge fra "Skrigerne" (1980) i forhold til at der ses på storbyen som begreb og på punkkulturen samt det med, at de unge leder efter identitet - hertil et par baggrundsartikler fra dr og litteratursiden (se nedenunder).

Der lægges vægt på, at det ikke er noget nyt, at individet leder efter identitet, da det allerede ses hos Bønnelycke i "Asfaltens Sange" (1918), der ligeledes læses i uddrag.

Da emnet handler om bandemiljø og parallelsamfund læses nedenstående artikel om Oliver, hvis far var i bandemiljøet samt der læses uddrag af "Kronvidnet" om ex-rockeren Kasper Vetter 2011 skrevet af journalisten Morten Frich. Desuden læses feature-artiklen "Drengen der holdt op med at eksistere" skrevet af Morten Frich. Derudover læses kap. 1 og 2. i Vrede Unge mænd af Aydin Soie, 2011
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Oplysningstiden med Holberg

Med Fokus på Oplysningstiden som periode jf. litteratursiden.dk arbejdes der med enevælde- og oplysningsbegrebet i forhold til Holbergs epistel 395 om censur.

Desuden læses et mindre uddrag af Jeppe på Bjerget og derudover ses filmen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Rep. Taler

Rep. af emnet om taler fra 1.år, idet der ses på kongens nytårstale 2024 og de fagbegreber, der blev brugt i forløbet sidste år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Udpluk af litteraturen i det 20. Århundrede

Med udgangspunkt i litteraturen lige efter 1.Verdenskrig med "^Århundredet" af Emil Bønnelycke (uddrag 1918) tages der udgangspunkt i, at det 20. Århundrede indledes med en ironisk distance til den fysiske verden ved at se kritisk på Emil Bønnelyckes tekst, der er inspireret af futurismen - desuden arbejdes der med Tom Kristensen.
Der følges op med 30ernes litteratur og et indblik i sangen "Barndommens Gade" samt dele af romanen - se liste nedenfor (1943, men omhandler 30erne) samt der ses på Broby Johansens digt "blod" og "Bordelpige dræber ufødt" (1922), der lægger op til en mere dyster litteratur, der kommer i 30erne.

Fokus i 20erne og 30erne er, at individet kæmper for at finde sig selv - ligeledes er fokus i  1950erne og 60ernes litteratur med udgangspunkt i  Klaus Rifbjergs "Under Vejr med mig selv" (uddrag 1956) Karen Blixens "Ringen (1958)", Martin A. Hansens "Agerhønen" (1947 ), Panduros "Uro i forstæderne" (1962), samt Per Højholts "Poetens Hoved 1963 (mindre uddrag)

Samme fokus om individet, der forsøger at finde sig selv arbejdes der videre med Hos Strunge i "Billedpistolen" (1985) samt Peter Seebergs "Halvdelen af Natten" (1977)

Som sekundærlitteratur er holdet sat ind i
Futurismen og ekspressionismen (lex)
Eksistentialismen (lex)


Sekundærlitteratur:
Om litteraturen i 20erme, 30erne, 60erne samt 80erne og nyere tid i litteratursiden.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Nyere tids litteratur

Med udgangspunkt i et uddrag af noveller fra Thomas Korsgaard "Tyverier" (2019) arbejdes der med det overordnede tema sandhed og løgn.

Hos Korsgaard lægges der vægt på de tre s ´er - at snyde, at stjæle og at skjule sandheden"

Efterfølgende lægges der vægt på løgnen i relationer mellem mennesker i filmatiseringen af Stine Pilgaards roman "Meter i sekundet" fra 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Stemmer fra Underdanmark

Stemmer fra Underdanmark

I dette tematiske forløb om "Underdanmark" har vi beskæftiget os med bagsiden af Velfærdsdanmark gennem en analyse af forskellige genrer - digte, romanuddrag, dokumentar, film, roman og artikler. "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2018) er læst som værk.


Kernestof:
• Lund, Nicklas Freisleben: "Seks træk ved samtidslitteraturens underklasseskildringer. Mod en postmoderne velfærdslitteratur?"; sider: 16-18
  Fra: Dansknoter, 2018, Dansklærerforeningens forlag
• Albertsen, Anita Nell Bech; Mikkelsen, Dorthe Hedegaard; Timmermann, Ditte Eberth: "Introduktion til klasser i dag"; sider: 6-10
  Fra: "Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark", Dansklærerforeningens forlag, 2023
• Hassan, Yahya: "Ghettoguide", fra "Yahya Hassan - digte", 2013, Gyldendal
• Om levevilkår og sociale klasser; sider: 98-100
  Fra: Brøndum, Peter; Hansen, Thor Banke: "Luk samfundet op", Columbus, 2010
• Vinterberg, Thomas: "Submarino", 2010; sider: 1
• DR: "En syg forskel", del 1, 2016; sider: 1
• Pape, Morten: "Planen", uddrag, 2015; sider: 32-40
• Bech, Glenn: Uddrag fra "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022); sider: 61-64
  Fra: "Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark", Dansklærerforeningens forlag, 2023
• TV2: "På røven i Nakskov", del 1 (2015); sider: 1
• Korsgaard, Thomas: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2018); sider: 1-318
  Lindhardt og Ringhof
• Jensen, Peder Frederik: "Det Danmark du kender" (2020), uddrag; sider: 70-75


Supplerende stof:
• Albertsen, Anita Nell Bech; Mikkelsen, Dorthe Hedegaard; Timmermann, Ditte Eberth: "Ghettoens stemmer"; sider: 12-15
  Fra: "Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark", Dansklærerforeningens forlag, 2023
• Konkurrencestaten (begreb) - Wikipedia, den frie encyklopædi
• Ravn, Anna Raaby: "Underklassen lever igen i samtidslitteraturen - vi overser det bare"; sider: 1-6
  Fra: Information.dk, 2017
• Albertsen, Anita Nell Bech; Mikkelsen, Dorthe Hedegaard; Timmermann, Ditte Eberth: "Provins noir"; sider: 65-68
  Fra: "Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark", Dansklærerforeningens forlag, 2023
• Albertsen, Anita Nell Bech: "På fattigdomssafari i Velfærdsdanmark"  (2018); sider: 1-4
  Fra: "Dansknoter", Dansklærerforeningens forlag


c. 400 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer