Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 re/z (3z re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introduktion til religion og fænomenologi
ntroduktion til fagets discipliner - begrebsindlæring, fænomenologi
-eget info-ark
-Nordisk skabelsesmyte
-Grundbog til Religion C (Systime 2012), s.11-20
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
* Grundbog, Religion C (systime), s. 89-118, 207-208, 256
* Korantekster udvalg (i Steffensen: Islam fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2005): Tekst 7 (af sura 75), tekst 8 (af sura 56), tekst 9 (af sura 3), tekst 15 (af sura 2)
* Fænomenologisk analyse af forsidebillede, Grundbog rel C (1.oplag), s. 89
* BBC-dokumentar om Valfarten
i: Klassisk og moderne Islam (Systime 2020) :Islam i det senmoderne samfund. Islam og menneskerettigheder
* "I gymnasiet med Allah" (22. 4. 2015, M. Romme-Mølleby, i: ”Gymnasieskolen”)
"Den mystiske vej til Allah" (Information, 12.7.2017) - om sufismen
Kristeligt Dagblad, 1.10.2020: Sharia bliver til i mødet med det danske samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhismen
2. Mosebog, kap. 20 (De Ti Bud)
L. Højholt: Buddhas lære og tibetansk buddhisme (Gyldendal), s.12-15, 19-40,
Bruun o.a.: Buddhismen. Tanker og livsformer (Gyldendal), tekst 6-8, 14, 38
TV2 Kosmopol,"På Herrens Mark" https://www.tv2kosmopol.dk/anne-pa-herrens-mark/anne-pa-herrens-mark-buddhisme
om religion i Japan:
https://www.youtube.com/watch?v=RgQ4eCc38dM&t=4s - om SHINTO
https://www.youtube.com/watch?v=_WAi2fwUqN4 - om ZEN
Grundbogen til religion c (Systime), s. 164-165, 199-202, 211-214
Uddrag fra Anders Nygaard, 'Forskelle mellem kristendom og buddhisme' (kronik i Kristeligt Dagblad, 15. oktober, 2002). Brugt til eksamensrepetition.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
læs i vedhæftede buddhismekompendium, bogside 12-14, 1. spalte, l. 13, Buddhalegenden, men altså IKKE hele teksten
-
læs hjemme i kompendiet, bogside 32-34 (Benarestalen)
-
Afsnit
-
læs i kompendiet, bogside 26-30 ( "Livshjulet")
-
Læs i buddhismekompendiet, bogside 30-32 og 35-36
-
Buddhisme, T38, 10 positive handlemåder.pdf
-
læs s. 37-40 i buddhismekompendiet og medbring jeres GRUNDBOG til religion C
-
https://www.youtube.com/watch?v=RgQ4eCc38dM&t=4s
-
læs i grundbogen, s. 211-213 + repetér, hvad I fandt af fokuspunkter i tekst 1, øvelse 1 (s. 199-201)
-
Haiku-digte.docx
-
Forbered vedhæftede prøveeksamenstekst til buddhisme hjemmefra: brug eksamensmodellen og 24 minutter!
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
kristendom
kristendommens dogmatik og moderne teologi
Grundbogen Religion C (Systime 2012), s. 39-41, 49, 53-66, 86-88
Gammelt Testamente:
1.Mosebog, kap.1-3, kpp. 17 (v. 1-11), 2. Mosebog, kap. 19 (v.5), 20 (v.1-19),
5. Mosebog , kap. 19 (v.5)
Esajas´ Bog, kap. 9 (v.5-6), kap. 11 (v. 1-10)
Ny Testamente:
Markusevangeliet, kap. 16
Matthæus kap. 5 / kap. 16, v. 13-20/kap. 22, v. 34-40 /
Lukasevangeliet, kap. 10, v. 25-37/ kap 15, v. 11-32
Paulus´1. Brev til Korintherne, kap.15, v. 1-19, 21-23
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religionskritik
Tekstkompendium
J. Nysten: Religionskrtik og Ny teologi (Gjellerup/GAD 1984) - Feuerbach og Marx
Religion og Kultur - en grundbog (Systime), s. 228-230
Eksistens - handlingen at være til (Gyldendal 1992) - Nietzsche
D. Enger: Religionskritik (systime), om New Atheism og Richard Dawkins
'Præsten tror ikke på Gud' fra Weekendavisen, 25/5 2003 (sagen om Thorkil Grosbøll).
Foredrag v. Anders Stjernholm, Ateistisk Selskab
|
Indhold
|
Kernestof:
-
NB! Læs inden foredraget s. 1-4 og 11-12 (om New Atheism) i vedhæftede kompendium (som hører til vores sidste område, "Religionskritik")
-
læs. s. 5-6 i religionskritikkompendiet (vedhæftet 28. marts) - Feuerbach
-
Om Feuerbach
-
dagens slide
-
i modulet: om Karl Marx
-
læs. 7-10, Marx og Nietzsche
-
Dagens slide
-
opsamling, afslutning
-
Afsnit
-
Nyateisme og R. Dawkins, arb.spørgsmål.docx
-
Skema over religionskritikere.docx
-
Richard Dawkins - "What are the five best reasons why there is no god" | SVT/NRK/Skavlan
-
Religionskritik, Feuerbach, Marx, Nietzsche, Nyateisme, Dawkins, kompendium.pdf
-
Uddrag af kronik af Anders Nygaard, Forskelle mellem kr.dom og buddhisme, eksamensrepetition.docx
-
Kig hjemmefra vedhæftede repetitionsark igennem: Hvad er du stadig usikker på, om du har forstået?
-
Præsten tror ikke på Gud, Weekendavisen, Grosbøllsagen.docx
-
Arbejdsopgaver til 'Præsten tror ikke på Gud'.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63798647619",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63798647619",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63798647619"
}