Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Henrik Anders Kofoed Svendsen
|
Hold
|
2022 BI/s (1s BI, 2s BI, 3s BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost, fordøjelse og diabetes type 2
Kost, fordøjelse og diabetes type 2
- Kostens energigivende stoffer er gennemgået - opbygning, undergrupper og funktion.
Aerob respiration (af glukose) er (selvfølgelig) udenadslære. Da der er arbejdet særligt med diabetes, har der været særlig fokus på kulhydrater.
Området har haft en betydelig fokus på sund kost/livsstil - med udgangspunkt i kostpyramider (og de officielle kostråd) er det diskuteret, hvilke problemer der er/vi har og løsninger. De mange forskellige hurtige - modeprægede - løsninger er sat under den faglige lup!
- Fordøjelsessystemet gennemgået og fordøjelsen af kosten (hvor og hvordan) - herunder relevant om enzymer.
Projektarbejde - Diabetes typer 2:
- fokus på insulins fysiologiske effekt
- forholdet mellem forskellige kulhydrater og blodsukker (glykæmiske effekt)
Der er lavet en større undersøgelse af forskellige typer morgenmads effekt på blodsukkeret.
Der er afleveret et stort (gruppe) projekt (10 elevtimer).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diabetes projekt
|
13-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cellebiologi
Et mindre (intro) cellebiologiforløb i 1g.
Cellebiologien er der selvfølgelig arbejdet med igen senere - ikke mindst i mikrobiologien og i det ølbrygningsforløb som klassen har haft i 3g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mendel genetik
Mendels genetik
DNA's opbygning og funktion
- baseparringsprincipperne
- proteinsyntesen
- Proteinernes foldningsstrukturer
- mutationer og deres betydning for proteinstruktur/funktion
- Mendels 1. og 2. lov
- nedarvning af recessive og dominante egenskaber
- nedarvning af kønsbundne egenskaber
- blodtypegenetik
Eksperimentelt arbejde med skriftlig aflevering:
- blodtypebestemmelse
- 9/3/3/1 udspaltning (og herunder selvfølgelig 2 x 3/1 udspaltning)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypejournal
|
30-03-2023
|
Mendel udspaltnings rapport
|
30-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi
Økologi
Området læses med udgangspunkt i landbrug (økologisk og konventionelt ) og det afleverede projekt (10 elevtimer) er en sammenlignende analyse og diskussion af de to dyrkningsformer.
I projektet - som er et gruppeprojekt - er feltarbejdet hovedsagelig uddrivning af regnorme fra jorde dyrket hhv. konv. og øko. Dertil uddrivning fra skovjorde (nåletræ og løvtræ). I lab.er vand- og org. stof indhold i jordene bestemt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nervefysiologi
Nervefysiologi
- Nervecellens opbygning og funktion (Na+/K+ pumpe, aktionspotentiale, membranfysiologi).
- lille projektarbejde om hash/ecstasy/kaffe (gruppe arbejde med et af emnerne og fremlægger for hinanden)
- lille særemne om stress
- Hvad er (fysiologisk / evolutionært) en stressreaktion . Hvornår er den hhv. gavnlig og skadelig-
- Hvad er de fysiologiske karakteristika og konsekvenser af længerevarende stress.
- Herunder et lille forsøg med måling af puls under stresspåvirkning (psykisk - 'trussel' om påføring af (elektrisk) smerte).
- Dertil er der i grupper og i klassen diskuteret årsager til, symptomer på og mulige måder at håndtere stress på. Ikke mindst snak om skillelinjen mellem at have travlt og være stresset.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Stress
Nervefysiologi (læst 'sammen med' nervefysiologien)
- Nervecellens opbygning og funktion (Na+/K+ pumpe, aktionspotentiale, membranfysiologi).
- lille projektarbejde om hash/ecstasy/kaffe (gruppe arbejde med et af emnerne og fremlægger for hinanden)
- lille særemne om stress
- Hvad er (fysiologisk / evolutionært) en stressreaktion . Hvornår er den hhv. gavnlig og skadelig-
- Hvad er de fysiologiske karakteristika og konsekvenser af længerevarende stress.
- Herunder et lille forsøg med måling af puls under stresspåvirkning (psykisk - 'trussel' om påføring af (elektrisk) smerte).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Idrætsfysiologi
Idrætsfysiologi
- Aerob og anaerob respiration gennemgået
- iltens vej til mitokondrier - herunder fysiologiske tilpasninger ved kredsløbstræning
- meget om blods ilttransport
- musklers opbygning og funktion
Forsøg:
- Konditest - to-punkts cykeltest (nogle elever lavede også en maxtest)
- Dissektion af svinehjerter / demo af svinelunge
SRO-emne og doping (sammen med idræt B)
- doping i styrkebetonede sportsgrene (især bodybuilding) belyst ved doping med AAS
- doping i udholdenhedsbetonede sportsgrene (især cykelsport) belyst ved doping med EPO
Eleverne har efter eget valg skrevet SRO om et af emnerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sexologi
Sexologi
Gennemgang af både mænd og kvinders forplantnings anatomi og fysiologi - ikke mindst - selvfølgelig - vægt på sædcelleproduktion og ægløsningscyklus (feedback mekanismer).
Naturlig vægt på hormoners funktion.
Prævention og seksuelt overførte sygdomme efterfuldt af en (lærer) snak om sexlivets faldgrubber i en tid hvor man ved (for) meget, før man drager egne erfaringer!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Doping (SRO)
Doping
Klassen arbejder i deres SRO i fagene biologi og idræt med emnet doping. Der gennemgås doping i styrkeidrætter (anabole steroider) og doping i udholdenhedsidrætter (EPO), samt repetition af relevant fysiologi fra idrætsfysiologiområdet.
Eleverne kan så i deres SRO vælge mellem de to områder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
mikrobiologi
Mikrobiologi
Eksperimentelt arbejde_
- Mikrobiologiske undersøgelser med agarplader. Forsøgene - fortrinsvis hygiejneorienterede - er planlagt af eleverne selv. Forsøgsplanlægning har således været en betydelig del af eksperimenterne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Evolution og populationsgenetik
Populationsgenetik
Klassisk evolution (Lemarck og Darwin) - hvad driver evolutionen og hvordan? Problematikken med den sjældne gavnlige mutation der bliver til evolution
Vigtigheden af variation i genpuljen (kønnet formering / flaskehalsproblemer)
Klassediskussion om evolution blandt mennesker i dag - mange forslag, men (vel) ikke rigtig nogen der kan stå for en test?
- både teori (til hvad og hvordan kan det bruges) og opgaver med HW
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Enzymer
Enzymer
Grundlæggende om enzymer og ikke mindst træning i identificering af enzymgrupper i enzymreaktioner
Forsøg med spytamylase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Genteknologi
Genteknologi
Forløbet bygger (selvfølgelig) ovenpå det tidligere 'Mendelsk genetik', hvor DNAs opbygning og funktion er gennemgået.
I dette forløb har fokus været på genteknologiske metoder - gensplejsning, PCR, gelelektroforese.
En stor del af forløbet har været et heldagsforløb på DTU, hvor vi lavede forsøgene i øvelsen (PCR og gelelektroforese) (Den molekylære mikrobiologi og dens redskaber) og det efterfølgende arbejde med resultaterne).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ølbrygning (celle- / mikrobiologi)
Ølbrygning
Som en overbygning på cellebiologien/mikrobiologien/respirationsprocesser har klassen fremstillet (rimelig drikkelig) øl.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56329684952",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56329684952",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56329684952"
}