Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Tue Hingelberg Winther
|
Hold
|
2022 HI-a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fake News og konspirationsteorier (introforløb)
Forløbet "Fake News og konspirationsteorier" gav med udgangspunkt i det diffuse begreb Fake News eleverne en grundlæggende introduktion til kildekritik og videnskabsteori med henblik på at se nærmere på en række af de mest udbredte konspirationsteorier. Forløbet starter med at tydeliggøre nogle af de udfordringer, der ligger i at granske og vurdere tendentiøse og deciderede fabrikerede kilder på nettet. Desuden søgte forløbet at give eleverne redskaber til at kategorisere og karakterisere forskellige typer af Fake News med hjælp fra Claire Wardles klassificeringssystem. Dernæst har eleverne lyttet til uddrag af Asger Willes Podcast-serie om konspirationsteorier, og dette udmøntede sig i, at eleverne i grupper arbejdede med forskellige konspirationsteorier, som de forberedte oplæg om.
Forløbet er en del af skolens SRP-forløb, og søger dermed at introducere eleverne til elementer i det at skrive en større opgave. Eleverne har således afleveret talepapirer til deres oplæg, som indeholdt henvisninger og en litteraturliste.
Kernestof som er berørt i forløbet:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
- Holocaust og andre folkedrab
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1: Dansk national identitet (inkl. Historiens Dag)
Forløbet har fungeret som optakt til arbejdet med elevernes DHO samt som introduktion til forskellige historiefaglige begreber. Eleverne har således fået en introduktion til begreberne historiebrug, historiografi og erindringshistorie (herunder erindringssteder).
Fokus i begyndelsen af forløbet har været at få eleverne til at forholde sig kritisk til forskellige myter, der har præget historieskrivningen om Danmark og dansk national identitet med udgangspunkt i tre nedslag i Danmarkshistorien (Vikingetiden, Krigen i 1864 og optakten til denne samt Besættelsestiden). Dernæst har vi ganske kort beskæftiget os med den debat om danskhed og dansk national identitet (især i relation til muslimer i Danmark), som har præget tiden efter 9/11, og i den forbindelse er eleverne blevet introduceret til den diskursanalytiske metode. Hovedvægten i forløbet lå på Vikingetiden samt på, hvordan denne periode er blevet konstrueret og brugt/misbrugt i opbyggelsen af en (påstået) særlig dansk national identitet.
Faglige mål (der er blevet arbejdet med i forløbet):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof som er berørt i forløbet:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
- politiske og sociale revolutioner
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2: Ungdomsoprøret i Danmark - en kulturrevolution?
Forløbet har med afsæt i en gennemgang af den periode, som var præget af Ungdomsoprøret, dannet grobund for et længerevarende projektarbejde, hvor elever har interviewet ældre medborgere om deres liv og deres forhold til de anti-autoritære bevægelser, som prægede perioden. Disse interview blev efterfølgende remedieret til plaktater, som skulle formidle hovedpointerne i elevernes interview. Og plakaterne blev så præsenteret for andre gymnasieelever samt en række historikere ved en konference på SDU. Som en del af forløbet har eleverne set og arbejdet med spillefilmen "Det store flip" (1997) samt sunget en række sange fra 60'erne og 70'erne. Disse sangtekster er blevet brugt som afsæt for at forstå perioden, og der er blevet lavet små kildekritiske analyser af dem i modulerne.
Faglige mål (der er blevet arbejdet med i forløbet):
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof (som er berørt i forløbet):
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3: Hvad er demokrati? (begrebshistorie)
Forløbets omdrejningspunkt er demokrati-begrebets historiske udvikling. Formålet er at forstå demokratibegrebets historie ved hjælp af en særlig historisk metode: begrebshistorie. Det er således et selvstændigt formål med forløbet at få udvidet den historiefaglige "værktøjskasse".
Efter en overordnet introduktion til det direkte demokrati i antikkens Athen (under overskriften "Demokratiet opfindes") blev der sprunget frem til oplysningstidens revolutioner (under overskriften "Demokratiet genopfindes"), hvorefter forløbet blev rundet af med en afsluttende diskussion af demokratiets aktuelle vilkår og betydning (i den forbindelse så eleverne et kort uddrag af dokumentarfilmen "Requiem for The American Dream"). Hovedfokus i dette korte forløb var på antikken, og eleverne har bl.a. arbejdet med et uddrag Perikles' gravtale, men i forbindelse med modulerne om oplysningstidens "genfødsel" af demokratiet, har de desuden læst uddrag af kildetekster skrevet af Thomas Hobbes og John Locke. Forløbet blev afsluttet med en eksamensøvelse, hvor eleverne arbejdede med en nyere journalistisk artikel om demokratiets aktuelle udfordringer samt med et uddrag af kildeteksten "Kritik af Athens demokrati", som tilskrives "den gamle oligark".
Faglige mål (der er blevet arbejdet med i forløbet):
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof (som er berørt i forløbet):
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4: Imperialismen og 1. verdenskrig
Det helt overordnede formål med forløbet er, at eleverne skal få en faglig forståelse for årsagerne til 1. Verdenskrigs udbrud samt af krigens konsekvenser. Imperialismens tidsalder behandles således primært som en optakt til 1. verdenskrig. I forløbet har vi både arbejdet med et makro- samt et mikrohistorisk fokus. Således er indledningen fra Stefan Zweigs erindringsroman "Verden af i går" blevet analyseret, ligesom vi har set nærmere på de menige soldaters forhold og deres motivation (eller mangel på samme) for at deltage i krigen. Hovedfokus har dog været på de store linjer.
Faglige mål (der er blevet arbejdet med i forløbet):
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof (som er berørt i forløbet):
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Frederiksen_Vores_verdenshistorie_3_s.16-19.pdf
-
Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie 3 (Forlaget Columbus, 2020); sider: 16-19
-
Frederiksen_s.74-77.pdf
-
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie (Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig), Systime; sider: 74-77, 125-130
-
Bonne_Larsen_og_Smitt_s.11-14.pdf
-
Bonne Larsen & Smitt: Introduktion til historie (Systime, 2013); sider: 11-14
-
Bryld_s.31-36.pdf
-
Bryld, Carl-Johann: Verden efter 1914 (Systime, 2006); sider: 31-36
-
Klos_s.91-95.pdf
-
Klos, Michael: Den 1. verdenskrig, Systime 2004; sider: 64-65, 70-73, 91-95
-
Klos_s.64-65+70-73.pdf
-
Frederiksen_s.125-130.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5: Vietnamkrigen (og Den Kolde Krig)
Et forløb med fokus på Vietnamkrigen som et eksempel på en fejlslagen del af USA's inddæmningspolitik. Forløbet giver kun et overordnet indblik i selve krigens forløb, men forholder sig til gengæld både til baggrunden for Vietnamkrigen (Indokinakrigen og konfliktoptrapningen mellem USSR og USA) samt til de konsekvenser, som mediernes massive dækning af krigen fik for debatten omkring Vietnamkrigen i USA. Desuden har klassen arbejdet med klip fra både beredskabsfilm og antikrigsfilm omhandlende Vietnamkrigen og Den Kolde Krig samt set dele af Ken Burns' dokumentarserie "Vietnamkrigen". Forløbet blev afsluttet med en udflugt til Frøbjerg Festspillene, hvor klassen så en opførelse af musicalen "Hair", som bl.a. tematiserer amerikanske soldaters deltagen i Vietnamkrigen.
Faglige mål (der er arbejdet med i forløbet):
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof (som er berørt i forløbet):
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Andersen_s.149-151+154-156.pdf
-
Andersen, Torben Peter: Historiens Kernestof (Columbus, 2006); sider: 149-151, 154-161, 187-195
-
Andersen_s.156-161.pdf
-
Frederiksen_s.23-26.pdf
-
Frederiksen, Peter: VIETNAM - FRA DRAGE TIL TIGER, Systime; sider: 23-26, 53-56, 71-75, 94-97, 103-108
-
Vietnamkrigen - afsnit 1 (dokumentarserie instrueret af Ken Burns i 2017)
-
Vietnamkrigen - afsnit 2 (dokumentarserie instrueret af Ken Burns i 2017)
-
Frederiksen_s.53-56.pdf
-
Frederiksen_s.71-75.pdf
-
Frederiksen_s.94-97.pdf
-
Frederiksen_s.103-108.pdf
-
Andersen_s.187-195.pdf
-
4_forskellige_opfattelser_af_Den Kolde_Krig.pdf
-
Materiale_til_eksamensoevelse.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6: Podcastforløb: Energiens historie
Podcast-forløbet "Energiens historie" er lavet med inspiration fra Dagbladet Informations artikelserie "Børn af solen", der har fokus på, hvordan de dominerende energiformer i forskellige historiske perioder har indflydelse på magtforhold i både de enkelte lande og verdensdelene imellem. I selve forløbet har eleverne i grupper arbejdet med at remediere artikler omhandlende forskellige energiformer til en podcastserie målrettet elever i 6. klasse. Forløbet kulminerede med, at de elevproducerede podcast-afsnit blev præsenteret for elever fra 6.b på Thurø Skole, og efter 6.klasse-eleverne havde lyttet til podcast-afsnittene gav de feedback til de grupper, der havde produceret de enkelte afsnit. Forløbet har således primært haft fokus på, at der skulle arbejdes kreativt og innovativt med formidling af et historiefagligt emne. Formidlingsopgaven gik både på at formidle til en særlig målgruppe samt betone emnets relevans i en tid, hvor diskussionen om energiforbrug og -omstilling fylder meget i den offentlige debat.
Faglige mål (der er blevet arbejdet med i forløbet):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof (som er berørt i forløbet):
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ globalisering
De 6 grupper har lavet deres Podcasts med afsæt i følgende artikler:
Vuorela og Tuxen: "Romerrigets storhed blev holdt oppe af kraften fra forpinte muskler"
https://www.information.dk/moti/2023/07/romerrigets-storhed-holdt-oppe-kraften-forpinte-muskler
Vuorela og Tuxen: "Engang var oceanet som en mur. Men så blæste europæerne murene omkuld"
https://www.information.dk/moti/2023/08/engang-oceanet-mur-saa-blaeste-europaeerne-murene-omkuld
Vuorela og Tuxen: "Vandmøllen ser idyllisk ud, men det er en radikal maskine, der ændrede historien"
https://www.information.dk/moti/2023/07/vandmoellen-ser-idyllisk-radikal-maskine-aendrede-historien
Vuorela og Tuxen: "Læger var stærkt bekymrede for passagerernes hjerner, da toget blev opfundet"
https://www.information.dk/moti/2023/09/laeger-staerkt-bekymrede-passagerernes-hjerner-toget-opfundet-0
Vuorela og Tuxen: "En død kvinde i en kasse fortæller historien om en ny tids menneske"
https://www.information.dk/moti/2023/09/doed-kvinde-kasse-fortaeller-historien-ny-tids-menneske
Vuorela og Tuxen: "Verdens første elbil havde ét problem: Den virkede altid"
https://www.information.dk/moti/2023/10/verdens-foerste-elbil-problem-virkede-altid
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
7: Kina - fra kommunisme til statskapitalisme
Kinas nyere historie - fra kommunisme til statskapitalisme
Forløbet har givet eleverne et overblik over Kinas historie fra Opiumskrigene frem til Deng Xiaopings modernisering af Kina, og der er desuden perspektiveret til Kinas udvikling efter årtusindeskiftet. Forløbet har fokuseret på perioden 1949 - 1989. I forbindelse med forløbet har eleverne set et længere uddrag af dokumentarprogrammet "Maostalgia" og et kortere uddrag af dokumentaren "Kina markerer sig" (som begge er tilgængelige via CFU) samt det meste af dokumentarfilmen "American Factory" (som kan ses på Netflix).
Faglige mål (der er blevet arbejdet med i forløbet):
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof (som er berørt i forløbet):
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
- Holocaust og andre folkedrab
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
8: Kulturmøder mellem Danmark og Mellemøsten
Forløbet Kulturmøder mellem Danmark og Mellemøsten tager afsæt middelalderens kulturmøder mellem vesteuropæere og muslimer (med særligt fokus på Korstogene, som blev perspektiveret til Samuel Huntingtons "Clash of civilizations"-teori). Via et kort nedslag i 1700-tallet (Carsten Niebuhrs arabiske rejse) blev der sprunget frem til 2000'erne og Muhammedkrisen, forudsætningen for denne krise opståen og dens følger. Hovedfokus i forløbet var på middelalderens korstog. Forløbet indeholdt også en kort introduktion til Edward Saids orientalisme-begreb. I forbindelse med forløbet så eleverne tv-dokumentaren "Korstog til Jerusalem", som er en del af dokumentarserien "Hellig Krig", der blev vist på DRK i 2013 samt de første 30 minutter af afsnit 1 af dokumentaren "Per Stig Møller - om krig, fred og Muhammedkrise". Begge dokumentarer er tilgængelig via CFU.
Faglige mål (der er arbejdet med i forløbet):
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof (som er berørt i forløbet):
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Globalisering
- Historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kronologi-/repetitionsforløb
I kronologi-/repetionsforløbet er der bleve arbejdet med tekster og materiale, som bl.a. har haft til formål at få eleverne til at se nye forbindelser imellem de øvrige forløb og give et større overblik over de perioder, der er blevet arbejdet med siden 1.g. Det sidste modul i forløbet havde primært til formål at genopfriske de vigtigste faglige begreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139794925",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139794925",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139794925"
}