Høje-Taastrup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Høje-Taastrup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Sa/q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag B
Lærer(e)
Felix Kingo Schmidt Roerholt, Nina Jeppesen
Hold
2024 Sa/q (
2q Sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1 - Ligestilling
Titel 2
Forløb 2: Kriminalitet
Titel 3
Kampen om magten
Titel 4
Økonomi
Titel 5
Forløb#2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1 - Ligestilling
"Luk samfundet op" kap.1-1.5.
Indhold
Kernestof:
1.modul samf - velkommen til samf på B.pptx
Grundlæggende figurer i samfundsfag.pptx
1.1: Samfundet og samfundsfag
Opgave ligestilling.docx
1.3: Ligestilling mellem kønnene med økonomiske briller - fordeling af ressourcer
Spørgsmål til kap 1.3 og 1.4 Luk samfundet op.docx
1.4: Ligestilling med politiske (politologiske) briller
Kvinder og mænd - sandt eller falsk.docx
Min uimodståelige mand
eks. phishing mail.docx
Kapitel 1: Hvad er kriminalitet?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ligestilling og aflæsning af figurer
08-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Kriminalitet
Indhold
Kernestof:
DRTV - Når forbrydelse ryster os: Et blødsødent retssystem?
Vurdering af lovovertrædelser 2q.docx
4. Kriminalitet
Mundtlige oplæg kriminalitet.docx
Cirkel
Kapitel 2: Identitet i det senmoderne – hvem er jeg?
Arbejdsspørgsmål til Samf på B kap.2 til - identitet - hvad er det.docx
20210311 DZ Interview Danske kommuner.pdf
Gruppearbejde kriminalitet 2q.docx
LISAs_2520HISTORIE.pdf
Arbejdsspørgsmål til Samf på B kap.2.2.docx
2.2 Det senmoderne samfund – fire bud på samtidsdiagnoser
Arbejdsspørgsmål til Samf på B kap.2.2 (4).docx
Opgave kriminalitet 2q.docx
Arbejdsspørgsmål til Samf på B kap.2.3.docx
2.3 Sociale medier – hvordan påvirkes du? | SAMF PÅ B
Kapitel 3: Social ulighed og det multikulturelle samfund – myten om det lige Danmark | SAMF PÅ B
Gr.1. Børns Vilkår Anbefaler.docx
Gr.2 Figur.docx
Gr. 3 Figur.docx
Gr. 4. Tegning.docx
Gr. 5. Figur.docx
Gr. 6 Figur.docx
Gr. 7. Influencer marketing.docx
Gr. 8 Figur.docx
Gr.9 Figur.docx
fattigdom i danmark - Google-søgning
Ulighed i sundhed - Samlet - Video fra Sundhedsstyrelsen
ulighed kraka
ulighed i danmark - Google-søgning
Fakta om udgifter til velfærd
Arbejdsspørgsmål til Samf på B kap 3-3.1.docx
Arbejdsspørgsmål til Samf på B kap 3.1 (Bourdieu).docx
Eksempel på en godt struktureret opgave.docx
Arbejdsspørgsmål til Samf på B kap.3.2.docx
indfoedsretsproeven 2023 11.pdf
4.1 Hvorfor bliver nogle og ikke andre kriminelle? | Samfundsfag til hf
Påvirker indvandring kriminalitet? Et longitudinelt studie af indvandring og kriminalitet
Hvor mange og hvem er indvandrere i Danmark? — Integrationsbarometer
3.2 Kulturelle mønstre – hvad betyder den voksende indvandring for Danmark? | SAMF PÅ B
4. Det politiske system i Danmark og EU | Samfundsfag B
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kampen om magten
Indhold
Kernestof:
Eksempler på magtmisbrug.docx
Lever som politiker i en dag
Arbejdsspørgsmål til Kap 4 i Samfundsfag på B.docx
4. Det politiske system i Danmark og EU | Samfundsfag B
Kapitel 4: Hvem har den politiske magt? | SAMF PÅ B
Arbejdsspørgsmål til Samf på B kap.4.1.docx
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=333
Spørgsmål til lovgivningsprocessen i Danmark.docx
Spørgsmål til parlamentarisme.docx
Spørgsmål til lovgivningsprocessen i Danmark - lille quiz.docx
https://samfundsfagb.systime.dk/?id=164
Hvilken magtform.docx
Magtformer | SAMF PÅ B
Statsministerens åbningstale 2020 - Regeringen.dk
https://www.altinget.dk/artikel/live-mette-frederiksen-holder-aabningstale
3.4: Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? | VORES SAMFUND
Lovgivningsprocessen | VORES SAMFUND
Vælgertyper.docx
3.3.1: Vælgertyper og vælgeradfærd | VORES SAMFUND
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=193
Tekst om Office-seeking, vote-seeking og policy-seeking
Tekst om medianvælgerteori
Tekst om issue-ejerskab
1.1 Synopsis – skridt for skridt | SAMF PÅ B
Bilag - parti og vælgeradfærd.docx
Afsnit
virtuelt modul - vælger og partiadfærd - problemformulering.docx
3.4.3: EU | VORES SAMFUND
Hvem gør hvad i EU? | SAMF PÅ B
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
Brexit Vote: The Argument To 'Leave' European Union | CNBC
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Økonomi
Indhold
Kernestof:
4.1: Hvad handler økonomi om? | VORES SAMFUND
https://www.dr.dk/drtv/se/statsministerens-nytaarstale_496088
Udbud og efterspørgsel – nøgleord i markedsøkonomien | SAMF PÅ B
4.3: Hvad er markedet og markedsmekanismen for noget? | VORES SAMFUND
7.2 Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne | SAMF PÅ B
https://www.dr.dk/stories/1288510966/boykot-af-amerikanske-varer
Jeg kan ikke undvære Pepsi Max
Konjunkturer – økonomien går op og ned | SAMF PÅ B
8.5: Udsving i økonomien | LUK SAMFUNDET OP!
BNP per indbygger
Globalis: Bruttonationalprodukt/Co2
NYT: Høj vækst i BNP på 1,8 pct. i fjerde kvartal - Danmarks Statistik
SAMF PÅ B
Per capita CO₂ emissions
Lav arbejdsløshed og høj beskæftigelse | SAMF PÅ B
Arbejdsløshed - konsekvenser
synopsisskabelon_samfundsfag_b-a.docx
Økonomi Bilag.docx
Inflation i argentina
Stabil inflation | SAMF PÅ B
Inflation i flere lande
Synopsis argentina.docx
Income inequality: Gini coefficient, 2023
Lige fordeling af indkomsterne | SAMF PÅ B
Finanspolitik | SAMF PÅ B
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (1:8)
Virtuelt modul - strukturpolitik.docx
Pengepolitik – den vigtige rente | SAMF PÅ B
Valutapolitik – EU bestemmer | SAMF PÅ B
Pengepolitikken i Danmark | Pengepolitik og bankernes rolle i dansk økonomi
Komparative fordele
7.5 EU og økonomisk politik – hvem kan egentlig gøre hvad? | SAMF PÅ B
Globaliseringens betydning for Danmark | SAMF PÅ B
Samfundsfag begrebsoversigt 2q - Google Docs
Ligestilling statistik
Eksamenssæt 3 - Økonomi og velfærd (7).docx
Eksamenssæt 4 - Demokrati, partier og vælgere (3) (1).docx
1.1 Synopsis – skridt for skridt | SAMF PÅ B
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299032751", "T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299032751", "H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65299032751" }