Holdet 2024 ng/2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Iben Vejrum Ørsted
Hold 2024 ng/2g3g (2g3g ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klimaforandringer
Titel 2 Klimasikring i Brønderslev
Titel 3 Hvordan ser Danmarks fremtidige energiforsyning ud
Titel 4 Geologiske naturkatastrofer
Titel 5 Hvorfor er der mange vulkaner på Island?
Titel 6 Grønlands gletsjermel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klimaforandringer

Forløb 1: klimaændringer

Vi arbejder med klimaforandringerne, hvorfor de opstår og deres påvirkning på både det naturlige og det menneskelige miljø, herunder også emnets aktualitet. Vi kommer ind på blandt andet forståelse for vejr og klima. Vi sætter fokus på Arktis og orkaner.

Naturgeografi - Vores verden: s. 16-21+ 244-255
Strålingsbalancen (Naturgeografi C) - udleveret som PDF
Luftfugtighed (Naturgeografi C) - udleveret som PDF
Corioliseffekten (Naturgeografi C) - udleveret som PDF
Tropiske storme og orkaner (Jorden og Mennesket) - udleveret som PDF
Grønlandspumpen: https://virtuelgalathea3.dk/artikel/golfstr-mmen-og-gr-nlandspumpen

Eksperimentelt arbejde

Feltøvelser:
- Strålingsbalancen

Laboratoriet:
- Albedo
- Grønlandspumpen
- Varmekapacitet (opvarmning af vand og sand)

Empiri:
- Havisens udbredelse (Datamodeller)
- Udbredelsen af ITK
- Fremtidens nedbørsmønstre i Danmark (Klimaatlas: https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas/)

Case-arbejde:
- Orkanen Milton
Padlet: https://padlet.com/ibenvejrum/orkans-son-milton-rammer-florida-jbx4mzmv3neotyzk

Ekskursion til Fårup Sommerland
- Måling af luftfugtighed (absolut og relativ)
- Vandføring i Colorado River
- Orkandannelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klimasikring i Brønderslev

Innovationsforløb, hvor vi sætter fokus på løsninger på lokale klimaforandringer i Brønderslev. Vi sætter fokus på LAR og skybrud.
https://www.dmi.dk/nyheder/2021/vandvittigt-mange-skybrud-over-danmark
https://www.dmi.dk/nyheder/2024/2024-er-endnu-et-begivenhedsrigt-skybrudsaar

Klimaklar kommune: https://bronderslev.viewer.dkplan.niras.dk/plan/105#/

Eksperimentelt arbejde

Felten:
- LAR løsninger i Brønderslev (gåtur + observation)

Empiri:
- Vandets vej i lokale LAR-løsninger (Datamodeller i Google Earth)
- https://kamp.klimatilpasning.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan ser Danmarks fremtidige energiforsyning ud

Vi skal i dette forløb undersøge, hvordan fremtidens energiforsyning kan se ud?
Vi arbejder med en forståelse af energityper og energiressourcer og ser på, hvilke klimaaftryk de forskellige energityper har. Vi sætter fokus på om bølgeenergi kan være en bæredygtig løsning for Danmark.

Naturgeografi - Vores Verden (udgave; 2011 og 2018): s. 279-293
Bølgeenergi: https://www.experimentarium.dk/klima/boelgeenergi/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAmfq6BhAsEiwAX1jsZ_q3xMF4YZBhMqQUD-im_t43tDIp77DCbw6eVd5nHtONmH4grrAw8BoCeJcQAvD_BwE


Eksperimentelt arbejde:
- Olies migration i sand
- Bølgelab (AAU)

Ekskursion:
- AAU BUILD (Besøg hos Aalborg Universitet; Bølgelaboratoriet).
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:a0535fd1-a73c-4d55-8f5f-0dc07ffe0aba?viewer%21megaVerb=group-discover
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Geologiske naturkatastrofer

Vi skal i dette forløb undersøge, hvorfor der opstår geologiske naturkatastrofer. Vi gennemgår Jordens opbygning og det geologiske kredsløb og sætter det i relation til den pladetektoniske model. Vi sætter fokus på jordskælv og undersøger, hvor og hvorfor de opstår.

Naturgeografi - Vores verden (2011 og 2018 udgaven): s. 187-204 og (2023 udgaven) s. 172-191
Kontinentaldriftsteorien: file:///C:/Users/IN/Downloads/Kontinentaldrift%2086%20-%2095%20(3).pdf

Eksperimentelt arbejde:

Laboratoriet:
- Konvektion (byg en lavalampe)
- Densitetsøvelse (basalt og granit)
- Bjergarts-buffet (placering af bjergarter i det geologiske kredsløb)
- Slinkyfjeder (Jordskælvbølger)

Empiri:
- Kortmodeller over jordskælvsudbredelse, vulkanudbredelse, havbundens alder og oceanernes dybder.
- Triangulering af et jordskælv (Japan)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvorfor er der mange vulkaner på Island?

Vi arbejder problembaseret med spørgsmål til hver lektion:
Følgende spørgsmål har I rejst til forløbet:
- Hvordan opstår vulkaner?
- Hvad er et hotspot og hvordan påvirker det Island?
- Hvilken betydning har den konstruktive pladegrænse for Islands vulkaner og hvorfor er det den eneste ø på den Midtatlantiske højderyg?
- Hvor ligger Island og øens dannelse en sammenhæng med vulkaner?
- Hvordan påvirker vulkaner Islands landskab?
- Har vulkanudbrud samfundsmæssige konsekvenser (nationalt og internationalt)?

Kernestof:
Jorden og Mennesket: s. 76-85
Artikel: Det unikke Island (artikel - findes som pdf)
Hvorfor har Island så mange vulkaner (Geoviden): https://www.geoviden.dk/hvorfor-har-island-saa-mange-vulkaner/
Islands geologiske dannelse: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=682&L=0 (udleveret som pdf)
Kender du vulkantypen (Geoviden): https://www.geoviden.dk/kender-du-vulkan-typen/
Vulkanudbrud og klima: https://nbi.ku.dk/nyheder/nyheder_15/vulkanudbrud-har-stor-betydning-for-verdens-klima/?utm_source=chatgpt.com
Udbrud: https://www.youtube.com/watch?v=e-TMtRh8AIs
Island og geotermi: https://www.experimentarium.dk/klima/case-geotermi-island/

Eksperimentelt arbejde:
- Sodavandsvulkan (tryk og eksplosion)
- Havregrødsvulkaner og lavaflodsstrømme
- Geotermisk energianlæg (kreativ arbejde: Konstruer et geotermisk anlæg)

Empiri:
- Datamodeller over global udbredelse af jordskælv og vulkaner (GIS i Google Earth)
- Islands udvikling over tid: Timeline i Google Earth
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Grønlands gletsjermel

Vi undersøger dannelsen og anvendelsesmulighederne af gletsjermel ud fra dokumentaren "Magisk mudder". I kan gense dokumentaren ved at logge ind på mit cfu.dk - Dokumentaren er lånt hjem til jer.

Fokus på:
- Det geologiske kredsløb (FETA-modellen)
- Næringsstofcyklus i jorden (tropiske jorde og danske jorde)
- Den grønne revolution

Kernestof:
https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/minik-siger-at-groenlands-mudder-er-magisk-derfor-spreder-han-det-ud-over-afrikas-udpinte-landbrugsjord/
- Forvitring (Naturgeografi C - udleveret som pdf)
- Den grønne revolution (Naturgeografi C - udleveret som pdf)


Eksperimentel arbejde:
- Karsedyrkning i gletsjermel

Empiri:
- Højdeprofiler over fjordene ved Narsasuaq (Sydøstgrønland)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer