Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Rikke Møller Schmidt
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk: Naturen tur-retur
Titel 2 Storytelling - den gode historie
Titel 3 Mundtlighed, retorik og argumentation
Titel 4 Populærmusik fra Vituula
Titel 5 DHO: Besættelsestiden
Titel 6 Lyrikforløb
Titel 7 Fra vikingetid til middelalder
Titel 8 Nyhedsformidling
Titel 9 Krig i litteratur og medier
Titel 10 Dokumentar og reality
Titel 11 Den reflekterende artikel
Titel 12 Romantik og romantisme
Titel 13 Romantik og romantisme 2
Titel 14 Faglig formidling
Titel 15 Det moderne gennembrud
Titel 16 Reklamer og kampagnefilm
Titel 17 Klassesamfundet i dag
Titel 18 Det store sammenbrud, litteraturen 1890-1930
Titel 19 Samtaleanalyse
Titel 20 Eksistentialisme
Titel 21 Eksamensinformation mm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk: Naturen tur-retur

Grundforløbet i dansk, der handler om naturen og natursyn før og nu. Der er læst tekster fra forskellige genrer, så eleverne har overfladisk stiftet bekendtskab med flere begreber og forskellige aspekter af danskfagets metoder.
Præsentation af danskfagets tre hovedområder - litteratur, sprog og medier - og af forløbets naturtema.
Forløbet rummer nedslag i robinsonaden, romantikkens natursyn, klimaaktivisme, klimadystopier, natursyn i dag og det naturlige menneske.
Grundforløbet indeholder desuden 3 lektioners skriftlighedsforløb med fokus på kommunikationsmodellen, sammenhæng i tekster, sproglig stil og korrekthed. Eleverne har skrevet en mindre redegørelsesopgave.

Forløbet har taget udgangspunkt i forløbsbeskrivelse, teori og tekster fra Mimi Olsen m.fl. "Dansk i tiden", Systime 2020: https://danskitiden.systime.dk/?id=140

Læste tekster:
Emil Aarestrup: "Var det synd", 1838
2 billeder: Storm P Tilbage til naturen og Huskmitnavn Back to natur again
Reklame fra Naturmælk (2014)
Rejseblog om Skåne
Daniel Defoe: "Robinson Crusoe", uddrag
Klip fra robinsonader på tv
Oehlenschlæger: "Morgenhimmel"
Chr. Winther: "Jeg kom til skovens bolig"
Billeder fra romantikken
Greta Thunberg: "Tale på Christiansborgs Slotsplads"
Charlotte Weitze: "Den afskyelige"
Erlend Loe: "Doppler", 2004, uddrag
Kirsten Hamann: "Jeg civiliserer mig om morgenen",


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Storytelling - den gode historie

Introforløb til dansk i 1z. Forløbet kredser om "den gode historie": Hvad er den gode historie, hvilken form og hvilke fortælletekniske greb skaber en god fortælling. Hvordan og hvorfor bruges storytelling som et håndværk af mange andre end kun forfattere? Og endelig spørgsmålet om, hvorfor vi bliver fanget af storytelling, og hvad den gode historie betyder for os som individer og som fællesskab.

Om den gode historie:
Mathilde Walter Clark: "Genkendelsen ligger i marven"
Paul Zak: "The Brain Science of Storytelling": https://www.youtube.com/watch?v=m1drR3oaVGc
Lærer-PP

Form og fortælleteknik:
Bennike Solveig, L. Nyborg, M. Trangbæk: Faglige forbindelser i dansk - Grundbog, Dansklærerforeningen: side 76-79, 84-87, 148-152
Dokument med kompositionsmodeller

Tekster:
Hanne Richard Beck: "3.tv", 2005
Folkeeventyr: "Kong Lindorm"
Charlotte Witze: "Villy", 1999
Platon: "Symposium", uddrag
Syndefaldsmyten
Peter Adolphsen: Madeleine eller Lille trist roman (1996)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mundtlighed, retorik og argumentation

Forløb om mundtlighed, retorisk og argumentation centreret om "den gode tale". Introduktion til kommunikationsanalyse (pentagramanalyse), retorisk analyse og argumentationsanalyse.
Eleverne har selv skrevet læserbreve, og individuelt skrevet og holdt tale for klassen, og alle har skrevet en analyserende artikel om Mette Frederiksens tale ved 75-året for Danmarks befrielse.


Kompendium om mundtlighed: de tre talegener, kommunikationsmodellen/det retoriske pentagram, retorisk analyse, appelformer, argumentationsanalyse, transaktionsanalyse.
Taler:
Klip fra Dronningens nytårstale 2023
Klip fra Statsministerens nytårstale 2023
Klip fra Glenn Bechs nytårstale på Deadline, DR2 2023.
Jens Stoltenberg: Mindetale i Oslo Domkirke,
Sofie Linde: Tale ved Zula Gallą, TV2, 28.8.2020
Mette Frederiksen: Tale ved 75-års jubilæum for Danmarks befrielse
Uddrag af Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavns-drengene: https://dansketaler.dk/tale/statsminister-mette-frederiksens-undskyldningstale-til-godhavnsdrengene-og-andre-boernehjemsboern-2019/
Læserbreve:
"Rete har røget hele sit voksenliv: Bland jer uden om min levealder, min sundhed og min livskvalitet", Pol. 24.10.18

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Populærmusik fra Vituula

Værklæsning af Mikael Niemis roman "Populærmusik fra Vittula" (værk 1)
Herunder er arbejdet med introduktion til romanlæsning, og klassen har i grupper holdt oplæg om forskellige temaer i romanen.
Klassen har været i biografen og se "Meter i sekundet" (af Hella Joof, efter Stine Pilgaards roman). Filmen er brugt som perspektivering til romanen og temaet "udkant".
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO: Besættelsestiden

Forløb i samarbejde med historie som optakt til DHO-skrivning om besættelsestiden.

Fokus i timerne har dels været på metoder til at arbejde med forskellige genrer (film, dokumentar, tale, prosa, lyrik, billeder) og dels en introduktion til, hvordan besættelsestiden er behandlet i litteratur og medier under og efter besættelsen.
DHO'en er tematiseret om ét af tre emner: dansk nazi-sympati, modstandsbevægelsen, tyskerpiger.

Materiale brugt i undervisningen:
Anonym: "Brydningstid" fra DNSAP's årsskrift 1935
Morten Nielsen: "Skæbne", 1945
Tage Skou-Hansen: "De nøgne træer", 1957, uddrag
Christina Holst Færch og Troels Solgaard Andersen: ”Forbudt litteratur”, Systime 2023, kap 5: "Censuren under besættelsen"
Poul Henningsen: "Man binder os på mund og hånd", 1940/45
Hagen Hasselbach: "Kornet er i far", propagandistisk dokumentar, 1944
Dokumentar: "Min mor var tyskertøs", afsnit 1, DR 2016
Film: "De forbandede år, 1"



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lyrikforløb

Forløb med fokus på den lyriske genre. Herunder er der arbejdet med genren lyrik, metoder til at analysere lyrik.
Metoder og begreber:
- digtets visuelle lag
- digtets lydlige lag
- indre og ydre komposition
- digtets ord
- tema, motiv og udsigelse.

Metoder og begreber gennemgået ud fra PP på baggrund af:
"Lyrik - når sproget spiller"

Lyrik brugt som eksempler til at analysere og fortolke:
Emil Aarestrup: "Angst"
Søren Ulrik Thomsen. "Levende"
The Minds of 99: "Som fluer"
Morten Nielsen: "Forårets horisont", 1943
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fra vikingetid til middelalder

Litteraturhistorisk overblik over litteratur og samfund fra vikingetiden (runeindskrifter) til middelalderen.
Læsning af bl.a. Ravnkel Frøjgodes saga (værk 2) og folkeviser (kanon).
Skriveøvelse: Remediering af Ravnkels saga (sagaen omskrives til en børnebog eller et plot i en tv-serie)
Perspektivering til nutiden: Susanne Biers film "Brødre".

Læste tekster:
af "Den højes ord"
"Lad os binde brudeslør på Tor"
"Sønnetabet"
"Ravnkel Frøjsgodes saga"
Folkeviser: "Torbens datter", "German Gladensvend", "Ebbe Skammelsøn"
Perspektiv: Susanne Bier: "Brødre"
Baggrundsviden fra "Brug litteraturhistorien"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyhedsformidling

Forløb om nyheder, nyhedsformidling og nyhedsgenrer med udgangspunkt i de skrevne medier. Der er arbejdet med nyhedskriterier, nyhedstrekanten, vinkling og objektivitet, nyheder på sociale medier (herunder virale nyheder), fiktionalisering og manipulerede nyheder og reportagegenren.
Som en del af forløbet har eleverne skrevet nyhedsartikler, virale nyheder og en reportage.

Materiale:
Dokument om enkel avisjournalistik, fra Dansklærerforeningens forlag, 2015
Lisbeth Borker m.fl.: "Reportagen i ord og billeder", s. 5-8, 22-23
"Fake News er blevet en flydende betegner", fra Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: ”Dig og digital dannelse i dansk”, Gyldendal 2018
"Tilstræbt objektivitet og vinkling", fra Mimi Olsen m.fl.: "Ind i dansk", Systime 2020
Herman Bang: Branden, 1884
Cavling: "Jens Nielsens henrettelse", 1892
"Klima - nej, lad os hellere tale om vejret", Information 17.12.14
"Nedrivning af ghettoer forhindrer ikke islamiseringen", Den korte avis, marts 2019
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krig i litteratur og medier

Forløb på tværs af fagets genrer med fokus på Danmark og danskere i krig, men med udblik til Ukraines aktuelle krig. Der er arbejdet med tekster og materiale, der tematiserer krigenes baggrunde, at være i krig, at vende hjem fra krig og konsekvenser af krig. Teksterne har handlet om forskellige krige, som danskere har deltaget i, fra 1848 til Afghanistan og Ukraine, og undervisningen har bl.a. tematiseret forskellige tiders syn på krig.
Metz' film "Armadillo" er analyseret som et medieværk (værk 3, dokumentarfilm), og der er i den forbindelse arbejdet med filmiske virkemidler.

Tekster:
Erich Maria Remarque: "Intet nyt fra Vestfronten",1929,  uddrag
Thomas Dinesen: "På Vestfronten", uddrag af "Jagtbreve", 1918
Halfdan Rasmussen: "Definitioner"
Lars Husum: "Jeg er en hær", 2010, uddrag
Dy Plambeck: "Mikael", uddrag
Dy Plambek: "Krig og sprog", interview i Dansk Noter
Carsten Jensen: "Med litteraturen på slagmarken", Berlingske 15.3.13
Daniel Øhrstrøm: "Lang vej fra krig til kunst", Kristeligt Dagblad 26.6.10
Carsten Jensen: "Den første sten", 2015, uddrag
Janus Metz: "Armadillo" (medieværk)
Carsten Jensen: "Armadillo er et jordskælv", Politiken 3.5.10
Artem Chekh: "Moderne mennesker skal ikke længere dø af middelalderlig barbarisk tortur" (essay fra ukrainsk soldat), trykt i Politiken 2.9.22
Klaus Rothstein: "Soldatens år", Dansk Noter
Oleksandr Mykheds ’The Language of War’
Ida Kiva: "Digt uden titel"
Iryna Shuvalova: ’the city is no more’
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dokumentar og reality

Forløbet med fokus på dokumentar med perspektiv til realitygenren. Forløbet har handlet om at få en grundlæggende genreforståelse og at træne analyse af levende billeder.
Der er arbejdet med følgende begreber:
- definitioner på dokumentarfilm
- dokumentargenrer: den observerende, den dybdeborende, den deltagende
- realitygenren: definition
- realitygenrer: realityserien, realitymagasinet, realityshowet

Derudover har klassen tidligere arbejdet med dokumentaren "Testamentet" af Christian Sønderby Jepsen og har deltaget i en fællestime med dokumentaristen og medvirkende fra dokumentaren. Fokus for dette besøg har været de etiske aspekter af dokumentaren.

Analyse af levende billeder: form, udtryk, indhold og udsigelse
Materiale:
Dorthe Granild og Mette Wolfhagen: "DOX" s. 14-22, 32-44
"At analysere levende billeder" + "Realitygenren" fra Horsbøl og Meldgaard Harboe: ”Den iscenesatte virkelighed”, Systime
Rune Valentin Gregersen: MedierNU s. 70-73

Film og filmklip:
Christian Sønderby Jepsen: "Testamentet"

Klip fra:
Sofie Tønsberg: "Parykatelieret", 2014
"Omars vej til krudttønden", DR 2020
"Limbo - når sabbatår er fucked'", DR 2021
"De unge mødre"
Anders Agger: "Sømanden og juristen"

I grupper har eleverne arbejdet med analyse og fortolkning af en selvvalgt dokumentar (værklæsning):
Marie Louise, Sofie Skyldahl, Mathilde H, Savannah: ”Amalie skal dø”
Sebastian, Lasse, Mathias: ”Kurs mod fjerne kyster” (TV2)
Noah, Marcus, Christian: “Ex on the beach”
Lærke, Maria V, Mayoora: “Operation X” (hestesagen)
Sofie Stoklund, Maria H, Thea, Andrea: “Paradise Hotel”
Mathilde R, Emilie, Peter, Gustav, Malthe: ”Albert mod stjernerne”
Anneline, Frederikke, Sara, Freja: ”De sjældne danskere”
Dicte, Amalie, Johanne, Sofie Pind: ”Hvorfor slog du vores mor ihjel?” (TV2)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Romantik og romantisme

Litteraturhistorisk forløb om romantikken. Der er arbejdet med universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik og biedermeier.
I grupper er arbejdet med multimodalt præsentationer af "Indvielsen". Forløbet blev afbrudt af en sommerferie og er kort fortsat i forløbet "Romantik og romantisme 2"

Mimi Sørensen og Mads Rangivd: "Brug litteraturhistorien", Systime 2014,  s. 61-70, 78-82
Søren Vrist Christensen: Videoforedrag om romantikkens perioder: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc + https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc +
https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714
Worddokument om biedermeier, romantisme og dobbeltgængermotivet (bygger på "Litteraturens veje" om biedermeier
"Litteraturhistorien på langs og på tværs": Om romantisme og dobbeltgængermotivet)
H.C.Andersen: "Klokken"
A.Oehlsenschläger: "Guldhornene"
S. Staffeldt: "Indvielsen"
H.C.Andersen: "I Danmark er jeg født", 1850
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land", 1823
N.F.S.Grundtvig: "Langt højere bjerge", 1820
Chr.Winther: "Vinterlandskab"
H.C. Andersen: "Skyggen", 1847
Emil Aarestrup: "Paa Sneen", 1838
Gruppearbejde om udvalgte guldaldermalerier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Romantik og romantisme 2

Fortsættelse af forløb fra 2g. Værklæsning og repetition af litteraturhistorisk viden om romantikken, biedermeier og romantismen.

Værklæsning: Blicher: "Sildig Opvågnen" med fokus på den upålidelige jeg-fortæller og tematik (værk 4)
Emil Aarestrup: "På sneen"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Faglig formidling

Introduktion til den formidlende artikel, og de sproglige og retoriske overvejelser der ligger bag. Baggrundsviden om genren og introduktion til faglige begreber. Analyse af eksempelartikler. Derefter har klassen i grupper skrevet artikler om naturvidenskabelige emner efter eget valg (fysik og kemi).  Derefter har de mundtligt formidlet de danskfaglige overvejelser bag artiklen.

Lotte Rienecker: "Skriv en artikel", s. 13-20, 93-106, 115-123
Bente og Flemming Christensen: "SRP i STX. Formidlingsopgaver i dansk", Haslev Gymnasium 2009
PP om den fagligt formidlende artikel
Eksempler på formidlende artikler:
Rasmus Kragh Jacobsen: "Du tænker med tarmene", Illustreret videnskab
Mikkel Rauff og Mikkel Johansen: "Mod det uendelig univers", Weekendavisen 28.8.15
DR: "Forskerfesten, ph.d.-cup 2024"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Det moderne gennembrud

Litteraturhistorisk læsning af det moderne gennembrud. Fokus på sammenhæng mellem den historiske og litterære udvikling og periodens dominerende litterære temaer: køn, klasse og kirke.
Dramaet "Et Dukkehjem" er læst som værk (værk 5, drama).  Der er her suppleret med tv-klip af opsætning af dramaet om med viden om dramaet som genre.

Sekundærlitteratur:
Knud Michelsen og Berit Riis Langdahl: "Litteraturens perioder", Gyldendal 2007, s. 58-68
Liv Thomsen (red): "1800-tallet på vrangen", afsnit 1, DR

Primærtekster:
Georg Brandes: af "Indledninger til hovedstrømninger"
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Amalie Skram: af "Constance Ring"
Herman Bang: "Frøkenen" + "Den sidste balkjole"
Holger Drachmann: "Engelske socialister"
Overbye: "Socialisternes march"
Herman Bang: "Frøkenen" og "Den sidste balkjole" + uddrag af "En lille replik"
Perspektivtekst til impressionisme: Helle Helle: "Dette burde skrives i nutid" (uddrag)
Værklæsning: Ibsen: "Et dukkehjem".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Reklamer og kampagnefilm

Medieforløb om reklamer og kampagnefilm (kommercielle og ikke-kommercielle reklamer/kampagner). Der er arbejdet med AIDA-modellen, dramaturgi i reklamefilm, humor, caseperson og location, konflikt, sproglig analyse og brugen af filmiske virkemidler.
Begreber og metoder er gennemgået ud fra lærerproduceret kompendium, lavet på baggrund af Birgitte Darger og Kasper Lezuik Hansen: ”Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier”, kap 13 og Barbara Illum og Rune Kastberg Søndergaard: ”Textur. Tekstarbejde i dansk”, I-bog, p389

På klassen er gennegået en række film, der er analyseret og fortolket ud fra de forskellige analytiske fokusområder:
Kræftens bekæmpelse: Solkampagne, 2019: "Help a dane": https://www.youtube.com/watch?v=D55o1OfJHvA
Folkekirkens nødhjælp: "Alle fortjener en Volkswagen": dansklf.dk/bod3.
Spies: "Do it for Denmark", 2014: https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw  

Derudover er der i grupper arbejdet med selvvalgte reklamer og kampagnefilm.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Klassesamfundet i dag

Forløb om nyeste tid. Fokus i forløbet har været at tage tråden op fra det moderne gennembrud og undersøge, hvordan ny og aktuel litteratur i dag også i høj grad handler om at "sætte problemer til debat". Under denne overskrift er der arbejdet med litteratur om bl.a.klassesamfundet i bred forstand. Der er læst tekster der tematiserer skel mellem klasser, køn, etnicitet og "det normale-ikke-normale".. Der er arbejdet med flere interviews med forfattere og dermed med den biografiske læsning og begrebet autofiktion.
Casper Erics "Nye balancer" er læst som et værk (værk 6, lyrik)

Albertsen m.fl: "Oppe og nede - klassesamfundet i dag", Dansklærerforeningen 2023, i-bog. Afsnittene: Introduktion til klasser, Klasseteori, Ghettoens stemmer, Provins Noir,
PP om normkritik

Kasper Colling Nielsen: "Mount København", uddrag
"Prinsesser på blokken", P3, DR 2016
Casper Eric: "Nye balancer" (værklæsning, lyrik)
Yahya Hassan: "Barndom"
Tessa og Orgi-E: "Blæstegnen"
Morten Pape: "Planen", uddrag
Kristian Bang Foss: "Frank vender hjem", uddrag
Babak Vikili: "Generationen", afsnit 1, podcast, P3 2021: https://www.dr.dk/lyd/p3/generationen-2950263596000
Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022) – uddrag
Andreas Grossbøll: "Hilsen fra provinsen", Weekendavisen 19.4.18
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (uddrag)
Lone Aburas: "Det er et jeg, der taler", uddrag


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Det store sammenbrud, litteraturen 1890-1930

Litterært forløb, der fokuserer på litteraturen i starten af 1900-tallet. Centralt står 1.verdenskrigs betydning for litteraturen og samfundet, herunder modernismens opståen.
Forløbet ligger i forlængelse af forløb om det moderne gennembrud og ser først på det folkelige gennembrud (Bregendahl, Aakjær og Andersen-Nexø), og dernæst modernismens opståen hos bl.a. Johannes V.Jensen. Inden for modernismen arbejdes med bl.a. Broby-Johansen og Tom Kristensen.

Baggrundslitteratur:
Søren Vrist Christensen om det folkelige gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w
Mimi Sørensen og Mads Rangvid;  "Brug litteraturhistorien", I-bog, p217 (om mellemkrigstiden"), Systime
Barbara Kjær Hansen: ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, indledning til kapitel 7, I-bog, Systime
"Digtere, divaer og dogmebrødre", afsnit 1
Lærerproduceret PP om litterære nybrud i starten af 1900-tallet
Johannes Fibiger m.fl.: "Litteraturens veje", afsnit om Det store sammenbrud 1900-1919,

Tekster:
Jeppe Aakjær: "Når rugen skal ind", 1906
Jeppe Aakjær: "Tyendesang", 1907
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
Marie Bregendahl: "En dødsnat", (uddrag), 1912
Thea Lindeburg: "Du som er i himlen", 2011 (filmatisering af "En dødsnat")
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet", 1918
Johannes V. Jensen: "Naaede de færgen"
Carl Th. Dreyer: "De nåede færgen" (film)
R.Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt", 1922
P.Lagerkvist: "Ångest"
Gruppearbejde om digte af Tom Kristensen:
"Det blomstrende slagsmål", 1920
"Middag", 1920
"Nat i Berlin 1921", 1921
"Fribytter", 1920
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Samtaleanalyse

Sprogligt forløb om analyse og fortolkning af samtaler i litteratur, sagprosa og på film.
Faglige mål: Sproglig analyse – af fakta og fiktionstekster og indblik i sprogets funktion
Der er bl.a. arbejdet med følgende begreber:
- Ciceros pentagram
-Typer af sproghandlinger
-Direkte og indirekte sproghandlinger
-Optoning og nedtoning
-Undertekst
-Samarbejde og høflighed
-Face og facework

Begreber og teori:
Jann Scheuer: "Sproghandlinger", Dansklærerforeningen, s. 11- 16, 30-31, 53-54, 57
Lærerproduceret "Hjælpeark": Hvordan man analyserer en samtale

Tekster:
Helle Helle: "Søndag 15:10"
Gruppearbejde: samtaleanalyse af medieklip: Uddrag af "Retfærdighedens ryttere", "Skam", "Nanna", "Broen" (Saga Norén), "Jeg er bare den logerende", "Fingerplanen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Eksistentialisme

Litterært forløb om eksistentialisme i dansk litteratur. Læreroplæg om eksistentialisme, herunder er der trukket tråde til Kierkegaard, Sartre og Camus.
Forløbet fokuserer dels på at kunne forstå de centrale tanker i eksistentialismen og dels at kunne udføre eksistentialistiske læsninger af litterære tekster. Derudover er teksterne sat i en litteraturhistorisk sammenhæng (fra 2.verdenskrig til velfærdsstat).

Læste tekster:
Martin A. HAnsen: "Roden"
Karen Blixen: "Ringen"
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt"
Peter Seeberg: "Hullet".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer