Titel
1
|
Forløb#1 Køn og ligestilling
Forløbet Køn og ligestilling tager fat i følgende problemstillinger
Hvorfor holder mange fast i idealet om en kernefamilie med far, mor og børn, selvom mange familier i dag ser helt anderledes ud, og næsten halvdelen af ægteskaber ender med skilsmisse? Hvordan er rollen som far anderledes i dag end for 50 år siden? Hvordan skaber børnehaver og skoler bestemte normer for, hvordan piger og drenge bør opføre sig? Skal man opdrage børn kønsneutralt? Hvorfor vælger drenge og piger så forskellige uddannelser? Og hvorfor klarer drenge og piger sig forskelligt i uddannelsessystemet? Hvordan hænger integration af indvandrere sammen med køn og ligestilling? Spørgsmål som disse behandles i dette forløb.
Hvis man ser de gamle familiefilm om Far til fire fra 1950’erne som et udtryk for datidens kønsopfattelser, er det tydeligt, at der dengang var meget forskellige forventninger til drenge og piger. Piger skulle være tilbageholdende og afdæmpede og vokse op og blive gode husmødre. Drengene skulle være kække og kvikke og vokse op og forsørge familien. Der var forskellige og klart afgrænsede normer for, hvordan man skulle opføre sig som pige og som dreng, og hvilke evner man skulle udvikle. I skolen stod der husgerning på pigernes skema, når der stod sløjd på drengenes.
Samfundet har ændret sig markant siden 1950’erne, og forventningerne til både drenge og piger er helt anderledes i dag end dengang. Alligevel findes der stadig nogle ret stabile forestillinger om kønnene. Der er for eksempel udbredte stereotype opfattelser af, at piger typisk er stille, følsomme og omsorgsfulde, mens drenge er mere ustyrlige, handlekraftige og fysisk aktive.
Begreber i forløbet:
Familien før og nu
Kønsroller
Den traditionelle kernefamilie
Dobbeltforsørgerfamilien
Eneforsørgerfamilien
Den universelle familiepolitiske model
Funktionalistisk syn på familien
Marxistisk feministisk syn på familien
Normer, roller og nye familietyper
Idealer
Normer
Socialisering
Sanktioner
Samfundsskabte normer
Roller
Kønsroller
Nye familietyper
Stigmatisering
Anthony Giddens
Det rene forhold
Socialisering ude og hjemme
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Dobbeltsocialisering
Kønssocialisering
Idéen om det binære køn
Integration, køn og ligestilling
Multietnisk samfund
Kultur
Statisk kulturforståelse
Dynamisk kulturforståelse
Seksualitet, social tvang og køn
Minoritet
Kønskamp
Social kontrol
Sanktioner
Belønning
Straf
Normbrud
Mønsterbryder
Kønsrelateret vold
Partnervold
Voldtægt
Mørketal
Samtykke
Samtykkeloven
Voldtægtskultur
Hate crimes / hadforbrydelser
Teorier om køn
Køn som social konstruktion
Biologisk køn
Patriarkat
Politik og køn
Det kønsopdelte arbejdsmarked
Kvindefag
Mandefag
Disponibel indkomst
Løngab
Formelt lighedsbegreb
Lighed i slutresultatet
Positiv særbehandling
Kønskvotering
Køn og EU
Øremærket barselsorlov
EU-forordninger
EU-direktiver
Lige løn
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Væsentlige arbejdsformer:
Klassedialog, projektarbejde, tavleundervisning, pararbejde, gruppearbejde, debat, undersøgelsesbaseret arbejde, skriftligt arbejde.
Materialer:
- Storr-Hansen, Anna, Kia Ditlevsen, Tine Studstrup, "Køn i et sociologisk perspektiv" i Køn og ligestilling. Columbus, 2023. (75 ns.)
- Artikel: Lund, Katrine, "Danmark er undtagelsen: Alle de nordiske lande ligger i top, når det handler om ligestilling". Politiken, 22. juni 2023 (5 ns)
- Artikel: Gierls, Rune Sebastian, "Nye tal bekymrer: »Vi har et decideret drengeproblem i vores uddannelsessystem«". Politiken, 5. september 2023 (5 ns.)
- Artikel: Thiemer, Maria, "Debat: Vi skal udfordre de unges kønsstereotype uddannelsesvalg". A4 Medier, 23. maj 2023. (5 ns.)
- Film: Bedre end Beckham, Kintop Pictures, Bend It Films, Roc Media, Road Movies Filmproduktion 2002. (15 ns)
- Videoer: "Hvad er køn?", "Kærlighed gennem tiden". Sex og samfund: https://determinkrop.dk/ungdomsuddannelser/koen/ (10 ns)
I alt: 115 ns.
|