Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Maria Krarup Hansen
Hold
2022 DA/m (
1m DA
,
1m DA vejl
,
2m DA
,
3m DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
GRUNDFORLØB - Retorik og mundtlighed
Titel 2
Selvfortællinger i danskfagets genrer
Titel 3
Litteratur fra arbejderklassen
Titel 4
Det moderne gennembrud
Titel 5
Slægt og ære.
Titel 6
Evigt Utilstrækkelig, om at være ung i dag.
Titel 7
FF2 -forløb om innovation med engelsk
Titel 8
Natursyn i romantikken.
Titel 9
Podcast
Titel 10
At rejse - den reflekterende genre.
Titel 11
Eksistentialisme
Titel 12
Fortællende Journalistisk
Titel 13
Naiv.Super (værklæsning) + skriftlighedsforløb
Titel 14
Klimaforandringer - hvordan formidles de?
Titel 15
Repetition
Titel 16
EKSAMEN + TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG EKS.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
GRUNDFORLØB - Retorik og mundtlighed
Primære tekster: Side
Elevrådsformandens translokationstale 2020
Kennedy ”Ich bin ein Berliner” 1963 (uddrag)
Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Awards 2020
Tessas nytårstale 2021 på DR2
Debatindlæg: Anders Bech ”Kære ældre...”, d. 19-3-2021
Kronik: Pilou Asbæk ”Nationen, der gik baglæns”, d. 23-5-2021
Helse- og omsorgsminister Bent Høie: ”Takk til ungdommen”, d. 27-4-2020 (norsk)
Sekundære tekster (teori):
Det retoriske pentagram. Helle Borup: Hvad er meningen, s. 48-54 .
Talegenrer. Jimmi Z. Hagen: Sprog og tale, s. 10-19
Appelformer. Helle Borup: Hvad er meningen, s. 40-46 .
Om den sproglige udformning. Jimmi Z. Hagen: Sprog og tale, s. 54-58
Argumentation. Helle Borup: Ud med sproget, s. 61-64, 68
Kropssprog og stemme. Bennike et al.: Faglige forbindelser, s. 199-202
RETORIK OG ARGUMENTATION - playlist:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL0CXo9byVxb0fVjFOBC_KLfisH0QFGW94
Omfang: Ca. 50 sider.
Indhold
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Selvfortællinger i danskfagets genrer
I dette forløb skal eleverne introduceres til danskfagets identitet, genrer og arbejdsmetoder. Temaet er selvfortællinger går på tværs af litteratur, sprog og medier. Eleverne skal i forløbet analysere selvfortællinger fra nutiden og i ældre tekster. Hovedfokus vil være på lyrik, epik og dokumentarfilm. Relevante begreber er: Hybridgenrer, faktakoder og fiktionskoder og generelle faglige begreber, som for eksempel former for billedsprog og semantiske skemaer. Undervejs i forløbet skal eleverne lave forskellige skriveøvelser - allerede her skal de lære at udtrykke sig med en personlig stemme. Desuden indgår i forløbet en gennemgang af genren dokumentarfilm, hvor eleverne introduceres til forskellige genre og skal arbejde med at analysere vores første værk: dokumentarfilmen Min Barndom i Helvede.
Materiale:
Alle nedenstående tekster er fra Fortællingens Spejl af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose (I2017, Systime):
Introduktionstekster til emnet: Selvfortællinger: Mig, mig mig + Selvfortællinger i litteratur sprog og medier.
Primær tekster:
Maja Lee Langvad:
”Part C 20 spørgsmål til mig selv” (uddrag af roman)
Jonas Suchanek: af Do Danska (uddrag af roman)
Emil Aarestrup: ”Angst”
Rudolf Broby-Johansen: ”Stridsmænd for det
vi elsker”
Morten Pape: af Planen (uddrag af roman)
Christina Hesselholdt: af Hovedstolen: Månestrålesofaen, Badekarret, Skridt (uddrag af roman).
Min Barndom I Helvede (intim dokumentar) af Mette Korsgaard. Om Lisbeth Zornig Andersen's barndom fra 2012.
Andre primær tekster:
Digt: 'Selvportræt 4' af Tove Ditlevsen fra digtsamlingen De Voksne fra 1969
Sangtekst: 'Når mænd græder' af Tobias Rahim fra albummet Når Sjælen Kaster Op fra 2022.
Ordbog.com
Ordnet.dk
ANALYSERE PROSA playlist:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL0CXo9byVxb1hjwdZAzkt8AedTlVRPOre
Omfang: Ca. 80 sider.
Indhold
Kernestof:
Aflevering med analyse af digt: 'Selvportræt 4' af Tove Ditlevsen: 1.skriftlige aflevering 1.M Dansk 22+23 selvfortællinger.docx
Aflevering om dokumentarfilmen Min Barndom i Helvede: 2. Skriftlige aflevering - Selvfortællinger i dokumentarfilm. .docx
Christina Hesselholdt - Hovedstolen (uddrag).docx
Supplerende stof:
TAG BOGEN: FORTÆLLINGENS SPEJL MED.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
1.Skriftlige aflevering lyrik Selvfortællinger
19-12-2022
Skrivemodul
06-01-2023
2. Skriftlige aflevering – Selvfortællinger i doku
08-02-2023
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Litteratur fra arbejderklassen
I dette forløb arbejder vi med en "ny" tendens i europæisk litteratur. De største forfattere lige nu kommer fra arbejderklassen, og vi skal undersøge deres måde at formidle deres oplevelser af at være et individ i samfundet. Forløbet er tænkt som en optakt til vores kommende forløb om det moderne gennembrud, hvor teksterne også handlede om arbejderklassen, men hvor der i det moderne gennembrud blev skrevet om arbejderklassen, ser vi i denne ny tendens at der er arbejderklassen, der skriver om sig selv, så vi skal tale om, hvad det gør ved vores opfattelse af teksterne.
Forløbet er bygget op omkring at Glenn Bech har besøgt vores elever i forbindelse med Poesiens dag - fokus denne dag var på at lære om og skrive manifest-poesi.
Primære tekster:
Uddrag fra romanen: ”Færdig med Eddy Belleguele” af Éduard Luis fra 2015 - oversat verdenslitteratur (fransk)
Uddrag fra Glenn Bechs 'JEG FINDER MIG IKKE LÆNGERE I JERES AUTORITET' fra 2022
Udvalgte digte fra Yahya Hassans digtsamling 'Yahya' fra 2013
Sekundære tekster:
Artikel: Arbejderlitteraturen slår igen: Prisvindende bøger viser
fornyet klassekamp af Frederik Guy Hoff Sonne for
Videnskab.dk
, 13.januar 2023.
Dokumentarfilm om Yahya Hassan: 'Den Fødte Digter' fra 2021.
Udsendelse fra deadline om den nye tendens i europæisk litteratur med bl.a. Éduard Luis og Matthias Dressler-Bredsdorff:
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000130084
I SKAL LOGGE IND MED JERES UNI-LOGIN, så burde den ligge under materialer.
Omfang: Ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Færdig med Eddy Bellegueule af Edouard Louis (fransk) fra 2015 Uddrag fra sekvbiografisk roman.pdf
Jeg anerkender ikke jeres Autoritet uddrag fra Glenn Bechs Manifest fra 2022.pdf
Manifest som genre.pdf
Digte Yahya Hassan Digte 2013.pdf Den nye dreng, Udenfor Døren, Fladfisk, Du kommer i Helvede min dreng.
Research Yahya Hassan: RESEARCH – YAHYA HASSAN – synspunkter og begrundelser for disse. .docx
Supplerende stof:
Poesiensdag.pptx (Plan og opgaver for dagen)
OM DEN NYE LITTERATUR FRA ARBEJDERKLASSEN: Arbejderlitteraturen slår igen- Prisvindende bøger viser fornyet klassekamp - artikel om Litteratur fra Arbejderklassen.pdf
ANALYSERE PROSA playlist med oplæg: https://www.youtube.com/playlist?list=PL0CXo9byVxb1hjwdZAzkt8AedTlVRPOre
Vi skal høre jeres manifester, så de af jer, der ikke har fået lagt manifestet fra poesiens dag op på Teams skal sørge for at få det gjort.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det moderne gennembrud
Som optakt til DHO arbejder vi med det moderne gennembrud. Vi har analyseret, hvordan teksterne har sat problemer under debat, og vi har drøftet samtidens tematiseringer af køn, seksualitet, religion, fattigdom, levevilkår og social udstødelse.
Anslået sidetal: 70
Indhold
Kernestof:
”Ane-Mette”af Henrik Pontoppidan. Fra Hytterne; Novellesamling er oprindeligt udgivet i 1887.
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
J. P Jacobsen- _Fra husets tag_ (1870).docx
Det Røde Gardin af Amalie Skram: Amalie Skram- _Det røde gardin_ (1899).docx
TEKST:Uddrag fra Et Dukkehjem.pdf +
Supplerende stof:
Dr.dk’s tidslinje “7 gange kvinder kæmpede for ligestilling”: https://www.dr.dk/historie/webfeature/kvindekamp
Litteraturen på Langs og på Tværs: Kapitel om Det Moderne Gennembrud: s.116-121 til og med afsnittet Realisme som skrivestil. Fra s. 124 nederst, hvor afsnittet Det Moderne Gennembruds Temaer: Køn, Klasse og Kirke starter til og med afsnittet om Henr
Det moderne gennembrud oplæg: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY&index=3
Læs denne tekst om en af det moderne gennembruds mest kendt forfattere og om den naturalistiske skrivestil, som er en typisk måde at skrive på i det moderne gennembrud: Henrik Pontoppidan og den sociale indignation.docx
Henrik Pontoppidan og den sociale indignation.docx
Om sædelighedsfejden: SÆDELIGHEDSFEJDEN.docx
I modulet skal vi analysere det berømt og i samtiden meget provokerende drama Et Dukkehjem af Henrik Ibsen.
Opgaver til modulet: Det naturalistiske drama DMG Metoo 1m.pptx
Det naturalistiske drama samt uddrag fra Et Dukkehjem.pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Slægt og ære.
Dette forløb har fokuseret på temaerne slægt og ære gennem en række forskellige tekster fra forskellige historiske perioder. Vi har undersøgt, hvordan samfundets normer og værdier har formet opfattelsen af slægtskab og ære gennem tid, og hvordan disse begreber er blevet tolket og vurderet i forskellige kulturelle kontekster. Gennem tekstanalyse og diskussion har vi dykket ned i de centrale problemstillinger vedrørende slægt og ære og har også reflekteret over, hvordan disse begreber har ændret sig i nutidens samfund. Forløbet har desuden involveret eleverne, hvor de indledningsvist har udforsket deres egne forhold til slægt og ære.
Omfang Ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Ravnkel Froejsgodes saga.pdf (Værk) + Højtlæsning med noter: https://www.youtube.com/watch?v=UKlbAV7MOiw
Nordvest spillefilm fra 2013 af Michael Noer.
Litteraturhistorien - på langs og på tværs: Læs s. 73-75 til og med afsnittet om Beslutsomhed og mod. + Læs s.81 fra og med afsnittet om Oplysningstidens Genrer til og med s.82 til og med afsnittet om Karakterkomedier. + Læs s.87 fra og med afsnittet
Ludvig Holberg- Erasmus Montanus- Akt. III.pdf
Folkevise: Torbens Datter
Naja Marie Aidt- Myggestik fra novellesamlingen Bavian (2006).docx
Myggestik - Opsamling fra forrige modulMyggestik - gruppeopgaver.docx - dette dokument skal afleveres på Lectio udfyldt - individuelt - SKRIV TYDELIGT NAVN I DOKUMENTET.
Supplerende stof:
Slægt og ære - introduktion til emnet med opgaver.docx
Oplæg om folkeviser: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY&index=5
Link til filmen Nordvest: https://mitcfu.dk/info.aspx
Opgave- Analyse af filmen Nordvest samt en perspektivering til sagaen om Ravnkel Frøjgode..docx
Introduktion til Slægt, Ære, Hævn i middelalderen samt folkevisen: Torbens datter.pdf
Til brug i modulet: Tekster skal rettes.docx
Plan for modulet: Fokus for modulet- Selvrevision og selvrefleksion.docx
Opsamling på emnet med Myggestik.docx
INDIVIDUELLE + GRUPPEOPGAVER: Myggestik skriftlige opgaver.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse nordvest
21-09-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Evigt Utilstrækkelig, om at være ung i dag.
I forbindelse med et oplæg på skolen skal eleverne læse forskellige tekster, der forholder sig til unges tilstand i dag. I løbet af forløbet skal eleverne lære at finde synspunkter i komplicerede tekster samt analysere argumentationen i teksterne. Endeligt skal eleverne selv arbejde med at formidle deres egen holdning til emnet gennem klar og tydelig argumentation. Dette forløb træner eleverne i den debatterende artikel. I forløbet skal eleverne til et oplæg med Christian Hjortkjær om emnet 'Utilstrækkelig'.
Omfang: Ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Tekst: Påbudssamfundet.docx
Lars Qvortrups kronik fra Politiken (2023): Børn og unge opfattes og behandles ikke længere som kompetente, men som ofre - kan ses i den skriftlige aflevering.
Uddraget af Hjortkjærs bog: Utilstrækkelig (2020) - kan ses i den skriftlige aflevering.
Nike reklame: https://www.youtube.com/watch?v=WW2yKSt2C_A Hvilke virkemidler anvendes og med, hvilken ønsket effekt?
Supplerende stof:
Læs opgavenoten til den næste skriftlige aflevering igennem, så I kan stille eventuelle spørgsmål til opgaven.
Jeres næste skriftlige aflevering: Skriftlig aflevering- Evigt utilstrækkelig.docx
Tag teksten Utilstrækkelig med. Tag jeres noteark om debatterende tekster med. Tag jeres kladdehæfte med.
Den skriftlige aflevering: Debatterende artikel mini-udgave 2.M.docx
Tag jeres kladdehæfte med jeres noter med. I får tid til at arbejde på jeres aflevering: Skriftlig aflevering- Evigt utilstrækkelig debatterende artikel mini.doc
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
FF2 -forløb om innovation med engelsk
"Inden for overemnet 'PROTEST MOD EN OVERMAGT' skal eleverne undersøge og udarbejde en innovativ løsning på følgende overordnede problemstilling: Hvordan kan en protest øge bevidstheden om en aktuel konflikt i et engelsktalende eller dansktalende land? Efterfølgende skal eleverne vurdere denne løsning."
DET INNOVATIVE PRODUKT: En protest afholdt i et (lille) udstillingsrum på Louisiana.
Produktkrav:
• Jeres protest skal indeholde en tekst på engelsk. Det vil sige, at I skal udforme enten en tale, et digt, en sangtekst eller lign. I jeres tekst skal I anvende tydelige og relevante sproglige og retoriske virkemidler.
• Derudover skal jeres protest indeholde en visuel del, der ligeledes formidler jeres protest og har en klar sammenhæng med jeres tekst.
• I forbindelse med udformningen af jeres protest er det vigtigt, at I tager højde for den konkrete kommunikationssituationen:
• Afsender: Jer (aktivister).
• Modtager: Gæster på Louisiana (danskere + turister).
• Emne: En aktuel konflikt i et engelsktalende eller dansktalende land.
• Situation: En udstilling på Louisiana.
• Sproget: Engelsk + visuelt. Lyrisk/retorisk. Sproget skal tilpasses emnet og de forskellige genrer, der arbejdes i. Brug jeres viden fra lektien om debatterende tekster fra danskundervisningen.
• Intention: At øge bevidstheden om en aktuel konflikt i et engelsktalende eller dansktalende land gennem en engelsksproget udstilling på Louisiana museet.
Under undersøgelsefasen var eleverne på Louisiana og se Pussy Riots egen udstilling.
VÆRK: Pussy Riot udstilling på Louisiana:
https://louisiana.dk/udstilling/pussy-riot/
+
https://louisiana.dk/pussy-riot-udstillingstekster/
Indhold
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Natursyn i romantikken.
Eleverne skal introduceres til forskellige begreber, der alle relaterer til natursyn. I dette forløb vil vi fokusere på natursynet i romantikken især universalromantikken og romantismen og drage paralleller til eksempler på ligende natursyn i samtiden.
Omfang: Ca. 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Emil Aarestrup: “Var det synd” (1838) - ligger i 1.modul natursyn.pptx
Tegnefilmen Naturmælk (2014) på YouTube - ligger i 1.modul natursyn.pptx
Søren Ryge: Far, mor og børn (DR 2020) afsnit 3 på dr.dk. - ligger i 1.modul natursyn.pptx
Sarah Greens Rejseblog Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen – en rejse guide. - ligger i 1.modul natursyn.pptx
Robert Storm Petersens akvarel Tilbage til naturen (1945) (maleri) - ligger i 1.modul natursyn.pptx
Indvielsen af Schack Staffeldt: Repetition- NATURSYN I ROMANTIKKEN.pptx
JERN - digt af Klaus Rifbjerg fra 1960 (konfrontationsmodernisme).
Nu falmer skoven trindt om land af N.F.S. Grundtvig. Salmen er udgivet i 1844.
Natursyn - Introduktion til temaet.pdf
Simon Peder et digt af Adam Oehlenschläger. Digtet blev udgivet i 1805 som en del af digtsamlingen Poetiske Skrifter.
Klokken af H.C Andersen tekst og opgaver.
Indvielsen af Schak Staffeldt (slide3-5): Repetition- NATURSYN I ROMANTIKKEN.pptx
Marie En fortælling fra vesterhavet af Blicher .docx
Supplerende stof:
PPT med opgaver og tekster til modulet:
1.modul natursyn.pptx
Analyse af billeder.docx
Analyse af Levende billeder .docx
ANALYSE AF SEMANTISKE SKEMAER PLUSORD MINUSORD GENTAGELSER MODSÆTNINGER .docx
INTRODUKTION TIL EMNET Romantikken naturen som kirke.pdf
Oplæg (playlist) : Romantikkens strømninger: https://www.youtube.com/playlist?list=PL0CXo9byVxb2jey6S4-Nq0abIwN_Chejb
INDIVIDUELLE OPLÆG: Vi starter modulet med, at I fremlægger om jeres “tekst” med temaet Tilbage til Naturen - Husk, at alle skal lave en kort individuel fremlæggelse af deres tekst- se opgaveformuleringen i powerpointen: 1.modul natursyn.pptx
Begreber: Teknologisk, religiøst, lineært, cyklisk
3.modul om notatskrivning og læsestrategier introtekst til natursyn.pptx
Foredrag om universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
Simon Peder arbejdsark -eget tempo.docx
Repetition- NATURSYN I ROMANTIKKEN.pptx
Litteraturen på langs og på tværs - den er hvid: Læs om romantismen og Steen Steensen Blicher.
Læs om poetisk realisme i Litteraturen på Langs og på Tværs (grøn bog).
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Podcast
I dette forløb undervises klasse af pædagogikumskandidat.
Medieforløb/podcast-forløb 2.m.:
Podcasts:
Spiralkampagnen
Kvinden med den tunge kuffert
Formål:
demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge (producere en podcast)
Kendskab til podcastgenren og forskellige typer af podcasts
Kendskab til forskellige begreber, der kan bruges til at analysere medier (ikke kun podcasts)
analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Indhold:
kendskab til podcastgenren
Lytte til podcasts
Analyse af podcasts vha. forskellige begreber og fokuspunkter
Udarbejdelse af egen podcast
Metode:
analyse af podcasts
fokus på virkemidler, fortællertype, autenticitetsmarkører mm.
Materialer:
Podcast (bog af Mimi Olsen, Martin Houlind, Dorte Palle)
Podcast: Spiralkampagnen VÆRK (DR, 2023)
Podcast: Kvinden med den tunge kuffert - uddrag (Third Ear Studio, 2016)
Evaluering:
Skriftligt (løbende referater og analyse af Spiralkampagnen)
Aflevering
Produkt – lav en smagsprøve podcast.
Omfang: Ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Lektie:Lyt til halvdelen af 2. episode af Spiralkampagnen - dvs. 15 min.
Lyt til 4. episode af Spiralkampagnen og husk høretelefoner og podcast-bogen.
Hør 5. og sidste episode af Spiralkampagnen:
Lyt til 1. episode af "Kvinden med den tunge kuffert" og medbring både podcast-bogen og jeres kladdehæfte
Lyt til 2. episode af Kvinden med den tunge kuffert: "Fra vin til vand"
Supplerende stof:
Spiralkampagnen Skema til virkemidler.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
At rejse - den reflekterende genre.
Klassen undervises primært af pædagogikumkandidat
Forløbet har fokus på skriftlighed og er en introduktion til at skrive den reflekterende artikel. Eleverne bliver introduceret til at skrive kreativt og mere frit gennem skriveøvelser og hurtigskrivning. De bliver introduceret til dialogisk, reflekterende, scenisk og panoramisk skrivemåde, at skrive med en personlig stemme og delelementerne i den reflekterende genre.
Formål:
Kendskab til den reflekterende artikel
Lære at skrive med ”den personlige stemme” / arbejde med udtryksfærdigheder
anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Indhold:
Skriveøvelser
Oplæg om den reflekterende artikel
Oplæg om den personlige stemme
Kreativ skrivning
Metode:
processkrivning
peer-feedback
Lærer-oplæg
Individuelt arbejde og gruppearbejde
Materiale:
Opgaver/materiale fra Min Læring
Øvelser fra forskellige bøger om skrivning i dansk
Ppt.
Evaluering:
Aflevering: Reflekterende artikel om at rejse
Omfang: Ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
I skal skrive videre på jeres tekst om studieturen, så sørg for at have det i skrev i forrige modul liggende et sted på computeren, hvor I hurtigt kan finde det.
Bliv inspireret til arbejdet med din egen personlig stemme (1).doc
Skriv min. 250 ord i dit worddokument (det du har oprettet i forbindelse med det nye forløb om kreativ skrivning) - skriv videre på det, du begyndte på i tirsdags-modulet. Skriv sansende og undgå for meget jeg
Lektie - læs teksten og lav øvelser: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=266464 (Øvelse om den personlige stemme(7 minutter).)
Læs bilag 1 "Rejsen" I sidste modul læste vi desuden teksten "Fotosyntesens tidsalder" af Carsten Jensen - var man der ikke, så læs også den tekst. Reflekterende mini-artikel om 'at rejse' fotosyntese 1 (1).pdf
1) I skal læse et eksempel på en opgaveformulering samt en velskrevet besvarelse til den reflekterende artikel. Det er vigtigt, at I læser de lærerkommentarer, der er i fodnoterne i selve opgavebesvarelsen også, så I kan forstå, hvad denne elev har g
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Eksistentialisme
Vi arbejder med emnet eksistentialisme. I forløbet bliver eleverne bl.a. introduceret for Kierkegaards stadielære og begrebet eksistentiel angst. Vi arbejder med litteratur fra forskellige perioder og og genre. Vi arbejder med romanen Naiv.Super som værk.
Omfang: Ca. 400 sider.
Indhold
Kernestof:
Jeg ser Sigbjørn Obstfelder.docx
Jackson Pollock (amerikansk maler); Number 18 (1950)
Ringen af Karen Blixen 1950: KarenBlixen-Ringen.pdf
“Angst” fra 1932 af Tom Kristensen: Tom Kristensen ANGST digt.pdf
_Ångest, ångest är min arvedel_ af Pär Lagerkvist (svensk) - 1916.docx
albert camus - sisyfos-myten.pdf
Skriget af Edvard Much 1893.jpg
Hjulet Peter Seeberg.docx
Agerhønen af Martin A. Hansen:
Digt: På Memphis Station af Johannes V. Jensen
Naiv.Super af Erland Loe (VÆRK)
Supplerende stof:
SPØRGSMÅL TIL _JEG SER_.docx
Arbejdsspørgsmål til opsamling Ångest, ångest är min arvedel.docx
I modulet: Vi skal analysere Hjulet af Peter Seeberg samt læse op på novelle som genre.
EKSISTENTIALISTISK ANALYSE 3M .docx Inklusiv Kierkegaards stadier: Spidsborgeren, æstetikkerne etc.
Den reflekterende artikel trin for trin.docx
AFLEVERINGEN: Reflekterende artikel At spejle sig i skønlitteratur og kunst .docx
Øvelse- Disposition til den mundtlige eksamen (skønlitteratur)..docx
Fælles respons aflevering: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/material-list/video
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Fortællende Journalistisk
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til den fortællende nyhedsjournalistik, hvor journalistiske genrer kombineres med narrative teknikker fra fiktion og litteratur. Eleverne lærer at analysere tekster, der rapporterer om aktuelle begivenheder med fokus på oplevelse, spænding og indlevelse.
I forløbet skal vi også lytte til en episode af Genstart og se om vi kan karakterisere dette som et stykke fortællende journalistik.
Forløbet udforsker nyhedsgenrer, hvor journalister i forskellige grader anvender fortællende greb som miljøbeskrivelser, personkarakteristik og spændingsopbygning for at engagere læseren. Gennem analyse af eksempler udvikler eleverne forståelse for, hvordan journalistik kan formidle fakta på en mere medrivende og sanselig måde.
Omfang: Ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Genstart: Sygeplejerske i Gaza (2024)
'Hovedløse kroppe overalt': Bruxelles i chok efter blodige terrorangreb: https://ekstrabladet.dk/krimi/hovedloese-kroppe-overalt-bruxelles-i-chok-efter-blodige-terrorangreb/6008751
Terror i Bruxelles: Stopper det aldrig?
Hvor solen græder (uddrag): Hvor solen grÃÂ_der, Puk Damsga_rd, Den journalistiske fortÃÂ_lling (1) (1).pdf
Efterskrift Puk Damsgård.pdf
Herman Bang- Fra lighuset. Reportage (1881).docx
Åsne Seierstad øve eksamensspørgsmål.pdf To søstre (uddrag)
Lærerens PPT til skriveworkshop om Naiv.Super: Skrive workshop Analyse af Naiv-Super.pptx
I skal lave et skriftligt produkt, så I kan få lavet en analyse af Naiv.Super.
EKSISTENTIALISTISK ANALYSE kort udgave.docx
Første del af workshoppen fra i går, hvis man skal have fulgt op på nogle ting: Skrive workshop Analyse af Naiv-Super til eleverne.pptx
Terror i Bruxelles Stopper det aldrig.docx
Bruderov.pdf
Supplerende stof:
Journalistens rolle.pdf
Facit journalistik 1.docx - analyse af Hovedløse kroppe overalt fra EB.
Arbejdsark- Herman Bangs Lighuset med forkortet tekst.docx
Sidste modul om fortællende journalistik - vi samler op på forløbet.
Genstart blev starten for nyhedspodcasten.pdf
Håndbogen Til Dansk Analysevejledning: Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik - slå op under fortællende journalistik i stikordsregistret.
En kort genrehistorie, Den journalistiske fortællilng, kap. 2-kopi.pdf
INTRODUKTION OG GENNEMGANG AF FORTÆLLENDE JOURNALISTIK Virkemidler i den journalistiske fortælling, Den journalistiske fortælling, kap. 1.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Naiv.Super (værklæsning) + skriftlighedsforløb
Vi tager en pause i vores forløb om Fortællende Journalistik, og arbejder med den roman eleverne har læst og som de skal perspektivere til vores forløb om eksistentialisme. Værklæsningen bliver udfoldet i forbindelse med en skriveworkshop med fokus på at træne at skrive analyserende.
Indhold
Kernestof:
Lærerens PPT til skriveworkshop om Naiv.Super: Skrive workshop Analyse af Naiv-Super.pptx
I skal lave et skriftligt produkt, så I kan få lavet en analyse af Naiv.Super.
EKSISTENTIALISTISK ANALYSE kort udgave.docx
Første del af workshoppen fra i går, hvis man skal have fulgt op på nogle ting: Skrive workshop Analyse af Naiv-Super til eleverne.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Klimaforandringer - hvordan formidles de?
I dette forløb skal vi læse tekster fra flere genre, der har det tilfælles, at de omhandler klimaforandringer. I vores forløb vil vi undersøge, hvordan klimafremstillinger fremstilles på tværs af genrer og afsendere. Eleverne skal reflektere over teksternes intention og virkning i forhold til at belyse klimaforandringerne.
Omfang: Ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Karl Ove Knausgård Fienden er følelsen av maktesløshet.docx
GRETA THUNBERGS TALE VED KLIMAMARCHEN I KØBENHAVN, 2019: På side 3 i dette dokument: Klimataler .docx
Digtsamling: Theis Ørntoft: Digte 2014
Digt + illustration - Fra digtsamlingen: Dagene er Data af Lone Hørslev, 2018: I ØSTEN STIGER SOLEN OP + Tegning 1 (se nedenfor:
Charlotte Weitze: Den afskyelige - uddrag starter på s.3: Klimalitteraturens prosa.docx
Supplerende stof:
Oplæg: Klimalitteratur, økopoesi og cli-fi - https://www.youtube.com/watch?v=dLmHW7Fm90o&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY&index=12
Baggrundsviden om taler om klimaet: Klimataler .docx
Introduktion: Samtidens Natursyn:: Klimaforandringer -Det nutidige natursyn- Introduktion til begreber samt en form for litteraturhistorie. .docx
Litterær analyse af digte i Håndbog til Dansk
Fra antologien Klimalitteratur:
Teori: Klimalitteraturens prosa.docx
Klimalitteratur i dansk - fire centrale tendenser: Klimalitteratur i dansk teori.docx
Dokumentarfilmen Kampagnen mod Klimaet (2020) fra DR: https://www.dr.dk/drtv/program/kampagnen-mod-klimaet_198525
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Repetition
Indhold
Supplerende stof:
Klimalitteratur i dansk - fire centrale tendenser: Klimalitteratur i dansk teori.docx
Dokumentarfilmen Kampagnen mod Klimaet (2020) fra DR: https://www.dr.dk/drtv/program/kampagnen-mod-klimaet_198525
Til modulet skal I have læst op på Det Moderne Gennembrud i Litteraturen på Langs og på Tværs - I bestemmer selv, hvor meget I vil læse af kapitlet, men I kan være sikre på, at der vil være et spørgsmål til eksamen om Det Moderne Gennembrud.
TAG FØLGENDE BØGER MED: NAIV.SUPER af Erlend Loe + Håndbog til dansk (den blå).
Tag den grønne og den blå bog med og læs op på romantikken:
Kirken i naturen: Repetition- NATURSYN I ROMANTIKKEN.pptx
Disposition: Øvelse- Disposition til den mundtlige eksamen (skønlitteratur)..docx
Eksamensspørgsmål - eksistentialisme øve.pdf
Se link: https://eggym-my.sharepoint.com/:x:/g/personal/mari998a_eg-gym_dk/EXbOdS-feftJtbCNMFwgtCMB0c6qaZTrTRxxJHwMKii-BA?e=SgdsmE
Evt. Medier og sprog - Krigsformidling.pdf
Evt. Perspektivering i danskfaget - hvad, hvordan og hvorfor..pdf + Strategier til at skrive en god perspektivering samt eksempler (1).pdf
LINK TIL TEAMS:
Disposition til mundtlig eksamen: Disposition til den mundtlige eksamen (skønlitteratur + sagprosa)..docx
Tilladte hjælpemidler: Min.læring - https://app.minlaering.dk/bog/45 (GOD STIL) ORDBØGER: https://www.ordbogen.com/da/ https://ordnet.dk/ddo
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
EKSAMEN + TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG EKS.
Tilladte hjælpemidler:
Min.læring -
https://app.minlaering.dk/bog/45
(GOD STIL)
ORDBØGER:
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordnet.dk/ddo
Indhold
Supplerende stof:
Disposition til mundtlig eksamen: Disposition til den mundtlige eksamen (skønlitteratur + sagprosa)..docx
Tilladte hjælpemidler: Min.læring - https://app.minlaering.dk/bog/45 (GOD STIL) ORDBØGER: https://www.ordbogen.com/da/ https://ordnet.dk/ddo
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860458", "T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860458", "H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860458" }