Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mette Hjortlund
|
Hold
|
2022 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Familien
Tematisk forløb med familie/slægt som omdrejningspunkt. Forløbet har et historisk perspektiv og ser igennem litteraturen på, hvilken betydning og rolle familien har haft fra vikingetiden og til vores tid.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ravnkels dagbog
|
08-12-2022
|
Tegneserie Ebbe Skammelsøn
|
14-12-2022
|
Remediering Brødre
|
30-01-2023
|
Førskrivningsopgave analyserende artikel
|
09-03-2023
|
Analyserende artikel Myggestik
|
27-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
JOMO
Joy of missing out. Fælles projekt for alle 1g-klasser. Samarbejde med samfundsfag, engelsk og matematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk-/historieforløb
Tværfagligt forløb mellem dansk og historie, som leder frem mod DHO. Forløbet har velfærdstaten som tema, og vi skal arbejde med forskellige typer af tekster (noveller, romanuddrag, lyrik og dokumentar) som belyser velfærdsstaten fra slutningen af 1800-tallet og frem til 00érne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdstaten
Tværfagligt forløb med dansk og historie, som leder op til DHO. Temaet er velfærdstaten, som vi belyser igennem læsning af forskellige typer af tekster fra slutningen af 1800-tallet og frem til 00érne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Argumenter for forandring
Forløbet fokuserer tematisk på klimaforandringer og klimadebatten. I forløbet skal vi beskæftige os med tekster, der fungerer som indlæg i debatten, hvor forskellige individer og organisationer på forskelig vis forsøger at overbevise sine modtagere om at tilslutte sig deres synspunkter og opfordre til handling, som kan skabe forandringer. Metodisk fokuserer forløbet på retorik, argumentation og kommunikation.
Vi skal beskæftige os med flg. genrer:
Kampagnevideo (Nature is speeking)
Dokumentar (Before the Flood)
Spillefilm (Deepwater Horizon)
Debatindlæg
Tale
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel Grøn markedsføring
|
14-09-2023
|
Førskrivning reklamefilm om klimabevidsthed
|
01-11-2023
|
Svar på borgerforslag
|
09-11-2023
|
Analyserende artikel klimabevidsthed
|
16-11-2023
|
Refleksionsskrivning reklamefilm
|
06-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken
Litteraturhistorisk forløb som fokuserer på romantikken. Vi skal læse tekster af nogle af dansk litteraturs største forfattere som fx Øhlenschlager og H.C. Andersen og også kigge lidt på periodens kunst. Til slut i forløbet skal vi se på romantikkens ideer og tendenser i et nutidigt perspektiv, idet vi inddrager kampagner fra bl.a. Andel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Førskrivningsopgave Menneskets forhold til naturen
|
15-01-2024
|
Analyserende artikel Menneskets forhold til nature
|
29-01-2024
|
Refleksionsskrivning Meneskets forhold til naturen
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Innovativt forløb med naturgeografi
Tværfagligt innovativt forløb med naturgeografi. I dansk skal I arbejde med kampagner og i den forbindelse udarbejde et produkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Medier og journalistik
I dette forløb arbejder vi med nyhedsformidling på især TV. Der er fokus på, at I skal opnå kendskab til og analysefærdighed inden for tv-nyhedsformidling. I forløbet arbejder vi med følgende:
Analyse af nyhedsindslag fra TV-avisen kl. 18:30, herunder:
- nyhedsindslagets opbygning
- brugen af fremstillingsformer
- kildetyper
- vinkling af nyhedshistorien
- nyhedskriterier
FORMÅL:
• At kunne reflektere over og diskutere mediernes rolle i samfundet
• At kunne reflektere over vores rolle som forbrugere, brugere og medskabere af nyheder
• Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier (her: fjernsynsmediet)
MÅL:
• Viden om nyhedsformidling på TV, herunder nyhedskriterier, vinkling, fortællerhieraki og kildebrug
• Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
• Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhæng.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Litterære metoder
I dette forløb skal vi beskæftige os med forskelige litterære metoder samt hvordan vi anvender og kombinerer dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud
Vi skal arbejde med den litterære periode Det moderne gennembrud med fokus på litteraturens tendenser. Vi skal primært læse litterære tekster, men vi kommer også til læse et par taler. I slutningen af forløbet, vil vi se på, hvordan et af periodens vigtige temaer - kvinder/køn - stadig er aktuelt i dag.
Værker: "Den Starkara" (drama) og "Før frosten" (spillefilm)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Refleksionsskrivning årsprøve
|
02-09-2024
|
Førskrivningsopgave Kvindens stilling
|
02-10-2024
|
Kreativ skriveopgave
|
07-10-2024
|
Analyserende artikel kvindens stilling
|
22-10-2024
|
Refleksionsskrivning Kvindens stilling
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Storby og provins
Tematisk forløb som beskæftiger sig med tekster, som er opstået i eller behandler forskellige steder i Danmark og den påvirkning stedet har på livet og livsopfattelsen hos dem, som bor der. Forløbet vil indeholde en bred vifte af genrer.
Værk: "På røven i Nakskov" (dokumentar)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blogindlæg
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Realisme og modernisme
Litterært forløb som beskæftiger sig med 1900-tallets litteratur med fokus på dominerende realismer og modernismer.
Materiale:
- Martin A . Hansen: "Agerhønen" (1947)
- Karen Blixen: "Ringen" (fra: Skæbneanekdoter, 1958)
- Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" og "Terminologi" (fra: Konfrontation, 1960)
- Peter Seeberg: ”Hullet”. (fra: Eftersøgningen og andre noveller. 1962)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Processkrivning Trin 1
|
15-01-2025
|
Terminsprøve
|
21-01-2025
|
Processkrivning Trin 2
|
03-02-2025
|
Processkrivning Trin 3
|
10-02-2025
|
Debatterende artikel. Trin 4. Færdig opgave
|
14-02-2025
|
Reflekterende artikel om realisme og modernisme
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Nyeste tid. Livsvalg og identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel om samfundskritisk litteratur
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52314355844",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52314355844",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52314355844"
}