Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reklamer og kampagner
Titel 2 At føle sig fremmed: Migrationslitteratur
Titel 3 Journalistik i et broget medieforbrug
Titel 4 Den gode samtale
Titel 5 Modernitetens gennembrud og kvindelig emancipation
Titel 6 Kunstig intelligens - har mennesket et værn mod AI
Titel 7 Hiphop - døende eller I live?
Titel 8 Ungdom og oprør

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reklamer og kampagner

Sociale medier og kampagner: har jeg magt over mit forbrug, eller har virksomhederne magt over mig? Det er det spørgsmål, vi skal undersøge i forløbet. Forløbets hensigt er at give eleverne et analytisk og reflekteret greb på reklamer og marketing på de sociale medier. Forløbet har derfor fokus på at skabe noget viden om, hvordan marketing fungerer på web 2.0 og hvilke muligheder web 2.0 giver virksomheder, ngo’er og lignende, men også at træne elevernes analytiske evner og kritiske sans. Gennem analysen kan eleverne identificere, hvorfor reklamer gør som de gør, og hvilken effekt de ønsker herved. Desuden er refleksionen over reklamerne et væsentligt perspektiv, hvilket sker gennem et litterært analytiske arbejde med litteratur. Forløbet har yderligere et innovationsperspektiv, idet eleverne skal lave deres egen reklamefilm og heri skal deres danskfaglige viden og metode bringes i en relevant anvendelse.

I forløbet har vi særligt fokus på:
- at analysere et udsagn og underbygge udsagnet med citater
- at arbejde analytiske med citater ved brug af begreber
- gatekeepers, influencer marketing og SoMe
- Goffmans teori om frontstage, back stage og middle region
- Ronald Taylors model for appel
- analytisk arbejde med visuelle og filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
upload af fremlæggelse 23-11-2022
Analyse af Mathilde Ravn 13-01-2023
Essay om influencer og magt 09-02-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 At føle sig fremmed: Migrationslitteratur

Forløbet er en del af DHO og indeholder et mindre skriveforløb med fokus på at skrive DHO.
Indholdet i forløbet er litteratur i form af kanonforfattere og nyere litteratur, der omhandler problemstillingen om at føle sig fremmed. Forløbet har særligt fokus på litteratur, der omhandler at føle sig fremmed i forhold til sin etnicitet, men forløbet vil også inddrage andre aspekter af at føle sig fremmed over for den virkelighed, man er en del af (Johannes V. Jensen, Morten Pepe). Som en del af forløbet præsenteres eleverne for den nykritisk læsning og den postkoloniale læsning som metoder.
Af teoretisk afsæt inddrages pstkolonialisme og Baumanns begreber turisme og vagabond.
I forløbet indgår også en kort skriftlighedskursus med sproglige korrekthed og stilladsering af en analyse. Vi arbejder med idéfasen og skrivefasen som to centrale faser i skriveprocessen.

Som en del af forløbet indgår værklæsning af Morten Pape: Planen (2013)

I forøget har vi særligt fokus på
- begrebsparret vagabond - turisme
- postkolonial læsning (fire aspekter)
- analytiske forhold mellem udsagn, konflikt og tekstens rum
- arbejde med metaforer, semantiske felter og denotation/konnotation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Journalistik i et broget medieforbrug

Forløbet har den tilstræbte objektivitet som sit omdrejningspunkt og vil i den forbindelse med et kritisk blik kigge på unges eget medieforbrug. Forløbet arbejde ud fra en modstilling mellem klassisk journalistik og borgerjournalistik/aktivisme, som man finder på sociale medier. Netop forskellen med klassisk journalistik og borgerjournalistik vil give eleverne et indblik i centrale problemstillinger i moderne nyhedsjournalstik. Alle de tekster, vi arbejder med i forløbet, vil være koncentreret omkring krigen mellem Hamas og Israel i Palæstina for at se, hvordan et dansk mediebillede forholder sig til en politisk problemstilling, og hvor borgerjournalistikken har et andet perspektiv.

Eleverne arbejder desuden produktivt med at skrive egne journalistiske tekster, da de deltager i Mediacamp 2023.

Centrale genre:
Klassisk nyhedsartikel
Klassisk reportage
Borgerjournalistik

Centrale begreber
Postmoderne samfund (Lyotard)
Polyfaktuelt samfund
Jonah Berger: 6 stepps
Sprogfunktioner
Nyheders værdi
Nyhedskriterier
Struktur i nyhed (nyhedstrekant og clickbait)
Tilstræbt objektivitet - forskel på holdning og vinkling
Nyhedskompasset

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den gode samtale

I forbindelse med et nordisk projekt om medborgerskabsdidaktik arbejder klassen med høflighed og uhøflighed. Her griber vi tilbage til 1.gs forløb om influencer marketing og trækker face-teorien frem igen og betragter face ud fra Goffmans teori om samtalen som face-work. Vi inddrager H.P. Grices maximer for høflighed og Culpebers pointer om uhøfligheder. Meget af undervisningen inddrager arbejde med elevernes egne erfaringer som tekster, og kun få tekster vil blive behandlet analytisk. Desuden skal de i grupper arbejde innovativt med at producere en video om den gode karaktersamtale til brug for lærere og her anvende deres viden om høflighed og facework.

Væsentlig teori
- facework - frontstage og backstage
- høflighedsmaximer (H.P. Grice)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Modernitetens gennembrud og kvindelig emancipation

Projekt moderne opstår i oplysningstiden, men er kun for elitens mænd. Hvad med kvinderne? Her bliver perioden mellem 1850-1920 der, hvor det moderne for alvor bryder igennem. 1850-1920 betegner vi som Modernitetens gennembrud, for det er her moderniteten for alvor bryder igennem og bliver et eksistensvilkår, litteraturen behandler. Som en del af modernitetens gennembrud er betegnelsen Det moderne gennembrud (1870-1890), men problematisering af køn og religion etableres allerede i 1850'erne, og fokuset på "at sætte problemer under debat" fortsætter langt længere end blot 1890. Forløbet tager udgangspunkt i projekt moderne og moderniteten og har fokus på kvindernes emancipation og kritikken af religion.

I forløbet har vi særligt fokus på
- Judith Butlers postfeministiske teori
- Modernitet
- Det moderne
- Litterær analyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kunstig intelligens - har mennesket et værn mod AI

Forløbet sætter fokus på kunstig intelligens, og hvordan den kunstige intelligens kan være med til at sætte fokus på, hvad der er særligt menneskeligt. I forløbet arbejder vi med KI og se, hvordan gen-KI som en chatbot kan bruges til at skrive fx noveller, men også hvor begrænset den er i sin evner til at skrive æstetisk gribende tekster. Eleverne skal således prompte en chatbot til at skrive en novelle, og på den baggrund skal de skrive videre og forebedre novellen ud fra nogle analytiske perspektiver på det novelleudkast, chatbotten har skabt. Vi læser også 1984 som et værk og bruger litteraturen til at give os et kritisk spejl på, hvad AI kan bruges til.
Forløbet præsenterer også dokumentarfilmen som genre og typer af dokumentarfilm, og vi arbejder også teoretisk med, hvad en science fiction er.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hiphop - døende eller I live?

Forløbet er en undersøgelse af, om dansk hiphop er levende eller er døende. Udgangspunktet er en kommende udgivelse på Systime om dansksproget hiphop, hvor eleverne introduceres til de tre hovedgenre inden hiphop: jamhiphop, hardcore hiphop og gangster rap. Desuden anlægger vi et sociolingvistisk perspektiv på tekster for at analysere på  den iscenesættelse, tapperne foretager med deres sprog, men også ved at se på, hvordan de markerer en identitet. Her arbejder vi med nogle centrale temaer som undergrund vs. sælge ud og hiphoppens dyrkelse af maskulinitet. Vi arbejder også med den sproglegende del af hiphoppen, og vi kan på den måde komme tæt på den måde, nogle rappere arbejder med sproglege i hiphoppen som en del af deres iscenesættelse.

Som aflsutning på forløbet lytter eleverne til et selvvalgt album som værk og laver på den baggrund en podcast om albummet.

Materiale

Eleverne har læst og lyttet til følgende numre;
Gasolin: Strengeleg (1975)
MC Einar: Jeg provokerer, onanere (1988)
Mowgli: Topkarakter (2021)
Pede B og Artigardit: Kodesprog (2017)
Malk De Koijn: Radion ska kneppas (2002)
Suspekt: Proletar (2007)
Mund de Carlo: Stik den (2015)
Trepac: Beskidt rådden rimer (2013)
Natasja: Fi er min (2007
Tessa: Ghettofabalous (2020)

Og har læst to debatterende tekster
Ole Rosenstand Svidt: Hiphoppen må stoppe sin gangsta-fascination (2021)
Casper Bengtson: Samfundets fokus på sproget i rapmusik nærmer sig det groteske (2022)


Arian - D1MA: Evigt&altid (2023)
Caroline Romose - Natasja: I Danmark er jeg født
Caroline Nielsen - Noah Carter: Noahs ark
Dina - Gilli: Kiko (2019)
Emil - Ukendt kunstner: Forbandet ungdom (2014)
Esra - Benny Jamz og Gilli: Kenni (2023)
Freja - Tessa: Tessas hævn (2023)
Frida - Gimli: Ækte vare (2015)
Gino - Gilli: Ækte vare (2015)
Hannah - Gilli: Ækte vare (2015)
Lisa - Pede B: Over askeskyen (2012)
Lærke - Artigardit : Længe leve (2023)
Nikolina -: Gilli: Ækte vare
Oliver - Jamaika: Nordsiden (2019)
Oscar - Sivas: Contra (2019)
Oskar - Mund de Carlo: Ordene først (2015)
Pernilla - Natasja: I Danmark er jeg født (2007)
Ramis -  D1ma: 7
Rosa - Ukendt Kunster: Neonlys (2013)
Sidra -
Vlora -  ArtigArdit: Idiot (2020)
Yousef - Trepac: Ronkedor (2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ungdom og oprør

Forløbet sætter fokus på ungdommen som en særlig periode i livet med de tanker og følelser, som er knyttet til ungdomslivet. Vi har et klart litteraturhistorisk perspektiv på ungdommen og følger, hvordan ungdommen udvikler sig - og hvordan voksne betragter ungdommen i dag (gennem taler), men også hvordan ungdommen ser sig selv i mellemkrigs- og efterkrigstiden.
Til sidst i forløbet samler vi op på det litteraturhistoriske overblik og analysere andre tekster end litterære, som behandler ungdommen som tema (tale og dokumentarfilm).

I forløbet har vi også på at træne mundtlighed og den mundtlige fremlæggelser

I forløbet har vi særligt fokus på
- moderniteten som begreb
- Oplysningstiden
- Modernisme (på baggrund af Peter Stein Larsens fire dimensioner)
- eksistentialisme
- litterær og sproglig analyse

Materiale:
Peter Jensen, Jan Aasbjerg Petersen, Suine Weilie: Modernitetens sammenbrud, Dansklærerforeningen, 2024

Johannes V. Jensen: På Memphis station (1906)
Sonja Hauberg: Syv år for Lea (1944)
Tom Kristensen: Angst (1930)
Pär Lägerkvist: Ångest (1916)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Tom Kristensen: Landet Atlantis (1920)
Rodulf Broby-Johansen: Lili! (1922)
Knud Sønderby: Midt i en jazztid (uddrag) (1931)
Morten Nielsen: På reje (1943)
Martin A. Hansen: Roden (1955)
Klaus Rifbjerg: Til bal (1960)
Hennig Carlsen: Ung (1965)
Alex Vanoplsagh: Tale ved Folktetingets åbning 2021
Henning Carlsen: Ung (1965)

Sidetal: 200
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Helt eksamenssæt 30-01-2025
Eksamenssæt 2 30-03-2025
3b DA skr. prøve 08-04-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer