Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Nicklas Banke, Nicoline Kjeldbjerg Kristensen
|
Hold
|
cb23ht1f-engb (cbht1f-engb, cbht2f-engb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The English Language (eksamensemne)
Different dialects
- Lingua Franca
- Studying dialects
Old English
- Beowulf and Caedmon’s Hymn
- Grammar in context - Uregelmæssige verber
Does grammar matter?
- “Descriptivism” or “Prescriptivism”
- Grammar in context - Kongruens
British English vs American
- Læreroplæg med forskelle på RP og GA
- Creative writing - British slang
Understanding English
- How English sounds to non-speakers
- Short film: Skwerl (2011)
The New British
- The Windrush generation, British multiculturalism and British subcultures
- Grime and Drill
African American English
- Læreroplæg om den sproglige baggrund for AAE
- The Colour Purple
- Creative language assignment
Argumentative essay: AI Tools and Education
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Argumentative Essay
Argument vs. Opinion
Opinion cards
The Thesis Statement
General statements/simple + improved statements
Five paragraph essay
The Introduction
PEE-structure
Counter argument
A title that reflects your thesis
(Conclusion)
Feed-forward exercise
Evaluate an essay
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Comedy
- History of Comedy
- Humorous Devices
- Comedy and Power
- Theories of Humor
- Writing and performing a Comedic Bit
Watch clips from comedy show "Inside" by Bo Burnham
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Make your own bit - transcript and audio
|
23-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Graphic Novels
Graphic novels as a medium/format
- Introduction to graphic novels
- The mechanics of a grpahic novel (toolbox)
- Picture & word combinations
- Themes and genres
- Learning history thorugh visual narratives
- Create your own graphic novel
Tekster
- Alone by Mårdøn Smet (2015)
- Ghost World by Daniel Clowes (1997) - uddrag
- Maus by Art Spiegelman (1991) - uddrag
- Understanding Comics by Scott McCloud (1993)
Grammatik:
- Genitiv
- Adverbier
- Adjektiver
Orienteringsløb: Jagten på Genitiv
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pick and Choose
|
17-04-2024
|
Spørgeskema 01
|
17-04-2024
|
Spørgeskema 02
|
17-04-2024
|
Your own graphic novel
|
22-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
US Gun Culture
24 moduler à 45 minutter
BESKRIVELSE AF FORLØBET
Gennem fokus på amerikansk våbenkultur lærer eleverne om amerikansk historie (fx the Constitution, the Second Amendment), politik (Democrats + Republicans, the NRA, etc.) og aktuelle samfundsforhold (fx skoleskyderier og forsøg på regulering). Desuden undervises eleverne i kildekritik, debat og argumentation.
FORLØBSSPECIFIKKE MÅL
- At kunne redegøre for ‘the Second Amendment’ i en historisk og kulturel kontekst.
- At kunne diskutere USA’s våbenkultur og hvorfor bl.a. politisk kultur og medievirkelighed gør det svært at ændre lovgivning.
- At kunne diskutere skoleskyderier og tiltag på at inddæmme dem (specifikt bevæbnede lærere) i en kulturel og etisk kontekst.
- At kunne forholde sig kritisk og nuanceret til kilder.
KERNESTOF
- (Dokumentar-kortfilm) “Gun Nation”, produceret af The Guardian (2016) — 6 s. [https://www.youtube.com/watch?v=lUpCqBonOFw]
- (Dokumentarfilm, uddrag) “Bowling for Columbine”, instr. Michael Moore (2002) — 1 s.
- (Tale) Charlton Heston: “Speech at the National NRA Meeting” (1999) — 2 s.
- (Video) Vox: “The state of gun violence in the US, explained in 18 charts” (2016) — 2 s. [https://www.youtube.com/watch?v=bX4qUsgHa4Y]
- (Video) StevenCrowder: “Vox Rebuttal: Gun Control Propaganda Debunked” — 4 s. [https://www.youtube.com/watch?v=IULSD8VwXEs]
- (Non-fiction, uddrag) Carol Anderson: “The Second: Race and Guns in a Fatally Unequal America” (2021) — 6 s.
- (Stand-up comedy) Jim Jefferies: “On Gun Control”, fra: “Bare” (2015) — 4 s. [https://www.youtube.com/watch?v=0rR9IaXH1M0]
- (Artikel) Alex Yablon: “Do Armed Guards Prevent School Shootings?”, The Trace (2019) — 4 s. [https://www.thetrace.org/2019/04/guns-armed-guards-school-shootings/]
- (Opinion piece) Hank Meiners: “Trained, armed teachers ready to defend kids”, Cincinnati.com (2020) — 2 s. [https://eu.cincinnati.com/story/opinion/2020/08/30/opinion-trained-armed-teachers-ready-defend-kids/3437331001/]
- (Opinion piece) Michael Franzen: “Arming teachers is a terrible idea”, Westside Seattle (2018) — 2 s. [https://www.westsideseattle.com/ballard-news-tribune/2018/03/05/op-ed-arming-teachers-terrible-idea]
- (Dokumentar-kortfilm) “Guns Found Here”, produceret af MEL Films (2018) — 3 s. [https://vimeo.com/255517926]
SUPPLERENDE STOF
- (Baggrundstekst) David Nye: Creating a New Nation, fra: American History, Systime (2018) — 3 s.
SKRIFTLIGT ARBEJDE
- Argumentative essay: Armed teachers (5 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Horror
30 moduler à 45 minutter
BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne undervises i horror-fiktion med fokus på genretræk og fiktionsanalyse. Desuden er der fokus på læsning af længere tekster (værklæsning) og filmanalyse.
FOKUSPUNKTER
- At kunne definere og identificere genremarkører i tekster.
- At kunne diskutere hvordan forskellige tekster opbygger suspense.
- At kunne diskutere horrorens paradoks (hvorfor ser vi horrorfilm og læser horrorlitteratur, selvom det får os til at opleve ‘negative følelser’?) og mulige forklaringer.
- At kunne anvende filmterminologi til (relativt) præcist at beskrive og analysere av-materiale.
KERNESTOF
- (Roman-uddrag) Bram Stoker: Dracula (1897) — 1 s.
- (Kortfilm) Suckablood, instr. Ben Tillett, Jake Hendriks (2012) — 2 s.
- (Essay) Stephen King: Why We Crave Horror Movies (1982) — 3 s.
- (Værk) Stephen King: The Mist (1980) — 115 s.
- (Film) Alien, instr. Ridley Scott (1979) — 15 s.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatikaflevering #1
|
21-10-2024
|
Grammatik-aflevering #2
|
17-11-2024
|
Writing exercise: Suckablood
|
18-11-2024
|
Dictogloss: Dracula
|
02-12-2024
|
Goodreads review of The Mist
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Machines Are Coming! (AI)
28 moduler à 45 minutter
BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne møder science fiction-tekster, non-fiction-tekster og lærer undervejs om kunstig intelligens samt nogle af de etiske problemstillinger knyttet dertil. Der er sprogligt fokus på at forstå og anvende teknologisk fagsprog. Undervejs i forløbet skriver eleverne filmscener, og de holder en kort præsentation i TED Talk-formatet.
FOKUSPUNKTER
- At kunne genkende sci-fi-genremarkører.
- At kunne diskutere etiske problemstillinger ifm. kunstig intelligens.
- At kunne diskutere menneskets forhold til kunstige intelligenser og teknologi generelt.
KERNESTOF
- (Artikel) Melissa Heikkilä: "This artist is dominating AI-generated art. And he’s not happy about it" (2022), MIT Technology Review — 4 s.
- (Video) The Next Rembrandt: "The Next Rembrandt" (2016), YouTube. [https://www.youtube.com/watch?v=IuygOYZ1Ngo] — 2 s.
- (Novelle) Ted Chiang: "Catching Crumbs From the Table" (2000) — 2 s.
- (Non-fiction) Daniel Susskind: "Education and Its Limits". From: "A World Without Work: Technology, Automation, and How We Should Respond" (2020) — 10 s.
- (Artikel) Matthew Field: "'That's great! Good work!' The AI spambots taking over email" (2025), The Daily Telegraph [https://www.telegraph.co.uk/business/2025/05/04/thats-great-good-work-the-ai-spambots-taking-over-email/] — 2 s.
SKRIFTLIGT ARBEJDE
- Skriveøvelser: AI movie scenes (0 fordybelsestimer)
- Argumentative essay: AI and Education (5 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatik-aflevering #3
|
23-02-2025
|
Write a scene: AI on film
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Grammatik, sprog og diverse
Sideløbende med de tematiske forløb undervises eleverne i engelsk grammatik, retskrivning, ortografi, skriftlige genrer, og lignende. Størstedelen af undervisningen er foregået som 'grammar in context' med grammatik- og sprogopgaver, der tager udgangspunkt i den læste tekst.
Ressourcer brugt i undervisningen:
- Poul Tornøe: "Get It Right". Systime. [https://getitright.systime.dk/]
- Frede Salling Pedersen, Knud Børge Bendtsen & Ole Bønnerup: "Engelsk MultiMedie Grammatik". Systime. [https://emmg.systime.dk/]
- Martin Jørgensen, Mette Thayssen & Lars Ulrik Tambjerg-Ravn: "Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX". Systime. [https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/]
- Dictionary.com
- Thesaurus.com
- MinLaering.dk
- Ordbogen.com
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID:
- Terminsprøve (5 fordybelsestimer)
- Diverse grammatikafleveringer og -prøver, og lignende (i alt 5 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920719804",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920719804",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920719804"
}