Titel
2
|
Forløb#2 Politik, medborgerskab og klima
Tema: Politik, medborgerskab og klima
Forløbet er et politik forløb, hvor relevant politisk teori, modeller og figurer gennemgås (nærmere uddybet nedenfor). Eleverne er blevet introduceret til forskellige ideologier og deres forgreninger, politik og politiske partier i Danmark, forskellige forståelser af demokrati samt en række modeller (Downs model, Molins model og Kaare Strøms model. Forløbet har også indeholdt en gennemgang af mediers rolle og betydning for politik og demokrati. Det gennemgående empiriske fokus er på klimapolitiske cases som sagen om Lynetteholmen, Vindmølleparker i Jylland samt hvad der ifølge eleverne udgør en klimabevidst medborger. Vi har anvendt bogen "luk samfundet op" 4. udgave: kap. 5.5-5.9, kap. 6.1-6.3+6.6 og kap. 7.1-7.6 samt bogen "samfundsfagFAQ" 1.3.3. om Kaare Strøms model.
Vigtige begreber i dette forløb:
5.5
Ideologiske forgreninger
Socialliberalisme
Neoliberalisme (klassisk liberalisme?)
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Grønne ideologier
Nationalisme
5.8
Ideologiske klassepartier
Catch-all-partier
Kernevælgere og marginalvælgere
Issue-voting, mærkesag
Rød blok og blå blok
Folketingets partier
Fordelingspolitik: Økonomisk lighed og stærk stat overfor økonomisk frihed og svagere stat, ”Gammel politik”
Værdipolitik: Progressiv venstrefløj overfor mere ”autoritær” højrefløj, ”ny politik”
Koordinatsystemet med fordelings- og værdipolitik
6.1
Demokrati, autokrati, teokrati
Robert A. Dahl’s 5 kriterier for demokrati: Medbestemmelse, Lighed i valg, Opnåelse af begrundet indsigt, Kontrol med dagsordenen, Ingen udelukkelse af myndige voksne
Direkte demokrati, repræsentativt demokrati
Konkurrencedemokrati (Alf Ross), deltagelsesdemokrati (Hal Kock)
6.3
Eastons model, output, feedback, input, det politiske system, krav og støtte
Magtens tredeling
Charles Montesquieu: Den lovgivende magt, den udøvende magt, den dømmende magt
5.9
Vælgeradfærd og partiadfærd
Downs model, stemmemaksimere, egotropisk vælger, sociotropisk, rationelle vælgere og partier
Molins model: Ydre faktorer, ideologi, kernegrupper, interessefaktor, strategi, opinionsfaktor, popularitet, kontinuitet, parlamentatisk faktor, personfaktor, troværdighed og sympati
SamfundsFAQ 1.3.3
Kaare Strøms model: Office seeking adfærd, Policy seeking adfærd, Vote seeking adfærd
7
Mediers rolle
7.1
7.2
Medieret kommunikation (model)
Medier gør: Forenkler, konkretiserer, intensiverer, polariserer, personificerer
7.3
Danskernes medievaner
Den redaktionelle proces
De fem nyhedskriterier
7.4
Hvem der forsøger at præge den politiske dagsorden
Spin: Defensivt, offensivt, proaktivt, reaktivt
Priming, framing
7.5
Kommunikation med befolkningen, SoMe og klassiske medier
Gate-keeper
Jürgen Habermas, demokratisk dialog: Forståelse, sandhed, rigtighed, oprigtighed
Bobler, shitstorme og ekkokamre
7.6
Fake news
Francis Fukuyama: Postfaktuelt samfund
Medier som borgernes vagthund
Medier som borgernes jagthund
Medier som hyrdehund
Medier som Redningshund
6.6
Medborger-skabs-rettigheder: Civile rettigheder, Politiske rettigheder, Sociale rettigheder
Statsborger, medborger og modborger
Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratiske samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Andet materiale anvendt i forløbet:
- Artikel om Støjbergs nej til jernmarker https://www.dr.dk/nyheder/politik/nej-til-jernmarker-ja-til-kornmarker-stoejberg-tordner-mod-regeringens
- Videoer om Lynetteholm: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-lynetteholm_320722 og https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/efter-kritik-af-lynetteholm-kommer-direktoer-i-selskabet-bag-nu-med-loefte-til-borgere
|