Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lotte Damsgaard
|
Hold
|
2024 re/i (3i re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfænomenlogi
En kort introduktion til religiøse fænomener som myte og rite. Fokus på skabelsesmyter og overgangsritualer.
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Fokus på jødernes historie (GT), messiasforestillinger (jødiske vs. kristne), Jesu budskab om næstekærlighed, Paulus og hans betydning, lignelser, det kristne dåbsritual, forskellige måder at tolke kristendommen på, bl.a Thorkild Grosbøl
Faglige mål:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 Mosebog 1-3 - Verdens skabelse, Adam og Eva, Syndefaldsmyten; sider: 1-3
Del af GT-kompendium
-
1 Mosebog 17, 1-14 - Udvælgelsen af Abraham; sider: 1
Del af GT-kompendium
-
2 Mosebog 3, 1-14 - Moses og den brændende busk; sider: 1
Del af GT-kompendium
-
De 10 Bud; sider: 1
2 Mos 20, 1-17
-
Esben Andreasen: Religion og kultur (3.Udgave), Systime; sider: 147-155, 158-161, 169-170
-
Esajas 52,13-53,12; sider: 1
Del af GT-kompendium
-
The Joke about the Pope and the Chief Rabbi
Uddrag fra 'The Autograph Man' af Zadie Smith (2002)
-
Markus kap. 14-16
Markusevangeliet kap. 14-16 (lidelseshistorien)
-
Den Barmhjertige Samaritaner; sider: 1
Lukasevangeliet 10, 25-37, del af NT-kompendiet
-
En folkekirke - to evangelier; sider: 1-6
Kronik af Jens Forman, Politiken 06.04.96
-
Spørgsmål til Pauli breve.docx
-
1 Korintherbrev 15,35-49; sider: 1
Del af NT-kompendium
-
Romerbrevet 3, 21-31; sider: 1
Del af NT-kompendiet
-
Tro og gode gerninger, af Martin Luther; sider: 1-2
fra Kirkehistoriske Konfrontationer, tekst 48
-
Ubegribeligt | Jesus | DR LYD
-
Anerkendelse - blkm.dk
-
Dåbsritualet fra Den Danske Folkekirke; sider: 1-2
-
Liste over anerkendte trossamfund og tilknyttede menigheder - blkm.dk
-
Overtro: Præsten tror ikke på Gud, Weekendavisen 23.05.03; sider: 1-4
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Islams historie, teologi, mangfoldighed samt nutidige former undersøges i et globalt perspektiv.
Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet har fokuseret på de buddhistiske grundbegreber som karma, samsara, reinkarnation, skandha-læren og nirvana. Udgangspunktet har været theravada/hinayana-buddhisme
Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Four Encounters
Tegnefilm om Siddhartas tur uden for paladset
-
Karma - Nagasena taler om frøene og frugterne; sider: 1
Fra Lindtner, Chr. m.fl., 'Buddhismen - tanker og livsformer', Gyldendal (1983)
-
Drengene og fiskene; sider: 1
Fra Lindtner, Chr. m.fl., 'Buddhismen - tanker og livsformer', Gyldendal (1983)
-
Det buddhistiske livshjul; sider: 158-160
Fra Grundbogen til Religion C, Bodil Junker Pedersen, Systime (2012) s. 158-160
-
Nagasena taler om mangoerne; sider: 1
Fra Lindtner, Chr. m.fl., 'Buddhismen - tanker og livsformer', Gyldendal (1983)
-
Buddhismens livssyn; sider: 32-35
Fra Højholt, Lene, 'Buddhas lære og den tibetanske buddhisme', Munksgaard (1993) s. 24-36
-
Artikel: Buddhismen truer kristendommen mere end islam; sider: 1-2
Lindhardt, Jan i Kristeligt Dagblad 11.05.06
-
Interview med Christian Stadil
-
DRTV - Alfons Åberg: Hvor langt når Alfons?
-
Hvor langt når Alfons?
Af Gunilla Bergstrøm, afsnit af Alfons Åberg, sendt på DR Ramasjang 25.02.14
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold og religion
Er fodboldfankultur religion? Vi har arbejdet med substantielle og funktionelle religionsdefinitioner samt den anti-struktur og communitas, der kommer til udtryk under en fodboldkamp.
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364046152",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364046152",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364046152"
}