Holdet A 2022 TK/up - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Henriette Nielsen
Hold A 2022 TK/up (A 3 UP TK, A 3 UP TK SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Broderi
Titel 2 SO Bæredygtighed og Innovation
Titel 3 RETHINK - slagt en skjorte
Titel 4 Illustrator
Titel 5 Skoletrøje
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Broderi

Introduktion til forskellige broderi teknikker
I skal lære 3-5 forskellige
Bargello
Korssting
Frihåndsbroderi


Rya
Perlebroderi
Sammenhæng mellem jeres prøver, dvs. tema, farve osv.
Produkt: Samles som en del af et større projekt i en prøvemappe
Moodboard er en samling af billeder som skal være med til at fastholde fx et farvetema, en stemning eller et udtryk
I laver et moodboard med tema, fx vand, kage osv. (i må ikke finde et færdigt)
Brug tid på at finde gode billeder og sætte det pænt op.
I skal bruge jeres moodboard i hele broderi forløbet.
Når i har lavet det skal det printes

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SO Bæredygtighed og Innovation

Denne SO uge handler om ”Bæredygtighed” (se uddybning af begrebet herunder) og det er et tværfagligt projekt mellem jeres Teknikfag og Dansk.  Det er derfor kun disse to fag, I har hele ugen. Der er både lærerdækkede timer og arbejd-selv timer.  
-Danskopgaven afleveres om fredagen kl 15 på Lectio (dette gælder for alle teknikfag).
-Teknikfagsafleveringerne er forskellige i de 3 teknikfag – Se derfor den specifikke opgave/krav og aflevering for dit teknikfag herunder.

DELOPGAVE TIL DEM DER HAR TEKNIK TEKSTIL:

Tekstilproduktionen
Fast fashion fokuserer på hurtighed og lave produktionsomkostninger for hyppigt at kunne præsentere nye kollektioner baseret på forskellige catwalk-looks og celebrity-trends. Det går hårdt ud over miljøet fordi presset for at skynde produkterne fra designstadie til butikkerne samt for at tvinge omkostningerne i bund betyder, at der højst sandsynligt bliver skåret nogle miljømæssige hjørner.
De livlige farver, de spraglede tryk og den flotte finish på stoffet er appellerende, men der skal som regel giftige kemikalier til for at skabe dem. Tekstilfarvning er globalt den næststørste forurener af rent vand efter landbruget.
Polyester er modeindustriens mest populære fiber. Når vi vasker tøj af polyester i vaskemaskinen, afgiver tøjet mikrofibre, der er med til at forværre den stigende mængde plastaffald i havet. Mikrofibrene er så små, at de nemt kan passere spildevandsrensningsanlæggene, og fordi de ikke er biologisk nedbrydelige, udgør de en alvorlig trussel mod livet i oceanerne.
Bomuld er en meget problematisk afgrøde, fordi den bruger ekstremt meget vand og for at forhindre fejlslagen høst, hvilket er problematisk i udviklingslande, der mangler tilstrækkelig investering, og hvor der er risiko for tørke. Størstedelen af verdens bomuldsproduktion er genetisk modificeret, så afgrøderne kan modstå angreb fra bomuldsmøl, og for at forbedre høstudbyttet samt mindske behovet for pesticider. Det kan dog føre til problemer på et senere tidspunkt, eksempelvis i tilfælde af såkaldt 'superukrudt', som har udviklet modstandskraft mod standard-pesticiderne. Det er ofte nødvendigt at behandle 'superukrudt' med yderligere giftige pesticider, der er skadelige for husdyrhold og mennesker.
Tekstilspild er en utilsigtet konsekvens af fast fashion; flere af os køber mere tøj, som vi beholder i kortere tid, end vi plejede. Garderobeskabe og skuffer i den vestlige verden er fyldt til bristepunktet, så for at holde gang i salget er tekstilbranchen nødt til at friste ved konstant at byde på nyheder samt overbevise os om, at det tøj, vi allerede ejer, ikke længere er moderne. Den disponible indkomst er steget, så vi har flere penge mellem hænderene end tidligere generationer. Det betyder, at vi i langt mindre udstrækning reparerer og lapper, da det ofte er både billigere og lettere bare at købe nyt. Vi har travlt og har langt mindre tid tid tilovers end tidligere generationer, og desuden er syning- og lapningfærdigheder gået tabt, så der er efterhånden ikke meget, der kan få os til at finde syæsken eller stoppenålen frem.
Er det overhovedet muligt for forbrugerne at mindske fast fashion-miljøomkostningerne, når de handler?
Det er en kompleks opgave at udvælge et miljøvenligt stof, for der er både fordele og ulemper ved alle tekstiltyper. Beklædningsgenstande, der er mærket som fremstillet af naturlige fibre, er ikke nødvendigvis bedre end syntetiske, fordi valget af fibre kun er en del af et komplekst puslespil.  Fibrene skal stadig spindes, strikkes eller væves, farves, færdiggøres, syes og transporteres – og alle processerne har forskellige miljømæssige konsekvenser. Økologiske materialer er et bedre valg end ikke-økologiske i forhold til til de kemikalier, der bruges til at dyrke fibrene, men økologisk bomuld kræver stadig store mængder vand, og miljøeffekten ved indfarvning er større end ved indfarvning af eksempelvis polyester.
En designer eller produktudvikler bestemmer et produkts udseende. Stoffet, farven, snittet, antallet af knapper og antallet af lommer. Men når designeren træffer de valg, bestemmer denne samtidig en lang række miljøforhold ved produktionen. Vælger man for eksempel et blandet bomulds- og polyesterprodukt, har man også valgt en bomuldsproduktion, som i mange tilfælde belaster jorden med pesticider. Men samtidig har man med tilsætningen af polyester sikret sig, at produktet har en længere holdbarhed end et rent bomuldsprodukt. Dermed skal produktet ikke udskiftes så tit, og derfor belaster det ikke miljøet så hårdt. Vælger designeren at producere tekstiler med en turkis nuance, har han/hun i mange tilfælde samtidig valgt at bruge tungmetaller i produktionen. Turkise nuancer kan stort set kun frembringes med brug af tungmetaller.

Links:
http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:813272/FULLTEXT01.pdf
https://videnskab.dk/kultur-samfund/modeindustrien-er-en-kaempe-miljoesynder
https://videnskab.dk/kultur-samfund/farvet-toj-blev-moderne-2000-ar-siden
https://www.nrdc.org/sites/default/files/CBD-Fiber-Selection-FS.pdf
https://file.scirp.org/Html/4-8301582_17027.htm

Opgaven:
I skal i dette SO projekt arbejde med hvordan man kan formindske miljøbelastningerne når man fremstiller tekstiler. Som i har læst ovenover er der mange steder i livscyklussen man kan sætte ind og forbedre produktionen.
I dette projekt skal i arbejde med indfarvning af tekstiler. I skal lave forsøg med plantefarvning og udarbejde materiale som skal indgå i jeres prøvemappe. I skal planlægge hvilke forsøg i vil lave, og planlægge jeres forsøg ned til mindste detalje. I skal udarbejde flowdiagram til jeres forsøg, og udføre selve indfarvningen.
Derudover skal i udarbejde en problemanalyse, som især har fokus på problematikken omkring indfarvning af tekstiler. I kan med fordel udarbejde en livscyklus model der viser livscyklussen for et tekstilprodukt. Husk kilder i jeres problemanalyse.

Faglige metoder:
De faglige metoder, vi arbejder med i dette projekt, er informationssøgning, som skal bruges til at dokumentere problemstillingen med tekstilproduktionen. Derudover skal I arbejde med tidsplaner og flowdiagrammer, som er planlægningsværktøjer, som i dette projekt skal bruges til at planlægge jeres plantefarvningsforsøg. Ydermere lærer I nogle tekstilfaglige metoder til at farve og opnå forskellige resultater alt efter hvilken parameter I varierer.

Arbejdsform:
I skal arbejde i grupper af 2-3 personer

Aflevering:
Følgende ting afleveres fredag kl. 23
- Tidsplan for hele ugen
- Flowdiagram
- Problemanalyse
- (resultaterne fra farvningen afleveres sammen med prøvemappen)
Danskopgaven:
Del A:
Skriv en kronik om bæredygtighed og de miljømæssige udfordringer, miljøet udsættes for ved tøjproduktion. Du skal inddrage mindst 2 af ovenstående links i din kronik. Din kronik skal henvende sig til enten Berlingske Tidende eller Politikens læsere.
Del B:
Skriv en refleksionstekst, hvor du begrunder din kroniks argumentation og øvrige formidlingsmæssige valg, herunder sproglige og retoriske virkemidler. Du skal derfor anvende danskfaglige begreber indenfor sprog, kommunikation, retorik og argumentation, og du skal dokumentere og forklare dine formidlingsmæssige valg med eksempler fra din kronik.
Danskfagligt kernestof (links fra ”Håndbog til dansk”):
- Toulmins model: påstand, belæg, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkører
- Argumenttyper: fx sammenligningsargument, erfaringsargument, generaliseringsargument, mængdekneb
- Appelformer: etos, logos, patos
- Sproglige virkemidler:
o Billedsprog: fx metaforer, sammenligninger
o Gentagelser: fx anaforer, epiforer, alliterationer
o Modsætninger: fx antiteser, oxymoroner
o Retoriske spørgsmål
- Viden om kommunikationssituationen – din formidling skal være tilpasset din udvalgte modtager/medie: brug Minervas model eller Gallup-Kompasset


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 RETHINK - slagt en skjorte

RETHINK – SLAGT EN SKJORTE

Opgaven
En af de store udfordringer i tekstilindustrien og modebranchen er den ”køb og smid væk kultur” branchen bygger på.  Fornyelse er blevet modens DNA, hvilket resulterer i et kæmpe overforbrug. Priserne presses, så omkostninger til produktion skal holdes i bund, hvilket smitter af på kvaliteten af produkter og arbejdsforhold i de producerende lande.
Industrien fungerer desuden meget lineært, så meget store dele af færdigproduceret tøj er lavet af jomfruelige materialer. Det er i sig selv et problem, men er yderligere belastet af, at meget beklædning aldrig bliver solgt og derfor brændes eller kun bruges meget få gange, inden det kasseres.

Upcycling, eller på dansk "opbrug", kan kaldes for opkvalificerende genbrug. Det handler om at tilføje ny værdi til en ting, man ellers ville betegne som affald, for eksempel ved at genopfinde det som et nyt eller en del af et nyt produkt.
Processen adskiller sig fra genbrug, hvor en ting enten genanvendes i den samme form, som den er skabt (recycling), for eksempel genbrugstøj, eller nedbrydes for at blive en del af et nyt produkt (downcycling), for eksempel glas omsmeltet til nye flasker.
I Danmark er vi europamestre i skrald med 718 kg per person om året. Vi tager samtidig prisen for at forbrænde mest af vores affald i Europa, faktisk over halvdelen, mens vi genanvender lidt under en tredjedel.


I skal i grupper af 2-3 personer (eller individuelt) fremstille et tekstilprodukt fx beklædning, accessories, legetøj eller boligtilbehør ud fra skjorter. Der kan fremstilles et eller flere produkter pr gruppe.

I kan bruge de skjorter vi har i depotet eller selv skaffe nogen. I skal lave en materialeundersøgelse af de udvalgte materialer, hvor i bestemmer kvalitet af fibre og binding. Vurder om der kan være muligheder eller begrænsninger i forhold til det.

Husk at dokumentere hele arbejdsprocessen og at tage billeder af det oprindelige produkt, samt moodboard/inspiration og en tegning af produktet skal vises sammen med det færdige produkt. I kan evt. bruge nogle af de broderiteknikker i har lært i foregående projekt på jeres produkter og plantefarvning til at ændre farve på jeres materialer.  

Faglige mål:
–foretage ideudvikling
–gøre rede for og udarbejde en produktudviklingsplan
–foretage lettere snitudviklingsopgaver
–fremstille prototype
–anvende og foretage hensigtsmæssigt valg af måleinstrumenter
–anvende print-, broderi – eller applikationsteknikker


Aflevering:
I skal i gruppen aflevere en rapport som minimum indeholder følgende: (dvs bruger man broderi eller plantefarvning skal der selvfølgelig være afsnit om det)
• Forside
• Indholdsfortegnelse
• Indledning – introduktion til opgaven
• Projektbeskrivelse
o Kort skriv om problemstillingen (ca ½ - 1 side)
o Tidsplan (for hele projektet)
• Moodboard/inspiration
• Målgruppebeskrivelse – brug en af målgruppemodellerne, evt persona og billeder
• Krav til jeres produkt
• Løsningsforslag
o Skitser minimum 20 – forslag til produkter
o Husk at  begrunde valg og fravalg
• Kollektionstegning – rentegnet skitse, farvelagt
• Arbejdstegning
• Materialeidentifikation af jeres udvalgte materialer
• Teori om jeres materialer
• Dokumentation af arbejdsprocessen. Billeder og tekst af hvad i har gjort.
• Billeder af produkt før og efter
• Test af produkt
• Diskussion
• Konklusion
• Litteraturliste


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 60 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Skoletrøje

Projekt: Sweatshirt til NEXT Vestskoven
     

I skal i denne opgave arbejde med strækstoffer, strækstoffer som jersey, isoli og rib. Fællesnævneren for strækstoffer er at de er strikkede, det gør stofferne fleksible og strækbare.
Strækstoffer bliver oftest brugt til af fremstille sportstøj, fritidstøj, undertøj m.m. Men i dag har sportstøj sneget sig ind på catwalken. Flere og flere brands har både sweatshirts, joggingbukser, sneakers og andet sportstøj med i deres kollektioner. Både i dets oprindelige funktion men også som nyfortolkninger af klassisk sportstøj.
I denne opgave skal i fremstille en sweatshirt som eleverne på VGA skal have. I skal overveje hvordan tekst og logo skal se ud og hvor det skal placeres. Derudover skal man på trøjen kunne se en del af logoet i designet. Dvs. hvis man ikke måtte skrive VGA hvordan kan man lave et design der viser hvor blusen hører til.
I skal definere hvem jeres målgruppe er. Lav evt. 1-3 personaer, som viser hvilken type elever der er på skolen.
Det er vigtigt at I i denne opgave får lagt vægt på at indsamle empiri, dvs. i skal ud og lave nogle undersøgelser. Disse undersøgelser kan bl.a. være spørgeskema til skolens elever, skolens ledelse, marketingafdelingen osv. Alle disse undersøgelser skal være med til at give jer nogle krav som i kan arbejde ud fra. I skal udarbejde minimum to empiriske undersøgelser.
I skal i dette projekt blandt andet arbejde med valg af materialer i forhold til nogle bestemte formål, som fx målgruppe og funktion. I skal arbejde med arbejdstegning i Adobe Illustrator og foretage mønsterudvikling. Derudover skal i opsy minimum en af jeres modeller.
Som afslutning på projektet skal i skrive en rapport om jeres arbejde, hvori i bl.a. grundigt forklarer, hvad i har lavet, hvordan i har lavet det, og hvilke overvejelser der ligger til grund for de trufne valg. Derudover skal i udarbejde en præsentationsmappe som dokumenterer jeres arbejde og kan fremvises til dine mulige kunder og fremlægge jeres projekt.
Begrænsninger: Vi kan ikke lave print (vi har strygestof  som man kan klippe figurer ud af samt transferpapir) og tekstilmaling og i må ikke bruge lynlåse.
EKSTRA: Hvis man har tid og overskud kan man designe en mulepose til eleverne på VGA også. Dette skal ikke være hovedfokus, men man kan tage sit trøjedesign og overføre til en mulepose.
Faglige mål:
– foretage idéudvikling
– gøre rede for og udarbejde en produktudviklingsplan
– udarbejde kravspecifikationer
– fremstille prototype.
– anvende og foretage hensigtsmæssigt valg af måleinstrumenter
– fremstille en marker
– opstille en produktionsplanlægning i form af produktkort
– anvende og vurdere modetegninger
– anvende og formidle skitser og modeller ved hjælp af frihåndstegning, CAD eller tilsvarende programmer
– foreslå værktøjer og maskiner inden for tekstilområdet til en given anvendelse.
– udarbejde tekniske tegninger manuelt og ved hjælp af CAD

Aflevering:
1. RAPPORT
a. Se bilag 1 for indhold
2. PRÆSENTATIONSMAPPE
a. Se bilag 2 for indhold
Arbejdsform:
I kan arbejde i grupper 2-4 personer i dette projekt. Elevtiden er 15 timer pr. Elev.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Illustrator 04-12-2024
Projektbeskrivelse skoletrøje 09-12-2024
Skoletrøje 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 101 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse eksamen 20-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 88 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer