Holdet 2024 ng4/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Anna Louise Autzen, Nicolai Kleist Duus
Hold 2024 ng4/2 (2btw3w ng4/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor skal vi passe på vores vand?
Titel 2 Hvorfor opstår klimaforandringer?
Titel 3 Er det farligt at bo ved pladegrænser?
Titel 4 Hvad skaber vejret og klimaet?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor skal vi passe på vores vand?

Her ses på vandets kredsløb med særligt fokus på landskabets betydning for grundvand og vandløbene og landskabet; porøsitet og permeabilitet, det naturlige vandløbs form, vandhastighed, bundsediment og vandføring og det opland der leder vand til vandløbet. Vi laver undersøgelser af den nærliggende Østerå, hvor vi bestemmer vandføringen i åen og ser på  vandløbets form og bundsediment i relation til vandhastigheden. Udover dette arbejdes der bl.a. med databehandling og udarbejdelse af kurver og diagrammer i Excel/Maple/GeoGebra. Eleverne opnår kendskab til  hvorfor de danske vandløb er blevet reguleret og gen-slynget.

Forsøg/ andet empiribaseret arbejde:
- Vandløbsundersøgelse af Østeråen (feltarbejde)
- Bestemmelse af nitrat i drikkevand (laboratorie-arbejde)
- Nedsivning af vand gennem jordprøver

Læst i Naturgeografi - vores verden (1.udgave):
8-13, 177-179, 231 - 233.

Læst i Naturgeografi c (3. udgave):
81-84, 85-89, 90-95, 116-119, 95-97.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nedsivning af vand gennem jordprøver 16-08-2024
Nitratindhold i vandprøver 26-08-2024
Vandløbsundersøgelse 26-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Hvorfor opstår klimaforandringer?

I dette forløb arbejdes der med frem mod en forståelse af konsekvenser af klimaforandringer (global opvarmning) på både lokalt og globalt plan. Der tages udgangspunkt i beskrivelser af forskellige teorier om klimaforandringer og bygges videre på elevernes viden om klima- og plantebælter, atmosfærens opbygning, globale tryk- og vindsystemer og nedbørsdannelse fra det tidligere forløb. Der arbejdes således med konsekvenser af øget havspejl i nærområdet (omkring Aalborg) og ændring i Golfstrømmen ved isafsmeltning. Derefter arbejdes med forskellige energityper og deres anvendelse. Fossile og vedvarende energityper i det danske energisystem undersøges, og det afprøves hvorvidt en vindmølle vil kunne placeres i skolens nærområde eller ved Bulbjerg. Vindmøller og de geografiske forhold der er omkring danske vindmøller er omdrejningspunktet i dette emne. Der arbejdes kort med Power 2 X.

Forsøg;
Kalkbjergarters porøsitet
Oliemigration
Placér en vindmølle (feltarbejde)

Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår  
̶̶  Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶  Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶  Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶  Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug

Følgende sider er læst i forløbet:
Læst i Naturgeografi - vores verden (1. udgave):
16-23, 283-285, 280-283, 296-297, 157-169.

Læst i Naturgeografi c (3. udgave):
74-79, 135-139, 141-143, 131-141, 143-151.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Er det farligt at bo ved pladegrænser?

I dette forløb arbejdes der med Jordens opbygning, det geologiske kredsløb, den pladetektoniske model, jordskælvs opståen og med fokus på dannelsen af forskellige vulkantyper og lavabjergarter.

Forsøg
Pladegrænser (Google Earth)
Undersøgelse af 2 forskellige vulkaner (vha. Google Earth)
Undersøgelse af et jordskælv
Mineralanalyse
Densitet af bjergarter

'Dokumentar: DR Store danske videnskabsfolk - Inge Lehmann, Nedtælling til katastrofe - jordskælv

Forløbet dækker følgende kernestofpunkter:
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb

Følgende sider er læst i forløbet:

Naturgeografi - vores verden (1. udgave):
202, 207-209.

Naturgeografi c (3. udgave):
22-28, 13-21, 34-39.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Hvad skaber vejret og klimaet?

Forløbet omhandler hvad der skaber vejret og klimaet.

I forløbet er der inddraget kernestof om klimazoner og plantebælter, årstider, solindstråling, strålingsbalance og drivhuseffekt, global vind, nedbørsdannelse og nedbørstyper, nedbør i ITK-zonen og monsunvinde i Indien.

I forløbet er der lavet følgende forsøg og andet empiribaseret arbejde:
- Måling af dugpunkt og luftfugtighed i klassen
- regneopgave om stigningsregn
- escaperoom med find din lærer i en klimazone ud fra klimadata.
- Måling af solhøjde samt dagslængde ved brug af mobil og skyview.

Følgende sider er læst i forløbet:

I naturgeografi - vores verden:
239-243, 243-246, 260-263, 251-253, 246-250, 256-259.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde