Holdet 2023 SA/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jacob Bogantes, Lene Bach Nielsen
Hold 2023 SA/l (1l SA, 2l SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Samfundsfag A
Titel 2 Forløb#1 Køn og ligestilling (MNS)
Titel 3 Social ulighed og det multikulturelle samfund
Titel 4 Forløb 3 – Intro til dansk Politik
Titel 5 Forløb 4 – Intro til Økonomi
Titel 6 Forløb - SRO - USA - Harris or Trump?
Titel 7 En verden i brand?
Titel 8 Forløb#6 Den gode økonomi
Titel 9 forløb #7 Hvordan påvirker økonomien mig?
Titel 10 Forløb Skriftlighed og feltarbejde
Titel 11 Forløb#7 Demokrati - værdier og handlinger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Samfundsfag A

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 Køn og ligestilling (MNS)

Fagligt indhold:
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur Politiske ideologier Skillelinjer, magt - og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked Arbejdsmarkedsforhold Kvantitativ og komparativ metode.

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle problemstillinger i forhold til køn i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå. • Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere problemstillinger og udviklingstendenser vedrørende køn. • Undersøge og dokumentere et politikområde. • Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder • Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere • Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler • Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret må de på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi • På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Materialer:
Grundbogsmaterialer: Storr-Hansen, Anna m.fl. (2017): ”Køn og ligestilling i et samfundsfagligt perspektiv”, Columbus s. 7-12, 13-24, 25-30, 30-38, Ibid. E-bogs-udgaven kap. 1.7, kap. 2, kap. 3 Juul, Søren m.fl. (2016): ”Sociologibogen”, Columbus s. 157-167, 171-174 Powerpoints: Køn og ligestilling – intro Køn i et sociologisk perspektiv del 1 Artikler: Jæger, Mads Meier: ”Flid, fedt og snyd”, Weekendavisen 17/12 2008

Rømeling, Lise Højer: ”Bibliotek holder fast…”, dr.dk 17/3 2023 Ukendt: Artikel om Rosenthal-effekten Ukendt: ”Mandlige ansatte måtte ikke…” ast.dk 17/11 2020 Ukendt: ”Mandlige lønmodtagere: Vi har…”, fho.dk 8/3 2019 Ukendt: ”FN Verdensmål: Mål 5 -ligestilling mellem kønnene”, verdensmaalene.dk Villesen, Kristian: ”Feministiske bølger”, Information 7/1 2017 Andre medier: ”Uden Køn”, DR 2013 ”Danskernes akademi” – Velfærdsstaten 125 år”, youtube.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Social ulighed og det multikulturelle samfund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3 – Intro til dansk Politik

Fagligt indhold:
Det danske politiske system Ideologier Partier og politikere i Danmark Værdi- og fordelingspolitik Aktuel dansk politik Prioriteringsdilemmaer Vælgeradfærd Molins model

Faglige mål: • Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle problemstillinger i forhold til køn i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå. • Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere problemstillinger og udviklingstendenser vedrørende køn. • Undersøge og dokumentere et politikområde. • Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder • Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere • Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler • Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret må de på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi • På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Materialer: Grundbogsmaterialer: Skov, Oliver Boserup & Bundsgaard, Richard (2012): ”B-bogen”, Columbus s. 79-87 Gregersen, Rune Valentin m.fl. (2018): ”SamfNu B”, Systime s. 148-153 Christiansen, Peter Munk & Nørgaard, Asbjørn (2018): ”Demokrati, magt og politik i Danmark”, Systime, e-bogs-udgaven kap. 5 Artikler: Thykier, Mikkel: ”Jeg tør godt love…”, Politiken 17/1 2024 Ukendt: ”DI: initiativet til…”, di.dk, 18/12 2023 Ukendt: ”Troels Lund varsler besværlig værnepligt-forhandling”, Ritzau, 23/1 2024

Ukendt: ”Frederik Vad vil bekæmpe…”, Berlingske Tidende 25/1 2024 Dragsted, Pelle: ”Jeg forstår godt…”, Politiken 8/1 2024 Linqvist, Andreas: ”Inger Støjberg afviser kvindelig værnepligt”, Berlingske Tidende, 27/1 2024 Andre medier: ”Året i dansk politik”, bt.dk 3/1 2024 Facebook-profiler for Alex Vanopslagh, Pelle Dragsted og Morten Messersmidt ”Debatten: Råd til velfærd”, DR ”Deadline: Martin Ågerup mod velfærdsstaten”, DR ”Deadline: SF mod Moderaterne”, DR
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdsspørgsmål om socialisering og 30-11-2023
Hypoteseøvelse om integration 1 10-12-2023
Hypoteseopgave om integration 2 13-12-2023
Video med fremlæggelse 18-12-2023
Lynguide dansk politik - del 1 09-01-2024
arbejdsspørgsmål om idelogier 11-01-2024
Arbejdsspørgsmål om værdipolitik 15-01-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4 – Intro til Økonomi

Fagligt indhold:
Velfærdsmodellerne Velfærdsstatens udfordringer Demografi og Økonomi Projekt med Matematik Det økonomiske kredsløb Økonomisk politik.

Faglige mål:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle problemstillinger i forhold til køn i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå. • Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere problemstillinger og udviklingstendenser vedrørende køn. • Undersøge og dokumentere et politikområde. • Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre • Demonstrere viden om fagets identitet og metoder • Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere • Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler • Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret må de på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi • På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Materialer: Grundbogsmaterialer: Gregersen, Rune Valentin m.fl. (2018): ”SamfNu B”, Systime kap. 27, 28 + 31 Artikler: Thiemann, Per & Rasmussen, Lars Igum: “Det er ret vildt..”, Politiken 11/3 2024 Horowitz, Jason & Pianigiani, Gaia: ”Bolzano har indført…”, Politiken 9/4 2024 Ukendt: Traditionelt har de ikke_vestlige…”, Politiken 11/4 2024 Ukendt: ”Øv, dansk økonomi…”, dr.dk 27/12 2023 Andre medier: ”Sicko”, Instr. Michael Moore 2007 ”Deadline: Hvorfor vil vi ikke have børn”, DR

”Økonomi for dummies – Afsnit 1”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenligningsopgave SU 02-02-2024
Arbejdsspørgsmål om vælgeradfærd 06-02-2024
Din holdning til aktuelt emne 17-03-2024
Molins-model-opgave om SF 31-03-2024
Arbejdsspørgsmål om velfærdsmodeller 03-04-2024
Arbejdsspørgsmål om velfærdsstatens udfordringer 1 08-04-2024
Arbejdsspørgsmål om velfærdsstatens udfordringer 2 12-04-2024
opgave om velfærdsstatens udfordringer 21-04-2024
Arbejdsspørgsmål om Økonomi for Dummies 23-04-2024
Arbejdsspørgsmål om økonomiske mål 28-04-2024
Statistik-øvelse om dansk økonomi 08-05-2024
Skriftlig aflevering om økonomi 12-05-2024
Arbejdsspørgsmål om økonomisk politik 1 14-05-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb - SRO - USA - Harris or Trump?

USA - Harris or Trump?  Det er dette overordnede sprøgsmål, som eleverne skal blive klogere på ved at anvende teoretiske perspektiver på virkeligheden.

Med fokus på USA's rolle i verden har eleverne arbejdet tværfaglig med engelsk i et SRO-forløb. Eleverne tager udgangspunkt i USA som supermagt og anvender forklaringsteorier i international politik. De stifter bekendtskab med den klassiske realisme og neorealismen. Derudfra skal du forsøge at vurdere, hvilken rolle USA vil have på den internationale scene, hvis henholdsvis Trump eller Harris vinder det amerikanske præsidentvalg.

Særlige fokuspunkter:
- Det internationale politiske system
- Stater
- Aktør og struktur
- Intergovernmentalt samarbejde
- Ressourcemagt, institutionel magt, strukturel magt
- Multipolær verdensorden, bipolær verdensorden, unipolær verdensorden.
- Thukydid-fælden.
- Klassisk realisme (verdenssyn, statens betydning, et anarkisk internationalt system, magt som et nulsums-spil, det primære mål er statens overlevelse, selvhjælp, sikkerhedsdilemmaet).
- Kenneth Waltz om den defensive neorealisme (strukturen i det internationale system er anarkisk, stater er de vigtigste aktører og konkurrerer om magt for at overleve, magten baserer sig på statens kapabiliteter; geografiske økonomiske, teknologiske og militære ressourcer.
- Hård magt vs. blød magt. Balancering. Bandwagonining.
- John Mearsheimer om den offensive neorealisme (strukturen i det internationale system opmuntrer stormagter til at maksimere deres militære kapabiliteter og stræbe efter regionalt hegemoni)
- Liberalisme (stigende interdependens, udbredelsen af demokratiet, internationale institutioners betydning, relative og absolutte gevinster, fangernes dilemma)

Væsentlige arbejdsformer:
Klassedialog, tavleundervisning, pararbejde, gruppearbejde, debat, undersøgelsesbaseret arbejde, klasseundervisning, skriftligt arbejde,  opponentgruppeoplæg, gruppefremlæggelse, matrixgruppearbejde, terminsprøve.

Kernestof:
Jakob Sinding Skött & Jesper Hjarsbæk Rasmussen: IP-bogen. Forlaget Columbus. 2019. Kap. 2, s. 35-51 (16 ns)

Supplerende stof:
Militærudgifter i udvalgte lande og verden, 2012-2016. Mia. US dollars. 2015-priser. (5 ns.)
Vesten og resten. Weekendavisen. Den 16. august 2019. (10 ns.)
Jørgensen, Peter og Jesper Thobo-Carlsen, ”Europa og USA er vant til at være verdens centrum. Her kan du se, hvordan det ændrer sig”, Politiken, 10 maj 2023. (10 ns.)
DR.dk Horisont. Trumps gamle inderkreds taler ud. 13. august 2024. (10 ns.)

Sidetal i alt: ca. 75 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 En verden i brand?

En verden i brand?

I Europa har øjnene i de seneste år hvilet på den militære konflikt i Ukraine. Men verden over er mange andre alvorlige konflikter i gang. De er i stigende grad svære at løse og trækker derfor ofte i langdrag. I midten af 2020’erne er der ikke megen udsigt til at udviklingen på globalt plan går mod mere fred og stabilitet og dermed mod en større grad af sikkerhed for den enkelte og for staterne i det internationale samfund. I et langsigtet historisk perspektiv har krige mellem stormagter været faldende, og det samme gælder generelt brugen af vold til løsning af konflikter mellem mennesker og stater. Men hvad angår det sidste, er tendensen nu tilsyneladende blevet brudt. Sikkerhedspolitisk har pessimismen igen fået overtaget i synet på verdens tilstand.

VI gennemgår konkrete kilder til ufred, alle med relevans for de kommende års sikkerhed – og i varierende grad også for freden mellem stormagterne. De bruges senere som springbræt til at uddybe hovedteorierne i International Politik. Til sidst vender vi tilbage til FN og verdensorganisationens muligheder for at løse det 21. århundredes konflikter.

Centrale begreber
- Vigtige konflikter i verden
- Liberalisme
- Den demokratiske fredstese
- Interdependens
- Internationale institutioner
- Konstruktivisme
- Norm
- Social interaktion
- Virkelighedsopfattelse
- Diskurs
- Anarki
- Kollektiv identitet
- Institutionaliseret
- Intersubjektive forståelser
- Socialt konstrueret
- FN’s hovedformål
- FN’s Generalforsamling
- FN’s Sikkerhedsråd
- WHO
- Ikke-bindende beslutninger i FN
- Bindende beslutninger i FN
- Vetoret
- Kapitel VII i FN-pagten
- FN som arena
- FN som aktør
- FN's udfordringer til at skabe fred og stabilitet i verden
- Udenrigspolitik
- Sikkerhedspolitik
- Udenrigspolitiske mål
- Udenrigspolitiske midler
- Determinanter
- Kapabiliteter
- Instrumenter
- De 4 analyseniveauer i IP
- Målsætninger i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik
- Aktiv internationalisme
- International aktivisme
- Neutralitetspolitik
- Arenaer for dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik
- Fodnotepolitik
- Aktivisme
- Tilpasningspolitik
- Danske udenrigsøkonomiske  mål
- Danske sikkerhedspolitiske mål
- Danske idépolitiske mål

Materialer:
- 21 Søndag, 16. marts 2025 (10 ns.)
- IP-bogen, Kap. 3. Hvad kendetegner liberalismen? (20 ns.)
- IP-bogen, Kap. 4. Hvad kendetegner konstruktivismen? (20 ns.)
- IP-bogen, Kap. 5. Hvordan fører stater udenrigspolitik? (20 ns.)
- Global politik, Afsnit 6.3: FN's magt og afmagt (10 ns.)
- Sådan skriver du i samfundsfag, Kap. 8. (10 ns.)
- Sådan skriver du i samfundsdag, Kap. 5. (10 ns.)

Sider i alt ca. 100 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 forløb #7 Hvordan påvirker økonomien mig?

Forløbet "Hvordan påvirker økonomien mig?" centrerer sig om individets handlemuligheder i en moderne økonomi. Eleverne genbesøger de samfundsøkonomiske mål og dykker længere ned i, hvilke mål politikerne normalt styrer efter i den danske økonomi. Der er tale om de samfundsøkonomiske mål fuld beskæftigelse, stabil inflation, overskud på betalingsbalancen, rimelig social omfordeling af ressourcerne, økonomisk vækst og hensyn til miljøet og ressourcerne. Eleverne stifter også bekendtskab med økonomisk politik, hvor ny-klassisk økonomisk teori og keynesianismen ligeledes bliver taget under kærlig hånd. Som økonomiske analyseredskaber til en samfundsøkonomis formåen har eleverne lært at anvende det økonomiske kredsløb samt BNP pr. indbygger.

I det skriftlige arbejde har eleverne arbejdet med spørgetypen Undersøg. Ligeledes har eleverne stiftet bekendskab med Excel samt budgetlægning for forskellige indkomstgrupper for at vurdere samfundsøkonomiens betydning for forskellige indkomstgrupper.

Der er blevet set nærmere på følgende temaer:
- De samfundsøkonomiske mål
- Økonomisk politik
- Det økonomiske kredsløb
- BNP
- Forbrugertillid

Kernestof: Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Arbejdsformer:
- Klassedialog, tavleundervisning, pararbejde, gruppearbejde, debat, undersøgelsesbaseret arbejde, klasseundervisning, skriftligt arbejde,  opponentgruppeoplæg, gruppefremlæggelse, matrixgruppearbejde,

Materialer:

- Økonomibogen, Kap. 5, Hvordan hænger økonomien sammen (20 ns.)
- Økonomibogen, Kap. 6, Makroøkonomiske teorier  (20 ns.)
- Økonomibogen, Kap. 7, Hvordan sikres en sund økonomi (20 ns.)

Supplerende litteratur:

- Marie Berg Carlsen, Sådan skriver du skriftlig samfundsfag, Kapitel 6. Undersøg. (10 ns.)
- Revideret Delopgave A fra Maj 2021 med opdaterede økonomiske nøgletal: Undersøg Dansk økonomi (10 ns.)
- Sammenligning om økonomiske hjælpepakker (10 ns.)
Marie Berg Carlsen, Sådan skriver du skriftlig samfundsfag, Kapitel 7. Sammenligning. (10 ns.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb Skriftlighed og feltarbejde

Vi har i forløbet arbejdet med alle de skriftlige genrer og benyttet dem til at repetere faglige begreber

Materiale:

Grundbogsmateriale
Petersen, Vibeke a. et al: Metodebogen, Columbus
Kap. 2, 3 og 7
Carlsen, Marie Berg: Sådan skriver du i samfundsfag
kap: 2, 3, 4, 5, 6, 7,8, 9

https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside

antal ns. 45
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#7 Demokrati - værdier og handlinger

Hvad er demokrati?
Vi lever i en verden, hvor mange ting er under forandring. Krigen mellem Rusland og Ukraine siger mange, handler ikke bare om territorier, men også om kampen mellem demokrati og diktatur. Derfor skal vi undersøge dels hvad menes der med demokrati, og hvordan demokratier fungerer. Vi skal prøve selv at lave demokratisk handling, og vi skal lave vores egen undersøgelse af et selvvalgt emne.

Uge 2: Hvad er demokrati? Vi lærer om begrebet demokrati. TH Marshall Medborgerbegreb.
Uge 3: Det danske politiske system
Uge 4: Det danske politiske system fortsat, statistisk usikkerhed
Uge 5: Start på undersøgelse

Centrale begreber:
Den parlamentarisk styringskæde
Magtens tredeling
Demokrati som styreform
Demokrati som livsform
Medborgerskab
Demokrati i krise
Politiske skillelinjer
Populisme
Polarisering
Downs medianvælgermodel
Statistisk usikkerhed

Litteratur:
Luk samfundet op! Afsnit 6.2, 6.3., 6.4 (10. ns.)
Politikkens kernestof, Kapitel 12.1, 12.2, 12.3 (10 ns)
Demokrati i krise, Kap 7: Tillidskrise og værdiskred – vakler tiltroen til demokratiet? (5 ns.)
Demokrati i krise, Kap. 8: Populismens opblomstring. (5 ns.)
Demokrati i krise, Kap 9: Polarisering. (5 ns.)
Vælgeradfærd og statstik, Kap. 5: Issue voting. (10 ns)
Vælgeradfærd og statstik, Kap. 11: Statstisk usikkerhed. (10 ns)

I alt: ca. 55 ns.

Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- - formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde
dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en
struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hypotese opgave + Feedback 02-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer