Holdet 2022 re/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2022 re/z (3z re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introduktion til religion og fænomenologi
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhismen
Titel 4 kristendom
Titel 5 Religionskritik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introduktion til religion og fænomenologi

ntroduktion til fagets discipliner  - begrebsindlæring, fænomenologi
-eget info-ark
-Nordisk skabelsesmyte
-Grundbog til Religion C (Systime 2012), s.11-20
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

* Grundbog, Religion C (systime), s. 89-118, 207-208, 256

* Korantekster  udvalg (i Steffensen: Islam fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2005): Tekst 7 (af sura 75), tekst 8 (af sura 56), tekst 9 (af sura 3), tekst 15 (af sura 2)

* Fænomenologisk analyse af forsidebillede, Grundbog rel C (1.oplag), s. 89


* BBC-dokumentar om Valfarten

i: Klassisk og moderne Islam (Systime 2020) :Islam i det senmoderne samfund. Islam og menneskerettigheder

* "I gymnasiet med Allah" (22. 4. 2015, M. Romme-Mølleby, i:  ”Gymnasieskolen”)

"Den mystiske vej til Allah" (Information, 12.7.2017) - om sufismen

Kristeligt Dagblad, 1.10.2020: Sharia bliver til i mødet med det danske samfund

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Buddhismen


2. Mosebog, kap. 20 (De Ti Bud)

L. Højholt: Buddhas lære og tibetansk buddhisme (Gyldendal), s.12-15, 19-40,
Bruun o.a.:  Buddhismen. Tanker og livsformer (Gyldendal), tekst 6-8, 14, 38

TV2 Kosmopol,"På Herrens Mark" https://www.tv2kosmopol.dk/anne-pa-herrens-mark/anne-pa-herrens-mark-buddhisme

om religion i Japan:
https://www.youtube.com/watch?v=RgQ4eCc38dM&t=4s - om SHINTO
https://www.youtube.com/watch?v=_WAi2fwUqN4  - om ZEN
Grundbogen til religion c (Systime),  s. 164-165, 199-202,  211-214

Uddrag fra Anders Nygaard, 'Forskelle mellem kristendom og buddhisme' (kronik i Kristeligt Dagblad, 15. oktober, 2002). Brugt til eksamensrepetition.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 kristendom


kristendommens dogmatik og moderne teologi

Grundbogen Religion C (Systime  2012), s. 39-41, 49, 53-66, 86-88

Gammelt Testamente:
1.Mosebog, kap.1-3,  kpp. 17 (v. 1-11), 2. Mosebog, kap. 19 (v.5), 20 (v.1-19),
5. Mosebog , kap. 19 (v.5)
Esajas´ Bog, kap. 9 (v.5-6), kap. 11 (v. 1-10)
Ny Testamente:
Markusevangeliet, kap. 16
Matthæus kap. 5 / kap. 16, v. 13-20/kap. 22, v. 34-40 /
Lukasevangeliet, kap. 10, v. 25-37/ kap 15, v. 11-32
Paulus´1. Brev til Korintherne, kap.15, v. 1-19, 21-23
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Religionskritik

Tekstkompendium
J. Nysten: Religionskrtik og Ny teologi (Gjellerup/GAD 1984) - Feuerbach og Marx
Religion og Kultur - en grundbog (Systime), s. 228-230
Eksistens - handlingen at være til (Gyldendal 1992) - Nietzsche
D. Enger: Religionskritik (systime),  om New Atheism og Richard Dawkins

'Præsten tror ikke på Gud' fra Weekendavisen, 25/5 2003 (sagen om Thorkil Grosbøll).

Foredrag v. Anders Stjernholm, Ateistisk Selskab
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer