Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maria Krarup Hansen
Hold 2022 DA/m (1m DA, 1m DA vejl, 2m DA, 3m DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GRUNDFORLØB - Retorik og mundtlighed
Titel 2 Selvfortællinger i danskfagets genrer
Titel 3 Litteratur fra arbejderklassen
Titel 4 Det moderne gennembrud
Titel 5 Slægt og ære.
Titel 6 Evigt Utilstrækkelig, om at være ung i dag.
Titel 7 FF2 -forløb om innovation med engelsk
Titel 8 Natursyn i romantikken.
Titel 9 Podcast
Titel 10 At rejse - den reflekterende genre.
Titel 11 Eksistentialisme
Titel 12 Fortællende Journalistisk
Titel 13 Naiv.Super (værklæsning) + skriftlighedsforløb
Titel 14 Klimaforandringer - hvordan formidles de?
Titel 15 Repetition
Titel 16 EKSAMEN + TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG EKS.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GRUNDFORLØB - Retorik og mundtlighed

Primære tekster: Side

Elevrådsformandens translokationstale 2020

Kennedy ”Ich bin ein Berliner” 1963 (uddrag)

Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Awards 2020

Tessas nytårstale 2021 på DR2

Debatindlæg: Anders Bech ”Kære ældre...”, d. 19-3-2021

Kronik: Pilou Asbæk ”Nationen, der gik baglæns”, d. 23-5-2021

Helse- og omsorgsminister Bent Høie: ”Takk til ungdommen”, d. 27-4-2020 (norsk)

Sekundære tekster (teori):
Det retoriske pentagram. Helle Borup: Hvad er meningen, s. 48-54 .

Talegenrer. Jimmi Z. Hagen: Sprog og tale, s. 10-19

Appelformer. Helle Borup: Hvad er meningen, s. 40-46 .

Om den sproglige udformning. Jimmi Z. Hagen: Sprog og tale, s. 54-58

Argumentation. Helle Borup: Ud med sproget, s. 61-64, 68

Kropssprog og stemme. Bennike et al.: Faglige forbindelser, s. 199-202


RETORIK OG ARGUMENTATION - playlist: https://www.youtube.com/playlist?list=PL0CXo9byVxb0fVjFOBC_KLfisH0QFGW94

Omfang: Ca. 50 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Selvfortællinger i danskfagets genrer

I dette forløb skal eleverne introduceres til danskfagets identitet, genrer og arbejdsmetoder. Temaet er selvfortællinger går på tværs af litteratur, sprog og medier. Eleverne skal i forløbet analysere selvfortællinger fra nutiden og i ældre tekster. Hovedfokus vil være på lyrik, epik og dokumentarfilm. Relevante begreber er: Hybridgenrer, faktakoder og fiktionskoder og generelle faglige begreber, som for eksempel former for billedsprog og semantiske skemaer. Undervejs i forløbet skal eleverne lave forskellige skriveøvelser - allerede her skal de lære at udtrykke sig med en personlig stemme. Desuden indgår i forløbet en gennemgang af genren dokumentarfilm, hvor eleverne introduceres til forskellige genre og skal arbejde med at analysere vores første værk: dokumentarfilmen Min Barndom i Helvede.


Materiale:

Alle nedenstående tekster er fra Fortællingens Spejl af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose (I2017, Systime):   

Introduktionstekster til emnet:  Selvfortællinger: Mig, mig mig + Selvfortællinger i litteratur sprog og medier.

Primær tekster:

Maja Lee Langvad:
”Part C 20 spørgsmål til mig selv”  (uddrag af roman)

Jonas Suchanek: af Do Danska (uddrag af roman)


Emil Aarestrup: ”Angst”  

Rudolf Broby-Johansen: ”Stridsmænd for det
vi elsker”  


Morten Pape: af Planen (uddrag af roman)

Christina Hesselholdt: af Hovedstolen: Månestrålesofaen, Badekarret, Skridt (uddrag af roman).

Min Barndom I Helvede (intim dokumentar) af Mette Korsgaard. Om Lisbeth Zornig Andersen's barndom fra 2012.

Andre primær tekster:

Digt: 'Selvportræt 4' af Tove Ditlevsen fra digtsamlingen De Voksne fra 1969
Sangtekst: 'Når mænd græder' af Tobias Rahim fra albummet Når Sjælen Kaster Op fra 2022.

Ordbog.com
Ordnet.dk

ANALYSERE PROSA playlist: https://www.youtube.com/playlist?list=PL0CXo9byVxb1hjwdZAzkt8AedTlVRPOre

Omfang: Ca. 80 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1.Skriftlige aflevering lyrik Selvfortællinger 19-12-2022
Skrivemodul 06-01-2023
2. Skriftlige aflevering – Selvfortællinger i doku 08-02-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Litteratur fra arbejderklassen

I dette forløb arbejder vi med en "ny" tendens i europæisk litteratur. De største forfattere lige nu kommer fra arbejderklassen, og vi skal undersøge deres måde at formidle deres oplevelser af at være et individ i samfundet. Forløbet er tænkt som en optakt til vores kommende forløb om det moderne gennembrud, hvor teksterne også handlede om arbejderklassen, men hvor der i det moderne gennembrud blev skrevet om arbejderklassen, ser vi i denne ny tendens at der er arbejderklassen, der skriver om sig selv, så vi skal tale om, hvad det gør ved vores opfattelse af teksterne.

Forløbet er bygget op omkring at Glenn Bech har besøgt vores elever i forbindelse med Poesiens dag - fokus denne dag var på at lære om og skrive manifest-poesi.


Primære tekster:
Uddrag fra romanen: ”Færdig med Eddy Belleguele” af Éduard Luis fra 2015 - oversat verdenslitteratur (fransk)

Uddrag fra Glenn Bechs 'JEG FINDER MIG IKKE LÆNGERE I JERES AUTORITET' fra 2022

Udvalgte digte fra Yahya Hassans digtsamling 'Yahya' fra 2013


Sekundære tekster:

Artikel: Arbejderlitteraturen slår igen: Prisvindende bøger viser
fornyet klassekamp af Frederik Guy Hoff Sonne for Videnskab.dk, 13.januar 2023.

Dokumentarfilm om Yahya Hassan: 'Den Fødte Digter' fra 2021.

Udsendelse fra deadline om den nye tendens i europæisk litteratur med bl.a. Éduard Luis og Matthias Dressler-Bredsdorff: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000130084
I SKAL LOGGE IND MED JERES UNI-LOGIN, så burde den ligge under materialer.




Omfang: Ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det moderne gennembrud

Som optakt til DHO arbejder vi med det moderne gennembrud. Vi har analyseret, hvordan teksterne har sat problemer under debat, og vi har drøftet samtidens tematiseringer af køn, seksualitet, religion, fattigdom, levevilkår og social udstødelse.




Anslået sidetal: 70
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Slægt og ære.

Dette forløb har fokuseret på temaerne slægt og ære gennem en række forskellige tekster fra forskellige historiske perioder. Vi har undersøgt, hvordan samfundets normer og værdier har formet opfattelsen af slægtskab og ære gennem tid, og hvordan disse begreber er blevet tolket og vurderet i forskellige kulturelle kontekster. Gennem tekstanalyse og diskussion har vi dykket ned i de centrale problemstillinger vedrørende slægt og ære og har også reflekteret over, hvordan disse begreber har ændret sig i nutidens samfund. Forløbet har desuden involveret eleverne, hvor de  indledningsvist har udforsket deres egne forhold til slægt og ære.

Omfang Ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse nordvest 21-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Evigt Utilstrækkelig, om at være ung i dag.

I forbindelse med et oplæg på skolen skal eleverne læse forskellige tekster, der forholder sig til unges tilstand i dag. I løbet af forløbet skal eleverne lære at finde synspunkter i komplicerede tekster samt analysere argumentationen i teksterne. Endeligt skal eleverne selv arbejde med at formidle deres egen holdning til emnet gennem klar og tydelig argumentation.  Dette forløb træner eleverne i den debatterende artikel. I forløbet skal eleverne til et oplæg med Christian Hjortkjær om emnet 'Utilstrækkelig'.

Omfang: Ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 FF2 -forløb om innovation med engelsk

"Inden for overemnet 'PROTEST MOD EN OVERMAGT' skal eleverne undersøge og udarbejde en innovativ løsning på følgende overordnede problemstilling: Hvordan kan en protest øge bevidstheden om en aktuel konflikt i et engelsktalende eller dansktalende land? Efterfølgende skal eleverne vurdere denne løsning."

DET INNOVATIVE PRODUKT: En protest afholdt i et (lille) udstillingsrum på Louisiana.

Produktkrav:
• Jeres protest skal indeholde en tekst på engelsk. Det vil sige, at I skal udforme enten en tale, et digt, en sangtekst eller lign. I jeres tekst skal I anvende tydelige og relevante sproglige og retoriske virkemidler.

• Derudover skal jeres protest indeholde en visuel del, der ligeledes formidler jeres protest og har en klar sammenhæng med jeres tekst.

• I forbindelse med udformningen af jeres protest er det vigtigt, at I tager højde for den konkrete kommunikationssituationen:
• Afsender: Jer (aktivister).
• Modtager: Gæster på Louisiana (danskere + turister).
• Emne: En aktuel konflikt i et engelsktalende eller dansktalende land.
• Situation: En udstilling på Louisiana.
• Sproget: Engelsk + visuelt. Lyrisk/retorisk. Sproget skal tilpasses emnet og de forskellige genrer, der arbejdes i. Brug jeres viden fra lektien om debatterende tekster fra danskundervisningen.
• Intention: At øge bevidstheden om en aktuel konflikt i et engelsktalende eller dansktalende land gennem en engelsksproget udstilling på Louisiana museet.

Under undersøgelsefasen var eleverne på Louisiana og se Pussy Riots egen udstilling.

VÆRK: Pussy Riot udstilling på Louisiana: https://louisiana.dk/udstilling/pussy-riot/ + https://louisiana.dk/pussy-riot-udstillingstekster/
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Natursyn i romantikken.

Eleverne skal introduceres til forskellige begreber, der alle relaterer til natursyn. I dette forløb vil vi fokusere på natursynet i romantikken især universalromantikken og romantismen og drage paralleller til eksempler på ligende natursyn i samtiden.

Omfang: Ca. 100 sider.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Podcast

I dette forløb undervises klasse af pædagogikumskandidat.

Medieforløb/podcast-forløb 2.m.:  

Podcasts:  

Spiralkampagnen  

Kvinden med den tunge kuffert  



Formål:  

demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge (producere en podcast)  

Kendskab til podcastgenren og forskellige typer af podcasts  

Kendskab til forskellige begreber, der kan bruges til at analysere medier (ikke kun podcasts)  

analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge



Indhold:  

kendskab til podcastgenren  

Lytte til podcasts

Analyse af podcasts vha. forskellige begreber og fokuspunkter  

Udarbejdelse af egen podcast  



Metode:  

analyse af podcasts  

fokus på virkemidler, fortællertype, autenticitetsmarkører mm.  



Materialer:  

Podcast (bog af Mimi Olsen, Martin Houlind, Dorte Palle)  

Podcast: Spiralkampagnen  VÆRK (DR, 2023)  

Podcast: Kvinden med den tunge kuffert - uddrag (Third Ear Studio, 2016)  



Evaluering:

Skriftligt (løbende referater og analyse af Spiralkampagnen)

Aflevering

Produkt – lav en smagsprøve podcast.

Omfang: Ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 At rejse - den reflekterende genre.

Klassen undervises primært af pædagogikumkandidat



Forløbet har fokus på skriftlighed og er en introduktion til at skrive den reflekterende artikel. Eleverne bliver introduceret til at skrive kreativt og mere frit gennem skriveøvelser og hurtigskrivning. De bliver introduceret til dialogisk, reflekterende, scenisk og panoramisk skrivemåde, at skrive med en personlig stemme og delelementerne i den reflekterende genre.  





Formål:  

Kendskab til den reflekterende artikel  

Lære at skrive med ”den personlige stemme” / arbejde med udtryksfærdigheder  

anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed



Indhold:  

Skriveøvelser  

Oplæg om den reflekterende artikel  

Oplæg om den personlige stemme  

Kreativ skrivning  



Metode:  

processkrivning  

peer-feedback  

Lærer-oplæg  

Individuelt arbejde og gruppearbejde  



Materiale:  

Opgaver/materiale fra Min Læring  

Øvelser fra forskellige bøger om skrivning i dansk  

Ppt.  



Evaluering:  

Aflevering: Reflekterende artikel om at rejse

Omfang: Ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Eksistentialisme

Vi arbejder med emnet eksistentialisme. I forløbet bliver eleverne bl.a. introduceret for Kierkegaards stadielære og begrebet eksistentiel angst. Vi arbejder med litteratur fra forskellige perioder og og genre.  Vi arbejder med romanen Naiv.Super som værk.


Omfang: Ca. 400 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Fortællende Journalistisk

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til den fortællende nyhedsjournalistik, hvor journalistiske genrer kombineres med narrative teknikker fra fiktion og litteratur. Eleverne lærer at analysere tekster, der rapporterer om aktuelle begivenheder med fokus på oplevelse, spænding og indlevelse.

I forløbet skal vi også lytte til en episode af Genstart og se om vi kan karakterisere dette som et stykke fortællende journalistik.

Forløbet udforsker nyhedsgenrer, hvor journalister i forskellige grader anvender fortællende greb som miljøbeskrivelser, personkarakteristik og spændingsopbygning for at engagere læseren. Gennem analyse af eksempler  udvikler eleverne forståelse for, hvordan journalistik kan formidle fakta på en mere medrivende og sanselig måde.

Omfang: Ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Naiv.Super (værklæsning) + skriftlighedsforløb

Vi tager en pause i vores forløb om Fortællende Journalistik, og arbejder med den roman eleverne har læst og som de skal perspektivere til vores forløb om eksistentialisme. Værklæsningen bliver udfoldet i forbindelse med en skriveworkshop med fokus på at træne at skrive analyserende.  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Klimaforandringer - hvordan formidles de?

I dette forløb skal vi læse tekster fra flere genre, der har det tilfælles, at de omhandler klimaforandringer. I vores forløb vil vi undersøge,  hvordan klimafremstillinger fremstilles på tværs af genrer og afsendere. Eleverne skal reflektere over teksternes intention og virkning i forhold til at belyse klimaforandringerne.






Omfang: Ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Repetition

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer