Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Eva Gudmand Pedersen, Maren Hildur Bruun
|
Hold
|
2022 DA/i (1i DA, 1i DA (puljetid), 2i DA, 2i DA (puljetid), 3i DA, 3i DA (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#FORDANMARK
I dette forløb har eleverne arbejdet med national romantik og moderne national romanitk. Eleverne har primært arbejdet med den semantiske analyse. Derudover har eleverne arbejdet med billedsprog, intertekstualitet og homonymer. Afsluttende har eleverne arbejdet med dokumentaren "Danmark bag kulissen", hvor de har arbejdet med filmiske virkemidler og perspektiveret til VM-deltagelsen.
Tekster:
- Der er et yndigt land
- Danmarks trøst af Grundtvig
- Re-Sepp-Ten af Dodo og landsholdet
- Skulder ved skulder af Burhan G
- Helt sikker af Gulddreng
- Den (u)officielle VM sang af Gulddreng
- Danmark bag kulissen, DR
Derudover har eleverne produceret deres egen sang, hvor de har arbejdet med:semantik, billedsprog, homonymer og intertekstualitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den iscenesatte virkelighed 1
Eleverne har arbejdet med den iscenesatte virkelighed. Der er arbejdet med reality. I dette forløb arbejder vi primært indenfor det mediemæssige stofområde, hvor vi arbejder med forskellige genrer indenfor den iscenesatte virelighed. Eleverne arbejder primært med reality, derudover arbejder de også med podcastgenren med fokus på det etiske.
Eleverne har arbejdet kreativt med deres eget kompendium, hvor de har arbejdet med de teoretiske begreber inden film og medier, særligt med fokus på: billedudsnit, billedbeskæring, perspektiv, autenticitet, komposition, lys/scenografi, klipning og kamerabevægelser.
Eleverne skal arbejde med fokus på:
– fiktions- og faktakoder i stofområdets teksttyper
- Autenticitetsmarkører
- Genregenkendelse
- Kritisk analytisk sans af medier
- Autofiktion (meget kort)
Teori:
- Den iscenesatte virkelighed, fra nyheder til reality. Horsbøl og Harboe. 2017. Systime. (side 8-25)
- DOX af Dorte Granild & Mette Wolfhagen (2016) side 16-22, 33-38, 40-42, 59-61.
Eleverne har arbejdet med følgende klip:
- De Unge Mødre
- Paradise
- Paradise Hotel
- Mørkeland
- Selvvalgt reality-tv som en mundtlig fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn i kontekst (DHO) (værk)
"Køn i kontekst" er klassens dansk- historieforløb. Forløbet strækker sig fra midten af 1800-tallet til i dag.
Vi beskæftiger os med kønshistorie og kvindeopfattelse, og derfor er der fra forløbets start fokus på udviklingen i kvindernes vilkår og rettigheder.
Læringsmål for forløbet (overordnet for både dansk og historie):
- I kan huske og beskrive kvindens rolle i samfundet fra midten af 1800-tallet til i dag.
- I kan forklare sammenhængen mellem kvindens rolle i samfundet og den måde, hun er blevet skildret på i litteratur, reklamer og film/tv-serier.
- I kan reflektere over, hvordan nutidens kønsopfattelse og diskursen omkring kønnene er et produkt af den udvikling, kønsopfattelsen har været igennem fra 1800-tallet til i dag.
Vi har i dette forløb arbejdet med teksterne:
- "Det tredje brev" (1851) af Mathilde Fibiger
- Uddrag fra "Forrådt" (1892) af Amalie Skram
- "Smuk og dejlig" af Shit og Chanel
- "Mors lange cykeltur" af Trille
- "Til mit døde barn" af Tove Ditlevsen
- "Lænken om min hals" af Vita Andersen
- Reklamer fra 1930'erne og nutiden
- Uddrag fra "Når snerlen blomstrer" (1983) af Bjarne Reuter.
- Blackout - Pigen på billedet (2019). DR. Værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs teksten: En queerteoretisk læsning af Frozen - engelsk fagtekst (1).docx
-
Se Frost færdig, vi har set 1 time 1 minut og 16 sekunder. Så I mangler de sidste 44 minutter og 43 sekunder.
-
Læs teksten fra sidste modul, I ikke kunne åbne:
-
I skal idag overføre penge for billetter til skoleforestillingen Antoher Brink in the Wall.Husk vi skal se forestillingen d. 27/9 kl. 14:00. Det bliver 77,- pr person. I kan bare betale på mobile pay.
-
Gruppearbejde Frost.docx
-
Det er en svær tekst, men du skal læse og forstå teksten. Afsæt god til til at læse teksten, så du kan nærlæse den (altså læse langsomt):
-
Miranda, Silas og Lærke skal overføre penge for teater idag. Det bliver 77 kroner.
-
Analyser indholdet i uddraget af Clara Raphaels brev. Hvad er hendes værdier, og hvilke ting bekymrer hende? Hvad er det for en person, som forfatteren Mathilde Fibiger fremstiller?Hvordan og med virkemidler italesætter Mathilde Fibiger kvindespørgsm
-
1i Det moderne gennembrud og Sædelighedsfejden.pptx
-
Læs uddraget fra Forrådt med fokus på, hvordan hhv. manden og kvinden fremstilles.
-
I kan se i dette dokument, hvad I skal lave i modulet.
-
I dagens modul vil jeg gerne have, I hører de sidste tre afsnit af podcasten (Blackout - pigen på billedet), mens I går jer en laaaaaaang tur. I skal uploade jeres bedste podcast-selfie under elevfeedback og gerne en ruteplan fra jeres tur. Dette vil
-
Skal bruges i modulet:
-
Læs de to tekster:
-
Hvad er en rigtig mand?
-
Skriv din diskussion færdig omhandlende Herlige Svend (du må maks bruge 30 minutter op dette). Denne skal uploades i elevfeedback. Du skal besvare følgende:
-
Skal bruges i modulet
-
Denotativt indhold = Varens primære nyttefunktion
-
Dagens arbejdsspørgsmål (skal bruges i modulet):
-
Læs teksten grundigt hjemmefra. Den er lidt lang og svær at læse, så du skal give dig god tid.
-
Grupper til fremlæggelse:
-
Powerpoint fra dagens modul
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel
|
01-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Oplysningstiden (værk 2)
Eleverne skal stifte bekendtskab med de litteraturhistoriske strømninger, som var betydelige under Oplysningstiden. Forløbet skal give en forståelse for Holbergs komedie, Jeppe på bjerget, samt en forståelse for centrale begreber som fornuft, rationalisme, liberalisme og oplysning. Der er arbejdet meget kort med de litteraturhistoriske strømninger.
Metoder: Eleverne skal arbejde med den ideologikritiske metode som værktøj i læsning af en given tekst. De skal desuden arbejde med dramaet og arbejde med, hvordan man analysere og fortolker et drama som værk.
Jeg kan:
- redegøre for oplysningstiden som periode
- forklare centrale begreber som fornuft, rationalisme, liberalisme og oplysning.
- forklare samspillet mellem Holbergs tekster og samtiden
Kernestof:
- Ludvig Holberg: ""Jeppe på bjerget", 1722 (værk)
- Kilder: Brug litteraturhistorien, kap. om Oplysningstiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fuck normen! (Værk)
Læringsmål til forløbet:
- I kan reflektere over, hvad det vil sige at være normal, og hvilke normer vi har i Danmark i dag.
- I kan analysere og fortolke "Antoher Brick in the Wall" (teaterstykke) med henblik på at kunne diskutere, hvordan de italesætter og evt. udfordrer norm-begrebet. Eleverne har arbejdet med at lave en anmeldelse af stykket, hvormed de har øvet deres skriftlige kompetencer.
I forløbet laver vi en værklæsning af teaterstykket, Another Brick in the wall". Her har vi især fokus på hvordan teateret kan være med til at italesætte normer. Formålet med forløbet er at sætte fokus på tematiseringen af normbrud og diskutere, hvordan forskellige medier kan være med til at skabe fokus på og debat om normer og normbrud.
Tekster:
- Tobias Rahim, Muckibar (2022)
- Tobias Rahim og Andreas Odbjerg, Stor Mand (2921)
- Alan Parker & Roger Warters, The Wall (1982)
- Anthoer Brick in the Wall, Østre Gasværk (2023)
- Michael Strunge, FREMMEDE BØRN - KENDTE SKEL (1980)
- Pippi Langstrømpe, afsnit 1
- SKAM
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs denne tekst til modulet med fokus på at forstår begreberne (lidt lang tekst, som IKKE bliver gennemgået, da vi skal se film):
-
Vi gennemgår lektien fra sidst, så hvis du ikke fik den læst til sidste modul, skal du læse den til modulet.
-
Hvis man har lyst, kan man høre Johan Olsen snakke om albummet i denne podcast: Portrætalbum, Johan Olsen
-
I kan læse om det teaterkoncerten her: ANOTHER BRICK IN THE WALL, PART 5 - Teaterbilletter.dk
-
Hør de første 30 minutter af denne podcast: Portrætalbum, Johan Olsen (den kan findes, der hvor du hører podcasts)
-
Husk at få afleveret Jeppe på bjerget hos Jesper.
-
I får 30 minutter i grupperne til at lave en fremlæggelse omkring dagens lektie. Jeres fremlæggelse skal gennemgå dagens lektie. I skal have fokus på, hvem Strunge var som forfatter. Spørgsmål til inspiration:
-
Forfatterweb om Strunge.docx Dette er en lang tekst, så vi deler læsningen op således:
-
Link til mappen med fremlæggelser, Mappe til fremlæggelser
-
Teksten skal læses i modulet: Giddens.docx
-
I skal have set afsnit 1,3 og 4. Gense disse, hvis du ikke har set dem endnu.
-
Se i dette powerpoint, hvad I skal lave i dagens modul; Pippi Langstrømpe - virtuelt.pptx
-
Læs denne tekst; Pippi Langstrømpe er queer
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 - debatterende artikel
|
24-09-2023
|
Opgave 2 - teateranmeldelse
|
09-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantisk Jul
Eleverne har i dette forløbet arbejdet med forskellige tidsperioder indenfor Romantikken. Forløbets gennemgåde tema har været jul, hvormed der kun er udvalgt tekster, der har afsæt i julen. Udgangspunktet for forløbet har været at forbinde juletekster med udvalgte perioder. Eleverne har arbejdet med perioderne: universalromantik, biedermeier nationalromantikken, poetisk realisme, nyplatonisme (dualisme) og romantisme.
Eleverne har primært arbejdet i grupper. Undervisningen har været præget af en kretaiv tilgang til teksterne, samt fokus på litteraturhistorisk læsning af udvalgte tekster. Eleverne har deudover arbejdet innovativt og indenfor det mediemæssige område, da de har udvilket en julekalender i 6 afsnit, der afspejler de forskellige litterære perioder. Vi har afsluttet forløbet med at se deres julekalender.
Eleverne har brugt deres viden om jul og litteratur i arbejdet med den reflekterende artikel, hvor de skulle reflekterer over; hvordan fiktion og kunsten fremstiller julen, og hvilket ansvar kunsterne har i den forbindelse.
Læringsmål:
- Eleverne kan redegøre for de centrale træk fra de udvalgte perioder: universalromantik, biedermeier nationalromantikken, poetisk realisme, nyplatonisme (dualisme) og romantisme.
- Eleverne kan arbejde kreativt og formidle en udvalgt periode
- Eleverne kan lave litteraturhistorisk læsning af udvalgt lyrik og prosa set ift. hvilken periode, denne er skrevet i.
- Eleverne kan innovativt og kreativt i deres produktion af en julekalender, der lever op til de træk, der er indenfor den tildelte periode.
Centrale begreber:
- Universalromantik
- National romantik
- Biedermeier
- Romantisme
- Panteisme
- Monisme
- Nyplatonisme
Eleverne har arbejdet med teksterne:
- Det kimer nu til julefest (1817) af N. F. S. Grundtvig
- Den lille pige med svovlstikkerne af H.C. Andersen (1845)
- Peters Jul (1866)
- Nissen hos Spækhøkeren af H.C. Andersen (1852)
- Der er hvidt herude (1838) af Steen Steensen Blicher
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs denne tekst om universalromantikken, Universalromantikken.docx
-
Medbring gerne farveblyanter til at være kreativ.
-
Dette er også lektie til næste uge, så man bestemmer selv, om man vil læse det idag eller næste uge.
-
I skal uploade en julet-gruppe-selfie i dette modul. Dette vil fungere som fraværsregistreing. Billedet skal uploades under elevfeedback (det er bare én fra gruppen, der skal uploade).
-
Læs om Biedermeier og poetisk realisme. Formålet med lektien er, du skal kunne foreklare Biedermeier; Dansksiderne: Poetisk realisme og biedermeier
-
Anna og Ditte medbringer kage !
-
Der er pebernødder til alle, der komme i en julesweater/nissehue.
-
Læs om den reflekterende artikel: Reflekterende artikel
-
Læs om romantisme med fokus på at kunne forklare den litterære periode.
-
Grantræet.pdf
-
Nyplatonisme, lektie.docx
-
I SKAL have afleveret jeres julekalenderafsnit idag!
-
Afsnit
-
Det er vigtigt, at ALLE grupper har sendt mig en besked med, hvor deres kalenderafsnit er uploadet (inden torsdag morgen). Hvis der ikke er skrevet, kan jeg ikke klippe filmen sammen.
-
Medbring jeres opgaveark fra sidste modul, så vi lige kan høre jeres kreative omskrivninger af Blicher.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3 - reflekterende artikel
|
13-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rap
I dette forløb skal klassen arbejde med dansk rap som lyrisk genre. Eleverne skal stifte bekendtskab med en håndfuld danske rappere, og gennem en forståelse dansk raps historie samt lyrisk analyse vil de få en dybere og bredere forståelse for deres tekster – eleverne skal udvikle deres genrekendskab. Derudover vil eleverne blive trænet i at lege med sproget og bruge det kreativt og nyskabende på samme måde som de danske rappere. På den måde får de en fornemmelse af sprogets magi.
Centrale begreber:
- rap som genre
- Rap som lyrik (det lyriske jeg, det lyriske du, rytme, flow)
- billedsprog (metaforer, sammenligning, metonymi, besjæling, personifikation, idiomer/hverdagsmetaforer)
- stilistisk analyse (assonans, alliteration, rim-typer)
- semantisk analyse (konnotation, denotation)
- Sociolingvistisk analyse (multietnolekt, slang, låneord, hip-hip lingo)
- Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvilalenskæde, differenskæde)
Formålet med dette forløb er:
-opnå kendskab til dansk rap som lyrisk genre.
-opnå kendskab til en håndfuld danske rappere og deres lyriske særpræg og kvaliteter
- Lære at benytte forskellige sproglige analyser og metoder: Stillistisk analyse, sociolingvistik og semantik
-blive trænet i kreativ leg med sproget og lyrik-genren
-skabe egne danske rap-tekster og musikvideo
Tekster:
- Antikommerciel masseappel (rim, flow)
- Mund De Carlo - Hit med den (billedsprog)
- Sivas - D.A.U.D.A. (sociolingvistisk analyse)
- Chatle - Sort på sort (diskursanalyse)
- Malk de Koijn - Vi tager fuglen på dig (semantisk analyse)
- Benal - Uh babe
Teori:
- Det sprog til et beat - hiphop under danskfaglig lup, kap. "Fase 2. Sproglige analyse". Dansklærerforeningen.
- Håndbog til dansk, kap. "litterære genre" afsnit om "Rap". Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs denne lekte om rap, med særligt fokus på at kunne genkende rappens genrer:
-
Rap 1 - 2024.pptx
-
Læs denne tekst om metaforer og rim side 1-5 (jeg antager, I kan de sidste sproglige billeder, ellers genlæs også disse). Den er lidt lang. Du skal kunne forklare:
-
Læs lektion om den sociolingvistiske analyse. Det er en syyyyyyygt fed lektie! Der er både noget om sociolingvistik, låneord og dialekt. God læsning!
-
Læs den lektie om semantiske sammenhænge. Du skal læse den fordi: 1. den er kort, 2. du ved allerede, hvad en semantisk analyse er og 3. du bliver awesome til modulet! God læsning:
-
Læs denne tekst om diskurser. Okay.... den er lidt lang... men hvis du forstår og kan det her, så bliver du en rigtig sej danskelev:
-
I kan se i dette dokument, hvad I skal lave i modulet: Virtuel 31.01.2024.docx
-
Skriv tre personer på elevfeedback, du gerne vil i rapgruppe med. Hvis du ikke har ønsket dette modul, så sætter jeg dig i en tilfældig gruppe.
-
Spændende lektie om musikvideoer og hvilke forskellige genrer, der er. Formålet med lektien er; du skal kunne definere de tre genrer. God læsning.
-
Egen rap, 2.i 2024.docx
-
Læs opgaveteksterne hjemmefra og udvælg den genre, du gerne vil skrive i. I dag får I tid til at kigge på opgaven.
-
Se i dette dokument, hvad I skal lave i det virtuelle modul. I skriver bare til mig, hvis I har spørgsmål: Den nye stil.docx
-
Vi viser jeres rap i følgende rækkefølge:
-
Alle skal være klar til at vise deres rap i modulet. Det kan I gøre ved at dele den med mig i god tid inden modulet. Ellers skal I have et stik, så I kan vise den fra jeres egen computer.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Klima i medierne (værk)
Problemstillinger til forløbet:
- Hvor meget fylder klima, klimaforandringer og klimakrise i de danske medier?
- Hvordan italesættes klima, klimaforandringer og klimakrise i de danske medier?
- Hvordan bliver klima prioriteret i den danske nyhedsdækning?
- Hvilken rolle spiller medierne i forhold til at synliggøre den aktuelle klimakrise?
Læringsmål for forløbet:
- I kan beskrive og forholde jer reflekteret til forskellige nyhedsmedier og deres rolle i nyhedsdækningen.
- I kan huske og beskrive nyhedskriterierne samt forklare, hvordan nyhedskriterierne opfyldes i forskellige nyhedstekster.
- I kan forholde jer kritisk og analytisk til nyhedstekster fra forskellige medier.
- I kan forholde jer kritisk og analytisk til falske nyheder og click bait.
- I kan forklare, hvad en dokumentar er samt genredefinere forskellige dokumentargenrer. Herunder kan I desuden forklare og identificere dokumentarens forskellige fremstillingsformer.
- I kan analysere et eksempel på en dokumentar med brug af relevante fagbegreber samt dokumentere jeres analyse med relevante citater.
Materiale:
Den iscenesatte virkelighed, side 27-34
Faktalink om Fake News
”Tv-nyheder” + ”Tv-nyhedens fremstillingsformer” fra Ryd forsiden!
”De tre klassiske dokumentargenrer” fra DOX
Uddrag fra TV Avisen på DR og TV2
Afsnit 1 i dokumentarserien "Vilde vidunderlige Danmark"
Nathan Grossmans dokumentarfilm "Greta" (2020) (VÆRKLÆSNING)
Artikler om nyheder på sociale medier: ”Nettet overhaler tv som det vigtigste nyhedsmedie” (Politiken, 2015).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Reflekter over hvor meget du gør for klimaet.
-
Nyhedsformidling (1).pptx
-
Læs denne tekst, det tager kun 15 minutter!!! At læse den. Og det var 15!!! Hvis du er en lynlæser, så kan du gøre det på 10! Nemt, hurtigt, enkelt!
-
I kan se i dette dokument, hvad I skal lave i modulet: 13.03.2024.docx. Bemærk Lea og Lua har en særlig rolle i at få fordelt grupperne :-)
-
Ingen lektier! Nemt, simpelt, enkelt!
-
Idag skal vi gå en podcasttur, I skal huske høretelefoner og tøj efter vejret.
-
Ingen lektier
-
Læs teksten med fokus på at kunne forklare de tre genrer.
-
I kan se i dette dokument, hvem I er sammen med og spørgsmål til filmen samt krav til jeres fremlæggelse:
-
Du SKAL have set dokumentaren til dette modul!
-
Grupper og arbejdsspørgsmål; Greta, arbejdsspørgsmål.docx
-
Se dokumentaren færdig.
-
Idag skal I fremlægge, det bliver således:
-
Repetitionsøvelse, 2i.docx
-
12:00-12:15: 1) Rosa, Emil, Amalie og Julius (lytter og stiller spørgsmål: Oliver, Mia, Julius og Mads)
-
I skal have jeres opsamlingsspil klar til modulet!
-
Skal bruges i modulet:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danskopgave
|
14-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Autofiktion (værk)
Eleverne har arbejdet med begrebet autofiktion. Eleverne har stiftet bekendtskab med begrebet indenfor forskellige genrer. Eleverne har arbejdet med forskellige autofiktive tekster med fokus på, hvad autofiktion er. Eleverne har øvet sig i at identitficere autotfiktive træk i udvalte tekster. Slutteligt har eleverne arbejdet mundtligt med en værklæsning, hvor eleverne har fremlagt med fokus på; analyse, fortolkning og autofiktion.
Læringsmål:
Jeg kan definere, hvad autofiktion betyder
Jeg kan bruge parateksterne til at identificere autofiktion.
Jeg kan redegøre for dobbeltkontrakten
Jeg kan identificere, analysere og fortolke autofiktive tekster
Jeg kan analysere forskellige medier som autofiktive
Jeg kan analysere et værk som autofiktion
Jeg kan reflektere over autofiktionens rolle i moderne litteratur
Tekster:
Karl Ove Knausgaard (4 udtalelser om bogen, Min Kamp).
Asta Olivia Nordenhof - sidde fuldstændig smaret
Klovn - Carøes barnedåb
Værklæsning: Den, der lever stille af Leonora Christina Skov
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs denne lektie om dobbeltkontrakten. Du skal kunne forklare, hvad dobbeltkontrakten er. Lektie om dobbeltkontrakten.pdf
-
Læs denne korte tekst om selvfremstilling: Lektie.pdf
-
Skriv i elevfeedback hvilken af følgende du ser dig bedst i ift. læsning af romanen (man kan ikke være mellem to):
-
Karl Ove Knausgård Min Kamp.pdf
-
Lektie
-
Teksten og grupperne (i pp) ligger i mappen:
-
Medbring jeres roman; Den, der lever stille.
-
Læsegrupper:
-
Medbring jeres bog, Den, der lever stille. Derudover skal du have læst ca. 30 min. i bogen hjemmefra.
-
Medbring jeres bog, Den, der lever stille. Læs deruover 30 min. i bogen hjemmefra. Du skal gerne være nået til omkring side 68 nu.
-
Medbring jeres bog, Den, der lever stille. Læs deruover 30 min. i bogen hjemmefra. Du skal gerne være nået til omkring side 154 nu.
-
Medbring jeres bog, Den, der lever stille. Læs deruover 30 min. i bogen hjemmefra. Du skal gerne være nået til omkring side 256 nu.
-
Medbring jeres bog, Den, der lever stille. Læs deruover 30 min. i bogen hjemmefra. Du skal gerne være nået til omkring side 334 nu.
-
I kan se i dette dokument, hvad I skal lave i modulet: Virtuel, 11.10.2024.docx
-
Du skal være færdig med bogen, Den, der lever stille til idag.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Remediering
Eleverne har arbejdet med remediering som begreb. Eleverne har gennem forløbet lavet deres egen remedring, som eleverne har fremlagt med fokus på; Hvad er ændret, fastholdt, tilføjet og udeladt og hvorfor?
Læringsmål
- Eleverne kan redegøre for begrebet remediering
- Eleverne kan analysere og fortolke en remediering ud fra analysepunkterne: Hvad er tilføjet, hvad er udeladt, hvad er ændret og hvad er fastholdt?
- Eleverne kan arbejde produktivt og kreativt med egne remedieringer. Herunder viser eleverne kendskab til kreative færdigheder i arbejdet med et andet medie.
- Elevere kan reflektere over valg og fravalg ift. egne remedieringer.
- Eleverne arbejder med deres mundtlighed i fremlæggelsen (mundtlig fremstillingsform: oplæg og argumentation for kreative valg).
- Eleverne kan vurdere, hvorfor de har taget centrale valg i deres remediering.
- Eleverne demonterer viden om træks fra den danske litteraturhistorie i samspillet mellem tekst, samfund og kultur. Herunder får eleverne bevidsthed om modernisme og realisme.
- Eleverne stifter bekendtskab til 9 kanonforfattere (Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg, Klaus Rifbjerg) og centrale tekster i deres forfatterskab.
Tekster:
Herman Bang – ”Fragment” (1880)
Henrik Pontoppidan – ”Under Aaget” (1885)
Martin Andersen Nexø – ”Frihedens fe” (1900)
Karen Blixen – ”Blaa Øjne” (1942)
Martin A. Hansen – ”Agerhønen” (1947)
Peter Seeberg – ”Patienten” (1962)
Klaus Rifbjerg – ”Livet på badeværelset” (1960)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kærlighed i parforholdet
Kommunikation i parforholdet
I forløbet er eleverne blevet introduceret til kommunikationsteori og har arbejdet med tekster, der alle tematiserer kommunikation i parforholdet. I forløbsintroduktionen har eleverne arbejdet med fakta-tekster; egenproducerede samtaler samt udklip fra tv-programmet Gift ved første blik. Herefter har de læst verdenslitteratur i oversættelse (Hemingway), og arbejdet videre med dennes påvirkning af dansk novellelitteratur fra 90’erne og frem (Helle og minimalismen) og til sidst med litteratur fra de sidste fem år (Korsgaard). Forløbet har primært haft et litterært perspektiv og sekundært et sprogligt perspektiv.
Faglige mål:
At kunne analysere og fortolke moderne noveller med fokus på tomme pladser og undertekst.
At have kendskab til kommunikationsteori, herunder forskellige sproghandlinger, samarbejds- og høflighedsprincippet samt facework.
At kunne inddrage kommunikationsteorien i novelleanalysen.
Materialer:
Gift ved første blik: sæson 10 episode 4: 4:20-5-20 og 12:52-16:18
Ernest Hemingway: Bjerge som hvide elefanter (1927)
Helle Helle: Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark (2000)
Thomas Korsgård: Lasagne (2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Diskursanalyse
Formålet med dette forløb er, at eleverne skal udvidede deres begreber inden for det sproglige stofområde. Eleverne er kort blevet introduceret for diskursanalysens begreber, hvilket er blevet sat i forlængelse af deres viden om argumentationsanalysen.
Læringsmål for forløbet:
- I kan diskutere, hvornår og hvordan sprog fungerer som magt(redskab), herunder et middel til meningsdannelse
- I kan lave diskursanalyse af forskellige typer tekster og i den forbindelse anvende relevant fagterminologi.
- I kan sammenkoble argumentationsanalysen med diskursanalysen. Hvori I kan finde påstand, belæg og hjemmel.
Centrale begreber:
- Diskurs
- Nodalpunkt
- Ækvivalenskæde
- Antagonist
- Differenskæde
- Flydende betegnere
- Hegemoni
- Argumentation
Analytiske tekster:
- Træningsreklame fra Fitness World
- "Hvad er en mand", kampagnefilm fra Echo
- Valgvideo fra Socialdemokraterne 2015
- Valgvideo fra Alternativet 2015
- Debatten med Claus Niller og Mathias Tesfaye (2024, 10. oktober)
- Den store bagedyst, Gunnar, DR afsnit 4, sæson 5.
- Lav egne diskursvideo med nodalpunktet: 3.i
Teoretiske tekster:
- Håndbog til Dansk om diskursanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Modernisme-realisme 1900-1930 (værk)
Modernisme-realisme 1900-1930
Formål (fra læreplan)
- en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
- verdenslitteratur i oversættelse
- litteraturanalyse og -fortolkning
- Johannes V. Jensen og Martin Andersen Nexø
Indhold
Rammen om forløbet er de to overordnede stilretninger modernisme og realisme og deres grundlæggende formelle og indholdsmæssige forskelle.
Læringsmål:
- at kunne skelne mellem modernisme og realisme ud fra en grundlæggende definition: modernisme som en stilretning, der fremstiller en indre subjektiv virkelighed og realisme som en stilretninge, der fremstiller en ydre objektiv virkelighed.
- at have kendskab til centrale strømninger i perioden 1900-1930
- at kunne analysere og fortolke tekster og billeder med fokus på både indholdsmæssige og formelle træk fra realismen og modernismen
- at kunne reflektere over forskelle i stilretningernes måde at tematisere moderniteten på
Eleverne arbejder med eksemplariske tekster fra modernistiske og realistiske strømninger i perioden:
Modernistiske strømninger:
1. Begyndende modernisme: Johannes V. Jensens ”På Memphis Station” (1906)
2. Futurisme: uddrag af Filippo Marinetti Futurismens Manifest (1909), Emil Bønnelycke ”Aarhundredet” (1918), Jais Nielsen (maleri) ”Afgang! (1918)
3. Ekspressionisme: Rudolf Broby-Johansen Blod (1922) (værk)
Realistiske strømninger:
1. Det folkelige gennembrud/folkelig realisme: Martin Andersen Nexø uddrag af Pelle Erobreren (1906-1910)
2. Socialrealisme/kollektivromanen: Hans Kirk uddrag af Daglejerne (1936)
Materiale
Lærernoter til modernisme og realisme
Uddrag om perioden 1900-1930 fra Ole Schultz Larsen Håndbog til dansk. Litteraturhistorie.
Emil Nolde: Møde på stranden (maleri)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Folkeviser
Folkeviser
Kort forløb, hvor eleverne introduceres til folkevisen som genre. Fokus på baggrund og brug, de vigtigste genremæssige træk, bl.a. syrebadsteknik (reduktionsteknik), spændingsopbygning (ekspansionsteknik) og faste vendinger.
Eleverne arbejder med analyse og fortolkning af samt typiske træk i trylle- og ridderviser
Læringsmål:
- at kende folkeviserne typiske genretræk samt deres baggrund og brug
- at kunne analysere og fortolke folkeviser med fokus på de formelle og tematiske aspekter
Tekster
Harpens kraft (tryllevise)
Torbens datter (riddervise)
Lærernoter til folkevisen samt afsnit om folkeviser fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Nyeste tid
Nyeste tid
Formål
- tekster fra de seneste fem år
- tekstanalyse og -fortolkning
- repetition af danskfaglige begreber
I forløbet arbejder eleverne med udvalgte tekster fra de seneste fem år. Indholdsmæssigt ligger teksterne i forlængelse af hinanden, idet de tematiserer sociale og identitetsmæssige problematikker som social arv, ulighed, klasseforskelle og mønsterbrud.
Læringsmål
- at kunne analysere og fortolke tekster fra nyeste tid med fokus på både indhold og form
- at kunne perspektivere tekster fra nyeste tid til læste tekster fra andre perioder
Tekster/materiale
Uddrag af Kristian Bang Foss Frank vender hjem (2019)
Uddrag af Glenn Bech Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
Uddrag af Christina Hagen Pow Pow Pow – pistoldigte (2024)
Interviews med Kristian Bang Foss og Glenn Bech
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954033",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954033",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954033"
}