Brøndby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Brøndby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/is - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Brøndby Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Brit Thrane Horn Leisvig
Hold
2022 SP/is (
1is SP
,
2is SP
,
2is SP (omlagt skr.)
,
3is SP
,
3is SP (omlagt skr.)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Español para principantes
Titel 2
Español Básico 2g
Titel 3
México
Titel 4
Un mes en Málaga (Jóvenes 1)
Titel 5
Repetición
Titel 6
Jóvenes de diferentes culturas (EKSAMEN)
Titel 7
Colombia (EKSAMEN)
Titel 8
La inmigración ilegal (EKSAMEN)
Titel 9
España - guerra, franquismo y la memoria histórica
Titel 10
La Movida madrileña y Almodóvar (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Español para principantes
Introduktion til spansk med tekster fra begyndersystemer og basal grammatik
Indhold
Kernestof:
Diálogo de presentación
Diálogo de presentación.docx
Læs grundigt (særligt Jer der ikke var tilstede i torsdags). Vi blev enige om nedenstående regler for spanskundervisningen:
Aprende de memoria el verbo Ser - lær verbet Ser udenad
22is noviembre.docx
Aprende de memoria los verbos ser, estar y hablar
Los puntos cardinales.docx
Aprende de memoria los verbos ser, estar, hablar y trabajar
Tapas cap 2 ejercicios .docx
VI ARBEJDER MED DEN SKRIFTLIGE AFLEVERING
22is spansk Bingoplader.docx
Quizlet verbos -ar
Wheel of verbos -ar
Ya estamos aquí de nuevo y tenéis que repetir la conjugación de ser, estar y verbos -ar / Så er vi her igen og I skal repetere bøjningen af ser, estar og ar-verberne
Substantiver.pdf
Minlæring adjektiver
Aprende de memoria la conjugación del verbo llevar / Lær bøjningen af verbet llevar udenad
Practica los colores / Øv dig på farverne (Slide 5 i vocabulario básico)
Personajes conocidos.docx
Repeter bøjningen af ser, estar og -ar verberne, så du kan dem udenad. Vi skal i gang med andre verbers bøjning.
Regelmæssige -er og -ir verber, præsens
https://konto.systime.dk/?id=503&keycode=02303285-7e4f2-083
Kære Jer, der var sket et eller andet kludder med sidste modul. Vi gennemgik kun den rettede aflevering. DE DER IKKE VAR TIL STEDE SKAL HAVE HENTET DERES RETTEDE AFLEVERING, LÆSE KOMMENTARER OG RETTE FEJL. I får mulighed for at stille spørgsmål i mod
Minlæring regelmæssige verber
3. Ceuta, Melilla y Gibraltar
Adjektiver: find alle adjektiverne i første afsnit af Gibraltar-teksten (det vi læste i modulet). Du skal kunne fortælle om adjektivernes form, betydning og hvad de lægger sig til.
quizlet
Practica la conjugación de los verbos ser, estar y los verbos regulares (-ar, -er, -ir)
Tapas kap. 3 ejercicios
Vi skal lave en delprøve 1 i modulet. Prøven er uden hjælpemidler og laves i hånden - husk skriveredskab. Vi starter selvfølgelig med at gennemgå opgaverne i prøven. Prøven tager ca. 60 min. og der gives længere tid til elever med krav til det. Se i
La hora / klokken
El lunes estoy en Canadá (lunes martes miercoles jueves)
Los meses
Cómo se dice la hora en español.docx
miembros familiares
Som sagt planlægger jeg ikke karaktersamtaler, men skulle du have behov for at tale med mig om din karakter eller hvordan det går, så vil der være tid i løbet af modulerne i denne uge.
Cómo decir la hora y la fecha.docx
22is Quizlet
Hvis du ikke kan det regelmæssige verbers bøjninger, så øv dig - det er vigtigt for det fremtidige arbejde.
Den skriftlige aflevering: skriv færdigt om spørgsmålene ¿Quién es/quiénes son? og ¿Dónde vive(n)?
Quizlet miembros familiares
Minlæring ejercicio verbos reflexivos
Første opgave i afleveringen skal være færdig. Vi arbejder med den anden opgave i modulet.
Husk vi starter med conversación om dag, dato osv.
Hvis du har brug for at høre forklaring på genitiv og/eller refleksive verber igen er her links til videoerne i min læring
Quien es quien.pptx - Microsoft PowerPoint Online
Hola qué tal.docx
Vi starter med conversación básica, så øv dig på det ud fra spørgsmålene i noten
Viva la vida Esta es mi familia.pdf
Jeres rettede afleveringer ligger der nu - se kommentarerne igennem, ret eventuelle fejl. Spørg hvis du er i tvivl om noget
Øv dig på verbet tener (til du kan det udenad) og conversación básica: du skal kunne besvare og snakke om spørgsmålene nedenfor uden at læse op fra skærmen
Quizlet verbos reflexivos
Practica conjugar los verbos: pensar, tener, poder, decir, despertarse, acostarse
Conversación básica: vi starter med samtale, denne gang ikke om dig selv men om en anden person. Hvis du ikke kan det uden at kigge på skærmen, skal du øve dig.
Wheel of Names
Mi rutina diaria.docx
Vi starter selvfølgelig med conversación básica - uden at kigge på skærmen. Se nedenfor hvilke verber vi bruger
Qué haces.docx
adverbier til placering.doc
Aprende de memoria la conjugación de los verbos ir y hacer
Practica los números 0-59
Empezamos con la conversación básica
Du skal have færdiggjort opgaverne i moodle "Tareas escritas" om nær fremtid med ir a + infinitiv. Du skal også skriv nogle sætninger selv.
Hvis du ikke var til stede i modulet, opfordrer jeg dig til at læse op på verbet IR - få noter af en klassekammerat og lave opgaverne i moodle.
Vamos a ver una película
ØV GLOSERNE TIL FILMEN og også gerne på svarene til opgave 1 om Colombia. Vi starter modulet med lidt snak på spansk om Colombia og det vi har set af filmen, bl.a. om hvad personerne hedder, hvor de bor og sådan. Vi snakker uden at kigge på computere
Seguimos viendo la película y hacemos actividades después.
Vi arbejder hele modulet med Encanto. Sørg for at have de to dokumenter klar på computeren. I finder dem i moodle og begge hedder noget med Encanto. I skal arbejde i grupper á 3 og I finder selv sammen (jeg hjælper hvis nødvendigt).
I skal have lavet til og med opgave 5a i Encanto Después de ver la película. I opgave 4 skal I vælge én person fra familien Madrigal og præsentere vedkommendes familie med 5-8 sætninger. I skal bruge possessive pronominer og/eller genitiv i sætninger
Du skal hente din rettede spanskaflevering fra d. 18.4. Du skal læse min feedback, kommentarer og rettelser. Du skal forsøge at rette dine fejl ud fra mine kommentarer. Hvis der er noget du ikke kan finde ud af, så spørg mig i modulet.
Delprøve 1 i modulet. Husk at repetere forud for prøven (se dokumentet) og medbring skriveredskaber til prøven.
Mulige emner i delprøve 1.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Trabajo escrito Dialog og spørgsmål til billedet
17-11-2022
Trabajo escrito (2) Presentación y preguntas
12-12-2022
Trabajo escrito (3)
21-01-2023
Trabajo escrito (4)
09-02-2023
Trabajo escrito (5)
17-03-2023
Trabajo escrito (6)
18-04-2023
Trabajo en grupos
04-05-2023
Trabajo escrito (7)
11-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Español Básico 2g
Opstart i 2g. Vi fortsætter med begyndersystemet Tapas. Vi har fokus på let tekstlæsning, forståelse og spørgsmål-svar kommunikation om teksterne, dog afprøver vi mere og mere fri kommunikation. Vi repeterer grammatik fra 1g og tager fat på ny grammatik som modalverber og førnutid.
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos al segundo año. Jeg håber, I har haft en dejlig ferie og igen er klar til at lære spansk. Jeg glæder mig rigtig meget til at være sammen med jer. Vi skal bl.a. tale lidt om "årsprøven", så hvis I har gemt den rettede prøve, så medbring de
Aktiver e-nøgle
Practica conjugar los verbos: ser, estar, vivir, llamarse, tener
Cómo pedir en un restaurante en español - Ser y Estar | Aprende Español Online
Practica el diálogo en el restaurante
Tapas cap. 5 Una chica morena
Aprende de memoria los verbos modales / lær modalverberne udenad
Haz los ejercicios de verbos de diptongo/cambio de vocal
Spansk perfektum.docx
Paco tiene.docx
Tener, llevar og estar
Systime aktivér e-nøgle
Minlæring Lektie perfektum
02303285-708eb-001
Minlæring "at have", hjælpeverbet "haber" og verbet "tener
Øv bøjningen af "haber" og repetér dannelsen af kort tillægsform på spansk
Juego de la rutina diaria
2is trabajo escrito septiembre 2023.docx
Tener Faste udtryk .pdf
Minlæring
¿Qué has hecho en el fin de semana, el lunes y el martes? Escribe tres frases en el perfecto
Minlæring Repeter regler for spansk genitiv
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Trabajo escrito 1 Grammatik og spørgsmål
31-08-2023
Gramática 1
13-09-2023
Gramática 1.1
13-09-2023
Prueba
12-10-2023
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
México
América Latina (tapas)
Introduktion til México (Tapas, ...)
Aby de México
Día de Muertos
Indhold
Kernestof:
Pronóstico del tiempo en Madrid.docx
quizlet
Escribe dos frases sobre el tiempo: una frase en presente sobre el tiempo de jueves y una frase en futuro próximo sobre el tiempo de viernes
Du skal have udfyldt Nube de palabras til det sidste tekststykke vi hørte i modulet, dvs. s. 3 i pdf'en der hedder México el país y su gente frem til afsnittet "Lenguas indígenas". DU SKAL ØVE DIG PÅ DE ORD, DU HAR SKREVET
Día de muertos en México.docx
Vi skal se Coco færdig. Besvar følgende spørgsmål til det, vi har set
Modul 21.11.docx
Repasa las tareas de Coco para poder hablar sobre las preguntas
Karaktersamtaler i modulet.
La identidad contrastada - Aby de México; sider: 2, 5
I Moodle
Quizlet
Du skal kunne fortælle om Aby (personalidad, futuro, sociedad mexicana) ud fra de stikord, du har skrevet i dit mind map. Du skal kunne spørge til de tre emner. Du skal kunne fortælle om dig selv og ønsker for din fremtid (quiero ... = jeg vil gerne
Lille lektie - repetér de svar med gustar, som du skrev til powerpointet i sidste modul (me gustan más ...) - altså sig dem højt for dig selv, så de kommer naturligt ud af munden og gerne uden at læse op
Brugen af præpositioner.docx
Tareas prueba 1 Aby contra las convenciones.docx
Clase virtual jueves el 14 de diciembre.docx
bingo plader.docx
Vi samler op på arbejdet med Aby EFTER nytår. I første halvdel af modulet snakker vi LIDT jul ud fra jeres virtuelle arbejde og hører lidt mere om spansk jul. I anden halvdel spiller vi bingo banko. ØV DIG PÅ TALLENE
Feliz año 2024.pptx
Feliz año nuevo! Opsamling på Aby så sørg for at have dit mind map klar
Husk at have skrevet 2 reflexiones del año 2023 og 2 propósitos del año nuevo (nytårsfortsæt) 2024.
Texto y tareas sobre Frida Kahlo; sider: 1-2
HUSK AT LAVE DIN LEKTIE OM MUY OG MUCHO PÅ MIN LÆRING
Øv dig på verberne fra den meget svære øvelse, vi lavede i sidste modul - se noten. Du skal kunne deres betydning og bøjning
Actividades Frida una artista mexicana.docx
Fiiiiiiiilm - forhåbentligt - hele modulet. Så hav popcorn med og måske en pude til at gøre sædet lidt blødt 🍿📽️
Vi skal se de sidste ca. 30 min. af Frida og så skal der sættes arbejde i gang for at afslutte hele México-emnet
Vi fortsætter med gruppearbejdet. De der ikke var tilstede i modulet, er i en gruppe (se note). Læs opgavedokumentet grundigt igennem, så I kan begynde og arbejde, når modulet starter. Der er nok at tage fat på. Dokumentet ligger under afleveringen d
presentación del trabajo en grupos
Jeg gennemgår afleveringen til d. 5.2
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Un mes en Málaga (Jóvenes 1)
Vi arbejder med i-bogen Un mes en Málaga.
Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for forskellige aspekter af Spaniens samfund gennem en dansk piges fortælling om sit møde med spanierne og den spanske kultur. Vi arbejder videre med indlæring af såvel basalt som emnespecifikt ordforråd.
Vi arbejder med forskellige tilgange til tekstforståelse, hvor bl.a. bogens mulighed for at lytte til teksterne vil blive anvendt. Vi vil også udnytte bogens præsentation af forskellige skriftlige genrer til at træne delprøve 2 besvarelser.
Vi bruger bogens første kapitler til at repetere grammatik og gloser fra 1g og fortsætter derefter med emner inden for den basale grammatik.
Indhold
Kernestof:
Quizlet Un mes en Málaga cap. 1
Google Chrome: hvis du ikke har web browseren Google Chrome installeret på din computer, skal du venligst have det gjort før modulet.
HUSK VI SKAL LÆRE NY GRAMMATIK I DETTE MODUL
Øv dig på at kunne tale om nedenstående spørgsmål (som vi besvarede i timen)
HUSK også at have installeret Google Chrome
Un mes en Málaga, capítulo 1, gramática, ejercicio 3.docx
Minlæring Gerundium
Elever der var til undervisning mandag morgen, skal skrive 3 sætninger i udvidet nutid (estar + gerundium) om noget de har gjort i løbet af mandagen
I får ca. 30 min til at færdiggøre jeres día turístico en Málaga og blive klar til at præsentere den for nogle af de andre. Husk at formulere jer i et sprog som I kan fremføre mundtligt og som de andre har chance for at forstå
Hvis ikke du fik lavet tener-øvelserne i mandagsmodulet, anbefaler jeg, at du laver dem hjemme. Find dem i Un mes en Málaga cap 2 > gramática. Det er opgave 1 b) og c)
Un mes en Málaga cap. 2: lyt til, læs og forstå første del af teksten (den del der er over billedet). Notér verballed i udvidet nutid med gerundium og udtryk med tener
Pronombres posesivos
Prøve i modulet. Øv dig på grammatik og gloser frem mod prøven. Nedenfor noterer jeg mulige grammatiske emner
Elevsamtaler i modulet mens der arbejdes
Clase de español el 7 de marzo de 2024.docx
Vi får prøver tilbage og samler lidt op på torsdagsmodulet
Læs beskeden grundigt:
Expresar opinión y otros verbos
Vivir en la ciudad grande o en el campo.docx
Du skal bruge ca. 20 fokuserede minutter på spansklektier til modulet. Øv verberne nedenfor til du kan deres betydning og bøjning. Hvad har verberne (undtagen creer) til fælles?
Un mes en Málaga; sider: 7
ibog
Trabajo en grupos
Presentación del trabajo en grupos
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1
05-03-2024
Prøve i modulet
05-03-2024
Trabajo escrito del 2
14-04-2024
Trabajo en grupos Jóvenes 1
02-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 5
Repetición
Indhold
Kernestof:
Vi starter modulet med at tale om de fejlsætninger I fik udleveret og I kan stille spørgsmål til rettelser i jeres aflevering
Værktøjskasse til skriftligt arbejde.pdf
Billedbeskrivelse - personer og kropspositioner
Mantener la conversación con gambitter.docx
Billedbeskrivelse - sted, aktiviteter og overbegreber
Verbalperifraser oversigt og øvelser.docx
Vi gennemgår lektie, vi repeterer modalkonstruktioner og spiller jeopardy
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Jóvenes de diferentes culturas (EKSAMEN)
Forløbet er sammensat af flere forløb læst i 2g og 3g om Jóvenes. Forløbet har fokus på unge mennesker, det samfund og den kultur, de er omgivet af i form af højtider, kønsroller og familie, uddannelsen og job, gastronomi, sport, geografi m.m. I mødet med de forskellige kulturer har vi sammenlignet med de danske traditioner og normer for at fremhæve det interkulturelle perspektiv.
2g: vi har arbejdet med i-bogen Un mes en Málaga. Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for forskellige aspekter af Spaniens samfund gennem en dansk piges fortælling om sit møde med spanierne og den spanske kultur. I México-forløbet læste vi om Aby de México, hvor vi bl.a. talte om hvordan det er at være en moderne, ung pige i et traditionelt samfund.
3g: vi har læst om Mario de Colombia, hvor fokus var på hvordan det er at leve i et usikkert samfund pga. stoffer og vold og desuden valg af uddannelse.
Forløbspensum
Un mes en Málaga
1 Præsentation af Málaga og Marie
2 Mødet med den spanske familie
3 Daglige rutiner i Málaga
4 Unges aktuelle situation i Málaga
5 Tapas – historie og kultur (delprøve 1)
7 Tilpasning til forskellige kulturer (vi har skrevet et læserbrev)
8 Om stereotyper og spaniere (vi har lavet gruppearbejde)
Identidades contrastadas, Gyldendal 2018
Aby de México
Mario de Colombia
LÆST MEN IKKE PENSUM
Espana Mañana, Columbus 2022
Alba
María
Indhold
Kernestof:
Du skal gennemgå din årsprøve og notere eventuelle. spørgsmål
Du skal have lavet til og med opgave 4 i opgaverne til Lola Ìndigo - La Reina. Læs gerne op på perifraser fx i Værktøjskasse til skriftligt arbejde, som I fik i slutningen af 2g
22is agosto 2024.docx
España mañana Alba.docx
Quizlet gambitter
María tareas prueba 1.docx
quizlet
Quizlet El país de Mario
Texto A El país de Mario.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Omlagt opgave august
25-08-2024
Trabajo escrito 1
25-08-2024
Omlagt opgave sept
17-09-2024
Trabajo escrito 2
22-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Colombia (EKSAMEN)
Forløbet starter med en introduktion til landet, Colombia. Her får vi kendskab til landets geografi, nogle af de store byer, landets attraktioner og berømtheder. Derefter arbejder vi med nogle af landets kendetegn fx madkultur og narko. I forbindelse med narkokulturen taler vi om landets kokainproduktion - hvorfor den er nødvendig for kokainbonden og hvordan landet forsøger at bekæmpe den. Vi hører naturligvis også om Pablo Escobar: hans liv, hans påvirkning på det colombianske folk og samfund, jagten på P.E. og kartellerne. Vi ser en dokumentar, som viser, hvordan kartellerne også fik indvirkning på landets fodboldkultur og fodboldspilleres liv.
Vi introduceres kort for landets præsident valgt i 2022.
Forløbspensum
- Identidades contrastadas: Mario de Colombia
- Netflix, Street food Latinoamérica: Colombia
- Shakira y Carlos Vives: La Bicicleta https://youtu.be/-UV0QGLmYys ¿Cómo presenta Colombia?
- El presidente de Colombia (Deadline 22.6 2022 )
- Podcast: Politiken Kokainens vej
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/afsnit-1-sne-i-junglen/id1714781830?i=1000633704119&l=da
- Dokumentar (CFU): Colombias narkofodbold (103 min)
https://mitcfu.dk/mm/
LÆST/GENNEMGÅET MEN IKKE PENSUM
- Mi cuerpo Min krop en Colombia (ikke pensum)
- Preguntas al video Mi cuerpo Min krop
- La presentación de Salka
Indhold
Kernestof:
Repasa el primer párrafo del texto "Mario - un estudiante internacional" p. 4 y lee el segundo y presenta a Mario
2 forskellige lektier - se noten
Pronombres personales.docx
Minlæring Personlige pronominer
Tareas pronombres personales.pdf
Repasa lo que ya sabemos sobre Colombia
Vi starter modulet med at færdiggøre arbejdet med den nye præsident, så hav det klar på computeren
Jeg har nu også lagt fejlsætninger op under den skriftlige opgave, så alt hvad der skal laves og afleveres ligger der.
Har I fulgt med i nyhederne? Hvad er der sket i Spanien i Valencia-området?
Hablamos sobre "Sne i junglen". Øv dig på dine svar til podcasten, så du kan indgå i dialog uden at skulle læse op
Sørg for at have lavet aftaler om hvordan I skal arbejde i modulet, så I ikke skal starte med at bruge tid på det
CFU-login
Presentación oral en grupos
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La inmigración ilegal (EKSAMEN)
Formålet med temaet er at få kendskab til den illegale indvandring fra Latinamerika til USA. Vi beskæftiger os med samfundsfaglig teori om push- og pull-faktorer og personlige fortællinger og får på den måde forståelse for årsager til den latinamerikanske folkevandring. Vi vil bl.a. have fokus på bandemiljøer, deres oprindelse og konsekvenser for den latinamerikanske befolkning. Vi hører en smule om latinoernes indflydelse på amerikansk politik.
Forløbspensum
- Tekst: Introduktion – Latinoer (Latinos
https://latinos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
)
- Tekst: Push- og pull-faktorer (Retratos Latinos en California p.11)
- Tekst: Los migrantes mutilados por la Bestia (El País)
- Tekst: Los Angeles og banderne (Retratos latinos en California pp. 115-117)
- Podcast, Politiken: Drømmenes land (https://podcasts.apple.com/dk/podcast/du-lytter-til-politiken/id1429569036?i=1000673241966 )
- dokumentar: La vida loca (CFU)
- Film: Sin nombre
LÆST MEN IKKE PENSUM
Tekst: La diva del Bronx
Indhold
Kernestof:
Spansk 20.11.docx
Minlæring De to datider og bøjning i præteritum
De 6 elever som endnu ikke har besvaret spørgeskema om spansk - venligst gør det
Vi varmer op med kort fri samtale om J-LO. Derefter skal vi lave grammatik og så læser vi dansk intro om latinoernes indvandring i USA
Datiderne Præteritum og imperfektum.pdf
Vocabulario temático Inmigración ilegal
Introduktion Latinoer.docx
Los migrantes mutilados por la Bestia.docx
Drømmenes land 1:2: Hvis du vil til USA, må du tage toget, de kalder 'Bæstet' - Du lytter til Politiken
Drømmenes land 2:2: Ved grænsen til USA venter muren, kartellerne og bevæbnede vagter - Du lytter til Politiken
Ingen lektie bare læs om modulets indhold. Vi venter med at tage hul på banderne til efter nytår. Vi arbejder kun med grammatik i dette modul, så vi bliver færdige med imperfektum og øver os på hvornår vi skal vælge P eller I.
Vi juler med sange og diverse bingospil
Præteritum og imperfektum: markører og verber
Los Angeles og banderne Tareas.docx
Vi skal se spillefilmen Sin nombre. Besked til 3s-elever som ikke ellers skal møde fysisk i morgen: det lader til at filmstriben siden i fredags har fjernet Sin nombre fra deres tjeneste. Hvis I fortsat hellere vil se den hjemme kan den lejes på appl
Examen oral La inmigración ilegal.docx
Jeg har fortsat ikke lov til at afspille Sin nombre på "storskærm", så vi gør som i onsdags, hvor vi sidder i grupper om nogle skærme. Vi mangler 30 min. Hvis man ser den færdig hjemme, skal man møde ind 8.45
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
España - guerra, franquismo y la memoria histórica
Indhold
Kernestof:
Links til Forberedelse og repetition.docx
Practica hablar de memoria sobre la Guerra Civil española / Øv dig på at tale fra hukommelsen om den Spanske Borgerkrig
Tareas dansk video Den Spanske Borgerkrig.docx
Titel
Repasa lo que hemos aprendido sobre la Guerra Civil española y practica hablar de memoria del tema
Franco og Glemslens pagt
Franco og Glemslens Pagt.docx
Del 1 Deporte maj23.pdf
Du skal lave en delprøve 1 (udleveret i modulet, hvis ikke du var tilstede skal du printe den, så du kan lave den i hånden). Når du vil lave den, skal du sætte dig med materialet og blyant, ingen computer eller mobil og sætte tiden til 60 min (eller
Quizlet El silencio de otros
El silencio de otros Tareas.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La Movida madrileña y Almodóvar (EKSAMEN)
I forlængelse af arbejdet med España - guerra, franquismo y la memoria histórica ser vi et eksempel på, hvad overgangen til demokrati kulturelt bragte med sig i Spanien. Her får vi kendskab til la Movida Madrileña, hvor bl.a. Almodóvar provokerede med sine film. Vi ser Todo sobre mi madre og arbejder med filmens personer og familier, og taler om hvordan de afspejler et historisk/politisk skifte i Spanien. Vi ser også Almodóvars nyeste spansksprogede film Madres paralelas, hvor han stiller skarpt på netop la memoria histórica samtidig med at bevare fokus på kvinderne - i særdeleshed mødrene.
Eleverne skal:
- Kende lidt til perioden La transición
- Kunne redegøre for La Movida Madrileña: tid, sted, historiske rammer, karakteristika
- Kunne fortælle om Pedro Almodóvar og redegøre for hans filmunivers og hvad er kendetegner dette
- Kunne resumere og analysere Todo sobre mi madre ud fra de tematikker, vi har arbejdet med i undervisningen (familien, kvinder og mænd, la Movida)
- Kunne resumere og analysere Madres Paralelas ud fra de tematikker, vi har arbejdet med i undervisningen (familien, kvinder, Spaniens historie, løgne)
Forløbspensum:
- Powerpoint med hovedpunkter om La transición
- Kompendium: La Movida Madrileña y Almodóvar
- Almodóvar roder i mødre og massegrave (Politikken)
- Todo sobre mi madre (filmstriben)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2488364700/alt-om-min-mor
- Madres paralelas (filmstriben)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006045/parallelle-modre
- Powerpoint: Todo sobre mi madre (Elevers arbejde)
- Traducción de resumen de Todo sobre mi madre (Elevers arbejde)
Indhold
Kernestof:
Hablamos sobre personas.docx
Minlæring Fremtid på spansk
Kompendium La Movida Madrileña y Almodóvar.pdf
Repasamos lo estudiado: vi starter med at repetere det vi har læst om La Movida og Pedro Almodóvar, så du skal have læst op på det hjemmefra. Du kan fx gennemgå de opgaver vi har lavet til vores tekster - så får du det vigtigste med. HUSK du skal kun
Husk at lave indsætningsøvelsen, som I har fået med hjem. I skal helst løse den uden brug af hjælpemidler - det er jo en delprøve 1 øvelse.
vi skal arbejde med Todo sobre mi madre, så alle der ikke har set hele filmen skal få den set. Den kan lejes gratis på filmstriben hvis man har bibliotekskonto ellers er den på et par streamingtjenester. Den kan lejes for 49 kr på Blockbuster. Hvis m
Todo sobre mi madre.pptx
jeg har ombestemt mig. I skal øve jer på at kunne TALE om det, I har arbejdet med i powerpointet. I skal IKKE LÆSE det op. Det betyder at I skal kunne nogle af de vigtigste ord, som I har skrevet til jeres emne. Jeg stiller spørgsmål og I svarer. Fx
De der skal lave konjunktiv møder i lokale 27. De øvrige møder i ESL, hvor jeg starter med at sætte i gang.
SPA A_0212202 Delprøve 2.docx
Konjunktiv.pptx
Så nemt er det .docx
Pedro Almodovar’s speech upon receiving the Chaplin Award given out by Film at Lincoln Center’s
Vemos el resto de la película y después trabajamos con ella
Madres paralelas.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636861303", "T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636861303", "H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636861303" }