Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Kinesisk A
|
Lærer(e)
|
Troels Kjems Petersen
|
Hold
|
2022 1kina122 KI (1kina122 KI, 2kina123 KI, 3kina124 KI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. At studere og tale sprog
Omfang:
"3. Wǒ shì xuésheng" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 1. af Lene Sønderby Bech. 2014. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 1,5 side.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2
|
04-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Tal og adjektiver på kinesisk
Omfang:
Kernestof:
"4. Wǒ shì èrshí suì" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 1. af Lene Sønderby Bech. 2014. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 1,1 side.
- Ikke-kinesisksproget: 1 side
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tal på kinesisk - skriftlig opgave
|
30-11-2022
|
Opgave 3 (skriftlig prøve)
|
19-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Familie og snakke om ting
Omfang:
"5. Wǒ de jiā" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 1. af Lene Sønderby Bech. 2014. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 1,3 side.
- Ikke-kinesisksproget: 1 side
"4. Zhè shì shénme?" i Kinesisk 1 af Lene Sønderby Bech. 2007. Systime (s.64-67)
- Kinesisk sproget: 0,9 side.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kulturopgave - Kinesisk nytår
|
06-01-2023
|
Opgave 4
|
21-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. At skrive skrifttegn
Omfang:
"6.2 Zhāng Chāo 2" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 1. af Lene Sønderby Bech. 2014. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 0,2 side.
"6.1 Bǐdé 1" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 1. af Lene Sønderby Bech. 2014. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 0,2 side.
"Det Kinesiske skriftsprog" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 2. af Lene Sønderby Bech. 2016. Systime. (ibog)
- Ikke-kinesisksproget: 5 sider.
"7. Wǒ xiě Hànzi" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 2. af Lene Sønderby Bech. 2016. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 3,3 side.
- Ikke-kinesisksproget: 0,7 side
Supplerende stof:
Hyppighedsliste til tegnlæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5 (tegnlæsning)
|
05-02-2023
|
Opgave 6 (tegnlæsning)
|
13-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. At være i skole og klokken
Omfang:
"8. Wǒ jīntiān yǒu kè" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 2. af Lene Sønderby Bech. 2016. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 2 sider.
- Ikke-kinesisksproget: 2,5 side
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektdag i Kinesisk d.20.03.23
|
20-03-2023
|
Opgave 7
|
16-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. 我很好 Wǒ hěn hǎo
"9. Wǒ hěn hǎo" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 2. af Lene Sønderby Bech. 2016. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 1,5 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 8
|
03-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Merkantilt projekt + repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 9 - tegnlæsning
|
25-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. 我上课 Wǒ shàngkè og Kinas historie
Omfang:
"10. Wǒ shàngkè" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 2. af Lene Sønderby Bech. 2016. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 2,8 sider.
Ikke kinesisksproget:
Kinesisk historie:
"Kapitel 1. Riget i midten - Kejsertiden i Kina (før 1911)" i Kinas moderne historie - fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt af Troels Kjems Petersen, i Historieportalen. 2020. Gyldendal. (ibog)
- Ikke kinesisksproget: 4 sider
"Kapitel 2. Den republikanske periode (1911-1949)" i Kinas moderne historie - fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt af Troels Kjems Petersen, i Historieportalen. 2020. Gyldendal. (ibog)
- Ikke kinesisksproget: 3 sider
"Kapitel 3. Det nye Kina - skabelsen af Den Kinesiske Folkerepublik (1949-1966)" i Kinas moderne historie - fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt af Troels Kjems Petersen, i Historieportalen. 2020. Gyldendal (ibog)
- Ikke kinesisksproget: 2,8 sider
"Kapitel 4. Maos røde pionerer - Kulturrevolutionen (1966-1976)" i Kinas moderne historie - fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt af Troels Kjems Petersen, i Historieportalen. 2020. Gyldendal. (ibog)
- Ikke kinesisksproget: 3 sider
"Kapitel 5. Reformer og demokratibevægelse (1978-1989)" i Kinas moderne historie - fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt af Troels Kjems Petersen, i Historieportalen. 2020. Gyldendal. (ibog)
- Ikke kinesisksproget: 3,5 sider
"Kapitel 6. Kina i dag - en ny supermagt?" i Kinas moderne historie - fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt af Troels Kjems Petersen, i Historieportalen. 2020. Gyldendal. (ibog)
- Ikke kinesisksproget: 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 10 - Folkerepublikkens grundlæggelse
|
03-10-2023
|
Opgave 11 - repetition af adjektiver
|
12-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. 我的爱好 Wǒ de àihào
Omfang:
"11. Wǒ de àihào" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 2. af Lene Sønderby Bech. 2016. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 2 sider.
"15. 谈爱好 Tàn àihào" i Kinesisk 2. af Lene Sønderby Bech. 2007. Systime. (s.8-10)
- Kinesisksproget: 0,5 side
"16. 谈运动 Tàn yùndòng" i Kinesisk 2. af Lene Sønderby Bech. 2007. Systime (s.32-34)
- Kinesisksproget: 0,5 side
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig arbejde med dialog 10.5
|
30-10-2023
|
Opgave 12 - 介绍你的爱好 jièshao nǐ de àihào
|
21-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. 我的学校 Wǒ de xuéxiào
Omfang:
"12. Wǒ de xuéxiào" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 2. af Lene Sønderby Bech. 2016. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 6 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 13 - 介绍你的学校 Jièshào nǐ de xuěxiào
|
10-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Projektdag om sociale medier i Kina og Taiwan
Omfang:
"Sosiale medier i dagens Kina" NDLA. 2021.
- Ikke kinesisksproget: 3 sider
"SOCIALE MEDIER 社交媒体 (SHÈJIĀO MÉITǏ)" NCFF. 2021.
- Kinesisksproget: 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektdag i Kinesisk - Sociale medier
|
23-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
11. 买东西和吃饭 Mǎi dōngxi hé chīfàn
Omfang:
"1. Mǎi dōngxi" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 3. af Lene Sønderby Bech. 2017. Systime. (ibog) + "2. Chīfàn" i Nǐ Hǎo Zhōngguó modul 3. af Lene Sønderby Bech. 2017. Systime. (ibog)
- Kinesisksproget: 5
- Ikke kinesisksproget: 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 14
|
21-04-2024
|
Opgave 15
|
01-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
12. Taiwan og Hong Kong
Omfang:
"Hongkong - historie". Den store danske. Gyldendal (https://denstoredanske.lex.dk/Hongkong_-_historie?utm_source=denstoredanske.dk&utm_medium=redirect&utm_campaign=DSDredirect)
- Ikke kinesisksproget: 1,5 sider
"The Basic Law: Facts Sheet". Information Service Department, Hong Kong Special Administrative Region Government. (https://www.gov.hk/)
- Ikke kinesisksproget 2 sider
"香港 Xiāng Gǎng". autentisk tekst (didaktiseret) fra baidu.baike. (https://baike.baidu.com/item/%E9%A6%99%E6%B8%AF/128775?fr=aladdin)
- Kinesisksproget: 0,5 side
”台湾省” . autentisk tekst (didaktiseret) fra baidu.baike opslag om Taiwan.
- Kinesisksproget: 1 side
Supplerende:
"Taiwans historie" (minifordrag). Troels Kjems Petersen. 2022
"Invisible Nation". (Dokumentar). Vanessa Hope. 2023.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hong Kongs historie (gruppeopgave)
|
09-09-2024
|
Opgave 16
|
19-09-2024
|
Opgave 17
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
13. 爱情 Àiqíng
Omfang:
"3. Àiqíng" i Nǐ hǎo Zhōngguó modul 3. af Lene Sønderby Bech. 2017. Systime (ibog)
- Kinesisksproget: 2,9 sider
"婚姻 Hūnyīn".
- Kinesisksproget: 2 sider
Supplerende stof:
"Meteor Garden/流行花园" (tv-serie), afsnit 1-8. af Adam Tsuei. 2018. Tencent Pictures
"The rational life/理智派生活 (tv-serie), afsnit 1-4 af Xu Fu Jun. 2021. Hunan TV.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd-selv opgave til Meteorgarden
|
04-11-2024
|
Opgave 18
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
14. 去玩 Qùwán
Omfang:
"4. Qù wán" i Nǐ hǎo Zhōngguó modul 3. af Lene Sønderby Bech. 2017. Systime (ibog)
- Kinesisksproget: 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 19
|
21-11-2024
|
Opgave 20
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
15. 信 Xìn
Omfang:
"5. Xìn" i Nǐ hǎo Zhōngguó modul 3. af Lene Sønderby Bech. 2017. Systime (ibog):
- Kinesisksproget: 4 sider
Religioner i Kina (Konfucianisme, Daoisme, Buddhisme) i Nǐ hǎo Zhōngguó modul 3. af Lene Sønderby Bech. 2017. Systime (ibog):
- Ikke kinesisksproget: 5,0 sider
"Hvad er Falun Gong?" Religion.dk. (https://www.religion.dk/religion.dk/hvad-er-falun-gong)
Ikke kinesisksproget: 1,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 21
|
20-12-2024
|
Opgave 22
|
09-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
16. Uddannelse i Kina og Taiwan
Omfang:
"中国学生的压力 Zhōngguó xuésheng de yālì"
- Kinesisksproget: 1 side
"苏珮嘉的一天 Sū Pèijiā de yī tiān" autentisk tekst skrevet af en taiwanesisk skoleelev.
- Kinesisksproget: 2 sider
2022年高三百日冲刺誓词口号大全 2022 nián gāosān bǎi rì chōngcì shìcí kǒuhào dàquán (http://www.gaosan.com/gaokao/104124.html)
- Kinesisksproget: 1,5 sider
"9. Uddannelse og pædagogik" af Stig Thøgersen i Kinesiske perspektiver. 2013. Gyldendal. (s.133-137)
- Ikke kinesisksproget: 3 sider
Supplerende stof:
"Senior Year/高三" (dokumentarfilm) af Hao Zhou. 2005. Guangdong 21st Century Publishing.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 23 - træning til terminsprøven
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
17. Forretningskultur og karriere i Kina/Taiwan
Omfang:
” 6.1 Bìyè yǐhòu” i Nǐ hǎo Zhōngguó modul 3. af Lene Sønderby Bech. 2017. Systime (ibog)
- Kinesisksproget: 0,5 sider
”9.1 Xiě qiúzhíxìn” i Nǐ hǎo Zhōngguó modul 4. af Lene Sønderby Bech. 2017. Systime (ibog)
- Kinesisksproget: 1 side
”中国的公司组织 Zhōngguó de gōngsī zǔzhī” i Når Kina bliver din arbejdsplads af Sidsel R. Magnussen. 2014. Gyldendal
- Kinesisksproget: 2 sider
”谈判 Tánpàn” i Når Kina bliver din arbejdsplads af Sidsel R. Magnussen. 2014. Gyldendal.
- Kinesisksproget: 2 sider
"在”K-TV” Zài “K-TV” i Når Kina bliver din arbejdsplads af Sidsel R. Magnussen. 2014. Gyldendal.
- Kinesisksproget: 2,5 sider
Supplerende:
”Jobansøgning på kinesisk” fra Kinesisk undervisningsmateriale i karrierelæring på ungdomsuddannelserne. NCFF. 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
18. Repetition og eksamenstræning
SAMLET OMFANG:
Kinesisksproget materialer: 54,3 sider
Ikke-kinesisksproget materialer: 48,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 24
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810758",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810758",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810758"
}