Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Iben Vejrum Ørsted
|
Hold
|
2024 ng/2g3g (2g3g ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klimaforandringer
Forløb 1: klimaændringer
Vi arbejder med klimaforandringerne, hvorfor de opstår og deres påvirkning på både det naturlige og det menneskelige miljø, herunder også emnets aktualitet. Vi kommer ind på blandt andet forståelse for vejr og klima. Vi sætter fokus på Arktis og orkaner.
Naturgeografi - Vores verden: s. 16-21+ 244-255
Strålingsbalancen (Naturgeografi C) - udleveret som PDF
Luftfugtighed (Naturgeografi C) - udleveret som PDF
Corioliseffekten (Naturgeografi C) - udleveret som PDF
Tropiske storme og orkaner (Jorden og Mennesket) - udleveret som PDF
Grønlandspumpen: https://virtuelgalathea3.dk/artikel/golfstr-mmen-og-gr-nlandspumpen
Eksperimentelt arbejde
Feltøvelser:
- Strålingsbalancen
Laboratoriet:
- Albedo
- Grønlandspumpen
- Varmekapacitet (opvarmning af vand og sand)
Empiri:
- Havisens udbredelse (Datamodeller)
- Udbredelsen af ITK
- Fremtidens nedbørsmønstre i Danmark (Klimaatlas: https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas/)
Case-arbejde:
- Orkanen Milton
Padlet: https://padlet.com/ibenvejrum/orkans-son-milton-rammer-florida-jbx4mzmv3neotyzk
Ekskursion til Fårup Sommerland
- Måling af luftfugtighed (absolut og relativ)
- Vandføring i Colorado River
- Orkandannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geologiske naturkatastrofer
Vi skal i dette forløb undersøge, hvorfor der opstår geologiske naturkatastrofer. Vi gennemgår Jordens opbygning og det geologiske kredsløb og sætter det i relation til den pladetektoniske model. Vi sætter fokus på jordskælv og undersøger, hvor og hvorfor de opstår.
Naturgeografi - Vores verden (2011 og 2018 udgaven): s. 187-204 og (2023 udgaven) s. 172-191
Kontinentaldriftsteorien: file:///C:/Users/IN/Downloads/Kontinentaldrift%2086%20-%2095%20(3).pdf
Eksperimentelt arbejde:
Laboratoriet:
- Konvektion (byg en lavalampe)
- Densitetsøvelse (basalt og granit)
- Bjergarts-buffet (placering af bjergarter i det geologiske kredsløb)
- Slinkyfjeder (Jordskælvbølger)
Empiri:
- Kortmodeller over jordskælvsudbredelse, vulkanudbredelse, havbundens alder og oceanernes dybder.
- Triangulering af et jordskælv (Japan)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grønlands gletsjermel
Vi undersøger dannelsen og anvendelsesmulighederne af gletsjermel ud fra dokumentaren "Magisk mudder". I kan gense dokumentaren ved at logge ind på mit cfu.dk - Dokumentaren er lånt hjem til jer.
Fokus på:
- Det geologiske kredsløb (FETA-modellen)
- Næringsstofcyklus i jorden (tropiske jorde og danske jorde)
- Den grønne revolution
Kernestof:
https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/minik-siger-at-groenlands-mudder-er-magisk-derfor-spreder-han-det-ud-over-afrikas-udpinte-landbrugsjord/
- Forvitring (Naturgeografi C - udleveret som pdf)
- Den grønne revolution (Naturgeografi C - udleveret som pdf)
Eksperimentel arbejde:
- Karsedyrkning i gletsjermel
Empiri:
- Højdeprofiler over fjordene ved Narsasuaq (Sydøstgrønland)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546722",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546722",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64646546722"
}