Holdet 2024 nf/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Bjørn Tirsgård, Dan Bodal, Julie Sofie Kofod-Jensen
Hold 2024 nf/o (1o nf-bi, 1o nf-ge, 1o nf-ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand
Titel 2 Vand
Titel 3 Vand
Titel 4 Celler
Titel 5 Kost og levevilkår
Titel 6 Kost og Levevilkår
Titel 7 Levevilkår og sundhed
Titel 8 Genetik
Titel 9 Energi
Titel 10 Sexologi
Titel 11 Energi
Titel 12 energi
Titel 13 Særfagligt
Titel 14 klima og Arktis
Titel 15 Fysiologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Vand

Literatur:
Kompendier om vand:
- vejr og klima.pdf
- vand_nf.docx
- vandmiljø og klimatilpasning.docx

overordnet baggrundsstof om vejr og klima - vandets kredsløb - og dets enkelte elementer, herunder nedbørsdannelse, kondensation, nedbørstyper, vandgennemstrømning i sandede og lerede jorde, vandmiljøet og klimatilpasning, herunder belastning af vandmiljøet og tilpasnings til mere fremadrettet nedbør.

opgaver/øvelser:
Måling af vandføring
vanddamp i klasselokalet
sky i flasken
porøsitet og permeabilitet (sand og ler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vand

Indhold:
Vi arbejder med livet i åen og hvad der sker når åen forurenes. Dvs. fødekæden og sammenspillet mellem dets organismer, deres tilpasning til livet i forskellige åer, samt hvordan abiotiske og biotiske faktorer påvirker fødekæden. Derudover har vi arbejdet med forureningskilder, hvordan forureningen af DOM og næringsstoffer påvirker fødekædens organismer og lidt om hvilke tiltag der kan mindske forureningen. Vi har også  målt på forureningsgraden i Værrebro å ved bestemmelse af dets makrofauna.

Materiale:
Biologi til tiden s. 126-129 + 131-137
Artikler:
- Dambrugene slipper for foderkvote
- Gylleudslip i Liver å
- Husejernes nye kloaker skal give os renere vandløb
- Landmænd vil blæse på randzoner
- Randzoner en gave til vandmiljøet
- Renere vandløb har fået sjældent tinsekt tilbage i naturen.
- Urenset kloakvand havner i åer og søer, men ingen ved hvor meget

Øvelser:
Makrofaunaindeks
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Makrofaunaindeks 16-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Celler

Indhold:
Vi arbejder med forskellige celletypers opbygning og funktion, herunder cellemembranen og transportprocesserne.  

Materiale:
Kompendiet om introduktion til biologi

Øvelse:
Osmose i kartofler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose 24-10-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kost og levevilkår

Indhold:
Vi arbejder med kostens bestanddele, fordøjelsen, enzymer, hvad skal man spise ud fra kostrådene og energibalancen. Derudover arbejder vi med regulering af vores blodsukker, diabetes og hvilken effekt kosten har på blodsukkeret.     

Materiale:
Kompendiet NF kost og levevilkår


Forsøg:
Fordøjelse med pepsin
Blodsukkerforsøg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
kosteundersøgelse 06-11-2024
Fordøjelse 20-11-2024
Blodsukker 03-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Levevilkår og sundhed

Literatur:
Kompendium Sundhed og levevilkår.docx, s.1-49

Demografiske begreber og indikatorer for levevilkår. Den demografiske transitionsmodel, Fourasties erhvervsudviklingsmodel - arbejde med levevilkår udvalgte og forskellige lande. befolkningspyramider, Kram-faktorene (ulighede i sundhed). landbrug og landbrugsbetingelser forskellige steder i verden. Kan vi begrænse befolkningsvæksten, øge høstudbyttet eller omlægge kosten til gavn for miljø, klima og mennesker?


Opgaver opgaver/øvelser
Indsamling af data om udvalgte lande
Korelationsdiagrammer levevilkår,
Demografiske transitionsmodel,
Fourasties erhvervsudviklingsmodel
Karseforsøg (alm vand, saltvand, tørke, oversvømmelse)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dagens arbejde 08-11-2024
Noter demografisk transition 04-12-2024
Demografisk transition og erhvervsudvikling 06-12-2024
Karse landbrug 11-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Genetik

Indhold
Vi arbejder med DNA's opbygning og funktion, proteinsyntesen, mutation og deres effekt. Vi arbejder med nedarvning af autosomale recessive og dominante træk, samt gentest og hvad de kan bruges til.   

Materiale:
Biologi til tiden s. 101-111 + 150-153 + 162

Film
diverse små film på biotechacademy.dk
"Malou" på mitCFU.dk

Forsøg:
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 03-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Energi

Kernestof:
- Carbonhydrider
-- Alkaner (navngivning og forbrænding)
-- Alkener (hvad det er)
-- Alkoholer (hvad der kendetegner denne)
- Bioethanol (opbygning og hvorfor CO2 neutralt)
- Mængdeberegninger
-- Stofmængde
-- Molaremasse
-- Masse
-- Densitet
-- Volumen

Materiale:
- Kompendie Energi

Videoer:
https://www.gymnasiekemi.com/c11.html (Alkaner)
https://www.gymnasiekemi.com/c13.html (Kemi og Klima (forbrænding og bioethanol))
https://www.gymnasiekemi.com/c10.html (Koncentration)
https://www.gymnasiekemi.com/c7.html (Mængdeberegninger)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Opvarmning af Natriumhydrogencarbonat 14-03-2025
Journal: Destillation 25-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sexologi

Indhold
En let intro til sexologi hvor vi snakker om manden og kvinden, samt forplantning. Derudover arbejder eleverne i grupper med forskellige kønssygdomme og prævention, som de efterfølgende fremlægger for resten af klassen.   


Film
https://www.youtube.com/watch?v=lM2-8se6pp8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Energi

Indhold
Vi arbejder med fødekæden, herunder planters vækst, fotosyntese, respiration og energipyramiden. Vi arbejder med kulstofkredsløbet, strålingsbalancen, global opvarmning og de enkelte parameters påvirkning herpå. Herunder biobrændsel og hvad skal vi spise.

Materiale
Energi-kompendium
Artikel: "Drivhuseffekt og drivhusgasser" af Peter Bondo Christensen og Lone Als Egebo

Øvelse
Fotosyntese og respiration
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosyntese 24-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 energi

- Energi:
Geografi: Energi

Literatur:
nf_geografi_energi_kompendium_25.docx
https://www.youtube.com/watch?v=poUjrNmH2xY (olie og gas)

- forstå forskellige energiformer
- forklare energiforbruget og dets udvikling over tid.
- redegøre for dannelse, udvinding og anvendelse af olie og gas, herunder de tre bjergarter
  kildebjergart, resevoirbjergart og seglbjergart (dækbjergart) og deres egenskaber og rolle i
  oliedannelsen samt forudsætninger generelt for dannelse og udnyttelse af olie og gas.
- forstå forskellen mellem oliereserver og olieressourcer
- forklare hvad fossile energikilder er
- forklare konsekvenserne ved brugen af fossile energikilder, herunder kulstofkredsløbet
- redegøre for, hvilke alternative energikilder, der findes

Øvelser/opgaver:
olie og gas (dannelse) ud fra video, tekst og bilag
3 øvelser i en:
porøsitet af kalkprøve
Oliens migration
Lerskifers vandgennemtrængelighed

kulstofkredsløbet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Olie og gasdannelse 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 klima og Arktis

Klima og Arktis

Literatur:
Arktis og klimakompendium_25.docx
https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4&t=4s  (Globale vindsystem)


Geografi: Arktis og klima

- afgrænse og forklare forskellige klima/plantebælter, fx med udgangspunkt i forskellige
  hydrotermfigurer
- forklare, hvorfor vi har forskelligt klima rundt omkring i verden, ikke mindst i relation til
  geografisk beliggenhed i forhold til ækvator og i forhold til beliggenhed tæt på eller langt
  fra havet
- forstå den globale vindcirkulation
- forstå energi- og strålingsbalancen
- forstå Golfstrømmens betydning, herunder Grønlandspumpen og dybvandsdannelse
- forstå og forklare begrebet albedo og dets betydning for især klimaet i Arktis
- forklare hvordan naturen og mennesket påvirker klimaet
- forklare, hvorfor vi oplever en global opvarmning
- redegøre for konsekvenserne af global opvarmning
- komme med bud på tiltag, der kan mindske udfordringerne med den globale opvarmning
-


øvelser/opgaver
- Hydrotermfigurer
- Varmekapacitet jord og vand
- Albedo
- Grønlandspumpe


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Varmekapacitet vand og jord 29-03-2025
koldfronter og varmfronter 24-04-2025
Strålingsbalance og albedo 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Fysiologi

Indhold
I skal kunne forklare hvordan kroppen danner energi. Dvs. hvordan kroppen transportere ilt og glukose ud til musklerne, hvordan energien skabes i cellen og hvordan kuldioxid transporteres væk. Vi har før arbejdet med glukosen, så her fokuserer vi på hvordan ilt optages og transporteres til musklerne. Så hjerte og lungers opbygning og funktion, blodkredsløbet og blodets bestanddele, her med fokus på de røde blodlegemer.

Øvelse:
måling af hæmatokritværdien

Materiale
Biologi til tiden s- 35-41
film om hjerte og kredsløbet https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hjerte-og-blodkar/illustrationer/animationer/hvordan-arbejder-hjertet/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hæmatokrit 22-05-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer