Holdet 2022 SP/is - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Brit Thrane Horn Leisvig
Hold 2022 SP/is (1is SP, 2is SP, 2is SP (omlagt skr.), 3is SP, 3is SP (omlagt skr.))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Español para principantes
Titel 2 Español Básico 2g
Titel 3 México
Titel 4 Un mes en Málaga (Jóvenes 1)
Titel 5 Repetición
Titel 6 Jóvenes de diferentes culturas (EKSAMEN)
Titel 7 Colombia (EKSAMEN)
Titel 8 La inmigración ilegal (EKSAMEN)
Titel 9 España - guerra, franquismo y la memoria histórica
Titel 10 La Movida madrileña y Almodóvar (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Español para principantes

Introduktion til spansk med tekster fra begyndersystemer og basal grammatik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trabajo escrito Dialog og spørgsmål til billedet 17-11-2022
Trabajo escrito (2) Presentación y preguntas 12-12-2022
Trabajo escrito (3) 21-01-2023
Trabajo escrito (4) 09-02-2023
Trabajo escrito (5) 17-03-2023
Trabajo escrito (6) 18-04-2023
Trabajo en grupos 04-05-2023
Trabajo escrito (7) 11-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Español Básico 2g

Opstart i 2g. Vi fortsætter med begyndersystemet Tapas. Vi har fokus på let tekstlæsning, forståelse og spørgsmål-svar kommunikation om teksterne, dog afprøver vi mere og mere fri kommunikation. Vi repeterer grammatik fra 1g og tager fat på ny grammatik som modalverber og førnutid.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trabajo escrito 1 Grammatik og spørgsmål 31-08-2023
Gramática 1 13-09-2023
Gramática 1.1 13-09-2023
Prueba 12-10-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 México

América Latina (tapas)
Introduktion til México (Tapas, ...)
Aby de México
Día de Muertos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Un mes en Málaga (Jóvenes 1)

Vi arbejder med i-bogen Un mes en Málaga.
Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for forskellige aspekter af Spaniens samfund gennem en dansk piges fortælling om sit møde med spanierne og den spanske kultur. Vi arbejder videre med indlæring af såvel basalt som emnespecifikt ordforråd.
Vi arbejder med forskellige tilgange til tekstforståelse, hvor bl.a. bogens mulighed for at lytte til teksterne vil blive anvendt. Vi vil også udnytte bogens præsentation af forskellige skriftlige genrer til at træne delprøve 2 besvarelser.
Vi bruger bogens første kapitler til at repetere grammatik og gloser fra 1g og fortsætter derefter med emner inden for den basale grammatik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 05-03-2024
Prøve i modulet 05-03-2024
Trabajo escrito del 2 14-04-2024
Trabajo en grupos Jóvenes 1 02-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Jóvenes de diferentes culturas (EKSAMEN)

Forløbet er sammensat af flere forløb læst i 2g og 3g om Jóvenes. Forløbet har fokus på unge mennesker, det samfund og den kultur, de er omgivet af i form af højtider, kønsroller og familie, uddannelsen og job, gastronomi, sport, geografi m.m. I mødet med de forskellige kulturer har vi sammenlignet med de danske traditioner og normer for at fremhæve det interkulturelle perspektiv.

2g: vi har arbejdet med i-bogen Un mes en Málaga. Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for forskellige aspekter af Spaniens samfund gennem en dansk piges fortælling om sit møde med spanierne og den spanske kultur. I México-forløbet læste vi om Aby de México, hvor vi bl.a. talte om hvordan det er at være en moderne, ung pige i et traditionelt samfund.

3g: vi har læst om Mario de Colombia, hvor fokus var på hvordan det er at leve i et usikkert samfund pga. stoffer og vold og desuden valg af uddannelse.

Forløbspensum

Un mes en Málaga
1 Præsentation af Málaga og Marie
2 Mødet med den spanske familie
3 Daglige rutiner i Málaga
4 Unges aktuelle situation i Málaga
5 Tapas – historie og kultur (delprøve 1)
7 Tilpasning til forskellige kulturer (vi har skrevet et læserbrev)
8 Om stereotyper og spaniere (vi har lavet gruppearbejde)

Identidades contrastadas, Gyldendal 2018
Aby de México
Mario de Colombia

LÆST MEN IKKE PENSUM
Espana Mañana, Columbus 2022
Alba
María
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omlagt opgave august 25-08-2024
Trabajo escrito 1 25-08-2024
Omlagt opgave sept 17-09-2024
Trabajo escrito 2 22-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Colombia (EKSAMEN)

Forløbet starter med en introduktion til landet, Colombia. Her får vi kendskab til landets geografi, nogle af de store byer, landets attraktioner og berømtheder. Derefter arbejder vi med nogle af landets kendetegn fx madkultur og narko. I forbindelse med narkokulturen taler vi om landets kokainproduktion - hvorfor den er nødvendig for kokainbonden og hvordan landet forsøger at bekæmpe den. Vi hører naturligvis også om Pablo Escobar: hans liv, hans påvirkning på det colombianske folk og samfund, jagten på P.E. og kartellerne. Vi ser en dokumentar, som viser, hvordan kartellerne også fik indvirkning på landets fodboldkultur og fodboldspilleres liv.
Vi introduceres kort for landets præsident valgt i 2022.

Forløbspensum
- Identidades contrastadas: Mario de Colombia
- Netflix, Street food Latinoamérica: Colombia
- Shakira y Carlos Vives: La Bicicleta https://youtu.be/-UV0QGLmYys ¿Cómo presenta Colombia?
- El presidente de Colombia (Deadline 22.6 2022 )
- Podcast: Politiken Kokainens vej https://podcasts.apple.com/dk/podcast/afsnit-1-sne-i-junglen/id1714781830?i=1000633704119&l=da
- Dokumentar (CFU): Colombias narkofodbold (103 min) https://mitcfu.dk/mm/

LÆST/GENNEMGÅET MEN IKKE PENSUM
- Mi cuerpo Min krop en Colombia (ikke pensum)
- Preguntas al video Mi cuerpo Min krop
- La presentación de Salka
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La inmigración ilegal (EKSAMEN)

Formålet med temaet er at få kendskab til den illegale indvandring fra Latinamerika til USA. Vi beskæftiger os med samfundsfaglig teori om push- og pull-faktorer og personlige fortællinger og får på den måde forståelse for årsager til den latinamerikanske folkevandring. Vi vil bl.a. have fokus på bandemiljøer, deres oprindelse og konsekvenser for den latinamerikanske befolkning. Vi hører en smule om latinoernes indflydelse på amerikansk politik.

Forløbspensum
- Tekst: Introduktion – Latinoer (Latinos https://latinos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136 )
- Tekst: Push- og pull-faktorer (Retratos Latinos en California p.11)
- Tekst: Los migrantes mutilados por la Bestia (El País)
- Tekst: Los Angeles og banderne (Retratos latinos en California pp. 115-117)
- Podcast, Politiken: Drømmenes land (https://podcasts.apple.com/dk/podcast/du-lytter-til-politiken/id1429569036?i=1000673241966 )
- dokumentar: La vida loca (CFU)
- Film: Sin nombre


LÆST MEN IKKE PENSUM
Tekst: La diva del Bronx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La Movida madrileña y Almodóvar (EKSAMEN)

I forlængelse af arbejdet med España - guerra, franquismo y la memoria histórica ser vi et eksempel på, hvad overgangen til demokrati kulturelt bragte med sig i Spanien. Her får vi kendskab til la Movida Madrileña, hvor bl.a. Almodóvar provokerede med sine film. Vi ser Todo sobre mi madre og arbejder med filmens personer og familier, og taler om hvordan de afspejler et historisk/politisk skifte i Spanien. Vi ser også Almodóvars nyeste spansksprogede film Madres paralelas, hvor han stiller skarpt på netop la memoria histórica samtidig med at bevare fokus på kvinderne - i særdeleshed mødrene.

Eleverne skal:
- Kende lidt til perioden La transición
- Kunne redegøre for La Movida Madrileña: tid, sted, historiske rammer, karakteristika
- Kunne fortælle om Pedro Almodóvar og redegøre for hans filmunivers og hvad er kendetegner dette
- Kunne resumere og analysere Todo sobre mi madre ud fra de tematikker, vi har arbejdet med i undervisningen (familien, kvinder og mænd, la Movida)
- Kunne resumere og analysere Madres Paralelas ud fra de tematikker, vi har arbejdet med i undervisningen (familien, kvinder, Spaniens historie, løgne)

Forløbspensum:
- Powerpoint med hovedpunkter om La transición
- Kompendium: La Movida Madrileña y Almodóvar
- Almodóvar roder i mødre og massegrave (Politikken)
- Todo sobre mi madre (filmstriben) https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2488364700/alt-om-min-mor
- Madres paralelas (filmstriben) https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006045/parallelle-modre
- Powerpoint: Todo sobre mi madre (Elevers arbejde)
- Traducción de resumen de Todo sobre mi madre (Elevers arbejde)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer