Holdet b 2022 Engelsk A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Navina Østergaard
Hold b 2022 Engelsk A (1b EN, 2b EN, 3b EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hjælpemidler til eksamen
Titel 2 Fiction EKSAMEN
Titel 3 Activism
Titel 4 The US and non-fiction EKSAMEN
Titel 5 Poetry
Titel 6 A Midsummer Night's Dream. EKSAMEN
Titel 7 British Empire and EHP
Titel 8 Brexit
Titel 9 A Christmas Carol EKSAMEN
Titel 10 Eu climate and biodiversity (SRO) SA/EN
Titel 11 Amsterdam and sustainability combined with ELF
Titel 12 Of Mice and Men (Harvest Gypsies)  EKSAMEN
Titel 13 US- election and non-fiction
Titel 14 Kenya
Titel 15 The Great Gatsby and roaring twenties EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hjælpemidler til eksamen

Til eksamen (både mundtlig og skriftlig) må du bruge følgende hjælpemidler på nettet:

minlaering.dk (her har du al grammatik og man kan slå op)
ordbogen.com
OALD (Oxford Advanced Learner's Dictionaries):
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam Webster's Thesaurus (synonymordbog):
https://www.merriam-webster.com/thesaurus
Synonymordbog: https://www.thesaurus.com/
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/ddo


Andre tilladte hjælpemidler til eksamen:

Alle noter,
Alle bøger
Alle dokumenter som ligger på din computer

NB: Du må ikke copy-paste tekst, som du selv har forfattet ved tidligere lejligheder. Selvom det er dig som har forfattet det, er det at betragte som plagiat.  Du må heller ikke copy-paste teststykker fra andre dokumenter, som ligger på din computer.


Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fiction EKSAMEN

Fiktion og analyse af Fiktion

I forløbet første del har vi fokuseret på analyse af fiktion med det antropocæne som krumtap samt begreber til analyse af fiktion.
I forløbets sidste 2 noveller har fokus været på analyse og fortolkning af fiktion med inddragelse af historisk og samfundsmæssig kontekst.

Fokuspunkter:
Antropomorf som adj. og substantiv (anthropomorp, athropomorphism) vs. antropocæn (adj) (anthropocene)
"character analysis", "theme", "setting" PEEL-modellen i skriftlig fremstilling, ordvalg. Analysetermer fra "Toolbox". Adjektiver til karakteranalyse. AP-brush-up: ordklasser og sætningsanalyse.
Endvidere blik for: bogstavrim og billedsprog



Kernestof:
"The Larder", Morris Lurie, 1984, short story
"Why Willows Weep", Salley Vickers, 2011, short story
"Just Like That", Michael Richards, 1987, short story
"Princes Mononoke", Hayao Miyazaki, 1997, spillefilm
"What is hhe Anthropocene", Smithsonian, short video non-fiction
"What is hhe Anthropocene", samme som skreven tekst.
"The Voice of the People", Alison Moore, 2017 (fra skriftlig eksamen dec. 2023)
"I Spy", Graham Greene, 1930
"The Wasteland", Alan Paton 1961

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg1 04-12-2022
Engelsk opgave 3 24-01-2024
Opgave 4a i eksamen 31/5/24 12-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Activism

Et tværgående emne, som her blev studeret under 2 studieretningsdage. Løbende har vi taget emnet under de forskellige andre emner vi har studeret. Spørgsmålet er: hvordan gør man, når man ønsker at ændre noget i samfundet. Spørgsmålet er også berørt under emnet Black History.

Kernestof:
"How to Blow up a Pipeline", Daniel Goldhaber, 2023
"The Wave", Ron Jones, 1972, The American Drama Group spillet på KG marts 2023

Supplerende stof:
"Activism on social media varies by race and ethnicity, age, political party", Brooke Auxier, Pew Research center, July 13 2020

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The US and non-fiction EKSAMEN

Analyse af non-fiction exemplificeret i kontroversen omkring Beyonce's
optræden på Superbowl i 2016. Fokus på Black Panthers og Martin Luther King's metoder til at opnå politiske resultater.

En anden vinkel på USA er valgkampen 2024 med fokus på viden om magtens tredeling og et blik for landets polarisering, som klassen har skrevet individueller mini-SRP-er om i SA/EN.

Perspektivering til klimakampen ift. metoder til at opnå politiske resultater med filmen:
"How to Blow Up a Pipeline" set i cinemateket 22.2.2023

Analystiske begreber:
non-fiction analysis
rhetorical pentagram
News Triangle
Claim, evidence, argument
ethos, pathos, logos
Language functions: informative, expressive, directive
(begreberne præsenteres på de forreste sider i kompendiet: American History Today: Beyonce’s Superbowl Performance, 2016
Diverse begreber i non-fiction analyse som præsenteres i dokumenterne
Analysing Speeches
Non-fiction-analysis mindmap
Toolbox fra Wider Contexts


Kernestof:
"The Decisive Arrest", extract from "Stride Toward Freedom", Martin Luther King, 1958
Crash Course on "The Black Panthers"
Kompendium: American History Today: Beyonce’s Superbowl Performance, 2016:
including the following articles:
"Beyonce’s Super Bowl show brings praise and criticism", AP, CBS News, February 9th 2016
"Why the Outrage Over Beyonce’s Super Bowl Performance Is Completely Ridiculous", Lauren Chanel Allen, teenvogue, February 9th, 2016
"Here is what Beyonce haters get wrong about her Black Panther homage at Super Bowl 50", Camos, NYdailynews, February 2016
"In Defense of Beyonce, Why the Controversy?", Tisia Muzinga, mediamilwaukee.com, February 10th 2016
"Beyonce’s Racist Super Bowl Ass-Shaking Routine Pays Homage to Malcolm X, Black Panthers", Ben Shapiro, Dailywire, February 9th 2016
"Exclusive: Meet the Youth Pastor Behind #Boycottbeyonce", Charing Ball, Madamenoire.com, February 19th 2016
"Boom, It Only Takes Black Sheriff 1 Sentence  to DESTROY Beyonce’s Racist Super Bowl Show!" Conservativetribune.com, Fox Business, February 2016
"Exclusive: Beyoncé Wants to Change the Conversation", Tamar Gottesman, elle.com, April 4, 2016

Highlights from Kamala Harris Acceptance Speech, Aug. 23, 2024, Insider News on youtube, https://www.youtube.com/watch?v=mL7poBxTvm0


Supplerende materiale:
"How to blow up a Pipeline", director: Daniel Goldhaber 2022.

Elevernes egen søgning omkring Black History: ”The Black panthers”, ”Civil Rights Movement”, “Rosa Parks”, “Martin Luther King”.

Elevernes reasearch omkring de forskellige medier der er repræsenteret i kompendiets artikler.

"Formation", music video, Beyonce, 2016
"Formation", lyrics, Beyonce, 2016
"Black in the USA", Gregory Boyd, forestilling på KG, april 2023

Valgdag med workshops omkring det amerikanske valg nov. 2024
Highlights fra Donald Trump's acceptance speech 2024


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Poetry

Læsning, analyse og reflektion over digte og deres emner. Her med fokus på at inddrage elevernes egne erfaringer.
Fokus: poetiske analysebegreber: "stanza, verse line, allitteration, repetition, end rhyme, iambic pentameter, feet, imagery, metaphors, simile, personification, symbol, oxymoron, paradox, semantic fields, sonnet form, shakespearean sonnet, petrarchan sonnet,". Overordnet tilgang  i "FLIRT poem analysis"

Kernestof:
Sonnet 138, W. Shakespeare, 1609
Sonnet 55, W. Shakespeare, 1609
"Death be not proud", John Donne, 1633
Holy sonnet 14, "Batter my Hearth",  John Donne, 1633
"White Owls fly into and out of the Field", Mary Oliver, 1988
"Mother, Thou Equal Brood", Walt Whitman, 1872
"Ode to Masturbation", Ocean Voung, 2016 (text and performance by author)
"Lean on Me", Bill Withers, 1972

Film:
Shakespeare in Love

Supplerende materiale:

Video: "Holy sonnet 14", analysis on the channel: The Nature of Writing" https://www.youtube.com/watch?v=hb7FmMPcWrY

Climate poetry fundet af eleverne selv, links og præsentationer i dette docs: https://docs.google.com/document/d/1x1-loMx7yi54lRt_e2kNtP2mOQ_gF75rNNaREP4tE7A/edit

Music video, just dance: "Crazy in Love", Beyonce

Declaration of Independence" first lines, 1776

"Black in the USA", forestilling med personlig beretning krydret med musik og sang, Gregory Boyd, KG april 2023
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eng 3: Poetry 28-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 A Midsummer Night's Dream. EKSAMEN

Læringsmål:

At forstå Elizabethan English
At få en fornemmelse for Elizabethan verdensbillede
At få blik for rammefortællingen, stykket i stykket, og forskel mellem by- og natur-univers i  "A Midsummer Night's Dream"
At reflektere over de forskellige vinkler på kærlighed, magt og natur i "A Midsummer Night's Dream"
At få en forståelse for plottet i "A Midsummer Night's Dream"
At kende sonnetform og rimstruktur.

Fokus ift. sidstnævnte mål: poetiske analysebegreber: "stanza, verse line, allitteration, repetition, end rhyme, iambic pentameter, feet, imagery, metaphors, simile, personification, symbol, oxymoron, paradox, semantic fields, sonnet form, shakespearean sonnet".

Kernestof:
Act I og Act II scene 1 i "A Midsummer NIght's Dream"  (TNT- theatre short version)
Sonnet 138, W. Shakespeare, 1609
Sonnet 55, W. Shakespeare, 1609
"Why Shakespeare Loved the iambic pentameter", Freeman and Taylor, Ted Talks, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4

Supplerende stof:
"A Midsummer Night's Dream" short version by TNT-theatre 7/3-25
"Hamlet" short version by TNT- theatre 21/1-24
"Historical Context", s. 7-12 i bogen "Romeo and Juliet", J. Kaalund, 2017
Filmen: "Shakespeare in Love"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 British Empire and EHP

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EHP 17-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 A Christmas Carol EKSAMEN

Værklæsning med fokus på analyse af sprog og indhold, opbygning af ordforråd og nærlæsning gennem tegning igennem "Scooge". Forskellen mellem "showing" og "telling" og en "ominiscient narrator" og en "limited narrator"behandles.

Sprogligt har vi udpeget adjektiver, adverbier, simple og sammensatte verber.

Juleeventyret sættes i forbindelse med den genoplivede fejring af julen i 1800-tallets England og gøres vedkommende gennem sammenligning med elevernes egen fejring af jul.

Typiske gotiske træk ved historien: spøgelseselementet, uhyggen, setting med skyggefulde huse og det overnaturlige element.

Værkets værdier sættes i forbindelse med vores opfattelse af julens væsen og værkets vedvarende popularitet: "Family, charity and gratitude".

Lytteforståelse vha. optagelser fra BBC skoleradio af værket.


Kernestof:
" A Christmas Carol", Charles Dickens 1843, BBC school radio version 2016
som pdf og lydfil

"Charles Dickens' A Christmas Carol in Context", youtubekanalen ClickView, 2021

"The Life of Charles Dickens" (BBC), på youtubekanalen "A Person", 2010


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Amsterdam and sustainability combined with ELF

I forbindelse med studietur til Amsterdam fokuseres på bæredygtige løsninger. Eleverne besøgte hver sin organisation og talte med dem om, hvordan de arbejder bæredygtigt.
Fokus på ELF: English as a Foreign Language.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Engelsk opgave 4 07-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Of Mice and Men (Harvest Gypsies) EKSAMEN

Værklæsningsforløb af "Of Mice and Men" med fokus på Geoge og Lennie's venskab og drøm.
Analytisk fokus på foreshadowing, characterizaton, setting (miljø), symboler og talesproget med "double negations", kongruens"fejl" og  alternative stavemåder.
Forløbet inkluderer et besøg på den økologiske gård Ørbækgården og erfaring med kartoffelopgravning med henblik på indlevelse i "George og Lennies" livsvilkår.
Artikel 1-6 i "The Harvest Gypsies" er læst i grupper med fokus på virkelighedens "George and Lennie" altså landarbejderne i Californien og med blik for analyse af non-fiktion.
Endvidere har vi haft fokus på den historiske kontekst  med "Dustbowl" og "Depression".

Kernestof:
"Of Mice and Men", novella by John Steinbeck, 1937

"John Steinbeck", video by History Brief,
"Salinas Valley 1930'ies" video by Krystal Watson, 2016
"History Brief, The Dust Bowl", video på youtubekanalen: Reading Thorugh History, 2016
Artikel 1 i "Harvest Gypsies"

Supplerende materiale:
Artikel 2-6 i "Harvest Gypsies"
The biggest Little Farm, film
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Peer reviews 21-08-2024
betaling af transport 06-09-2024
Reports from Ørbækgården 13-09-2024
Harvest Gypsies 29-09-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 15 The Great Gatsby and roaring twenties EKSAMEN

Uddragene er læst med fokus på læselyst, fiktionsanalyse eksempelvis adjektiver, mådesadverbier,   "imagery", symboler, showing and telling samt blik for 1920'erne probation-era.
I timerne har vi talt om forskelle mellem ballet og bog, grundet i omskrivning fra ord (verbal) til dans (visuel).

Materiale:
"The Great Gatsby", F. Scott Fitzgerald, 1925: Chapter 1 and 2 + last chunk from: "Gatsby's house was still empty..." + summaries of the rest from Cliffnotes

"The Roaring Twenties explained in 11 minutes", Captivating History on Youtube, 2021


Supplerende materiale:
On stocks and bonds: https://stockanalysis.com/article/stocks-vs-bonds/
"Den store Gatsby", ballet, Det Kgl. Teater Operaen, May 2nd 2025, generaprøve

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer