Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Lone Gosvig Milling
Hold
2023 Ty/2 (
1g Ty/2
,
2g Ty/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Märchen
Titel 2
Forløb#2 Leben und Identität
Titel 3
Forløb#3 Drittes Reich und NAPOLA
Titel 4
Forløb#5 Die DDR
Titel 5
Forløb#6 Sport
Titel 6
Forløb# 7 Musik und Texte - Ikke Eksamen
Titel 7
Forløb#8 ordbøger til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Märchen
Efter en definition af genren Märchen læser vi forskellige eventyr
Indhold
Kernestof:
Gattungen. Systime ibog kap 3 Maerchen.docx
Wir arbeiten weiter mit dem Dokument
die bremer stadtmusikanten mit arbeitsfragen.docx
Wir lesen weiter im Dokument : Die Bremer Stadtmusikanten
Die Bremer Stadtmusikanten - Märchen und Geschichten für Kinder | Brüder Grimm | Deine Märchenwelt
aschenputtel med arbejdsspørgsmål.docx
Læs kapitel 4 i Aschenputtel. Øv dig i oplæsning og slå kun de ord op, der er nødvendige for forståelsen
Aschenputtel Märchen | Gute Nacht geschichte für kinder | Gutenachtgeschichten
Læse kapitel 5 A- 5D.
sofatutor.com_-_merkmale_von_volks-_und_kunstmärchen.pdf
pausewang - vom ritter.docx
Vom Ritter ...OCR.pdf
Læs side 22-23, slå gloser op og øv oplæsning
Arbeitsfragen Vom Ritter.docx
Læs resten af teksten
Stille Nacht die Geschichte.docx
Die 3 Strophen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Leben und Identität
Hvilke udfordringer kan man have som ungt menneske, hvor familie, baggrund og normer presser og påvirker?
Vi læser forskellige tekster, der leder op til diskussion
Indhold
Kernestof:
Jugend heute: Generation Mainstream oder rebellische Individualisten? | Galileo | ProSieben
Antonella Arbeitsfragen.pdf
Antonella.pdf
OCR Antonelle.pdf
Læs novellen Antonella færdig. Du skal kunne læse op og genfortælle indholdet af HELE novellen
Arbeitsfragen zu Norman.docx
wie man lebt OCR Norman Andreas.pdf
Wir lesen über Andreas - der Text findest du in der Unterrichtsstunde am Montag
Arbeitsfragen zu Andreas in wie man lebt.docx
Alkohol.docx
Wenn Stress krank macht | DW Deutsch Lernen
Schulstress: Ursachen, Symptome & Maßnahmen | schulranzen.net
juma 1 3.pdf Was für ein Typ.pdf
Wir arbeiten weiter mit dem Thema von Freitag
Ein Netzjunkie auf Entzug Arbeitsfragen.docx
ein Netzjunkie auf entzug.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Drittes Reich und NAPOLA
Det 3.Rige fra 1933-1945 har mange indgangsvinkler, der er aktuelle den dag i dag.
Ideologi, politik og mennesket i det nazistiske samfund er i centrum i dette forløb.
Udover generel viden om perioden arbejder vi med filmen "Napola - Elite für den Führer"
Indhold
Kernestof:
Vi ser afsnit 1 i BBC-serien "The World at War" - "Et nyt Tyskland
The World At War 1973(World War II Documentary) 01.A New Germany (1933–1939)
Diktatur der Nationalsozialisten
Was war die Hitlerjugend?
Busch og Krehan: Napola (TY MEDIER), Tyskforlaget 2006; sider: 12-16, 23-25, 28-30, 34-38, 41-42, 56-58, 92-95, 107
Das dritte Reich aufgabe (1).docx
Wir arbeiten weiter mit dem Manuskript. Buch bitte mitbringen
Napolas im "Dritten Reich": Hitlers brutale Kaderschmieden
besvar spørgsmålene til side 12-16 hjemme
Film Teil 2
Wir sehen den zweiten Teil des Films
Adolf Hitler im Gespräch: „... Meine Pädagogik ist hart. Das Schwache muß weggehämmert werden. In meinen Ordensburgen wird eine Jugend heranwachsen, vor der sich die Welt erschrecken wird. Eine gewalttätige, herrische, unerschrockene, grausame Jugend
Vi ser videre på filmen
Albrechts Tod.docx
Lied „Vorwärts, vorwärts" (1933)
Unsere Fahne flattert uns voran ! Marschlied der Hitlerjugend aus dem Ufa-Tonfilm: Hitlerjunge Quex Musik: Hans Otto Borgmann - Text! Baldur von Schirach Großes Blas-Orchester Erwin Hartung und Chor der Hitlerjugend Dirigent: Carl Woitschach :
„Mit Wissen verderbe ich mir die Jugend“ – Adolf Hitler, wie er sich „seine“ Jugend vorstellte:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#5 Die DDR
Indhold
Kernestof:
KOMPENDIUM DDR Stubenarrest fürs ganze Volk.pdf
DDR kompendium OCR.pdf
DEUTSCHLAND 1945 1949
Wir lesen "13. August 1961.Sonntag,"" Aber warum" und "Fakten zur Mauer" in der Klasse. Ihr sollt 3 Bilder vom Mauerbau finden und kommentieren
Die Berliner Mauer - Ihre Geschichte und ihr Einfluss auf die Gegenwart | DW Euromaxx
Peter Fechter stirbt beim Fluchtversuch, 1962
Wir sehen den Film “Ballon”
"Flucht aber wie?", "Das Loch im eisernen Vorhang"
Die DDR wird 40, Wir sind das Volk, Das Ministerium für Staatssicherheit (die Stasi)
Da u-klassen er “anderswo engagiert” skal vi tale tysk hele timen. Forbered et lille oplæg på 2-3 minutter om det, der lige interesserer dig nu, om julen, fester, skolen eller andet. Koncentrer dig om indholdet, så andre umiddelbart kan forstå, hvad
so war das leben in der ddr newsforkids.docx
"Die Bespitzelungsmethoden der Stasi", "Das Ende der Kunst"
Die Stasi. Dokumentarfilm. (Også booket på CFU, hvis du er fraværende)
Das Leben der Anderen - Manus.pdf
Wir sehen den ersten Teil des Films
Wir lesen Szene 14 in der Klasse und werden die Hauptpersonen charakterisieren
Lese Szene 16 extensiv zu Hause
Lese die Szenen 138-165 extensiv zu Hause
Wir sehen den rest des Films
Vi starter på filmen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#6 Sport
Tyskerne og sport generelt.
Doping i DDR
Uddrag af manuskriptet til “Das Wunder von Bern” (film)
Indhold
Kernestof:
Wusstest Du ...? - Fakten über Sport in Deutschland - Goethe-Institut Schweden
Der Marathon Text und Aufgabe.docx
bewegung in deutschland neue studie.docx
Marathon Deutschland - ein Kalender aller Termine - RunnersGate
Das Wunder von Bern_Tyskforlaget_uddrag.pdf
Fragen zum Textverständnis
Szene 5 - 7
Wir arbeiten weiter in der Unterrichtsstunde
Szene 8 - 10
Lese die Szenen 8-10
Szene 15 - 18
Læs scene 15-18 ekstensivt
Vi ser videre på filmen
Szene 27
DAS WUNDER VON BERN >>> Schuhe - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lese Szene 27 und Szene 71. Übe das Lautlesen
Die Arbeitsfragen von gestern
bilder helden.htm
Vi ser resten af filmen
DDR und Doping.docx
Eine Heidi Krieger ist mir fremd.docx
Aufgaben:
Die Texte von der vorrigen Woche
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb# 7 Musik und Texte - Ikke Eksamen
Vi arbejder med tysk musik og tekster (sangtekster, digte sat i musik) og laver rap med hjælp fra musikeleverne på holdet
Indhold
Kernestof:
Tag einfach so med
Minlæring
Gedichte und Musik.docx
Arbeitsfragen
Schubert - Erlkönig - Fischer-Dieskau / Moore 1958
Læs "Erlkönig" i kompendiet. Vi analyserer i timen
Rammstein Deutschland.docx
Aufgaben zum Lied Wir sind wir.docx
Ueber sieben Bruecken mussst du gehn.docx
Sieben Bruecken Schuelerbeitraege.docx
Mundtlig eksamen.docx
Læs eksamensopgaven på side 4-5 grundigt . Vi laver prøveeksamen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#8 ordbøger til eksamen
Elektroniske ordbøger tilladt til eksamen
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652829529", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652829529", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652829529" }